آشپزی

طرز تهیه مربای سیب

طرز تهیه مربای سیب

مربا ها به‌ سبب طعم شیرینشان همیشه جذاب بوده و پرطرفدار هستند، به ویژه برای وعده صبحانه جایگاه ویژه ای را در سفره ایرانی ها دارند. اما برخی از آنها طعم بسیار دلچسب و فوق‌العاده‌ای دارند که از جمله آن ها می توان به مربای سیب اشاره کرد که در این مقاله می پردازیم به طرز تهیه مربای سیب و تمام فوت و فن های آن را برای شما بازگو می کنیم.

مربای سیب یکی از پر طرفدارترین مربا ها بوده و بسیار دلچسب است و جزو مربا های پرمصرف و پر متقاضی در سراسر جهان به حساب می آید. این مربا علاوه بر اینکه در سفره صبحانه مصرف دارد، برای عصرانه هم مورد استفاده بوده و حتی در تزیین برخی از شیرینی ‌ها هم کاربرد دارد.

خرید ادویه

خرید ادویه

مواد لازم برای تهیه مربای سیب

مواد لازم برای تهیه مربای سیب

مواد لازم برای تهیه مربای سیب

مواد لازم برای تهیه این مربای خوشمزه و پرطرفدار را در زیر نام می بریم:

  • سیب
  • شکر
  •  زعفران دم کرده
  • گلاب
  • آب لیموی ترش

نکته: بسته به میزان مد نظر مقدار مشخصی از این مواد را باید به کار برد.

به عنوان نمونه به منظور تهیه یک شیشه متوسط از این مربا، به یک کیلو گرم سیب سالم، یک کیلو گرم شکر، یک قاشق غذا خوری زعفران دم کرده، چهار قاشق غذا خوری گلاب و سه قاشق غذا خوری آب لیموی ترش نیاز داریم.

دستور و مراحل پخت مربای سیب

دستور و مراحل پخت مربای سیب

دستور و مراحل پخت مربای سیب

به منظور تهیه این مربا باید به شکل زیر عمل کرد:

  1. در مرحله نخست سیب ها را با دقت می شوییم و در مرحله بعد سیب ها را پوست کنده و نصف می کنیم و به وسیله چاقو هسته ها را جدا می کنیم، سپس آن ها را در ابعاد مکعبی خرد می کنیم، البته در صورت داشتن قالب، بهتر است که برای خوش فرم شدن تکه ها از قالب استفاده کنیم.
  2. در مرحله بعد سیب های برش داده شده را داخل یک ظرف بزرگ ریخته و یک لیوان آب را با آب لیموی ترش مخلوط کرده و به آن اضافه می کنیم که این کار به منظور جلوگیری از تیره شدن سیب ها است.
  3. پس از این مرحله درون قابلمه مورد نظر برای پخت مربا چهار لیوان آب می ‌ریزیم و روی حرارتِ به نسبت بالا قرار می دهیم.
  4. سپس در این مرحله شکر را به قابلمه اضافه می کنیم و برای سرعت بخشی به حل شدن شکر به کمک قاشق آن را هم می زنیم تا محلول به جوش بیاید، بعد از اینکه مایع موجود در قابلمه به جوش آمد سیب های داخل ظرف را درون آبکش می ریزیم و آنها را به محتوی قابلمه می‌ افزاییم.
  5. در این مرحله حرارت یا شعله اجاق گاز را در حالت ملایم قرار می دهیم. منتظر می‌ مانیم تا محتویات درون قابلمه به غلظت مد نظر برسد.
  6. سپس در این مرحله زعفران دَم کرده را هم به قابلمه اضافه می کنیم و بعد از مدت زمانی حدود 20 تا 30 دقیقه مجدد به مربا سر می زنیم و سیب ها را تست می کنیم اگر نرم شده بودند و غلظت مد نظر به دست آمده بود گلاب را به آن اضافه کرده و مخلوط می کنیم و سپس قابلمه را از روی شعله گاز بر می داریم.
  7. حالا منتظر می مانیم تا مربا سرد شود سپس آن را درون شیشه می ریزیم و در یخچال نگهداری می کنیم.

انواع مربای سیب

مربای سیب را در اشکال متفاوت می توان تهیه کرد که معمولا از برش سیب ها به شکل معکب های بزرگ و یا برش با قالب مخصوص استفاده می شود، اما می توان برای تهیه این مربا، سیب ها را رنده هم کرد یا اینکه به شکل درسته به کار برد.

در طرز تهیه مربای سیب درسته، هسته سیب ها را پس از شستن و پوست کندن به گونه ای جدا می کنیم که دُم سیب ها جدا نشود و هر سیب را بعد این مراحل داخل ظرف مخلوط آب و آب لیمو یا سرکه قرار می دهیم.

توجه داشته باشید که در این روش به سبب بزرگتر بودن ابعاد سیب ها زمان بیشتری را برای پخت لازم داریم.

اگر چه برای تهیه مربای سیب اغلب پوست سیب ها را جدا می کنند، اما می توان سیب را با پوست هم استفاده کرد که البته در این روش سعی کنید از سیب هایی با پوست نازک استفاده شود. البته این نکته را هم مد نظر داشته باشید که در صورت استفاده از سیب با پوست، مربای شما آن لطافت لازم را نخواهد داشت.

فوت و فن های مهم و طلایی و نکات ظریف در پخت مربای سیب

توجه داشته باشید که غلظت مربا پس از سرد شدن بیشتر می شود، بنابراین برای داشتن مربایی با غلظت مناسب باید این نکته را مورد توجه قرار داد و در زمان مشخصی قابلمه را از روی شعله برداشت که پس از سرد شدن خیلی سفت نشود.

نکته دیگر اینکه کف هایی که در حین پخت روی مربا می آیند را با قاشق اگر بگیریم مربای شفافی به دست می آید.

رنگ مربای سیب در حالت معمول زرد است، اما می توانیم با یک ترفند ساده رنگ قرمز به آن ببخشیم که برای قرمز شدن رنگ مربای سیب، پس از گذشت حدود نیم ساعت از پخت مربا، شعله گاز را در کمترین درجه ممکن قرار می دهیم و پس از اینکه شعله پخش کن را روی شعله قرار دادیم، قابلمه را روی اجاق گذاشته و یک دَم کنی تمیز روی آن قرار می دهیم و حدود دو ساعت منتظر می مانیم تا رنگ آن تغییر کند.

در این روش چنانچه غلظت شهد مربا بیش از اندازه زیاد شد، اما رنگ آن هنوز به قرمزی نرسیده بود می توان یک فنجان آب جوش را به آن اضافه کرد که این کار به روان شدن شهد کمک می کند.

اکنون در قابلمه را مجدد کیپ می کنیم و منتظر می مانیم تا دم بکشد و رنگ آن قرمز شود.

نکته دیگر اینکه برای شیک و مجلسی کردن مربا می توان مقداری پسته تازه را هم که از قبل پوست کنده اید و به صورت خلالی برش داده اید را، برای تزیین مربای سیب در هنگام مصرف به آن اضافه کنید.

همچنین با اضافه کردن دانه‌ های هل می توانید طعم دلچسب تری را به مربای خود ببخشید.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم که طرز تهیه مربای سیب را به طور کامل به شما آموزش دهیم، امیدواریم که این دستور پخت مربای سیب مورد قبول شما دوستان قرار گیرد و با استفاده از آن بتوانید مربای سیب دلخواه خود را تهیه کرده و نوش جان کنید. همچنین شما عزیزان می تواندی برای خرید انواع ادویه های درجه یک از سایت ما حاج محمد جلالی سفارش خود را تکمیل فرمایید.

اگر سوالی در این زمینه داشتید می توانید در قسمت نظرات سایت آن را با ما در میان بگذارید تا در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی شما عزیزان باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *