آشپزی, خواص ادویه جات

ادویه ماکارونی؛ طرز تهیه و ترکیبات

ادویه ماکارونی؛ طرز تهیه و ترکیبات

ماکارونی، در اصل یک غذای ایتالیایی است که در این کشور با نام اسپاگتی شناخته می شود و از آن دسته غذاهایی است که در سطح جهان طرفداران بسیاری دارد و در مناطق مختلف با توجه به فرهنگ غذایی مردم آن منطقه طبخ می شود. این غذای خوشمزه و پرطرفدار، در ایران با روشی متفاوت از بسیاری کشورهای دیگر آماده می شود و ادویه هایی هم که در آن به کار می رود، متناسب با ذائقه ایرانی است.

ادویه مخصوص ماکارونی چیست؟

ادویه ماکارونی

ادویه ماکارونی

ماکارونی از آن غذاهایی است که هم مواد اولیه برای طبخ آن و هم ادویه های به کار رفته در آن بستگی زیادی به سلیقه آشپز دارد. بسیاری ماکارونی را با حداقل ادویه ها که عبارتند از نمک، فلفل، زردچوبه و پودر آویشن، طبخ می کنند ولی برخی دیگر به منظور از بین بردن بوی زهم گوشت چرخ شده موجود در ماکارونی، از ترکیب چند ادویه در آن استفاده می کنند. با استفاده از ترکیبی که در این مقاله به شما خواهیم گفت، کامل ترین ادویه ترکیبی ماکارونی را می توانید تهیه کنید. ولی چنانچه ذائقه شما با هر یک از ترکیبات آن سازگار نباشد، می توانید به راحتی آن را حذف کرده و ادویه دیگری را جایگزین آن کنید.

نکته دیگری که حتماً باید به آن توجه کنید این است که بسیاری از مردم، ماکارونی را با سویا یا گوشت مرغ یا حتی تنها با استفاده از سبزیحاتی مانند قارچ، هویج و فلفل دلمه ای می پزند که با توجه به تفاوت مواد اولیه می توانند تغییراتی در ترکیب ادویه ماکارونی لحاظ کنند.

مواد لازم برای تهیه ادویه ماکارونی با گوشت و مرغ

مواد لازم برای تهیه ادویه ماکارونی با گوشت و مرغ

مواد لازم برای تهیه ادویه ماکارونی با گوشت و مرغ

  • فلفل سیاه: یک قاشق چایخوری
  • فلفل قرمز: یک قاشق چایخوری
  • پاپریکا: نصف قاشق غذاخوری
  • پودرسیر: نصف قاشق غذاخوری
  • پودر آویشن: نصف قاشق غذاخوری
  • پودر پیاز: نصف قاشق غذاخوری
  • دارچین: نصف قاشق غذاخوری
  • ادویه کاری: نصف قاشق غذاخوری
  • زردچوبه: نصف قاشق غذاخوری
  • پودر زنجبیل: نصف قاشق غذاخوری
  • میخک: یک چهارم قاشق غذاخوری
  • تخم گشنیز: نصف قاشق غذاخوری
  • جوزهندی: یک عدد
  • هل سبز: هفت عدد
  • گلپر: نصف قاشق غذاخوری
  • گرد لیموعمانی: نصف قاشق غذاخوری

طرز تهیه ادویه ماکارونی در خانه

طرز تهیه ادویه ماکارونی

طرز تهیه ادویه ماکارونی

همان طور که در فهرست بالا ملاحظه می کنید، برخی از ادویه ها به صورت پودر و برخی دیگر به صورت دانه هستند؛ بنابراین قبل از هر چیز باید همه ادویه ها به صورت پودر در بیایند. به عنوان مثال باید جوز هندی رنده شود که بهتر است برای این کار از دندانه های ریز رنده استفاده شود؛ دانه های هل را می توان با استفاده از یک آسیاب برقی به پودری نرم و لطیف تبدیل کرد.

هم چنین اگر مایل هستید ادویه شما طعم و عطر بهتری به خود بگیرد می توانید به جای پودر دارچین از چوب دارچین استفاده کنید و آن را نیز با کمک آسیاب پودر کنید. در مورد میخک و تخم گشنیز هم به همین صورت. در واقع تمام دانه ها و چوب هایی که در این ادویه به کار می برید باید پیش از استفاده به کمک آسیاب تبدیل به پودری لطیف و یکدست شوند.

پس از اینکه تمام مواد را آسیاب کردید، آن ها را از یک الک ریز رد کنید تا اگر ناخالصی در ادویه ها وجود دارد، از آن جدا شود.

سپس یک کاسه بردارید و همه ادویه هارا درون کاسه بریزید و به کمک یک قاشق به خوبی آن ها را به هم بزنید.

این کار را تا زمانی ادامه دهید تا از ترکیب شدن یکنواخت ادویه مطمئن شوید. سپس ترکیب حاصل را درون یک ظرف شیشه ای در دار، تمیز و خشک بریزید و در جای خنک و تاریک قرار دهید.

پس از هر بار مصرف، در شیشه ادویه را محکم ببندید تا عطر آن بیرون نرود. بهترین زمان مصرف این ادویه، تا شش ماه پس از تهیه آن است.

شما می توانید هر بار که مایل به پخت ماکارونی هستید، با توجه به ذائقه خود و همین طور میزان ماکارونی که مایلید بپزید، مقداری از این ادویه ترکیبی را استفاده کنید.

در دستور این ادویه به دلیل استفاده از رب گوجه فرنگی برای تهیه سس ماکارونی، از نمک اسمی برده نشد ولی شما می توانید پس از تهیه سس ماکارونی آن را بچشید و در صورت نیاز مقداری نمک به آن اضافه کنید.

همچنین می توانید به جای گرد لیمو عمانی، در انتهای پخت سس ماکارونی، آب یک لیمو ترش کوچک را بگیرید و به سس خود اضافه کنید، این کار باعث می شود، ماکارونی شما طعم بهتری به خود بگیرد.

مواد لازم برای تهیه ادویه ماکارونی گیاهی

مواد لازم برای تهیه ادویه ماکارونی گیاهی

مواد لازم برای تهیه ادویه ماکارونی گیاهی

همان طور که از نام این مدل ماکارونی پیداست، در تهیه آن خبری از گوشت چرخ شده یا مرغ وجود ندارد بنابراین نیازی نیست تا از بوی زهم آن اخلاصی یابید. بسیاری از کسانی که گیاهخوار هستند، به جای استفاده از گوشت چرخ شده گوسفندی یا گوشت مرغ، از ترکیباتی مانند سویا یا قارچ، هویج و فلفل دلمه ای استفاده می کنند؛ واضح است که با این مواد اولیه، می توان ترکیب ادویه هایی را که پیش تر ذکر شد، تغییر داد.

مقدمه

در ادامه ترکیب مناسب برای تهیه ماکارونی گیاهی را خواهیم گفت:

  • فلفل سیاه: نصف قاشق چایخوری
  • فلفل قرمز: نصف قاشق چایخوری
  • پودر آویشن: یک قاشق چایخوری
  • زردچوبه: یک قاشق چایخوری
  • ادویه کاری: نصف قاشق چایخوری
  • گرد لیمو عمانی: یک قاشق چایخوری
  • پودر تخم گشنیز: یک قاشق چایخوری
  • پاپریکا: یک قاشق چایخوری
  • پودر پیاز: یک قاشق چایخوری

نکته 1: چنانچه برای تهیه ماکارونی از سویا استفاده می کنید، می توانید برای از بین بردن بوی سویا، به سس ماکارونی مقداری دارچین و پودر سیر اضافه کنید.

نکته2: هم در ماکارونی تهیه شده با گوشت و مرغ و هم در ماکارونی گیاهی، می توانید به جای استفاده از پودر سیر و پیاز، از پیاز خرد شده و سیر رنده شده استفاده کنید.

بهترین زمان استفاده از ادویه ماکارونی کی می باشد؟

بهترین زمان استفاده از ادویه ماکارونی

بهترین زمان استفاده از ادویه ماکارونی

همان طورکه می دانید، اگر بخواهید رایحه خوش ادویه به مشام برسد، بهتر است آن را کمی تفت دهید، بنابراین بهترین زمان استفاده از ادویه ها در ماکارونی، زمانی است که مشغول تفت دادن گوشت ماکارونی هستید. تنها نکته ای که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که زیاد تفت دادن ادویه ها اغلب باعث تلخ شدن آن ها می شود، بنابراین سعی کنید گوشت و ادویه ها را با شعله کم تفت دهید و ادویه ها را در اواخر تفت دادن گوشت به آن اضافه کنید.

در سس ماکارونی به اندازه کافی از ادویه ها استفاده کنید، زیرا استفاده بیش از حد آن، علاوه بر اینکه طعم گوشت و سایر ترکیبات ماکارونی را بیش از اندازه تحت تأثیر قرار می دهد، بلکه باعث می شود سس ماکارونی شما به رنگ تیره دربیاید.

سخن پایانی
سخن پایانی

سخن پایانی

ماکارونی از آن دسته غذاهایی است که تقریباً همه افراد خصوصاً کودکان به آن علاقه زیادی دارند؛ استفاده از انواع ادویه در این غذا نه تنها می تواند طعم و مزه آن را تحت تأثیر قرار دهد، بلکه با توجه به خواص ادویه ها، می توانند آن را به یک وعده غذایی مفید تبدیل کنند. معمولاً استفاده از ادویه ها به سلیقه افراد بستگی دارد ولی برای از بین بردن بوی زهم گوشت چرخ شده گوسفندی به کار رفته در این غذا یا گوشت مرغ ریش شده آن می توانید از انواع ادویه هایی مانند پودر سیر، آویشن، پودر پیاز، فلفل، زردچوبه، هل، دارچین و غیره استفاده کنید. چنانچه مایل هستید ماکارونی را با سس گیاهی طبخ کنید، می توانید تغییراتی در ترکیب ادویه ها به وجود بیاورید. بهترین زمان استفاده از ادویه ها در ماکارونی، در اواخر تفت دادن گوشت، مرغ یا سبزیجات آن است زیرا تفت دادن باعث می شود رایحه خوش ادویه به مشام برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *