آشپزی

طرز تهیه آلبالو پلو

آلبالو پلو

یکی از غذا های قدیمی و پرطرفدار ما ایرانیان آلبالو پلو است که در فصل تابستان بیشتر استفاده می‌شود. البته با فریز کردن آلبالو این غذای خوشمزه و لذیذ را در فصل‌ های دیگر هم می ‌توان تهیه کرد.

آلبالو پلو به سه روش آلبالو پلو با گوشت چرخ کرده، با فیله مرغ یا با مرغ ریش ریش شده تهیه می شود.

خرید ادویه

خرید ادویه

دستور پخت آلبالو پلو با گوشت چرخ کرده

مواد لازم برای پخت آلبالو پلو

برای پخت آلبالو پلو با گوشت چرخ کرده به مواد زیر نیاز داریم:

  • 400 گرم گوشت چرخ کرده
  • 700 گرم آلبالو
  • 250 گرم شکر
  • چهار لیوان برنج
  • یک عدد پیاز متوسط
  • به میزان لازم، نمک، فلفل سیاه و زعفران دم کرده، روغن مایع و خلال پسته و بادام

طرز تهیه آلبالو پلو با گوشت چرخ کرده

برای پخت این غذا ابتدا برنج را پاک کرده سپس بشویید، اکنون برنج را در ظرفی از آب بخیسانید و مقدار اندکی نمک هم به آن اضافه کنید.

در این مرحله آلبالو ها را بشویید و پس از جدا کردن هسته آن ها به میزان لازم شکر به آنها اضافه کرده و با مقداری آب داخل یک ظرف ریخته و روی شعله اجاق گاز قرار دهید تا بجوشد. پس از به جوش آمدن منتظر بمانید تا آلبالو ها پخته شوند.

بعد از این مرحله حالا به کمک یک صافی شربت به دست آمده را از آلبالو ها جدا کنید. اکنون قابلمه مورد نظر را انتخاب کرده و مقداری آب درون آن بریزید و منتظر بمانید تا آب به جوش آید. حال برنج آماده شده را درون قابلمه بریزید و فرصت دهید تا برنج به خوبی پخته و آماده آبکش کردن شود.

آلبالو پلو

آلبالو پلو

در مدتی که منتظر هستید تا برنج بپزد و آماده آبکش کردن شود، گوشت چرخ کرده‌ ای را که آماده کرده ‌اید حسابی با پیاز رنده شده و نمک و فلفل سیاه ورز دهید و به کمک دست قلقلی هایی با گوشت درست کنید.

اکنون برنج پخته شده را آبکش کنید، کف قابلمه یک مقدار روغن بریزید و ته دیگ مد نظرتان از نان، سیب زمینی و یا غیره را در کف قابلمه قرار دهید. حالا یک لایه برنج، سپس یک لایه آلبالو و بعد یک لایه گوشت اضافه کنید و این ترتیب را ادامه دهید تا مواد آماده شده تمام شوند.

برای اینکه طعم، رنگ و بوی دلچسبی به غذایتان ببخشید مقداری زعفران دَم‌ کرده به آن اضافه کنید و در آخر به مقدار یک ملاقه از شربتی را که در مرحله قبل جدا کردید، روی کل برنج بریزید و اکنون مقدار خیلی کمی روغن به برنج اضافه کنید.

دستور پخت آلبالو پلو مجلسی با مرغ ریش ریش یا فیله مرغ

دستور پخت آلبالو پلو مجلسی با مرغ ریش ریش یا فیله مرغ

دستور پخت آلبالو پلو مجلسی با مرغ ریش ریش یا فیله مرغ

برای افرادی که با خوردن گوشت مشکل دارند مانند افرادی که مشکل فشار خون دارند یا اینکه برخی از افرادی که اصولا با طعم گوشت داخل پلو موافق نیستند می توان از گوشت فیله، سینه یا ران مرغ استفاده کرد البته این نوع از آلبالو پلو مجلسی تر خواهد بود.

مواد لازم برای آلبالو پلو مجلسی با مرغ ریش ریش یا فیله مرغ

  •  نیم کیلوگرم فیله مرغ
  •  700 گرم آلبالو
  •  250 گرم شکر
  • چهار لیوان برنج
  • دو عدد پیاز متوسط
  • 2 قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی
  •  به میزان لازم زعفران دم کرده، نمک و فلفل و زردچوبه، روغن مایع و خلال پسته و بادام

طرز تهیه آلبالو پلو مجلسی با مرغ ریش ریش یا فیله مرغ

آلبالو پلو با مرغ مجلسی

آلبالو پلو با مرغ مجلسی

روش درست کردن آلبالو پلو مجلسی با مرغ ریش ریش یا فیله مرغ شبیه هم است.

در این روش برنج آماده شده را پاک کرده، بشویید و در آب و مقداری نمک که در آب حل شده بخیسانید. سپس فیله‌ های مرغ را به کمک نمک و زعفران طعم دهید و بعد در روغن سرخ کنید. البته به جای روغن از کره هم می توانید استفاده کنید.

برنج را هم با مقداری آب به جوش آمده بپزید تا آماده آبکش کردن شود.

اکنون پیاز ها را به صورت حلقه ای برش دهید و در کف یک قابلمه مقداری روغن بریزید و پیاز ها را تفت دهید.

در این مرحله تکه‌ های مرغ را روی پیاز ها داخل قابلمه قرار دهید و دو لیوان آب به آن اضافه کنید و روی شعله اجاق گاز قرار دهید، شعله گاز را روی درجه متوسط تنظیم کنید و منتظر بمانید تا مرغ ها بپزند.

در ظرفی دیگر 2 قاشق رب گوجه ‌فرنگی را با مقداری روغن و فلفل تفت دهید و به مرغ در حال پخت اضافه کنید.

در این فاصله هسته آلبالو های شسته شده را جدا کرده و با شکر و آب بپزید و آبکش کنید و شربت جدا شده را کنار بگذارید.

پس از اینکه احساس کردید مرغ ها پخته اند و مقدار کمی سس هم باقی مانده، اندکی زعفران را که از قبل ساییده و با آب مخلوط کرده اید را به محتویات قابلمه بیفزایید و پس از گذشت دو دقیقه گاز را خاموش کنید.

حالا با ریش ریش کردن مرغ پخته شده و اضافه کردن آن به آلبالو پلو غذای شما آماده سرو کردن است.

برای جلوگیری از به هم چسبیدن آلبالوها در حین دم کردن پلو می توانید آن ها را قبل از دم کردن به خوبی به مقداری کره آب شده آغشته کنید.

فوت و فن های طلایی و نکات مهم در پخت آلبالو پلو

آلبالو پلو خوش مزه

آلبالو پلو خوش مزه

برای داشتن یک آلبالو پلوی مجلسی و رنگی رنگی هم می توانید به یک گوشه از برنج مقداری از شربت آلبالو اضافه کنید، به گوشه دیگر مقداری زعفران آب کرده بیفزایید، اما لایه آخر باید فقط برنج سفید باشد.

موقع سرو غذا با مخلوط کردن هر یک از قسمت ها با برنج سفید می توانید دیسی از آلبالو پلوی رنگی رنگی داشته باشید.

از دیگر نکات مهم این است که برنج مورد نظر برای این غذا در زمان آبکشی نباید خیلی له شده یا خیلی دون باشد و باید مغز پخت و اندکی دون باشد.

در روش پخت با گوشت چرخ کرده در صورت تمایل می توانید گوشت را جدا نگه داشته و پس از پایان پخت روی پلو سرو کنید.

از خلال پسته و بادام برای تزئین روی آلبالو پلو استفاده کنید.

در روش پخت با فیله مرغ در صورت تمایل می توانید فیله مرغ را به شکل درسته در کنار غذا سرو کنید.

در مرحله پخت آلبالو ها اگر آب آلبالوی به دست آمده رقیق است و هنوز به قوام نرسیده اجازه دهید تا روی حرارت ملایم به قوام مطلوب برسد.

از دیگر نکات مهم اینکه آلبالو پلو را روی شعله گاز با درجه ملایم دم کنید؛ چراکه به سبب شیرینی شیره آلبالو ممکن است ته دیگ پلو بسوزد در صورتی که درجه شعله بالا باشد.

کلام آخر 

ما در سایت ادویه جات حاج محمد جلالی تلاش نمودیم تا آموزش پخت آلبالو پلو ر ا به شما عزیزان در انواع گوناگون آموزش دهیم. پیشنهاد ما به شما برای طمع دهی بیشتر و خوشمزه تر شدن غذا استفاده از ادویه های مرغوب و درجه یک حاج محمد جلالی می باشد. برای خرید انواع چاشنی های غذا لطفا از همین سایت اقدام به خرید فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *