خواص ادویه جات, گیاهان دارویی

خواص دمنوش گلپر؛ انواع روش و نحوه مصرف و دمنوش گلپر برای چی خوبه؟

خواص دمنوش گلپر؛ انواع روش و نحوه مصرف و دمنوش گلپر برای چی خوبه؟

تصورش را بکنید که یک روز سخت کاری را پشت سر گذاشته اید. زمانی که به منزل می رسید تنها چیزی که می تواند شما را سر حال بیاورد، یک لیوان دمنوش گیاهی است. مخصوصا اگر دمنوش شما، دمنوش گلپر باشد که دیگر عالی خواهد شد. گلپر یکی از گیاهانی است که خواص دارویی و درمانی بسیار زیادی دارد. ما در این مقاله قصد داریم تا در خصوص خواص دمنوش گلپر و تاتثیرات جادویی آن اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم.

گلپر، گیاهی با خواص جادویی

گلپر، گیاهی با خواص جادویی

گلپر، گیاهی با خواص جادویی

گلپر گیاهی از خانواده گیاهان چتریان است. این گیاه که در مناطق کوهستانی کشور ایران کشت می شود، بوته ای شکل بوده و از آن به عنوان یک طعم دهنده و داروی گیاهی استفاده می کنند. جالب است بدانید در زمانی که شما گلپر را خشک می کنید، گیاه عطر بیشتری از خودش ساطع خواهد کرد. گلپر را هم می توان به عنوان ادویه به غذا اضافه کرد و هم می توان از دمنوش آن بهره برد. خواص دمنوش گلپر باعث شده تا استفاده از این گیاه معطر، محبوبیت بسیار زیادی پیدا کند.

خواص و فواید دمنوش گلپر

خواص و فواید دمنوش گلپر

خواص و فواید دمنوش گلپر

هیچ چیز مانند یک دمنوش گرم نمی تواند شما را از شر خستگی های زندگی روزمره نجات دهد. به خصوص اگر از دمنوش گلپر استفاده کنید. اما اجازه دهید تا این خواص و فواید دمنوش گلپر را برای شما لیست کنیم:

  • دمنوش این گیاه به سادگی می تواند باعث هضم بهتر غذا شود و از بروز نفخ در بدن جلوگیری کند.
  • یکی از مهمترین خواص دمنوش گلپر این است که از آن با عنوان ضد عفونی کننده و میکروب کش یاد می کنند. قدرت ضد اسپاسم نیز از خواص گیاه گلپر است.
  • اگر معده و دستگاه گوارشی شما دچار آسیب شده است، حتما مصرف دمنوش گلپر را در برنامه غذایی تان قرار دهید. این گیاه دارویی به سادگی می تواند رفکلس معده، حالت تهوع، استفراغ و تمامی اختلالات گوارشی شما را درمان کند.
  • دمنوش گلپر همچنین می تواند به سادگی تمامی کرم های درون روده شما را نابود کند.
  • دمنوش گلپر را برای افرادی که با مشکلات عصبی مانند صرع و یا ناراحتی های عصبی مواجه هستند، تجویز می کنند.
  • یکی دیگر از خواص دمنوش گلپر این است که می تواند به اختلالات تنفسی، ریوی و و عفونت های دستگاه تنفسی شما هم کمک کند.
  • همچنین شما می توانید از دمنوش گلپر برای خاصیت اشتها آوری آن استفاده کنید.

طرز تهیه دمنوش و چای گلپر

طرز تهیه دمنوش و چای گلپر

طرز تهیه دمنوش و چای گلپر

اکنون که به خوبی با خواص دمنوش گلپر آشنا شده اید، زمان آن رسیده است تا شما را با طرز تهیه دمنوش و چای گلپر آشنا کنیم. در ابتدا باید به عطاری مراجعه کرده و به اندازه نیاز خود، پودر گلپر تهیه کنید. سپس باید درون قوری مقداری آب جوش بریزید. اجازه دهید تا کمی دمای آب جوش پایین تر بیایید و به 80 درجه برسد. حال کمی گلپر را درون این قوری بریزید و اجازه دهید تا دم بکشید.

به صورت معمول گلپر تنها به 15 دقیقه زمان نیاز دارد تا به خوبی دم بکشید. بعد از آن می توانید آن را به تنهایی با یا عزیزانتان میل کنید و از خواص بی نظیر آن بهره ببرید. البته جا دارد تا قبل از آن به شما بگوییم که مزه دمنوش گلپر می تواند کمی تلخ باشد. می توانید برای شیرین تر کردن این دمنوش از نبات و یا عسل استفاده کنید.

خواص و فواید دمنوش پونه و گلپر

خواص و فواید دمنوش پونه و گلپر

خواص و فواید دمنوش پونه و گلپر

شاید شما هم شنیده باشید که برخی از مواد غذایی برای رسیدن به نهایت تاثیرگذاری خود، دارای مکمل هایی هستند. جالب است بدانید که یکی از مکمل های دمنوش گلپر، پونه است. شما می توانید مقداری پونه را درون دمنوش گلپر خود بریزید تا هم عطر آن را بهتر کنید و هم خاصیت آن را افزایش دهید. اما اجازه دهید تا شما را با خواص دمنوش گلپر و پونه بیشتر آشنا کنیم:

  • دمنوش پونه و گلپر را می توان به عنوان یک آنتی بیوتیک که قابلیت از بین بردن باکتری های موجود در در دستگاه گوارشی را دارد، معرفی کرد.
  • یکی دیگر از خواص این دمنوش ترکیبی خاصیت ضد التهابی بودن آن است. ترکیباتی که در پونه و گلپر وجود دارد می توانند التهابات موجود در روده و دستگاه گوارشی شما را بهبود ببخشند.
  • ترکیب این دو گیاه دارویی با یکدیگر می تواند باعث هضم بهتر غذا شده و از نفخ معده هم جلوگیری کند.
  • همچنین به افرادی که دارای اختلالات گوارشی و ریوی هستند به شدت توصیه می شود تا از خواص و فواید دمنوش پونه و گلپر غافل نشوند.

طرز تهیه دمنوش پونه و گلپر

طرز تهیه دمنوش پونه و گلپر

طرز تهیه دمنوش پونه و گلپر

ما در قسمت قبلی به صورت دقیق به شما آموزش دادیم که چگونه دمنوش گلپر را آماده کنید. برای تهیه دمنوش پونه و گلپر نیز کافی است تا دقیقا تمامی مراحل قبل را پیاده سازی کنید. تنها باید در هنگام اضافه کردن گلپر به آب جوش، کمی پونه را هم به آن اضافه کنید. اجازه دهید تا محلول به خوبی دم بکشید. حال می توانید از خواص دمنوش گلپر و پونه نهایت استفاده را ببرید.

شربت گلپر مفید برای لاغری و تناسب اندام

شربت گلپر مفید برای لاغری و تناسب اندام

شربت گلپر مفید برای لاغری و تناسب اندام

بسیاری از افراد تنها تصور می کنند که خواص گلپر تنها در دمنوش آن نهفته است! از این رو گلپر را فقط به صورت دمنوش استفاده می کنند. اما باید بدانید که نه تنها می توانید با تهیه شربت گلپر از خواص این گیاه دارویی بهره ببرید، بلکه شربت گلپر به شما کمک می کند تا هرچه سریع تر به وزن ایده آلتان برسید. جالب است بدانید که از شربت گلپر به عنوان قاتل چربی های بدن یاد می کنند و افرادی که قصد کاهش وزن و لاغری دارند، علاوه بر بهره بردن از خواص دمنوش گلپر، باید از شربت آن هم استفاده کنند.

با اینکه شربت گلپر دارای خواص و فواید بسیار زیادی برای بدن انسان است، اما به سادگی می توان عنوان کرد که مهمترین خاصیت آن، چربی سوزی اطراف شکم و پهلو است. شربت گلپر می تواند به سادگی اشتهای شما را کنترل کند. بدین صورت شما با تنظیم میزان مصرف غذا می توانید چربی های اضافی خود را نابود کرده و به اندام مورد نظرتان نزیدیک تر شوید. پس اگر به فکر لاغری خود هستید، به سرغت شربت این گیاه دارویی بی نظیر را در برنامه غذایی تان اضافه کنید.

طرز تهیه شربت گلپر برای لاغری

طرز تهیه شربت گلپر برای لاغری

طرز تهیه شربت گلپر برای لاغری

همانطور که اشاره شد، شربت گلپر برای لاغری و تناسب اندام بسیار مفید است. اکنون اجازه دهید تا شما را با طرز تهیه شربت گلپر، آشنا کنیم. برای تهیه این شربت علاوه بر گلپر به عرقیجات دیگری همچون عرق آویشن، عرق نعنا، عرق رازیانه و عسل نیز نیاز خواهید داشت. پس حتما آن ها را هم تهیه کنید. حال در اولین مرحله باید تمامی این عرقیجات را با یکدگیر مخلوط کرده و آماده نگه دارید. حال مقداری گلپر را کمی بکوبید، اما حواستان باشد که بیش از اندازه نشود!

حال گلپر نیم کوب شده را به ترکیب عرقیجاتی که از قبل آماده کرده بودید، اضافه کنید. اکنون به مواد اجازه دهید تا به مدت 3 الی 4 ساعت استراحت کنند. بعد از گذشت این مدت، لازم است تا محلول را تنها به مدت 5 دقیقه بجوشانید. در مرحله آخر باید اجازه دهید تا محلول جوشیده شده به دمای متعادل برسد. محلول را از صافی بگذرانید و در قسمت آخر، به آن عسل اضافه کنید. شربت گلپر آماده مصرف است. نوش جان!

طریقه مصرف و نگهداری گلپر

طریقه مصرف و نگهداری گلپر

طریقه مصرف و نگهداری گلپر

در خصوص طریقه مصرف گلپر در قسمت های قبل به خوبی توضیح دادیم و متوجه شدید که می توانید از گلپر هم به صورت دمنوش و هم به صورت شربت استفاده کنید. همانقدر که خواص دمنوش گلپر بالا است، شربت این گیاه هم برای بدن مفید است. همچنین شما می توانید گلپر را به صورت پودر درآورده و به عنوان چاشنی در غذاهایتان استفاده کنید. اما اجازه دهید تا شما را با نحوه نگهداری گلپر نیز آشنا کنیم.

  • بهتر است دانه های گلپر را تنها در زمانی که می خواهید آن را مصرف کنید، پودر نمایید. در صورتی که دانه های گلپر را پودر کنید، اسانس آن تبخیر خواهد شد و علاوه بر از دست دادن خواص خود، زمان نگهداری آن هم کاهش پیدا می کند.
  • دانه های گلپر را می توانید تا 2 الی 3 سال نگهداری کنید، در حالی که در پودر گلپر تنها به مدت 6 ماه قابل استفاده خواهد بود.
  • بهتر است گلپر را در مکان های تاریک و به دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید. مکان نگهداری گلپر باید خشک و خنک باشد.
  • اگر قصد نگهداری دانه های گلپر را دارید، بهتر است از نگهداشتن آن ها در ظروف پلاستیکی، خودداری کنید. بهترین ظروف برای نگهداری گلپر، ظروف شیشه ای با درب بسته هستند.
  • اندازه ظروفی که گلپر درون آن ها قرار می گیرد، بهتر است در همان اندازه میزان گلپر باشد؛ زیرا هوای اضافی موجود در ظرف می تواند باعث اکسیده شدن گلپر شده و خواص و بوی این گیاه را تغییر دهد.

عوارض مصرف گلپر

عوارض مصرف گلپر

عوارض مصرف گلپر

شاید زمانی که در خصوص خواص دمنوش گلپر و فواید شربت آن صحبت می کردیم، تصورش را نمی کردید که گیاه دارویی گلپر، عوارضی هم داشته باشد! اما باید بدانید که این گیاه هم مانند تمامی ادویه ها و یا گیاهان دیگر، ممکن است عوارضی را به همراه داشته باشید. البته باید اشاره کرد که برخی از این عوارض تنها در زمانی بروز پیدا می کنند که گلپر، بیش از اندازه مصرف شده باشد. بهتر است دمنوش و شربت گلپر را بیشتر از 4 لیوان مصرف نکنید.

حال اجازه دهید تا عوارض مصرفی گلپر را به شما معرفی کنیم:

  • استفاده از گیاه گلپر می تواند در برخی از افراد باعث بروز حساسیت و آلرژی شود.
  • عصاره این گیاه سمی بوده و در برخورد با پوست می تواند حساسیت آن را به نور خورشید افزایش دهید و باعث قرمزی، التهاب و سوزش گردد.
  • استفاده بیش از اندازه از گلپر می تواند باعث تپش قلب شود.
  • در پاره ای از مواقع مصرف گلپر برای افراد گرم مزاج، باعث بروز سردرد خواهد شد. برای درمان بهتر است فرد کمی گلاب ببوید.

موارد منع مصرف گلپر

موارد منع مصرف گلپر

موارد منع مصرف گلپر

تا بدین جا متوجه شدید که مصرف بیش از اندازه گلپر به هیچ عنوان توصیه نمی شود. در کنار این موضوع باید بدانید که گیاه گلپر برای برخی از افراد حتی ممنوع بوده و منع مصرف دارد. این افراد عبارت اند از:

  • استفاده از گلپر برای زنان باردار ممنوع است. مصرف گلپر می تواند منجر به سقط جنین شود.
  • افرادی که بیماری های قلبی دارند، بهتر است از مصرف گلپر پرهیز کنند.
  • مصرف گلپر برای کودکان زیر 2 سال ممنوع است.
نتیجه گیری

گلپر یکی از گیاهان دارویی است که در خاک ایران می روید. شما می توانید گلپر را هم به صورت دمنوش، هم به صورت شربت و هم به صورت ادویه استفاده کنید. خواص دمنوش گلپر و شربت آن به حدی زیاد بوده که از آن به عنوان پادشاه داروهای گیاهی یاد می کنند. شربت گلپر به سادگی می تواند با کنترل اشتها و حذف چربی های مضر دور شکم، باعث لاغری و تناسب اندام شما شود. البته باید توجه داشته باشید در مصرف گلپر زیاده روی نکنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *