آشپزی

طرز تهیه چاشنی ویندالو

طرز تهیه چاشنی ویندالو

چاشنی تند و تیز ویندالو یک سس و طعم دهنده خوب برای غذاهایی است که در آن از انواع گوشت بره،  مرغ،  گاو و غیره استفاده شده است.  در واقع این چاشنی هندی یک سس بی نظیر برای انواع خورش ها کاربرد دارد. اگر مایل هستید تا بدانید که چطور می توان چاشنی ویندالو را تهیه و درست کرد،  تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

خرید ادویه

خرید ادویه

چاشنی ویندالو

غذاها و سس های هندی به دلیل تند و تیز بودن همیشه مورد علاقه افرادی است که به طعم تند علاقه دارند.  چاشنی ویندالو نیز یکی از سس های هندی می باشد که به دلیل تندی زیاد همیشه محبوب است.

این چاشنی در اصل یک سس و طعم دهنده می باشد، که از یک غذای پرتغالی با اسم carne de vinha d’alhos ریشه گرفته است. این چاشنی در گوا و بسیاری از مناطق هند، به دلیل طعم دار کردن مزه ها و تندی زیاد در اغلب غذاها دیده می شود.

به طوریکه در رستوران های منطقه گوا این چاشنی با غذاهایی مثل مرغ و گوشت سرو می شود،  و از پرطرفدارترین خوراک ها می باشد.

چاشنی ویندالو از چند ادویه تند و تیز  زنجبیل،  دارچین،  پودر خردل و جوز هندی و فلفل قرمز و سیاه تهیه شده  که باعث خوشمزگی هر چه بیشتر آن شده است.

مهم ترین ادویه این چاشنی زنجبیل است که به دلیل طعم خاص و بی نظیری که دارد، به سس مزه لطیف و متعادلی می دهد.  از اینرو باید در اندازه گیری مواد اولیه برای تهیه این چاشنی دقت به عمل آورده و  به میزان مناسب از  آن استفاده شود. در ادامه طرز تهیه چاشنی ویندالو و مواد لازم برای آن را توضیح می دهیم.

مواد لازم برای چاشنی ویندالو

مواد لازم برای چاشنی ویندالو

مواد لازم برای چاشنی ویندالو

قبل از معرفی مواد لازم و تهیه چاشنی لازم است دقت شود که این مواد برای صفر نفرات در نظر گرفته شده و بر اساس مقدار دلخواه، آن را به نسبت مواد ذکر شده می توان کم و زیاد کنید.

  • دارچین یک قاشق چایخوری
  • زنجبیل یک قاشق چایخوری
  • جوز هندی یک قاشق چایخوری
  • فلفل سیاه دو قاشق غذا خوری
  • فلفل قرمز دو قاشق چایخوری
  • خردل تند دو قاشق چایخوری
  • زردچوبه یک قاشق غذا خوری
  • زیره سه قاشق غذا خوری
  • نمک یک قاشق غذا خوری
  • روغن گیاهی نصف پیمانه ( 1/2 پیمانه)
  • سرکه سفید 3/4 پیمانه

نکته: باید تمام ادویه ها به صورت پودری باشد. بنابراین می توان پودری ادویه های ذکر شده را به صورت آماده و تازه از عطاری ها تهیه نمایید.

طرز تهیه چاشنی ویندالو

طرز تهیه چاشنی ویندالو

طرز تهیه چاشنی ویندالو

یک کاسه یا ظرف بزرگ را انتخاب کرده و تمام ادویه های ذکر شده را در آن بریزید.  سپس نمک را به داخل ظرف و با ادویه های درون ظرف مخلوط کنید.  سرکه را به مواد  اضافه کرده و آنقدر هم بزنید تا مواد شبیه سس شود.

بعد از آن ماهیتابه ای را روی حرارت شعله گاز قرار داده و روغن گیاهی را داخل ماهیتابه بریزید و بگذارید تا داغ شود.  بعد از آنکه روغن خوب داغ شد ( دقت کنید روغن آنقدر داغ نشود که بسوزد )، مواد سس داخل ظرف را درون ماهیتابه ریخته و دائم هم بزنید تا نسوزد.

توجه داشته باشید که حرارت شعله باید در درجه کم باشد تا سس نسوزد و ته نگیرد.  آنقدر باید هم بزنید تا مواد داخل ماهیتابه به خوبی پخته شوند.  معمولا میانگین مدت زمانی که برای پختن این سس بر روی شعله حرارت لازم است،  هشت دقیقه می باشد.

این مدت زمانی است که ادویه ها به خوبی به هم آمیخته و به اصطلاح جا افتاده و پخته شده اند.

بعد از این مدت سس را از روی حرارت برداشته و بگذارید تا سرد و خنک بشود.  ظرف شیشه ای تمیز و خشک را انتخاب کرده و مواد داخل ماهیتابه را داخل آن خالی کنید. سپس در شیشه را محکم بسته تا هوا وارد آن نشود. برای جلوگیری از خراب شدن سس را در یخچال نگهداری کنید.

سس ویندالو را می توانید هر زمان که خواستید از یخچال بیرون آورده و به عنوان طعم دهنده برای غذاها و خورش های خود استفاده نمایید.

میزان ماندگاری این سس خوب و بلند مدت است.  البته اگر ظرف شیشه ای را قبل از استفاده خوب تمیز و استریل و خشک کرده باشید،  تا شش ماه می توانید آن را مصرف کنید. برای هر بار استفاده از آن نیز باید سس را با قاشق تمیز گرفته و بعد از هر بار مصرف درب شیشه را محکم ببندید.

خواص چاشنی ویندالو

خواص ادویه های موجود در این چاشنی نظیر زنجبیل،  دارچین و غیره بر هیچ کسی پوشیده نیست.  زیرا هر یک از این ادویه ها برای سلامت و تقویت سیستم عمومی بدن موثر است.

این چاشنی همچنین به دلیل ادویه های فراوان برای هر نوع ذائقه ای مناسب و مفید می باشد. طعم خوب دارچین و زنجبیل و ادویه های دیگر این سس به هر غذایی طعم خوب و با کیفیتی می دهد. اما باید دقت کنید تا در مصرف آن زیاده روی نشود.

بهتر است از این سس در غذاهایی که طبع سردی دارند،  استفاده نمایید، زیرا به دلیل ادویه های گرم می تواند  به عنوان یک معتدل کننده عمل کند. مخصوصا طبع گرم این چاشنی برای استفاده در فصل های سرد بسیار مناسب است.

عوارض مصرف زیاد چاشنی ویندالو

افرادی که مزاج هایی با طبع گرمی دارند،  ممکن است به دلیل استفاده زیاد دچار ناراحتی و مشکلات گوارشی و یا حساسیت بشوند.  بنابراین بهتر است از این چاشنی به میزان کم استفاده کرده و یا با توجه به مزاج خود میزان ادویه ها را به یک نسبت کم یا زیاد نمایید.

 این چاشنی همینطور برای افراد با گروه های خونی مختلف نیز ممکن است مشکل آفرین باشد. از این رو که مصرف این سس برای گروه های خونی B مضر است.  ولی دیگر گروه های خونی می توانند از آن استفاده کنند.

نکته آخر اینکه چاشنی ویندالو جزو ادویه ها و سس ها می باشد،  و زمان آماده کردن آن حدود نیم ساعت (آماده سازی مواد آن پانزده دقیقه و  زمان پخت و انتظار آن ده دقیقه) بیشتر طول نمی کشد. بنابراین با صرف مدت زمان کوتاه، با این سس می توانید لذت و طعم خوب را در غذاهای خود تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *