خواص ادویه جات

ادویه قلیه ماهی؛ طرز تهیه و ترکیبات آن

ادویه قلیه ماهی؛ طرز تهیه و ترکیبات آن

غذاهای ایرانی دارای تنوع زیادی هستند و بومیان هر استان و شهر با توجه به اقلیم آب و هوایی، محصولات کشاورزی یا محصولات گوشتی خود، غذاهایی منحصر به فرد و خاص دارند. قلیه ماهی یکی از غذاهای محلی استان های جنوبی به خصوص بوشهر و هرمزگان است.

مواد اصلی تشکیل دهنده این غذای مطبوع عبارتند از سبزی های معطر مثل گشنیز و شنبلیله، تمبر هندی، ادویه های خوش عطر، ماهی هایی نظیر ماهی زمین کَن، شیر، هامور، شوریده، سنگسر، راشکو، حلوا سیاه و شوریده، سیر و پیاز.

در شهرهای جنوبی این غذا را همراه با برنج، للک یا نان میل می کنند. این غذا را می توان با میگو نیز طبخ کرد. در این مقاله پیرامون ادویه قلیه ماهی مطالعه خواهید کرد.

ادویه قلیه ماهی چیست؟

ادویه قلیه ماهی چیست؟  

ادویه قلیه ماهی چیست؟

مقدار سبزی، کیفیت تمبر هندی و نوع ماهی استفاده شده در قلیه ماهی از اهمیت زیادی برخوردار است و تأثیر به سزایی در طعم آن دارد؛ بنابراین باید در تهیه آنها دقت کافی داشته باشید. معمولا در قلیه ماهی از ادویه های رایج در جنوب استفاده می شود. در ادامه به برخی از این ادویه ها اشاره خواهد شد.

  • فلفل قرمز

فلفل قرمز یکی از چاشنی های محبوب در مناطق گرمسیر است؛ شما می توانید این ادویه را در مرحله ابتدایی پخت قلیه ماهی و بعد از تفت دادن پیاز، اضافه کنید یا در صورت تمایل هنگام سرو غذا آن را به خورشت بیافزایید.

زردچوبه به دلیل اینکه دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی است، به وفور در غذاهای ایرانی مورد استفاده قرار می گیرد. شما می توانید زردچوبه را همراه پیاز تفت دهید و سپس سایر مواد را اضافه کنید.

سیر یکی از مهمترین چاشنی و طعم دهنده های قلیه ماهی محسوب می شود. بهتر است هنگام خورد کردن سبزی مخصوص قلیه ماهی، چند حبه سیر را نیز با آن خورد کرده و همراه پیاز تفت دهید؛ علاوه بر این اضافه کردن مقداری پودر سیر می تواند عطر و طعمی دلپذیر به خورشت شما بدهد.

پودر زنجبیل یکی دیگر از ادویه های رایج در غذاهای جنوبی است. این ادویه در بهبود عملکرد دستگاه گوارش و هضم بهتر غذا مؤثر است؛ بنابراین بعد از تفت دادن پیاز می توانید همراه دیگر ادویه ها، مقداری پودر زنجبیل نیز به قلیه ماهی اضافه کنید.

جوز هندی سرشار از ویتامین بوده و عطر و بوی دلپذیر آن در از بین بردن بوی ماهی مؤثر است. این ادویه معمولا در غذاهای دریای استفاده فراوانی دارد و یکی از ادویه های رایج در قلیه ماهی است.

گشنیز، سبزی اصلی قلیه ماهی است و استفاده از پودر آن نیز موجب می شود تا خورشت شما عطر و طعم بهتری بگیرد.

ترکیبات ادویه قلیه ماهی

ترکیبات ادویه قلیه ماهی

ترکیبات ادویه قلیه ماهی

برای تهیه ادویه مخصوص قلیه ماهی کافی است ادویه های ذکر شده را با هم مخلوط کرده و کمی تفت دهید.

پودر جوز هندی یک قاشق چای خوری
فلفل قرمز نصف قاشق چای خوری
پودر تخم گشنیز نصف قاشق چای خوری
زردچوبه یک قاشق چای خوری
پودر زنجبیل یک سوم قاشق چای خوری
پودر سیر نصف قاشق چای خوری

 

طرز تهیه ادویه قلیه ماهی در خانه

طرز تهیه ادویه قلیه ماهی در خانه

طرز تهیه ادویه قلیه ماهی در خانه

شما می توانید ادویه مخصوص قلیه ماهی را به آسانی در خانه تهیه کنید؛ برای سهولت در آشپزی این ادویه را به مقدار بیشتر درست کنید و در ظرف در بسته و جای خشک و خنک نگه دارید. بهتر است مواد اولیه را از ادویه فروشی های معتبر خریداری کرده و در در منزل آسیاب کنید.

بعد از آسیاب کردن ادویه های لازم آنها را با هم مخلوط کرده و به مدت 5 تا 10 دقیقه تفت دهید تا عطر و طعم آنها بهتر شود. در صورت حساسیت به فلفل قرمز یا داشتن مشکلات گوارشی می توانید پاپریکا یا فلفل سیاه را جایگزین آن کنید.

در برخی از مناطق از زیره، دارچین، هل و میخک نیز در ادویه قلیه ماهی استفاده می شود. ترکیب این ادویه ها موجب می شود که طعم و عطر غذای شما مطبوع تر شود.

سخن پایانی

سخن پایانی

سخن پایانی

قلیه ماهی و قلیه میگو از جکله غذاهای خوش طعم و محبوب در استان های جنوبی ایران هستند. برای تهیه این خورشت می توانید از ادویه هایی مثل زردچوبه، فلفل سیاه، فلفل قرمز، پودر زنجبیل، پاپریکا، تخم گشنیز، هل، دارچین و میخک یا ترکیب این ادویه ها استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *