خواص ادویه جات

لوبیا رشتی چیست؟

لوبیا رشتی

با توجه به ویژگی های مثبت و خواص مثبت فراوان این نوع لوبیا در این مقاله به معرفی و ذکر موارد کاربردی این نوع لوبیا خواهیم پرداخت.

در بازار فروش حبوبات لوبیا رشتی را با نام های دیگری از جمله لوبیا کرم رشتی یا لوبیا کشاورزی نیز می شناسند، جالب است بدانید شمار انواع لوبیا در جهان به حدود 4000 نمونه می رسد و در بین انواع لوبیا، لوبیا رشتی جزء خوش پخت ترین آن ها بوده و به نسبت مدت زمان کمتری را نیز برای پخت نیاز دارد.

گاهاً نمونه های خارجی مختلف مشابه لوبیا رشتی مشاهده شده و حتی به اشتباه لوبیا رشتی نامیده شده است، اما لازم به ذکر است که اگر بخواهیم یک نام انگلیسی برای آن قائل باشیم بایستی آن را Rashti Bean بنامیم!

همانطور که از نام لوبیا رشتی نیز پیداست، این نوع لوبیا بیشتر در مناطق شمالی ایران، به ویژه رشت، تالش و آستانه اشرفیه در استان گیلان کاشت می شود و به همین خاطر به لوبیا رشتی معروف است، هر چند کاشت آن در مناطق دیگر کشور همانند زنجان نیز رایج است. لوبیا رشتی به رنگ سفید مایل به کرم می باشد که دارای چشم وسط نیز هست و به شکل بیضی کشیده می باشد.

خرید ادویه

خرید ادویه

مشخصات گیاهی و ارزش غذایی لوبیا رشتی:

مشخصات گیاهی و ارزش غذایی لوبیا رشتی:

مشخصات گیاهی و ارزش غذایی لوبیا رشتی:

لوبیا رشتی به صورت بوته ای و یکساله رشد نموده و برداشت می شود. کاشت این محصول در فصل بهار انجام شده و از طریق کاشت بذر صورت می پذیرد. لوبیا رشتی رشد سریعی داشته و پس از 4 تا 6 ماه رسیده و قابل برداشت می باشد. دانه های لوبیا رشتی درون غلاف هایی به رنگ مابین سبز و بنفش می روید و از هر غلاف تعداد 3 تا 6 دانه لوبیا برداشته خواهد شد.

این نوع لوبیا به منظور رشد کافی و حصول ارزش غذایی مناسب به آفتاب کامل، دمای مناسب و آبیاری کافی نیازمند است. بوته این محصول دارای برگ هایی سبز رنگ و گل های کوچک زیبا می باشد.

لوبیا رشتی از ۲۲درصد پروتئین ، ۶۲ درصد قند (کربوهیدرات) از نوع نشاسته‌ و ۲ درصد مواد چربی تشکیل شده و یکی از مقوی‌ترین حبوبات روی زمین به شمار می‌رود و چون مواد پروتئینی آن نسبتاً زیاد است، عده‌ای از دانشمندان آن را بمانند عدس ، “گوشت فقرا” هم نامیده‌اند. زیرا می‌تواند جای خالی گوشت حیوانی را در یک برنامه غذایی سالم پر کند و تا حدی همان مواد لازم در گوشت را به بدن برساند.

خواص لوبیا رشتی:

خواص لوبیا رشتی یا لوبیا کشاورزی به قرار زیر می باشد.

  • برای کاهش فشار خون موثر است.
  • برای کاهش کلسترول خون مفید می باشد. برای درمان سنگ کلیه و همچنین مجاری اداری مفید می باشد.
  • لوبیا رشتی سینه و ریه را نرم می کند.
  • یک ماده مقوی برای معده می باشد.
  • استفاده از لوبیا طبخ شده برای بیماران دیابتی بسیار مفید می باشد.
  • حرارت بدن را کاهش می دهد.
  • افرادی که حافظه ضعیفی دارند می توانند از لوبیا رشتی استفاده کنند چرا که حافظه را قوی می کند.
  • در درمان و بهبود کم خونی موثر است.
  • این نوع لوبیا سرشار از فیبر می باشد.
  • باعث سلامت دستگاه گوارش می شود.
  • بیماری های رایج قلبی و عروقی را کاهش می دهد.
  • به دلیل داشتن مواد مغذی می تواند به عنوان یک وعده غذایی کامل باشد.
  • باعث زیباسازی پوست می شود و از پیری زودرس پوست جلوگیری می کند.
  • باعث بهبود رویش مو در سر می شود و از ریزش آن تا حدودی جلوگیری می کند.
  • دارای ویتامین های مختلفی می باشد که سلامتی فرد را تضمین می کند.
  • در درمان و بهبود بسیاری از بیماری ها مفید می باشد.
  • یبوست را درمان می کند.

مضرات لوبیا رشتی:

  1. لوبیا رشتی به علت داشتن پروتئین برای شخصی که مبتلا به بیماری نقرس بوده و اسید اوریک خونشان بالاست مناسب نیست.
  2. لوبیا رشتی به دلیل اینکه گاز زیادی در معده و روده تولید می‌کند باید به مقدار کم استفاده شود و همچنین با طریقه پخت مناسب آن را قابل هضم کرد.

حال که با ویژگی ها و جنبه های مختلف لوبیا رشتی آشنا شدیم، مطمعنا این سوال بوجود خواهد آمد که از این لوبیای مغزی در چه غذاهایی مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه به ذکر چند نمونه از موارد استفاده از لوبیا رشتی می پردازیم.

از لوبیا رشتی در چه غذا هایی استفاده می شود؟

همانطور که بر هیچ کس پوشیده نیست، لوبیا جزء جدایی ناپذیر انواع غذاهای اصیل ایرانی بوده و نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان استفاده فراوانی دارد.

از لوبیا رشتی در غذا های محلی معروفی مثل باقلا قاتل استفاده می شود که خاستگاه مشترکی با لوبیا رشتی دارد و نیز در سایر خورش های اصیل ایرانی مثل قرمه سبزی و یا حورش کرفس به جای لوبیا قرمز و لوبیا چیتی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین از لوبیا رشتی می توان در تهیه انواع خوراک و سوپ لوبیا نیز استفاده نمود.

امیدواریم از مقاله لوبیا رشتی چیست؟ در سایت ادویه جات حاج محمد جلالی استفاده لازم را برده باشید، همچنین شما عزیزان می توانید برای خرید ادویه برای لوبیا رشتی از سایت ما سفارش خود را ثبت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *