خواص ادویه جات

خواص باور نکردنی زنجبیل برای بدن

خواص باورنکردنی زنجبیل برای بدن

همه زنجبیل را به عنوان یکی از سالم ترین و پر مفید ترین ادویه های روی کره زمین می دانند.

این گیاه دارویی شامل مواد مغذی و معدنی بسیاری برای مغز و بدن می باشد. ما  قصد داریم 11 خاصیت زنجبیل که توسط محققان اثبات شده است را برای شما شرح دهیم.

خرید ادویه

خرید ادویه

1. زنجبیل ماده ای با خواص دارویی قدرتمند

خواص دارویی زنجبیل

خواص دارویی زنجبیل

زنجبیل گیاهی گل دار است که سر منشاء آن کشور چین است. قسمت پایینی ساقه که در خاک قرار دارد معمولا به عنوان ادویه مورد استفاده قرار می گیرد. زنجبیل دارای سابقه بسیار طولانی و شکل های مختلف استفاده در طب سنتی و مدرن است. زنجبیل را می توان در حالات مختلف خشک، تازه، پودر یا به عنوان روغن استفاده کرد. گاهی زنجبیل در فراوری غذا ها و تهیه لوازم آرایشی هم استفاده می شود. زنجبیل که خواص دارویی بسیاری دارد، دارای خواص ضد التهاب و آنتی اکسیدان قدرتمند است.

2. زنجبیل، برطرف کننده حالت تهوع

زنجبیل، برطرف کننده حالت تهوع

زنجبیل، برطرف کننده حالت تهوع

بر اساس نظر محققان زنجبیل در برار حالت تهوع بسیار موثر است. به عنوان مثال سابقه طولانی آن نشان می دهد که در گذشته به  عنوان داروی دریازدگی استفاده می شده است. شواهد نشان می دهد که دارو به اندازه داروی هایی که امروزه تجویز می شود موثر است. زنجبیل همچنین می تواند تهوع و استفراغ بعد از عمل و در بیماران سرطانی که تحت شیمی درمانی هستند را بهبود دهد.

اما موثرین ترین حالت آن، تهوع دوران بارداری و تهوع صبحگاهی می باشد. طبق تحقیق و برسی که میان 1278 زن باردار انجام شد، 1 تا 1.5 گرم زنجبیل می تواند علائم تهوع را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. با این حال زنجبیل هیچ تاثیری در قسمت استفراغ نداشت. اگر چه زنجبیل ماده ای ایمنی زا محسوب می شود اما در صورت بارداری حتما با پزشک خود مشورت کنید. چرا که برخی معتقد اند مصرف بیش از اندازه زنجبیل خطر سقط جنین را افزایش می دهد.

3. زنجبیل ممکن است درد های عضلانی را کاهش دهد

زنجبیل کاهش دهنده درد های عضلانی

زنجبیل کاهش دهنده درد های عضلانی

زنجبیل نشان داده است که می تواند در برابر درد عضلانی ناشی از ورزش موثر باشد. در یک مطالعه مصرف 2 گرم زنجبیل به مدت 11 روز، درد عضلانی افرادی که تمرینات دست انجام می دهند را به شکل قابل توجهی کاهش می دهد. زنجبیل تاثیر فوری ندارد اما استفاده مداوم آن تاثیر مستقیم در کاهش تدریجی درد عضلانی دارد.

زنجبیل نشان داده است که میتواند در برابر در عضلانی ناشی از ورزش موثر باشد. در یک مطالعه مصرف 2 گرم زنجبیل به مدت 11 روز، درد عضلانی افرادی کع تمرینات دست انجام می دهند را به شکل قابل توجهی کاهش می دهد. زنجبیل تاثیر فوری ندارد اما استفاده مداوم آن تاثیر مستقیم در کاهش تدریجی درد عضلانی دارد.

4. اثر ضد التهابی زنجبیل که می تواند به آرتروز کمک کند

امروزه آرتروز یک از مشکلات رایج سلامتی می باشد. این مورد شامل تحلیل مفاصل بدن که با نشانه های درد مفاصل و سفتی همراه است. در یک آزمایش کنترل شده بین 247 نفر که مبتلا به آرتروز زانو بودند، افرادی که عصاره زنجبیل استفاده کرده بودند درد کمتر و نیاز به دارو های کمتری پیدا کرده بودند. در مطالعه ای دیگر مطرح شده است که ترکیبی از روغن زنجبیل، روغن کنجد، دارچین می تواند درد و سفتی بیماران آرتروزی را به تدریج کاهش دهد.

آرتروز (OA) یک بیماری شایع است. این بیماری باعث تخریب مفاصل در بدن است که منجر به علائمی مانند درد و سفتی مفاصل می‌شود.

برخی مطالعات نشان داده اند که زنجبیل در کاهش علائم آرتروز، به ویژه آرتروز زانو موثر است.

5.زنجبیل، کاهش دهنده قند خون و بیماری های قلبی

زنجبیل، کاهش دهنده قند خون و بیماری های قلبی

زنجبیل، کاهش دهنده قند خون و بیماری های قلبی

این تحقیقات بدست آمده جدید است اما ممکن است زنجبیل خواص ضد دیابتی قدرتمندی داشته باشد. در یک مطالعه ای که در سال 2015 انجام شد 41 شرکت کننده که دارای دیابت نوع دوم بودند، 2 گرم پودر زنجبیل در روز توانسته بود 12 درصد قند خون ناشتا را نیز کاهش دهد.

همچنین مصرف زنجبیل میزان قند خون در دراز مدت را نیز در طی 12 هفته 10 درصد کاهش داده بود. با این حال این یکی مطالعه کوچک با نتایج فوق العاده بود. باید در نظر داشت که قبل از هر توصیه ای باید در مطالعات بزرگتر تایید شود. زنجبیل باعث افرایش چشمگیر هموگلوبین خون می‌شود تحقیقات نشان داده شده است که زنجبیل باعث کاهش سطح قند خون و بهبود عوامل مختلف بیماری های قلبی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می شود.

6. زنجبیل می تواند به درمان سوء هاضمه مزمن کمک کند

سوء هاضمه با درد مکرر در قسمت بالای معده مشخص می شود. اعتقاد بر این است که تاخیر در تخلیه معده عامل اصلی سوء هاضمه است. نشان داده شده است که زنجبیل در تخلیه معده در افراد مبتلا به این بیماری سرعت می بخشد. در یک مطالعه 24 فرد سالم ، 1.2 گرم پودر زنجبیل قبل از غذا 50٪ تخلیه معده را تسریع کرد.

سوi هاضمه مزمن با درد و ناراحتی مکرر در قسمت بالای معده بروز می‌کند.

اعتقاد بر این است که یبوست عامل اصلی سوi هاضمه است. جالب است بدانید که ثابت شده است زنجبیل یبوست را بهبود می‌بخشد.

7. زنجبیل کاهش دهنده سطح کلسترول

مقادیر بالای لیپوپروتئین های LDL (کلسترول بد) با افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی مرتبط است. غذاهایی که می خورید می توانند تأثیر زیادی در سطح LDL داشته باشند. در یک مطالعه 45 روزه از 85 فرد مبتلا به کلسترول بالا ، 3 گرم پودر زنجبیل باعث کاهش قابل توجهی در اکثر نشانگرهای کلسترول شد.

8. زنجبیل، دارویی گیاهی برای جلوگیری از سرطان

سرطان یک بیماری بسیار جدی است که با رشد کنترل نشده سلول های غیر طبیعی مشخص می شود. عصاره زنجبیل به عنوان یک روش جایگزین برای انواع مختلف سرطان مورد مطالعه قرار گرفته است. در یک مطالعه 30 نفره ، 2 گرم عصاره زنجبیل در روز به طور قابل توجهی مولکولهای سیگنالینگ پیش التهابی در روده بزرگ را داد. با این حال ، یک مطالعه دیگر در جهت پیشگیری در افراد در معرض خطر بالای سرطان روده بزرگ این یافته ها را تأیید نکرد.

زنجبیل به عنوان یک روش درمانی جایگزین برای انواع مختلف سرطان مورد مطالعه قرار گرفته است. زنجبیل ممکن است در برابر سایر سرطانهای دستگاه گوارش مانند سرطان لوزالمعده و سرطان کبد و همچنین سرطان پستان و سرطان تخمدان نیز موثر باشد. زنجبیل حاوی ماده جینجرول است که به نظر می‌رسد دارای اثرات محافظتی در برابر سرطان است.

فواید پودر زنجبیل

فواید پودر زنجبیل

فواید پودر زنجبیل

در ادمه گزارش خواص باور نکردنی زنجبیل برای بدن به برخی از فواید پودر زنجبیل که برای سلامتی توسط تحقیقات علمی ثابت شده است اشاره خواهیم کرد.

  • کاهش استرس با زنجبیل

استفاده از زنجبیل سابقه بسیار طولانی در طب سنتی دارد. این پودر؛ برای کمک به هضم غذا، کاهش حالت تهوع و کمک به مبارزه با آنفولانزا و سرماخوردگی استفاده می‌شود. جینجرول ترکیب اصلی فعال در زنجبیل است. این ماده دلیل بسیاری از خواص دارویی زنجبیل است.

طبق تحقیقات، زنجبیل اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قوی‌ای دارد. به عنوان مثال، به کاهش استرس کمک می‌کند که بخاطر وجود بیش از حد رادیکال های آزاد در بدن است.

  • زنجبیل به کاهش وزن کمک می‌کند

طبق مطالعات انجام شده روی انسان، نتیجه حاصل شده که مصرف زنجبیل در کاهش وزن نقش بسزایی دارد.

مطالعاتی در سال 2016 بر روی 80 زن مبتلا به چاقی نشان داد: که زنجبیل همچنین می‌تواند به کاهش شاخص توده بدن (BMI) و سطح انسولین خون کمک کند. سطح بالای انسولین خون با چاقی همراه است.

  • مصرف زنجبیل درد قاعدگی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد

دیسمنوره به دردی که در طول چرخه قاعدگی احساس می‌شود اشاره دارد. یکی از کاربردهای سنتی زنجبیل برای تسکین درد، از جمله درد قاعدگی است.

  • مصرف زنجبیل عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد و برای پیشگیری از آلزایمر بسیار موثر است

استرس اکسیداتیو و التهاب مزمن می‌تواند روند پیری را سرعت بخشد.

آنتی اکسیدان ها و ترکیبات فعال زیستی در زنجبیل می‌توانند پاسخ های التهابی را که در مغز رخ می‌دهد مهار کنند. زنجبیل می‌تواند از آسیب های مغزی ناشی از افزایش سن جلوگیری کند. همچنین به بهبود عملکرد مغز در زنان میانسال کمک می‌کند.

  • مصرف زنجبیل به مبارزه با عفونت ها کمک می‎کند

در واقع، پودر زنجبیل می‌تواند از رشد انواع مختلف باکتری جلوگیری کند. ممکن است با باکتری ها و ویروس های مضر مقابله می‌کند که می‌تواند خطر ابتلا به عفونت را کاهش دهد. زنجبیل مملو از مواد مغذی و ترکیبات فعال زیستی است که فواید قدرتمندی برای بدن و مغز شما دارد.

فواید چای زنجبیل

فواید چای زنجبیل

فواید چای زنجبیل

چای زنجبیل یک داروی موثر و تسکین دهنده برای سرفه، سرماخوردگی و آنفولانزا است. زنجبیل سرشار از روی است، ماده معدنی بسیار قوی برای تقویت سیستم ایمنی بدن. این چای به تجزیه مخاط و گرم شدن بدن برای تحریک تعریق کمک می‌کند (یا همان سم زدایی). زنجبیل همچنین می‌تواند علائمی مانند حالت تهوع، استفراغ و اسهال را تسکین دهد.

از پودر زنجبیل در چه غذاهایی استفاده می‌شود؟

پودر زنجبیل خشک معمولاً در ادویه جات، ترشی جات و ماسالا، ترکیبات کاری و خورشت استفاده می‌شود. به غیر از افزودن طعم بی نظیر، افزودن زنجبیل به خوراکهای گوشتی و غذاهای حاوی مرغ و سوپ و انواع خورشت؛ به خوشمزه‎تر شدن هر چه بیشتر آن کمک می‌کند. همچنین یک فنجان خوشمزه ماسالا چای برای سرماخوردگی یا گلودرد عالی است.

نحوه نگهداری از پودر زنجبیل

پودر زنجبیل را  همیشه در ظرفی سربسته و در مکانی خنک و تاریک نگهداری کنید.

ادویه زنجبیل

بی شک همه ما ایرانیان به خوبی ادویه زنجبیل را می شناسیم و سالیان طولانیست که از آن استفاده می کنیم، همچنین این ادویه خوش طمع و خوشمزه دارای خواص گوناگونی می باشد که در بالا به آن اشاره شده است. ادویه زنجبیل را می توانید به صورت آنلاین از سایت حاج محمد جلالی خریداری نمایید و در هر کجای ایران که باشید به راحتی محصول خود را دریافت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *