خواص ادویه جات

طرز تهیه چای ماسالا در خانه؛ چای هندی برای لاغری !

طرز تهیه چای ماسالا در خانه؛ چای هندی برای لاغری !

چای ها از پرمصرف ترین نوشیدنی ها در سطح جهان هستند و طرفداران بسیاری دارند. همان طور که می دانید چای به نوشیدنی گفته می شود که با جوشاندن یا دم کردن برگ های گیاه چای به دست می آید و اغلب به صورت گرم نوشیده می شود، هر چند که نوشیدن چای سرد نیز بسیار متداول است. یکی از مهم ترین ویژگی های این نوشیدنی محبوب این است که به راحتی می توان با استفاده از ادویه و گیاهان دیگر، تنوع در طعم، مزه، ویژگی ها و خواص آن ایجاد کرد. در کشورهای مختلف با استفاده از همین ویژگی، انواع چای با طعم ها و فواید مختلف را تهیه می کنند که برخی از آن ها به دلیل مزه خاص و به یادماندنی و مزایایی که دارد، در میان مردم دیگر مناطق هم محبوبیت می یابد.

یکی از انواع این مدل چای، یک نوشیدنی هندی به نام چای ماسالا است که یکی از خوشمزه ترین و پرفایده ترین چای هایی است که به راحتی می توان آن را تهیه کرد؛ از این رو، در این مقاله طرز تهیه چای ماسالا در خانه و کمی راجع به فواید این چای هندی برای لاغری بیشتر توضیح می دهیم.

خرید چای ماسالا

خرید چای ماسالا

چای ماسالا چیست؟

چای ماسالا چیست؟

چای ماسالا چیست؟

چای ماسالا یک نوشیدنی با ترکیبی بی نظیر از گیاهان و ادویه های گوناگون است. هم چنین برای تهیه این چای معمولاً از سیاه ترین برگ های گیاه چای استفاده می شود. این نوشیدنی که از شبه قاره هند سرچشمه می گیرد، با کسب محبوبیت جهانی توانسته است در بسیاری از چایخانه ها و قهوه خانه های دنیا تبدیل به یک نوشیدنی پرطرفدار شود. انواع مختلفی از چای ماسالا موجود است که همه مورد علاقه متخصصان و علاقه مندان به چای هستند.

انواع چای ماسالا چیست ؟

انواع چای ماسالا

انواع چای ماسالا

تنوع چای ماسالا بسیار زیاد است. یک چای ماسالای با کیفیت خوب، باید طعم شیرین و بوی دارچین و هل داشته باشد؛ این طعم بسته به نوع دم کردن آن می تواند تند یا کمی شیرین باشد. چای ماسالا می تواند به صورت سرد و با شیر تازه و شکر سرو شود و چنانچه با دقت آماده شود، ترکیبی از طعم و عطر و مزه عالی خواهد بود.

چای هایی که به طور سنتی برای تهیه چای ماسالا استفاده می شود شامل چای سیاه، چای «کوچلا»، چای دارجیلینگ و چای سفید هستند. تفاوت اصلی این چای ها در این است که چای های سیاه مزه بیشتری دارند، در حالی که چای های سفید طعم سبک تری دارند. چای «کوچلا» یک چای تیره محسوب می شود و دارای طعم قوی است. اما چای سفید طعم سبک تری دارد.

ترکیبات بسیاری برای تهیه چای ماسالا وجود دارد که همه آن ها بسیار خوشمزه هستند و تهیه آن ها نیز بسیار آسان است. انواع مختلف چای ماسالا به شما امکان می دهد طعم ها و ترکیبات جدید را تجربه کنید.

رایج ترین طعم دهنده و پایه اصلی چای ماسالا، چای سیاه است که با برگ های دارچین و هل ترکیب می شود. می توانید گیاهان دیگری مانند زیره و رازیانه به ترکیب چای ماسالا اضافه کنید تا عطر و طعم بی نظیری به آن ببخشد. اگر به دنبال عطر و طعم سبک تری هستید، چای سیاه همراه با لیمو و دارچین نیز پرطرفدار است. به عنوان مثال، می توانید یک چای ماسالا با لیمو، دارچین، چای سیاه و رازیانه درست کنید.

دستور العمل های بسیاری برای تهیه چای ماسالا در دسترس است که می توانید هر بار یکی از آن ها را امتحان کنید. بسیاری ترکیب هندی آن را می پسندند هر چند که همان ترکیب هم می تواند با کم و زیاد کردن ادویه ها متغیر باشد؛ هم چنین بسیاری از مردم چای ماسالا را با شیر و برخی بدون شیر دوست دارند ولی مطمئن باشید با درست کردن و نوشیدن چای ماسالا طبق ذائقه خود، دیگر تمایلی به نوشیدن چای معمولی و قهوه نخواهید داشت.

توصیه ما به کسانی که می خواهند چای ماسالا را در منزل تهیه کنند این است که هر بار ادویه ها و طعم دهنده های مختلف را امتحان کنند تا در نهایت به آنچه با ذائقه آن ها هماهنگ تر است، دست یابند.

طرز تهیه چای ماسالای هندی در خانه

طرز تهیه چای ماسالای هندی

طرز تهیه چای ماسالای هندی

به طور کلی، پایه و اساس یک فنجان چای ماسالا شامل آب، شیر، چای سیاه، ادویه جات و شکر است. ترکیب ادویه می تواند تنها یک تکه زنجبیل تازه یا ترکیبی از شش ادویه مختلف باشد.

مواد لازم برای تهیه چای ماسالای هندی

مواد لازم برای تهیه چای ماسالای هندی

مواد لازم برای تهیه چای ماسالای هندی

  • آب: 1 فنجان
  • شیر: 1 فنجان
  • چای سیاه: 2 قاشق غذاخوری
  • هل آسیاب شده: 4/1 قاشق غذاخوری
  • فلفل سیاه آسیاب شده: 8/1 قاشق غذاخوری
  • دارچین آسیاب شده: 2/1 قاشق غذاخوری
  • میخک آسیاب شده: 4/1 قاشق غذاخوری
  • زنجبیل تازه (رنده شده با پوست): 3 قاشق غذاخوری
  • شکر: 4 قاشق غذاخوری

طرز تهیه چای ماسالای هندی یا چای ماسالا با شیر

طرز تهیه چای ماسالای هندی یا چای ماسالا با شیر

طرز تهیه چای ماسالای هندی یا چای ماسالا با شیر

یک فنجان آب را با چای سیاه و تمام ادویه های آسیاب شده ترکیب کنید.

مخلوط را یک بار بجوشانید. پس از به جوش آمدن، حرارت را کم کرده و از روی اجاق گاز بردارید.

یک فنجان شیر به مخلوط فوق اضافه کنید.

مخلوط را دوباره بجوشانید. پس از به جوش آمدن، آن را از روی حرارت بردارید و وقتی مخلوط شما کمی سرد شد، آن را مجدداً روی حرارت قرار دهید.

حرارت را کم کنید تا ترکیب شما به آرامی به جوش بیاید.

این روند را تکرار کنید تا مخلوط سه بار دیگر به جوش بیاید.

بعد از اینکه مخلوط به طور کلی چهار بار جوش آمد، شکر را اضافه کنید و یک بار دیگر آن را بجوشانید.

پس از مجموع پنج جوش، چای ماسالای شما می شود.

مخلوط را از یک صافی رد کنید تا ذرات چای و ادویه ها از آن جدا شوند و در حالی که نیمه گرم است، آن را سرو کنید.

نکته 1: اگر می خواهید چای ماسالای خامه ای و خوشمزه تری داشته باشید، از شیر پر چرب استفاده کنید.

نکته 2: به این چای ماسالا، چای ماسالای پودری هم گفته می شود چون تمام ادویه های به کار رفته در آن، آسیاب شده و به صورت پودر درآمده است.

طرز تهیه چای ماسالای بدون شیر لبنی

طرز تهیه چای ماسالای بدون شیر لبنی

طرز تهیه چای ماسالای بدون شیر لبنی

همان طور که گفتیم شما به راحتی می توانید هر یک از ترکیبات چای ماسالا را حذف یا به آن ها ترکیبات جدیدی را اضافه کنید و این تنها به سلیقه و ذائقه شما بازمی گردد. در ادامه طرز تهیه یکی از انواع ساده چای ماسالا آورده شده است؛ در این ترکیب از شیر لبنی استفاده نشده است، بنابراین برای افرادی که به هر دلیلی از شیر استفاده نمی کنند، می تواند مفید باشد.

مواد لازم برای تهیه چای ماسالای بدون شیر لبنی

  • چوب دارچین: 1 عدد
  • هل سبز: 6 تا 8 عدد
  • میخک: 3 تا 4 عدد
  • آب: 2 فنجان
  • زنجبیل رنده شده: 2 قاشق غذاخوری (اگر می خواهید طعم زنجبیل غالب نباشد، به جای رنده کردن، آن را تکه تکه کنید.)
  • چای سفید و سیاه: 3 قاشق غذاخوری
  • شیر غیرلبنی( شیر نارگیل یا بادام) : 2 فنجان
  • شکر: 4 قاشق غذاخوری

طرز تهیه چای ماسالا بدون شیر لبنی

طرز تهیه چای ماسالا بدون شیر لبنی

طرز تهیه چای ماسالا بدون شیر لبنی

چوب دارچین، فلفل سیاه، دانه های هل و میخک را در یک هاون بریزید و آن ها را بکوبید تا به تکه های کوچک تر تبدیل شوند؛ مراقب باشید تا این مواد به صورت پودر درنیایند.

تمام ادویه های خرد شده را درون یک قوری بریزید و به آن آب و زنجبیل رنده شده را اضافه کنید.

قوری را روی حرارت بگذارید و اجازه دهید تا به جوش بیاید.

سپس قوری را از روی حرار ت بردارید و اجازه دهید کمی خنک شود، در این مرحله چای و شیر نارگیل را به مخلوط خود اضافه کنید و مجدداً آن را روی شعله قرار دهید.

این بار حرارت را کم کنید و بگذارید مخلوط فوق به آرامی بجوشد و طعم ها ترکیب شوند، سپس قوری را از روی شعله بردارید و بعد از پنج دقیقه شکر را اضافه کنید و سپس سرو کنید.

نکته 1: می توانید به جای شکر از طعم دهنده های طبیعی مانند شربت افرا استفاده کنید.

نکته 2: اگر چای ماسالا بیشتر از میزان مصرف شما بود، اجازه دهید تا سرد شود، سپس آن را در یک شیشه دربسته، در یخچال نگهداری کنید. شما می توانید از این چای تا 3 روز بعد هم استفاده کنید. قبل از نوشیدن چای ماسالای سرد شده، آن را کمی گرم کنید.

طرز تهیه چای ماسالا با دستگاه اسپرسو ساز

طرز تهیه چای ماسالا با دستگاه اسپرسو ساز

طرز تهیه چای ماسالا با دستگاه اسپرسو ساز

برای تهیه چای ماسالا با دستگاه اسپرسوساز حتماً باید از پودر ماسالا استفاده کنید، به این صورت که پس از اینکه ادویه ها را خوب آسیاب و ترکیب کردید، آن ها را الک کنید تا پودری نرم و یکدست حاصل شود. هم چنین می توانید به جای زنجبیل رنده شده یا تکه ای، از پودر زنجبیل استفاده کنید.

سپس به میزان دو قاشق غذاخوری از این پودر را در یک لیوان بریزید و روی آن شیر پرچرب بریزید. مراقب باشید که یک سوم لیوان خالی باشد. سپس، نازل بخار دستگاه اسپرسو ساز را در لیوان قرار دهید و اجازه دهید تا اندازه ای که ترکیب شما گرم شود و روی شیر، خامه کف آلودی تشکیل شود، نازل بخار کار کند؛ سپس چای ماسالای شما آماده است.

طرز تهیه چای ماسالا برای لاغری

طرز تهیه چای ماسالا برای لاغری

طرز تهیه چای ماسالا برای لاغری

چای ماسالا به دلیل ترکیباتی که دارد می تواند به روند لاغری افراد کمک کند. این چای ترکیبی از چند ادویه مفید است که به سلامت بدن، افزایش متابولیسم، تقویت استخوان ها، تقویت سیستم ایمنی بدن، تنظیم فعالیت هورمون های بدن و به طور کلی بهبود عملکرد بدن کمک می کند.

ترکیباتی نظیر شیر، زنجبیل، هل، فلفل و… موجود در چای ماسالا، علاوه بر اینکه سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد، دارای مقادیر قابل توجهی از پروتئین هم هستند که می تواند بخشی از نیاز روزانه بدن به پروتئین را تأمین کنند و در فرد احساس سیری به وجود بیاورند.

هم چنین ادویه های موجود در چای ماسالا موجب تحریک آنزیم های گوارشی می شوند و با آزاد سازی اکسیژن، چربی سوزی را در بدن بالا می برند. فلفل مصرف شده در این چای نیز، متابولیسم بدن را افزایش می دهد. زنجبیل که به صورت تازه یا پودر شده در چای ماسالا وجود دارد، به هضم غذا و تقویت سیستم گوارشی کمک می کند و دارچین قند خون را تنظیم می کند و همین موضوع موجب کاهش چربی های انباشته شده در بدن می شود. برخی پزشکان چای ماسالا را به دلیل استفاده از دارچین به بیماران دیابتی توصیه می کنند که البته در آن صورت، مصرف شکر در این چای باید حذف شود.

چنانچه تصمیم به کاهش وزن دارید، بهتر است از شیر کم چربی برای تهیه چای ماسالا استفاده کنید. در هر حال حتی اگر برای تهیه چای ماسالا از شیر پر چربی نیز استفاده کنید، تنها 80 کیلو کالری دریافت خواهید کرد، بنابراین این چای را می توان جزو میان وعده های کم کالری دانست.

میزان مصرف روزانه چای ماسالا چقدر است ؟

میزان مصرف روزانه چای ماسالا

میزان مصرف روزانه چای ماسالا

چای ماسالا هم مانند دیگر انواع چای دارای کافئین است و به همین علت مصرف بیش از حد آن می تواند باعث ایجاد اختلال در خواب و اضطراب و آشفتگی شود. تحقیقات به عمل آمده حاکی از آن است که حداکثر مصرف مجاز کافئین در روز 300 میلی گرم است؛ بنابراین به نظر می رسد مصرف چای ماسالا تا 3 فنجان در روز هم مشکل ساز نخواهد بود.

از طرفی تمام ادویه های به کار رفته در چای ماسالا، طبعی گرم دارند، بنابراین مصرف بیش از حد معمول این چای برای افرادی که دارای طبع گرم هستند، ممکن است مشکل ساز شود. از این رو هر شخص بهتر است با توجه به طبیعت و عادات غذایی خود، میزان مشخصی از این چای را استفاده کند.

سخن پایانی

چای یک نوشیدنی پرطرفدار در جهان است و چای ماسالا ترکیبی خوش طعم و عطر است که به دلیل خواص زیادی که دارد، تقریباً در همه جای دنیا مورد استفاده قرار می گیرد. ترکیب چای سیاه، انواع ادویه نظیر دارچین، هل، زنجبیل، فلفل و… به همراه شیر و شکر، چای ماسالا را تشکیل می دهد. ادویه های به کار رفته در چای ماسالا می تواند بنا به ذائقه افراد دستخوش تغییر شوند. هم چنین استفاده از شیر لبنی یا غیر لبنی هم در این چای تنها یک انتخاب است که از سوی مصرف کننده آن تعیین می شود. بسیاری بر این اعتقاد هستند که چای ماسالا به دلیل ادویه های به کار رفته در آن می توانند با کاهش قند خون و افزایش متابولیسم بدن، به لاغری کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *