گیاهان دارویی

عرق بیدمشک و خواص آن

عرق بیدمشک و خواص آن

(Salix aegyptiaca) گیاهی است معروف به بیدمشک یا بید ایرانی، که زادگاه اصلی آن مناطق معتدل خاورمیانه و به ویژه شمال کشور ایران و عراق و همچنین بخش هایی از کشور ترکیه و آذربایجان است. از دیگر مناطقی که می توان این گیاه را در آنها یافت نمود شمال کشور یونان و همینطور کشور اسرائیل است؛ علاوه بر تمامی مناطق نام برده شده، امروزه با توجه به اهمیت و فواید گیاه بیدمشک بهره برداری از آن، این گیاه در نواحی مختلف از جمله مصر، افغانستان، پاکستان و بسیاری از کشورهای دیگر جهان کشت می شود.

گیاه بیدمشک از نظر ظاهری و اندازه، از درخت کوچک تر و از درختچه ها بزرگ تر است و همانطور که از نام آن پیداست یکی از انواع درختان بید (Salix) است. گیاه بیدمشک یا بید ایرانی دارای شاخه هایی قرمز رنگ است که اندازه آنها تا 15 سانتی متر رشد می کند. ارتفاع درخت یا درختچه بیدمشک از 2.5 تا 10متر متغیر می باشد و چوب آن از نظر بافت ظاهری به شکل رگه رگه و راه راه است.

این گیاه دارای عصاره ها و روغن های مهمی است که از نظر خواص دارویی دارای اهمیت بالایی هستند و همین موضوع باعث شده تا به طور پیوسته در بسیاری از کتاب های طب گیاهی و روش های گوناگون درمانی در مورد امراض مختلف از گیاه بیدمشک نام برده شود. در ادامه با گیاه بیدمشک و شیوه های بهره برداری و استفاده از فواید آن بیشتر آشنا می شویم.

خرید ادویه

خرید ادویه

عرق بیدمشک:

بر روی شاخه های درختچه بیدمشک بخش های گل مانندی رشد می کنند که از نظر ظاهری به شکل گل سنبل هستند اما اندازه کوچکی دارند که به همین علت به سنبله های گیاه بیدمشک معروف هستند. در حقیقت هر آنچه در مورد خواص و استفاده های درمانی از گیاه بیدمشک گفته می شود مربوط به همین سنبله های موجود بر روی شاخه های درختچه ی بیدمشک است.

امروزه گیاهان گوناگونی از جمله بیدمشک در تمام جهان با توجه به خواص مختلفی که دارند شناخته شده هستند، برای مثال از عصاره گیاه بیدمشک در ساخت بسیاری از داروهای سنتی به منظور رفع کم خونی و سرگیجه استفاده می شود. یکی از مهمترین شیوه های بهره بردای از خواص مختلف گیاه بیدمشک، گرفتن عرق گیاه بیدمشک با استفاده از عمل تقطیر است.

در کشور ما ایران استفاده از عرقیجات گیاهی به منظوره استفاده از خواص گوناگون آنها امری همیشگی است، اگر بخواهیم به مواردی از استفاده های روزمره از عرق بیدمشک اشاره کنیم عبارت خواهند بود از: استفاده از عرق بیدمشک در تهیه انواع شربت ها و نوشیدنی ها است. بیدمشک گیاهی است از ریشه گاهی به عنوان غذا استفاده می شود. از ریشه ، برگ و دانه آن برای تهیه انواع داروها استفاده می شود.

خواص عرق بیدمشک:

عرق بیدمشک دارای خواص بی شماری است که برخی از آنها عبارتند از:

  1. برای افزایش جریان ادرار مفید است.
  2. برای از بین بردن میکروب ها مفید است.
  3. برای کاهش تب مفید است.
  4. برای تصفیه خون مفید است.
  5. این نوشیدنی خوش عطر وطعم همچنین سرماخوردگی را بهبود می بخشد.
  6. مصرف آن از ابتلا به سرطان جلوگیری می کند.
  7. برای بی اشتهایی عصبی مفید است.
  8. مصرف عرق بیدمشک مشکلات دستگاه گوارش را بهبود می بخشد و دردهای معده را کاهش می دهد.
  9. درد مفاصل یا روماتیسم را کاهش می دهد.
  10. برای جلوگیری از ابتلا به نقرس مفید است.
  11. عفونت های مثانه را کاهش می دهد.
  12. عوارض سفلیس را بهبود می بخشد.
  13. باعث بهبود بیماری های پوستی از جمله خشکی پوست ، اگزما ،آکنه و پسوریازیس می شود .
  14. مصرف عرق بیدمشک همچنین برای تنظیم فشار خون بالا بسیار مفید است.
  15. گرفتگی رگها را از بین می برد.
  16. برای بهبود بیماری های کبدی استفاده می شود.
  17. برخی از افراد برای افزایش میل جنسی نیز از عرق بیدمشک استفاده می کنند.
  18. تحقیقات اولیه نشان می دهد نوشیدن عرق بیدمشک همراه با عصاره زنجبیل از افزایش قند خون در افراد دیابتی جلوگیری می کند.
  19. استفاده از این نوشیدنی، سطح کلسترول را کاهش می دهد.
  20. مصرف آن در روند درمان سرخک بسیار مفید است.
  21. این نوشیدنی به عنوان گزینه ای برای تمیز کردن کبد و کلیه ها و پاک کردن بدن از مواد زائد سمی مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از رایج ترین موارد استفاده از عرق بیدمشک ، تصفیه خون بوده است.

شواهد اخیر نشان داده است که بیدمشک حاوی مواد موثری است که می تواند سموم را از جریان خون خارج کند.

  1. عرق بیدمشک توانایی تحریک متابولیسم و ​​هضم غذا را دارد و باعث حذف مواد زائد و خروج مواد زائد بدن از طریق منافذ عرق ، ادرار و مدفوع می شود.
  2. مصرف این نوشیدنی برای دفع سنگ کلیه استفاده می شود.
  3. یک مطالعه نشان داد که چون بیدمشک حاوی آنتی اکسیدان است، التهاب را در خون بیماران مبتلا به آرتروز کاهش می دهد.

طرز تهیه نوشیدنی بیدمشک

طرز تهیه نوشیدنی بیدمشک

طرز تهیه نوشیدنی بیدمشک

مقدار مناسبی از عرق بیدمشک را با شربت زعفران یا بهارنارنج و آب و در صورت تمایل یخ مخلوط کرده و میل کنید. عرق بیدمشک را می توان با انواع عرقیحات دیگر نیز مخلوط کرد.

آیا تداخلی در مصرف عرق بیدمشک با انواع داروها وجود دارد؟

در زمان بارداری و شیردهی از استفاده انواع عرقیجات بدون مشورت با پزشک خودداری کنید. اما در کل نوشیدن عرق بیدمشک عوارض خاصی ندارد.

آلرژی به عرق بیدمشک: مصرف هر نوع نوشیدنی در افرادی که حساسیت یا آلرژی به انواع گل و گیاه دارند ممکن است واکنش آلرژیک ایجاد کند. بنابراین؛ اگر حساسیت یا آلرژی دارید ، قبل از مصرف هر نوع از عرقیجات حتما با پزشک خود مشورت کنید.

از آنجایی که مصرف عرق بیدمشک باعث کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می شود و داروهای دیابت نیز قند خون را کاهش می دهد. مصرف عرق بیدمشک همراه با داروهای دیابت ممکن است باعث شود که قند خون شما خیلی پایین بیاید. بنابراین، سعی کنید میزان قند خون خود را از کنترل کنید و ممکن است لازم باشد دوز داروی دیابت تغییر کند. قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

عرق بیدمشک ممکن است لخته شدن خون را کند کند. مصرف عرق بیدمشک همراه با داروهایی که لخته شدن خون را کند می کنند ممکن است مناسب نباشد. بنابراین از مصرف داروهایی که لخته شدن خون را کند می کنند (داروهای ضد انعقاد / ضد پلاکت) ​​با این ترکیب احتیاط کنید.

معرفی محصولات حاج ‌محمد جلالی

استفاده از انواع عرقیجات، چاشنی های غذایی، دمنوش و ادویه‌ها به عنوان بخش مهمی از آداب غذایی در کشور ما رواج دارد. مرغوب‌ترین این محصولات را می توانید از فروشگاه حاج‌محمد جلالی تهیه کنید.

محصولات حاج‌محمدجلالی به صورت پکیج های عمده و تکی از بهترین و با کیفیت ترین انواع با بسته بندی مناسب به مشتریان ارائه می شود. شما عزیزان می‌توانید با مراجعه به سایت فروشگاهی حاج‌محمدجلالی به آدرس hajmohamadjalali.com علاوه بر خرید انواع دمنوش، ادویه، چاشنی و محصولات گیاهی از تخفیف‌های متنوع بر روی محصولات بهره مند شوید.

کلام آخر

به نظر می رسد که مصرف عرق بیدمشک برای بدن خطری ندارد، اما دقت کنید که آن را از فروشندگان معتبر خریداری کنید. در همین راستا ما  فروشگاه حاج محمد جلالی با سابقه ای منحصر به فرد در پخش و فروش انواع دمنوش های گیاهی، ادویه و چاشنی را به شما معرفی می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *