خواص ادویه جات

ادویه ستاره ای شکل؛ بررسی بادیان ستاره ای و طرز تهیه ادویه و چاشنی مخصوص آن

ادویه ستاره ای شکل؛ بررسی بادیان ستاره ای و طرز تهیه ادویه و چاشنی مخصوص آن

بادیان ستاره ای با شکل و طعم متمایز خود، به سرعت به یکی از محبوب ترین ادویه جات در جهان تبدیل شده است. به ویژه به دلیل تأثیرات بالقوه ای که بر سلامت انسان دارد، سرعت استفاده از آن در جهان رو به افزایش است. قابل دسترس بودن و هزینه نسبی این ادویه ستاره ای را برای کاربردهای آشپزی و دارویی به یک گزینه عالی در جهان تبدیل کرده است. نام دیگر این ادویه، انیسون ستاره ای است که به صورت کامل و آسیاب شده به فروش می رسد.

طرز تهیه ادویه ستاره ای شکل یا بادیان ستاره ای

طرز تهیه ادویه ستاره ای شکل یا بادیان ستاره ای

طرز تهیه ادویه ستاره ای شکل یا بادیان ستاره ای

سرچشمه بادیان ستاره ای در جنوب چین است و بیش از 3000 سال است که به عنوان دارو و ادویه مورد استفاده قرار می گیرد؛ البته در ژاپن و هند نیز یافت می شوند. این ادویه ستاره ای غلاف دانه از میوه گیاهی بنام Illicium verum بوده که درختچه ای همیشه سبز بومی در جنوب غربی چین است. در اواخر دهه 1500، از طریق یک ملوان انگلیسی به اروپا راه پیدا کرد و بلافاصله پس از آن به عنوان چای مخصوص چینی از طریق روسیه خرید و فروش شد. به دلیل طعم شیرین آن، انیسون ستاره ای عمدتا در مربا، شربت ها و پودینگ ها استفاده می شد و بعداً در نوشیدنی های تجاری جایگزین دانه انیسون رومی شد.

غلاف بادیان ستاره ای قبل از رسیدن کامل برداشت می شود، سپس در زیر نور خورشید خشک می شود و به رنگ قهوه ای در می آید. طعم متمایز این ادویه از آنتول مشتق شده است. میوه درخت بادیان، پس از خشک شدن، شبیه یک ستاره 1 اینچی (54/2 سانتیمتر) به رنگ قهوه ای بوده که معمولا دارای شش تا هشت وجه یا نقطه است. هر نقطه حاوی یک دانه کوچک و براق بوده، طعم آن که هم در دانه ها و هم در خود ستاره وجود دارد، بسیار شیرین و شبیه شیرین بیان است. این ادویه ستاره شکل به همراه دیگر ادویه های مکملی مانند دارچین، میخک، هل و فلفل شیرین قابل تهیه و استفاده است.

حقایق تغذیه ای بادیان ستاره ای

حقایق تغذیه ای بادیان ستاره ای

حقایق تغذیه ای بادیان ستاره ای

بادیان ستاره ای حاوی سطح بالایی از آنتی اکسیدان ها مانند کافئیک اسید، کورستین، لینالول، تیمول، ترپینول، آنتول،کوماریک اسید و کامفرول بوده، البته مقدار قابل توجهی آهن نیز دارد. مقدار کمی ویتامین C، کلسیم، پتاسیم و منیزیم نیز در ادویه ستاره ای وجود دارد. ترکیبات فعال دیگر، چربی ها، فیبر رژیمی و اسیدهای آلی مانند اسید شیکیمیک موجود در این ادویه نیز خواص درمانی دارند. کالری موجود در آن نیز بسیار کم بوده، به طوری که در یک قاشق غذاخوری از این ادویه، فقط 23 کالری موجود است.

خواص بادیان ستاره ای چیست؟

خواص بادیان ستاره ای چیست؟

خواص بادیان ستاره ای چیست؟

بادیان ستاره ای دارای خواص بسیاری است. در ادامه به برجسته ترین مزایای درمانی انیسون ستاره ای پرداخته می شود.

1. کمک کننده بهبود سلامت پوست

بادیان ستاره ای از سطوح مختلفی از آنتی اکسیدان ها تشکیل شده است، به همین جهت کمک می کند رادیکال های آزاد در سراسر بدن را از بین ببرد. به ویژه باعث از بین بردن آن رادیکال هایی می شود که باعث ایجاد استرس اکسیداتیو در پوست می شوند.

2. بهبود دهنده سیستم ایمنی بدن

در قرن های گذشته این ادویه ستاره ای جهت درمان عفونت های باکتریایی معده و سایر قسمت های بدن مورد استفاده قرار گرفته و این امر برای صنعت داروسازی بسیار ارزشمند است.

3. کمک کننده به درمان عفونت های تنفسی

بادیان ستاره ای می تواند به حمایت از سلامت تنفسی کمک کند، بنابراین اگر دچار سرفه یا گلودرد شدید هستید یا احساس تشنج اولیه آنفولانزا دارید، یک فنجان دمنوش از آن می تواند التهاب را به سرعت مرتفع کرده و عفونت زمینه ای را خنثی کند.

4. کمک کننده به برطرف کردن مشکلات خواب

طبق مطالعات انجام شده، بادیان ستاره ای خواص آرام بخشی دارد و این خاصیت به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی و منیزیم موجود در این ادویه وجود دارد. این می تواند تحریک کننده برخی از انتقال دهندهای عصبی که موجب آرامش و خواب می شوند، باشد. به همین دلیل این ادویه را برای افرادی که از بی خوابی رنج می برند و الگوهای خواب را به طور منظم قطع می کنند، ارزشمند می کند.

5. بهبود دهنده گردش خون

قابل توجه ترین ماده معدنی موجود در ادویه ستاره ای آهن است. این گونه با افزایش گردش خون و اکسیژن رسانی مناسب به اندام های بدن، سطح انرژی را افزایش می دهد.

6. کمک به مبارزه با عفونت های قارچی

بادیان ستاره ای دارای خواص ضد قارچی قوی است و یک داروی طبیعی قابل اعتماد برای تعداد زیادی از عفونت های قارچی از جمله پای ورزشکاران، کرم حلقوی، کاندیدا و سایر گونه های رایج بوده است. اگر به طور منظم از دمنوش این ادویه استفاده شود سیستم ایمنی افراد را تقویت کرده تا از عوامل بیماری زای این چنینی جلوگیری شود.

7. کمک به تعادل هورمون ها

مصرف بادیان ستاره ای در مردان افزایش نیرومندی را به همراه داشته و افزایش دهنده میل جنسی است، در حالی که چرخه قاعدگی را در زنان منظم می کند. نوسانات خُلقی و سایر عوارض جانبی قاعدگی ناشی از هورمون ها را کنترل می کند.

8. کمک به عوامل ضد سرطان

بادیان ستاره ای خواص ضد سرطانی دارد. افراد سالم می توانند برای اینکه به بیماری سرطان دچار نشوند از این ادویه ستاره ای به صورت دمنوش استفاده کنند.

مضرات و موارد منع مصرف بادیان ستاره ای

مضرات و موارد منع مصرف بادیان ستاره ای

مضرات و موارد منع مصرف بادیان ستاره ای

در منابع معتبر آمده است که بادیان ستاره ای چینی کاملا بی ضرر است، در حالیکه هر خوراکی را باید به اندازه و به قاعده استفاده کرد و در مصرف آن زیاده روی نکرد. این ادویه ستاره ای نیز از این قاعده مستثنا نیست.

ادویه ستاره ای چینی برای نوزادان و زنان باردار و شیرده توصیه نمی شود. به دلیل اثر استروژنیکی که دارد برای افراد مبتلا به سرطان تخمدان، سینه، رحم و کبد یا اندومتریوز نیز توصیه نمی شود.

یک نوع انیسون ستاره ای وجود دارد که در ژاپن رشد می کند و در ظاهر به انیسون ستاره ای چینی شباهت دارد اما این انیسون ستاره ای ژاپنی سمی بوده و به عنوان ادویه خوراکی استفاده نمی شود و فقط به عنوان بخور قابل استفاده است.

تداخلات دارویی

با توجه به خواص گفته شده بادیان ستاره ای می توان گفت، برای افرادی که از داروهای هورمونی استفاده می کنند، بهتر است قبل از استفاده از این ادویه با پزشک خود مشورت کنند. همچنین این ادویه ستاره ای با توجه به اینکه گردش خون را بهبود می بخشد، به هنگام استفاده از داروهای ضدانعقاد خون مانند آسپرین، بهتر است با پزشک مشورت شود.

فراموش نکنید برای جلوگیری از سرطان این میوه ستاره ای شکل توصیه می شود ولی در صورت ابتلا به سرطان ممکن است تداخل دارویی ایجاد شود و بهتر است استفاده نشود.

بادیان ستاره ای را چطور مصرف کنیم؟

بادیان ستاره ای را چطور مصرف کنیم؟

بادیان ستاره ای را چطور مصرف کنیم؟

جالب است بدانید خیلی از افراد با دیدن ظاهر ستاره ای شکل این ادویه، تصور می کنند که این ستاره، تنها برای تزیین غذا و شیرینی جات استفاده می شود. در حالیکه این گونه نیست و غلاف کامل بادیان ستاره ای قابل استفاده است. برخی از افراد نیز گمان می کنند تنها دانه های این میوه ستاره ای شکل قابل استفاده است در حالیکه دانه ها همراه با غلاف قابل استفاده هستند. کافی است این ادویه ستاره ای را پس از خشک شدن، به طور کامل آسیاب کرد و به صورت پودر به همراه دیگر ادویه ها مانند دارچین و میخک استفاده کرد.

موارد استفاده از بادیان ستاره ای

موارد استفاده از بادیان ستاره ای

موارد استفاده از بادیان ستاره ای

بادیان ستاره ای به دلیل طعم منحصر بفردی که دارد هم در تهیه غذاهای گوشتی و کبابی و پخت سوپ کاربرد دارد و هم در طعم دار کردن شیرینی جات و نوشیدنی ها و انواع سُس ها نیز به کار می رود. در تهیه ترشیجات و شوری نیز بسیار پرکاربرد است. البته استفاده آن در صنعت عطر و ادوکلن را نباید فراموش کرد. دمنوش این ادویه نیز بسیار طرفدار دارد. به هر حال استفاده از این ادویه منحصربفرد به زودی سراسر دنیا را فرا خواهد گرفت، به گونه ای که جزء جدایی ناپذیر آشپزی شود.

طرز تهیه دمنوش بادیان ستاره ای

طرز تهیه دمنوش بادیان ستاره ای

طرز تهیه دمنوش بادیان ستاره ای

در کشورهای اروپایی و کشوری مانند چین، چای بادیان ستاره ای در بازار به فروش می رسد. برای تهیه دمنوش انیسون ستاره ای بهتر است از غلاف کامل استفاده شود.

داخل یک قوری به ازای هر فنجان آب جوش، 2 غلاف کامل ادویه ستاره ای اضافه کنید. با توجه به ذائقه و علاقه خود، می توانید چوب دارچین، دانه هل و دانه میخک نیز به آب قوری اضافه کنید. 15 دقیقه روی حرارت ملایم شعله گاز بگذارید. بعد از گذشت 15 دقیقه دمنوش خود را داخل فنجان بریزید و با توجه به اینکه کمی طعم تلخی و شیرینی مختلط دارد، برای شیرین کردن آن از یک شیرین کننده طبیعی مانند یک قاشق مرباخوری عسل استفاده کنید. می توانید چند قطره لیمو ترش تازه نیز به آن بیفزایید. طعم باور نکردنی به همراه فواید سلامتی زیادی برای افراد به همراه خواهد داشت.

تفاوت بادیان رومی و بادیان ختایی

تفاوت بادیان رومی و بادیان ختایی

تفاوت بادیان رومی و بادیان ختایی

بادیان رومی (که انیسون یا زیره شیرین نیز نامیده می شود) دانه گیاه Pispinella anisum است. متعلق به خانواده Apiaceae بوده که هویج، کرفس و جعفری را نیز تولید می کند. در حالی که برگ و ریشه گیاه نیز قابل خوردن بوده، بیشتر به دلیل دانه های کوچک و قهوه ای آن مشهور است.

آنها بسیار شبیه به دانه های رازیانه هستند، اگرچه به طور قابل توجهی کوچکتر هستند. دانه ها را می توان به طور کامل استفاده کرد، یا می توان آنها را به صورت پودر آسیاب نمود. عطری شیرین با طعم قوی مانند شیرین بیان دارند. این طعم قوی آن است که باعث می شود انیسون رومی به نوعی ادویه دلپذیر برای برخی افراد و یا ادویه ای تنفرآمیز برای افراد دیگر تبدیل شود. این طعم، آن را بسیار متنوع می کند، زیرا می تواند در برنامه های خوشمزه مانند پخت نان یا تهیه سوسیس و همچنین برای پختن شیرینی و کیک شیرین استفاده شود.

بادیان ختایی یا همان بادیان ستاره ای چینی نیز در واقع میوه یک درخت کوچک همیشه سبز در خانواده ماگنولیا (Illicium verum) است. میوه سبز قبل از رسیدن چیده می شود و خشک می شود تا شبیه یک دانه سفت و قهوه ای گردویی شود که البته مانند گردو، دایره ای شکل نیست و بلکه به شکل ستاره است. رایحه تند و شیرین این ادویه باعث می شود انیسون ستاره ای جزء اصلی پنج ادویه چینی باشد، جایی که با رازیانه، دارچین، دانه های فلفل شیرین و میخک ترکیب می شود. این ادویه برای چاشنی همه چیز از گوشت کبابی گرفته تا آجیل ادویه دار استفاده دارد.

در چند سال اخیر بادیان ختایی یا همان بادیان چینی جایگزین بادیان رومی در صنعت نوشیدنی، عطر و آشپزی شده است.

جایگزین‌های بادیان ستاره‌ای

جایگزین‌های بادیان ستاره‌ای

جایگزین‌های بادیان ستاره‌ای

بادیان رومی یا همان زیره شیرین، دارچین و هل می توانند جایگزین های بادیان ستاره ای باشند. هر چند ادویه های گفته شده علاوه بر جایگزین، مکمل های اصلی این ادویه ستاره ای نیز هستند.

نحوه نگهداری بادیان ستاره‌ای

نحوه نگهداری بادیان ستاره‌ای

نحوه نگهداری بادیان ستاره‌ای

بادیان ستاره ای باید کاملا خشک شده باشد تا بتوان از کپک زدن آن جلوگیری کرد. برای نگهداری آن، چه به صورت غلافی و چه به صورت پودری، باید از جای خشک، خنک و دور از تابش مستقیم آفتاب استفاده کرد.

بادیان ستاره ای اصلی را چگونه می توان تشخیص داد؟

بادیان ستاره ای اصلی را چگونه می توان تشخیص داد؟

بادیان ستاره ای اصلی را چگونه می توان تشخیص داد؟

با توجه به اینکه بادیان ستاره ای ژاپنی یک ماده سمی است و در عین حال شبیه به بادیان ستاره ای چینی پرخاصیت است، بهتر است حواستان باشد این ادویه ستاره ای را به صورت اصل تهیه کنید؛ اما تشخیص اصل بودن آن کار ساده ای نیست. بهترین راه حل این است که آن را از فروشگاه های معتبری چون ادویه جلالی تهیه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *