آشپزی

طرز تهیه برشتوک

طرز تهیه برشتوک

برشتوک از جمله شیرینی‎‌هایی است که بدون نیاز به فر تهیه می‎شود. دستورهای متفاوتی از این شیرینی وجود دارد. برای مثال اگر به طعم شکلات علاقمند هستید می‎توانید در ترکیبات آن از شکلات استفاده کنید. مواد اولیه آن بسیار محدود بوده و در عین حال دستور بسیار ساده ‎ایی دارد. اگر در شیرینی پزی تازه کار هستید و مهارت زیادی ندارید، تهیه برشتوک به شما پیشنهاد می‎شود.

خرید ادویه

خرید ادویه

مواد لازم برای تهیه برشتوک نخودچی

  • آرد نخودچی 125 تا 130 گرم
  • کره 70 تا 80 گرم
  • پودر قند 40 تا 50 گرم
  • پودر هل: یک قاشق چایخوری
  • شکلات تخته‎ ایی به میزان لازم

طرز تهیه برشتوک نخودچی

طرز تهیه برشتوک نخودچی

طرز تهیه برشتوک نخودچی

یک ماهی‎تابه مناسب انتخاب کرده و آرد نخودچی را داخل آن بریزید. شعله گاز را کم کرده و آرد را حرارت دهید. در این حالت اصطلاحا گفته می‎شود آرد بو داده می‎شود. به این ترتیب خامی آرد گرفته خواهد شد و در عین حال عطر و رنگ بسیار بهتری پیدا خواهد کرد. دقت داشته باشید تا زمانی که ماهیتابه بر روی حرارت قرار دارد باید به طور مرتب آرد را هم بزنید. برای این منظور پیشنهاد می‎شود از قاشق چوبی استفاده نمایید.

کره را در ماهی‎تابه ریخته و بر روی حرارت قرار دهید. شعله گاز را کم کرده و اجازه دهید تا کره به طور کامل ذوب شود. در صورتیکه کره در دسترس ندارید، می‎توانید از روغن جامد استفاده نمایید.  سپس آرد را الک کرده و به کم کم به کره اضافه نمایید. با استفاده از قاشق چوبی آرد و کره به خوبی با یکدیگر ترکیب نمایید.

پس از اینکه آرد و کره به طور کامل با یکدیگر مخلوط شدند و اصطلاحا به خورد یکدیگر رفتند. ماهی تابه را از روی حرارت برداشته و پودر قند را همراه به پودر هل به آن اضافه کنید. در صورتیکه مایل باشید می‎توانید از چاشنی‎ های مناسب دیگر نیز بهره ببرید. پودر هل به تنهایی عطر و طعم خوبی به شیرینی خواهد داد.  دوباره شروع به مخلوط کردن مواد نمایید تا جایی که پودر قند به طور کامل ذوب شود. حرارت موجود در کره و آرد برای این منظور کافی است. در نهایت خمیری یکدست و نسبتا فشرده خواهید داشت.

از قالب سیلیکونی برای تهیه برشتوک نخودچی استفاده کنید.

یک قالب سیلیکونی (پنجره‎ایی) آماده کرده و خمیر را داخل آن بریزید. اگر قالب در دسترس ندارید، می‎توانید خمیر را به با ضخامت دو سانتی بر روی کاغذ روغنی باز کنید و قالب بزنید. سپس شیرینی‎ها به مدت تقریبا 30 تا 60 دقیقه  داخل یخچال قرار دهید تا اصطلاحا خود را بگیرند. پس از آن می‎توانید آن را همراه چایی سرو نمایید.

این روش ساده‎ترین روش تهیه شیرینی برشتوک است. برای اینکه آن را از حالت سادگی درآورید و در عین حال طعمی بهتر  و ظاهری جذاب‎تر به آن دهید، انتخاب‎ های متعددی خواهید داشت. برای مثال پیشنهاد می‎شود از شکلات تخته‎ ایی استفاده کنید.

طرز تهیه برشتوک شکلاتی

طرز تهیه برشتوک شکلاتی

طرز تهیه برشتوک شکلاتی

برای تهیه شیرینی برشتوک شکلاتی لازم است از قالب‎های سیلیکونی مخصوص شکلات استفاده نمایید. در ابتدا باید شکلات تخته‎ ایی را به صورت بن ماری ذوب نمایید.  برای این منظور داخل ظرف مناسبی مانند شیر جوش  کمی آب ریخته و آن را بر روی حرارت قرار دهید. اجازه دهید تا آب جوش بیاید. ظرف مناسب دیگری را بر روی دهانه شیر جوش قرار داده و شکلات را داخل آن بریزید. حرارت آب باعث گرم شدن ظرف بالایی  و در نتیجه ذوب شدن شکلات خواهد شد. شکلات پس از ذوب شدن باید ظاهری کاملا یکدست داشته باشد. برای این منظور می‎توانید کمی کره یا روغن نیز به آن اضافه نمایید. دقت کنید اگر میزان روغن یا کره زیاد باشد، شکلات پس از سرد شدن نمی‎بندد.

قبل از اینکه شکلات از حرارت بیفتد. در هر یک از حفره‎های قالب، لایه نازکی از شکلات بریزید. سپس آن را  به مدت یک ساعت داخل یخچال قرار داده تا خود را بگیرند.

پس از اینکه خمیر شیرینی را آماده کردید، قالب را  از یخچال بیرون آورده  و تا زمانی که خمیر حرارت دارد، حفره‎ های قالب را با آن پر نمایید. گرمای حاصل از خمیر باعث چسبیدن شکلات به آن خواهد شد. قالب را دوباره در یخچال قرار دهید تا خمیر انسجام یابد. سپس می‎توانید شیرینی‎ها را از قالب بیرون آورده و سرو نمایید. در این حالت لایه ‎ایی از شکلات بر روی شیرینی قرار خواهد داشت.

چنانچه مایل باشید می‎توانید از پودر کاکائو یا مغز گردو در مواد اولیه نیز استفاده نمایید. به این ترتیب عطر و طعمی متفاوتی از شیرینی برشتوک را خواهید داشت.

برای تزیین نیز از پودر پسته، بادام و … استفاده خواهد شد.

نکات تهیه شیرینی برشتوک

هنگام تفت دادن آرد مراقبت حرارت باشید. اگر آرد بیش از حد بر روی حرارت بماند، رنگ آن تیره شده و مزه آن تغییر خواهد کرد. در عین حال اگر آرد به اندازه کافی تفت داده نشود، از کیفیت شیرینی کاسته خواهد شد. اگر از روی عطر و رنگ آرد نمی‎توانید میزان تفت دادن آن را متوجه شوید. بهتر است از این روش قدیمی استفاده نمایید. به محض اینکه عطر آرد بلند شد و رنگ آن تغییر کرد، مقداری از آن را به دهان  بگذارید. اگر آرد به سقف دهان نچسبد و به راحتی در دهان حل شود، یعنی به اندازه کافی تفت داده شده است. هنگام تست کردن، مراقب باشید کام دهان نسوزد.

همچنین بهتر است پس از بو دادن آرد، آن را به ظرف دیگری منتقل کنید. حرارت موجود در ماهی تابه و آرد، عطر و رنگ آرد را تحت تاثیر قرار می‎دهد.

در تهیه شیرینی برشتوک از آرد گندم نیز استفاده می‎کنند، اما آرد نخودچی طرفداران بیشتری دارد. در برخی از دستورها، آرد گندم  و  نخودچی در کنار یکدیگر استفاده شده است. آرد گندم سبب پوک شدن شیرینی خواهد شد.

استفاده از آرد نخودچی و پودر هل با کیفیت، درنهایت سبب می‎شود تا شیرینی عطر و طعم بسیار بهتری داشته باشد.

الک کردن آرد سبب می‎شود تا ناخالصی و گلوله‎های احتمالی آرد جدا شوند. همچین با الک کردن، هوای بیشتری وارد آرد شده و این امر در نهایت کیفیت شیرینی را افزایش خواهد داد. به طور کلی زمانی که آرد الک می‎شود، سبک‎تر خواهد شد. برای این منظور توصیه می‎شود از تنظیف‎هایی با سوراخ‎های ریز استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *