آشپزی

طرز تهیه آش گوجه و نکات مهم آن

طرز تهیه آش گوجه و نکات مهم آن

آش گوجه از جمله آش‎ های خوشمزه ایرانی است که در استان‎های مختلف کشور پخت می‎شود. پایه و اساس پخت آن در استان‎های مختلف تفاوت چندانی با هم ندارد. مهمترین تفاوت آنها به مواد اولیه باز می‎گردد. برای مثال در برخی از استان‎ها علاوه ‎بر حبوبات از گوشت قلقلی ( کوفته قلقلی) نیز در طبخ آن استفاده می‎شود. با این حال آش گوجه در استان‎های همدان و تبریز بیش از سایر استان‎های دیگر مورد توجه قرار گرفته است. اگر به طعم تند علاقه دارید، بهتر است برای یک بار هم که شده طعم آن را بچشید.  چرا که این آش معمولا با طعم تند تهیه و سرو می‎شود. طرز تهیه آن بسیار ساده بوده و به راحتی می‎توانید در منزل آن را طبخ نمایید. از انواع آش به عنوان پیش غذا استفاده می‎شود.

خرید ادویه

خرید ادویه

مواد لازم برای تهیه آش گوجه

  • گوجه فرنگی پوست کنده شده: 1 کیلوگرم
  • سبزی آش ( تره، جعفری و گشنیز): 1 کیلو
  • برنج: 1 پیمانه
  • لوبیا چشم بلبلی: 1 پیمانه
  • آبغوره: 1 پیمانه
  • پیاز: 2 عدد
  • نعناع خشک: 2 قاشق غذا خوری
  • نمک، زردچوبه و فلفل: به مقدار لازم

دستور پخت آش گوجه

دستور پخت آش گوجه

دستور پخت آش گوجه

در ابتدا باید حبوبات آش را بپزید. لوبیا چشم بلبلی را همراه با مقدار مناسبی آب بر روی شعله گاز گذاشته، کمی به آن نمک اضافه کرده و اجازه  دهید خوب بپزد. در بسیاری از استان‎ها علاوه بر لوبیا چشم بلبلی از لوبیا چیتی، گندم، بلغور، عدس و … نیز استفاده می‎شود.

پس از پخته شدن حبوبات، برنج را اضافه کنید. دقت کنید با اضافه شدن برنج احتمال سرریز شدن مواد داخل قابلمه وجود دارد، بنابراین شعله گاز را روی متوسط تنظیم کرده و از قابلمه با حجم مناسب استفاده نمایید. اجازه دهید تا برنج کاملا پخته شود.

در مرحله بعد گوجه‎های پوست کنده شده را پوره کنید. برای این کار می‎توانید از غذا ساز یا رنده استفاده نمایید. گوجه را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید. اجازه دهید تا حبوبات و برنج به همراه گوجه فرنگی کاملا با یکدیگر مخلوط شوند و اصطلاحا به خورد هم روند.

سپس سبزی آش را اضافه کرده و اجازه دهید تا غذا کاملا جا بیفتد. در نهایت نیز آبغوره را همراه با پیاز داغ و نعناع داغ اضافه نمایید.

گاهی اوقات گوجه فرنگی رنگ مناسبی نداشته و غذا ظاهر خوبی پیدا نخواهد کرد. برای رفع این مشکل می‎توانید از رب گوجه فرنگی استفاده نمایید. عده‎ایی رب را به طور مستقیم به آش اضافه کرده و برخی آن را با روغن سرخ کرده و سپس به غذا اضافه می‎کنند. رب سرخ شده، رنگ و عطر بهتری به غذا می‎دهد. برای عطر بهتر می‎توانید مقداری سیر نیز به آن اضافه نمایید. اگر سیر تازه در دسترس ندارید، از پودر سیر استفاده نمایید. همچنین در اضافه کردن رب زیاده‎روی نکنید، در غیر این صورت آش طعم خود را از دست خواهد داد.

طرز پوست کندن گوجه

در ابتدا یک علامت بعلاوه بر روی سطح گوجه ایجاد کنید. دقت کنید برش عمیق نباشد. برش از انتهای گوجه تا قسمت دم آن خواهد بود. در یک قابلمه مناسب کمی آب ریخته و اجازه دهید به جوش بیاید. شعله گاز را کم کرده و گوجه فرنگی‎ها را  به مدت حداکثر یک دقیقه داخل آب در حال جوش قرار دهید. سپس آنها را آبکش کرده و بر روی آنها آب سرد بگیرد.  همچنین می‎توانید ظرف مناسبی را انتخاب کرده و آن را به یخ پر کنید.  پس از گذشت یک دقیقه پوست آنها به راحتی کنده خواهد شد.

طرز تهیه پیاز داغ

پیاز را به صورت خلالی و یکدست خرد کنید. قابلمه مناسبی را انتخاب کرده و به مقدار کافی در آن آب بریزید. اجازه دهید تا آب جوش بیاید. شعله را کم کرده و پیازهای خلالی را  حداکثر به مدت 5 دقیقه داخل آب در حال جوش بریزید تا حالتی شفاف پیدا کنند.  سپس پیازها را آبکش کرده و بر روی آنها آب سرد بگیرید. اجازه دهید تا آب پیاز کاملا گرفته شود. اگر می‎خواهید کار سریع‎تر انجام شود، می‎توانید پس از آبکش کردن، پیازها را بر روی دستمال نم‎گیر قرار دهید. به این ترتیب آب آنها  بهتر گرفته خواهد شد.

با استفاده از این تکنیک پیاز روغن کمتری به خود جذب خواهد کرد و در عین حال ترد تر می‎شود.  ماهی‎تابه مناسبی انتخاب کرده و به مقدار کافی روغن در آن بریزید. اجازه دهید تا روغن کمی داغ شود. سپس پیازها  را همراه نمک و زردچوبه سرخ کنید.

اگر احساس می‎کنید حجم ماهیتابه کم است، بهتر است پیازها را در دو مرحله سرخ نمایید. هم زدن در تهیه پیاز داغ مهم است. همچنین شعله گاز را بر روی متوسط و کم تنظیم نمایید. به محض اینکه پیاز حالت ترد و طلایی پیدا کرد آن را از روی شعله گاز بردارید و به ظرف مناسبی انتقال دهید. به یاد داشته باشید، زمانی که پیاز را از روی حرارت برمی‎‌دارید، هنوز مقداری حرارت در آن وجود دارد. همان میزان حرارت سبب می‎شود تا رنگ پیاز یک درجه تیره‌‎تر شود. هنگام سرخ کردن به این نکته توجه داشته باشید و سعی کنید پیاز را کمی زودتر از روی شعله گاز بردارید.

طرز تهیه گوشت قلقلی برای آش گوجه

برای تهیه گوشت قلقلی در آش گوجه لازم است آن را مزه‎دار کنید. برای این منظور پیاز را رنده کرده و آب آن را بگیرید. سپس آن را همراه با زردچوبه، نمک و فلفل به گوشت چرخ شده اضافه نمایید. برای این منظور می‎توانید از ادویه ‎های مخصوص گوشت و پودر پیاز نیز استفاده نمایید. گوشت چرخ شده را به خوبی ورز دهید تا حالت چسبندگی به خود بگیرد. سپس آنها را به اندازه فندق یا کمی بزرگتر از آن حالت دهید. کوفته‎ها را همراه پیاز داغ تفت داده و به آش اضافه نمایید.

نکات پخت آش گوجه

در سبزی آش می‎توانید از اسفناج نیز استفاده نمایید. در استان‎های شمالی مانند مازندران، از گزنه نیز استفاده می‎شود. اگر گزنه تازه در دسترس ندارید، می‎توانید از خشک آن استفاده کنید.

سبزی آش را ساطوری کنید.

برای پخت انواع آش مانند آش گوجه، حتما حبوبات را از شب قبل خیس نمایید. به این ترتیب نفخ آن تا حدود زیادی گرفته خواهد شد. اگر فرصت چنین کاری را ندارید، یک تا دو بار حبوبات را پخته و آب آن را خالی کنید.

در پخت انواع آش و سوپ که در آنها برنج وجود دارد، بهتر است از برنج نیم دانه استفاده کنید. همچنین اگر برنج را چند ساعتی قبل از پخت خیس دهید، نتیجه بهتری خواهید گرفت.

عده‎ایی از همان ابتدا پیاز را به صورت نگینی خرد کرده و  همراه با زردچوبه کمی تفت می‎دهند. سپس سایر مواد را با مقدار مناسبی آب به آن اضافه کرده و اجازه می‎دهند تا مواد خوب بپزند.

چنانچه مایل باشید می‎توانید از آب گوشت نیز در طبخ این غذا استفاده نمایید.

در بسیاری از استان‎ها از سیر داغ نیز برای مزه‎دار کردن آش استفاده می‎کنند.

برای سرو غذا علاوه بر نعناع داغ می‎توانید از کشک نیز استفاده نمایید. اگر می‎خواهید رنگ کشک کمی متفاوت و جذاب‎تر باشد، مقدار کمی به آن زعفران اضافه نمایید. به این ترتیب با کشک سفید و زرد آش را به خوبی تزیین خواهید کرد.

برنج موجود در آش، لعاب پس داده و غلظت مناسبی به آش گوجه خواهد داد. با این حال اگر مایل باشید می‎توانید مقدار کمی آرد را در آب سرد حل کرده و به آش اضافه کنید. به این ترتیب آش غلظت بیشتری پیدا خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *