خواص ادویه جات

ادویه تند بندری؛ طرز تهیه و ترکیبات آن

ادویه تند بندری؛ طرز تهیه و ترکیبات آن

ادویه ها جزء جدایی ناپذیر انواع غذاها هستند و خوراکی ها بدون استفاده از آن ها طعم و مزه خوشی نخواهند داشت. استفاده از ادویه ها در مناطق مختلف دنیا با توجه به ذائقه مردم آن منطقه متفاوت است؛ به عنوان مثال مردم کشورهای عربی و اصولاً خاورمیانه از میزان بیشتری ادویه در تهیه غذا استفاده می کنند و مردم کشور هند طرفدار ادویه های تند هستند.

در ایران هم در مناطق مختلف از ادویه های متنوعی در طبخ غذا استفاده می شود، از جمله این که در شهرهای جنوبی، مردم بیشتر به ادویه هایی با طبع گرم و طعم تند علاقه دارند. از این رو، در این مقاله به معرفی یکی از مهم ترین و مشهورترین ادویه های جنوبی، به نام ادویه تند بندری پرداخته ایم و طرز تهیه و ترکیبات آن را بررسی خواهیم کرد.

ادویه تند بندری چیست؟

ادویه تند بندری

ادویه تند بندری

ادویه تند بندری همان طور که از نامش پیداست طعمی تند و سوزان دارد و در شهرهای جنوبی ایران بیشتر مصرف می شود. این ادویه از ترکیب چندین ادویه تهیه می شود و دارای طعمی خوش و معطر است. از ادویه تند بندری بیشتر در تهیه سوسیس بندری و انواع ترشیجات مانند ترشی انبه و… استفاده می کنند. نکته مهمی که در تهیه این ادویه باید به آن توجه شود این است که حتماً باید به میزان هر کدام از ادویه های به کار رفته در ترکیب نهایی دقت کرد چرا که طعم نهایی مطلوب و اصلی این ادویه تنها در گرو رعایت میزان مصرف هر یک از ترکیبات آن است.

مواد لازم برای تهیه ادویه تند بندری

مواد لازم برای تهیه ادویه تند بندری

مواد لازم برای تهیه ادویه تند بندری

همین طور که می بینید ترکیبات استفاده شده در ادویه تند بندری بسیار متنوع هستند که برخی از آن ها برای داشتن طعم تند ادویه و برخی دیگر برای معطر کردن آن به کار می روند.

طرز تهیه ادویه تند بندری

طرز تهیه ادویه تند بندری

طرز تهیه ادویه تند بندری

برای تهیه ادویه تند بندری بهتر است مراحل زیر را با دقت انجام دهید:

  1. مرحله اول: تکه های بزرگ ترکیبات ادویه بندری مانند چوب دارچین و تکه های زنجبیل خشک را با دست چند قسمت کنید تا به قطعات کوچک تر تبدیل شوند.
  2. مرحله دوم: چوب های دارچین، دانه های هل، دانه های فلفل سیاه، زردچوبه، زنجبیل خشک شده و میخک را در یک تابه بزرگ بریزید و برای یک دقیقه روی حرات ملایم تفت دهید تا بوی ادویه ها به مشام برسد.
  3. مرحله سوم: ادویه ها را از روی حرارت بردارید و آن ها را سریعاً آسیاب کنید. بهتر است اجازه ندهید تا ادویه ها سرد شوند و در همان حالت که دمای آن ها بالا است، آن ها را آسیاب کنید.
  4. مرحله چهارم: آسیاب کردن ادویه ها را تا زمانی ادامه دهید تا تمام قطعات ترکیبات آن پودر شوند و یکدست به نظر برسند.
  5. مرحله پنجم: از یک الک تمیز و خشک برای جدا کردن دانه ها و قطعات آسیاب نشده از ترکیب به دست آمده استفاده کنید. این کار باعث می شود ادویه نهایی شما صاف، نرم و یکدست شود.
  6. مرحله ششم: جوزهندی را رنده ریز کنید و به ترکیب ادویه بندری اضافه کنید.
  7. مرحله هفتم: ادویه به دست آمده را در یک شیشه تمیز و در دار ریخته و آن را در جایی خشک و نسبتاً تاریک، نظیر کابینت آشپزخانه قرار دهید؛ به این صورت، حداقل تا مدت شش ماه می توانید از این ادویه استفاده کنید.

نکته 1: همان طور که از ترکیبات ادویه بندری پیداست، این ادویه طعم تند و عطر زیادی دارد، پس هنگام استفاده مراقب باشید تا بر اساس ذائقه خود میزان مشخصی از آن را در غذا یا ترشی بریزید.

نکته 2: از آنجایی که بیشتر مواد به کار رفته در ادویه تند بندری، مانند فلفل قرمز، زنجبیل و … می توانند تند و حساسیت زا باشند، بهتر است موقع تفت دادن و آسیاب کردن آن ها، جلوی دهان و بینی خود را با استفاده از یک ماسک بپوشانید تا پودر این مواد در شما ایجاد عطسه یا سرفه نکند و چنانچه ناراحتی تنفسی دارید، از شخص دیگری در این زمینه کمک بخواهید.

سخن پایانی

سخن پایانی

سخن پایانی

استفاده از انواع ادویه ها در همه فرهنگ ها مرسوم است و اغلب با توجه به آب و هوای مناطق مختلف، نوع خاصی از ادویه ها بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از مهم ترین ادویه ها که در جنوب کشور متداول است، ادویه بندری است که طعم تند و عطر زیادی دارد. این ادویه در انواع ترشی ها و غذاهایی مانند سوسیس بندری بیشتر مورد استفاده است. ترکیبات این ادویه عبارتند از فلفل قرمز، دانه فلفل سیاه، جوزهندی، دارچین و… . به دلیل طعم تندی که این ادویه دارد،

بهتر است به میزان استفاده از آن در غذا یا ترشی دقت کنید. تهیه این ادویه در منزل به راحتی قابل انجام است، تنها باید مواد اولیه آن به میزان گفته شده مصرف شود و دستورالعمل ترکیب آن طبق آنچه در این نوشته آمده است، مرحله به مرحله اجرا شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *