خواص ادویه جات, گیاهان دارویی

گران ترین ادویه های دنیا

گران ترین ادویه های دنیا

برای قرن ها ادویه ها در سراسر دنیا جایی در آشپزخانه های ما و برای طعم و رنگ دهی به انواع غذا ها استفاده شده اند، ما در سایت ادویه حاج محمد جلالی قصد داریم  تا 10 ادویه گران قیمت در دنیا را بررسی کنیم.

خرید ادویه

خرید ادویه

زعفران

زعفران

زعفران

زعفران پودر روشن قرمز رنگی است که به خوراک اضافه می شود و رنگ زیبایی به آن می بخشد ، هیچ ادویه ای قابلیت جایگزینی با زعفران را ندارد . چیدن و درو کردن گل های زعفران بسیار محدود و فقط برای سه هفته در کل سال قابل انجام است ، این فعالیت با دست انجام می گیرد و بسیار زمان بر است پس از چیدن گل ها در صبح زود پرچم گل و یا همان زعفران باید به آرامی از داخل گلبرگ ها جدا شود. به همین دلیل قیمت آن بر مقدارش از قیمت طلا نیز بیشتر است و امروزه به قیمت ۲۳۶۶ دلار برای یک پوند خرید و فروش می شود.

مهلب

مهلب

مهلب

خواستگاه ادویه مهلب در جنوب اروپا ، مدیترانه و خاور میانه است. این ادویه از هسته ی گیلاس به دست می آید و طعم خاصی شامل گیلاس، بادام و گل رز دارد و در تولید شیرینیجات، بستنی و شکلات از این ادویه استفاده می شود. با اینکه به دست آوردن این ادویه به سختی دیگر ادویه ها نیست اما با محدودیت هایی مواجه است که قیمت آن را افزایش می دهد  در حال حاضر با قیمت ۷۱۶ دلار به فروش می رسد.

دانه وانیل

دانه وانیل

دانه وانیل

دانه وانیل، به دلیل اینکه وانیل یک محصول با استفاده روزمره است حضورش در این لیست برای افراد شکه کننده است اما باید توجه کرد منظور از وانیل پودر و یا عصاره آن نیست بلکه غلاف قهوه ای رنگ دانه آن است که برای استفاده از این غلاف باید با چاقو برشی ایجاد کرد و سطح داخلی را تراشید از این قسمت تراشیده شده می توان در دسر ها و … استفاده کرد ولی باید توجه کرد که این ماده دارای طعم و عطر بسیار قوی است .

تولید این ادویه بسیار مشکل است چرا که شکوفه های آن تنها یکبار در سال می رویند و فقط به مدت یک روز بر روی شاخه ها باقی می مانند، رشد این غلاف ها چالش بزرگی برای باغبانان است که همین دلایل سبب گران و ارزشمند بودن این محصول می شوند . امروزه غلاف وانیل ارزشی معادل ۵۶۶ دلار دارد.

گرده رازیانه ارگانیک

گرده رازیانه ارگانیک

گرده رازیانه ارگانیک

گرده رازیانه ارگانیک، در رتبه ی چهارم لیست قرار می گیرد . این ادویه طعم به شدت قدرتمندی دارد که معمولا فقط مقدار بسیار کمی از آن بر روی غذا استفاده می شود و مزه ای مثل مرکبات به خوراک می دهد. جمع آوری این ماده فعالیت بسیار سخت و طاقت فرسایی است، با اینکه گل ها به تعداد زیادی می رویند اما بخش اصلی شامل ادویه باید به صورت دستی جدا شود و این گیاه خاص فقط در قسمت هایی از کالیفرنیا و ایتالیا قرار دارد . قیمت روز این ادویه ۴۱۶ دلار است.

دار فلفل

دار فلفل

دار فلفل

دار فلفل مزه ای شبیه به فلفل سیاه با کمی تندی بیشتر دارد . امروزه از چیلی به عنوان جایگزین این ادویه استفاده می شود اما در پاکستان ، هندوستان و نپال از همین ادویه به خصوص در ترشی ها ، سوپ ها و خورشت ها استفاده می کنند . مردم این کشور ها معتقدند دار فلفل فوائد و خواص بسیار زیادی برای سلامت و وضعیت بدن  دارد که همین موضوع قیمت این ادویه را تا ۴۱۶ دلار بالا می برد.

ادویه هل

ادویه هل

ادویه هل

هل ، این ادویه بیشتر به خاطر بو ، عطر و مزه ی نعنا مانندی که دارد در شمال اروپا، خاور میانه ، آسیا و هندوستان مورد استفاده قرار میگیرد. در هند با استفاده از هل غذا و چای های زیادی طبخ می کنند . باز هم به دلیل درو کردن این گیاه با دست جزو ادویه های گران قیمت جهان به ارزش ۲۶۶ دلار قرار می گیرد.

ادویه ی غلات بهشت

ادویه ی غلات بهشت

ادویه ی غلات بهشت

هفتمین جایگاه این لیست متعلق به ادویه ی غلات بهشت است که در پخت غذا های آفریقا مورد استفاده قرار می گیرد و از خانواده  زردچوبه ، هل و زنجبیل است .

دانه های هرمی شکل با طعم فلفلی و تندی دارد  با قیمت بیشتر جایگزین خاصی  برای فلفل است . در بازار های امروز ارزش این ادویه معادل ۲۵۰ دلار است.

دانه ی زیره سیاه

دانه ی زیره سیاه

دانه ی زیره سیاه

دانه ی زیره سیاه در خوراک های ایران ، پاکستان ، هند و آفریقا شمالی استفاده می شود، طعم لیمویی ، شیرین و ملایم تری نسبت به زیره معمولی دارد . مزه این ادویه پس از یکبار تفت دادن دلپذیر و جا افتاده تر می شود . به دلیل سختی برداشت این محصول هم در رده ادویه های گران قیمت با ارزش ۲۵۰ دلار قرار می گیرد.

برگ های خشک شده لیموی

برگ های خشک شده لیموی

برگ های خشک شده لیموی

برگ های خشک شده لیموی کفیر جایگاه نهم را به خود اختصاص داده اند . نام دیگر این محصول لیمو اندونزیایی است که حزو مواد لازم محبوب در کشور های جنوب آسیاست. که طعم لیمویی ، مرکباتی لذت بخشی به غذا می دهد . با اینکه برداشت این گیاه آسان و فراوانی درخت زیاد است قدرت تبلیغات قیمت آن را به ۲۳۳ دلار رسانده است.

ادویه میخک

ادویه میخک

ادویه میخک

 آخرین و ارزان ترین ادویه در این لیست چیزی نیست به جز میخک.

میخک جزو دسته ادویه های پرمصرف در آمریکا برای تعطیلات کریسمس است که در غذا های بسیاری مورد استفاده قرار می گیرد. معمولا برای مصرف ، آن را با دارچین و جوز هندی مخلوط می کنند که طعم بی نظیری برای استفاده در دسر هایی مثل پای سیب ایجاد می کند. در دیگر کشور ها از این ادویه برای دم کردن چای و نوشیدنی های طبیعی استفاده می شود ، یکی از مهم تریم موارد استفاده  میخک در ادویه ی گراماسالا است. درخت میخک تنها یکبار در سال محصول قابل استفاده دارد که توسط دست برداشت می شود و هنگام کار اندازه دانه ها باید تک تک بررسی و مشخص شود که آیا برای برداشت مناسب هستند و یا خیر. به همین علت و دشوار بودن برداشت قیمت این ادویه ۱۳۳ دلار قیمت گذاری شده است.

لیست و محصولات بالا نشان داد علاوه بر کالای های لوکس بسیاری از موادی که به صورت روزمره مورد استفاده قرار می گیرند از قیمت و ارزش بالایی برخوردارند و در برخی کشور ها پایه و اساس صادرات را تشکیل می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *