آشپزی

چگونه با خمیر مایه نان بپزیم؟

چگونه با خمیر مایه نان بپزیم؟

خمیر مایه نام متداول مخمر است که معمولاً در پخت نان و شیرینی از آن استفاده می شود و به عنوان ماده ای عمل می کند که با تبدیل قندهای قابل تخمیر موجود در خمیر به کربن، باعث افزایش (انبساط و سبکتر و نرمتر شدن) نان می شود.

نان پخته شده با خمیر مایه به دلیل داشتن طعم ملایم ، بافت جویدنی و پوسته ترد و شکننده بسیار با کیفیت می شود. اسیدهای موجود در اثر تخمیر طولانی به تجزیه گلوتن کمک می کنند و هضم و جذب را برای بدن راحت تر می کنند ضمن اینکه طعم و مزه خوبی نیز دارند.

خرید ادویه

خرید ادویه

ادویه جات مورد نیاز حاج محمد جلالی برای پخت نان

فروشگاه حاج‌ محمد جلالی یکی از بهترین برندهای فروش ادویه در سطح کشور و ارائه دهنده انواع چاشنی، ادویه و دمنوش های گیاهی با تنوع بی نظیر است.

زعفران قائنات، سیاه دانه، نمک و انواع ادویه وچاشنی حاج‌ محمد جلالی برای پخت انواع نان و شیرینی، در فروشگاه و سایت اینترنتی فروشگاه موجود است. با مراجعه به وب سایت فروشگاه به آدرس hajmohamadjalali.com علاوه بر خرید محصول مورد نظر، می توانید از تمامی محصولات فروشگاه دیدن کنید و از تخفیف‌های موجود فروشگاه بهره مند شوید.

چگونه با خمیر مایه نان بپزیم؟

چگونه با خمیر مایه نان بپزیم؟

چگونه با خمیر مایه نان بپزیم؟

پس از ترکیب خمیر مایه عمل آمده به ترکیبات خمیر نان شروع به تخمیر می کند ، مخمرها و باکتری های موجود در مواد به طور طبیعی پرورش می یابد و در نهایت خمیر نان شما حجیم می شود.

مواد لازم برای پخت نان

  1. خمیر مایه: 2 قاشق مرباخوری
  2. آرد: 3 پیمانه
  3. کره: 3 قاشق غذاخوری
  4. آب ولرم: 1 پیمانه
  5. نمک: 2 قاشق چای خوری
  6. شکر: 1 قاشق مرباخوری
  7. زعفران: به مقدار لازم برای رومال
  8. زرده تخم مرغ: 1 عدد برای رومال
  9. سیاه دانه و کنجد: به مقدار لازم برای رومال

دستور العمل پخت نان

دستور العمل پخت نان

دستور العمل پخت نان

مرحله 1: ابتدا کره را از فر خارج کنید و تا با دمای محیط نرم شود.

مرحله 2: عمل آوردن خمیر مایه. خمیر مایه را در آب ولرم و شکر حل کنید و 10 دقیقه کناری بگذارید تا پف کند و عمل بیاید یعنی تا زمانی که خمیر مایه کل سطح آب را بپوشاند. در صورت استفاده از آب خیلی گرم ، ممکن است مخمر را از بین ببرید ، بنابراین از آب ولرم استفاده کنید.

مرحله 3: خمیرمایه عمل آمده و باقیمانده مواد را با هم مخلوط کنید.

خمیر مایه عمل آمده را به مخلوط شکر ، کره ، نمک و آرد را اضافه کنید، سپس با استفاده از همزن برقی مخلوط کنید تا خوب ترکیب شود. حدود 2 دقیقه کافیست. می توانید مواد را با دست مخلوط کنید اما زمان بیشتری می برد.

مرحله 4: نان را ورز خوب دهید.

انجام فرآیند ورز دادن خمیر نان برای بافت نان بسیار مهم است. ورز دادن خمیر به شما امکان تشکیل گلوتن را می دهد که باعث می شود خمیر بهتر پف کند و سبکتر و نرم شود. اگر با دست ورز می دهید 10-11 دقیقه ورز دهید. می توانید خمیر را 70 تا 100 بار روی میز کار بکوبید.

مرحله 5: خمیر نان را استراحت دهید.

خمیر نان را در ظرفی که چرب کرده اید، قرار دهید و روی آن را با فویل یا حوله تمیز بپوشانید و به مدت یک و نیم تا 2 ساعت استراحت دهید. اگر دمای محیط خنک باشد ، حجیم شدن خمیر نان بیشتر طول می کشد. باید روی خمیر را به خوبی با حوله بپوشانید تا گرم شود و زودتر پف کند.

مرحله 6: خمیر را ورز دهید تا حباب های درون آن از بین برود.

هوا و حباب اضافی خمیر نان را به آرامی با ورز دادن بگیرید. سپس آن را به شکل قرص نانی که می خواهید درون فر بگذارید شکل دهید و درون سینی فر قرار داده. سطح قرص های نان را چرب کنید و روی آنها را با حوله تمیز بپوشانید و به مدت 30 دقیقه دیگر بگذارید استراحت کند.

مرحله 7: در این مرحله نان را درون فر از قبل گرم شده قرار دهید.

در این مرحله کنجد و سیاه دانه و مخلوط زرده تخم مرغ و زعفران را برای رومال، با برس روی نان بمالید. قرص های نان را درون سینی فر که از قبل روش ن کرده اید و با درجه 170 تا 190 درجه سانتیگراد به مدت 30-40 دقیقه قرار دهید. بعد از این زمان 2 الی 3 دقسقه شعله بالای فر را روشن کرده تا روی نان به خوبی طلایی شود.

به همین سادگی نان پخته شده به همراه خمیر مایه، آماده سرو است. نوش جان.

نکات مهم در پخت نان

  1. از مخمر مناسب استفاده کنید و از تازه بودن آن اطمیمان حاصل کنید. اگر تاریخ مصرف خمیر مایه گذشته باشد، عمل نمی آید.
  2. نمک را با احتیاط استفاده کنید. بیشتر نان ها مقدار کمی نمک دارند ، اما نمک زیاد در رژیم غذایی باعث بالا رفتن فشار خون می شود.
  3. بگذارید خمیر نان به خوبی و به مقدار کافی استراحت کند. خمیر نان اگر خوب استراحت نکند، پف نمی کند.
  4. کیفیت آرد می تواند تفاوت قابل توجهی در نان شما ایجاد کند. آردهای مختلف را امتحان کنید تا آرد با کیفیت خوب را پیدا کنید. به این نکته دقت کنید که؛ خمیر آرد سبوس به اندازه آرد سفید حجیم نمی شود.
  5. مواد تهیه خمیر نان را با دقت اندازه گیری کنید. اختلاف اندک در مقدار آب ، مخمر، آرد یا نمک می تواند تفاوت زیادی در کیفیت خمیر نان ایجاد کند. گرمای زیاد باعث از بین رفتن مخمر می
  6. خمیر نان را به خوبی ورز دهید.

وقتی نان را با دست درست می کنید ، ورز دادن و شکل دادن به آن به شما امکان می دهد تا احساس خوبی نسبت به خمیر و خاصیت ارتجاعی آن داشته باشید. اگر خمیر خیلی چسبناک به نظر می رسد ، 10 دقیقه پس از مخلوط کردن آن را ورز دهید. اگر خمیر را کم ورز دهید، بافت نان نرم و ترد نمی شود.

کلام آخر

زمان معمول استراحت خمیر نان بین 1 تا 1:30 دقیقه است. هنگام استراحت خمیر را فراموش نکنید و اجازه ندهید که برای مدت زمان زیادی در ظرف بماند. با استراحت بیش از حد، خمیر حجم خود را از دست می دهد، زیرا دی اکسید کربن تولید شده از خمیر مایه با گذشت زمان از بین می رود و نان شما پفکی و حجیم نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *