خواص ادویه جات, گیاهان دارویی

خواص عرق زیره سیاه برای لاغری و طریقه مصرف و تهیه

خواص عرق زیره سیاه برای لاغری و طریقه مصرف و تهیه

عرق زیره سیاه به دلیل اینکه دارای خواص ضد نفخ، اسپاسم و قارچ است و برای تقویت معده، لاغری و کاهش وزن بسیار مؤثر می باشد؛ در طب سنتی از جایگاه ویژه ای برخوردار شده است. همچنین می توان از گیاه زیره سیاه به عنوان ادویه در پخت غذاهای مختلف جهت خوش طعم کردن آن ها استفاده کرد. در این مقاله به خواص عرق زیره سیاه طریقه تهیه و مصرف آن و اثربخشی آن برای لاغری و کاهش وزن می پردازیم.

با خواص عرق زیره سیاه بیشتر آشنا شوید

با خواص عرق زیره سیاه بیشتر آشنا شوید

با خواص عرق زیره سیاه بیشتر آشنا شوید

طبع زیره سیاه گرم بوده و در درمان و پیشگیری بیماری های فراوانی کاربرد دارد؛ در ادامه به مهم ترین خواص عرق زیره سیاه اشاره می کنیم.

۱. لاغری و کاهش وزن

شاید برجسته ترین خاصیت زیره سیاه و عرق آن در کاهش وزن و لاغری باشد که توجه بسیاری از افراد چاق را برای درمان و کاهش چربی به سمت خود جلب کرده است. عرق زیره سیاه سرشار از فیبر بوده که با خوردن آن اشتهای فرد کاهش می یابد و در کنار آن متابولیسم بدن افزایش پیدا می کند. استفاده از عرق زیره طبق دستور مصرف برای لاغری باعث کاهش چربی دور شکم می شود.

2. درمان اختلالات گوارشی

همان طور که در ابتدا گفتیم از خواص عرق زیره سیاه تقویت معده و خاصیت ضد نفخ می توان نام برد. این عرق در هضم بهتر غذا، اسپاسم معده، رفع قولنج های معده و بی اشتهایی نقش مهمی دارد. همچنین درمان ضعف عملکرد دستگاه گوارش، کاهش نفخ، بهبود بلع و پیشگیری از ترش کردن معده از دیگر خواص عرق زیره سیاه می باشد. طبق نظر طب سنتی خوردن عرق زیره سیاه می تواند روی عصب معده تأثیر گذاشته و در درمان سکسکه مفید باشد.

3. کاهش قند خون

مصرف عرق زیره سیاه می تواند قند خون را کاهش دهد؛ بنابراین یک درمان مؤثر برای افراد دیابتی محسوب می شود. دقت کنید که عرق زیره با داروهای شیمیایی ضد دیابت تداخل دارد و مصرف هم زمان آن و داروهای شیمیایی ممکن است باعث اُفت شدید فشار خون گردد.

4. تنظیم قاعدگی

یکی از خواص عرق زیره سیاه در درمان دردهای دوران قاعدگی و تنظیم چرخه آن است که مصرف آن قاعده آور نیز می باشد.

5. افزایش شیر مادران در دوران شیردهی

یکی از داروهای گیاهی مؤثر برای افزایش شیر در دوران شیردهی مصرف عرق زیره سیاه است. علاوه بر این ازدیگر خواص عرق زیره سیاه، ضد نفخ بودن است که می تواند برای کاهش دل‌ درد‌های نوزاد و رفع دلپیچه در دوران شیردهی توسط مادر مصرف شود.

طریقه مصرف عرق زیره سیاه چگونه است؟

طریقه مصرف عرق زیره سیاه چگونه است؟

طریقه مصرف عرق زیره سیاه چگونه است؟

برای اثربخشی بهتر عرق زیره سیاه باید آن را نیم ساعت قبل از غذا مصرف کرد. به طوری کلی این عرق را می توان به میزان یک فنجان در روز به همراه یک قاشق عسل طبیعی مصرف نمود. اما میزان مصرف این عرق در بزرگسالان و کودکان مقداری متفاوت است. نحوه مصرف آن در بزرگسالان به این صورت است که می توان روزی سه بار نصف استکان عرق زیره سیاه را با آب مخلوط کرد و قبل از هر وعده غذا نوشید. همچنین در کودکان این مقدار سه قاشق غذاخوری عرق زیره سیاه در مقداری آب است که باید روزی سه وعده و قبلاز غذا مصرف شود.

آیا عرق زیره برای لاغری مفید است؟

آیا عرق زیره برای لاغری مفید است؟

آیا عرق زیره برای لاغری مفید است؟

در قسمت خواص عرق زیره سیاه اشاره کردیم که مصرف این گیاه دارویی در کاهش وزن و لاغری نقش بسزایی دارد؛ در ادامه به صورت مفصل تر در مورد مفید بودن عرق زیره برای لاغری صحبت می کنیم.

معمولاً افراد به خاطر رژیم غذایی نامناسبی که دارند دچار افزایش وزن و چاقی می شوند؛ همچنین عواملی مانند ورزش نکردن و عدم تحرک، عادات غذایی بد و عامل وراثت در چاق شدن بسیاری از افراد نقش دارند.

همچنین چاقی افراد ممکن است علامت بیشتر بودن مقدار کالری جذب شده نسبت به مقدار انرژی مورد نیاز باشد. در این مورد مصرف عرق زیره سیاه از طریق سرکوب کردن اشتها و هوس های غذایی می تواند سبب لاغری سریع در افراد چاق شود. مطالعات انجام شده در سال 2013 میلادی نشان داد که مصرف مداوم زیره به مدت سه ماه، بدون تغییر برنامه ورزشی ورژیم غذایی می تواند اثر زیادی روی کاهش درصد چربی و کاهش وزن داشته باشد. خواص عرق زیره سیاه برای لاغری شامل چربی سوزی، رفع اشتهای کاذب و از بین بردن چربی های زیر پوستی می باشد.

طرز تهیه عرق زیره سیاه مخصوص لاغری

طرز تهیه عرق زیره سیاه مخصوص لاغری

طرز تهیه عرق زیره سیاه مخصوص لاغری

برای استفاده از خواص درمانی بی نظیر عرق زیره سیاه، می توان آن را به روش زیر تهیه کرد.

  1. مرحله اول: در ابتدا باید تخم زیره را با آب جوشاند تا آب ظرف کاملاً تمام شود.
  2. مرحله دوم: سرد کردن بخار ناشی از تبخیر آب و تقطیر آن. این مرحله می تواند به شکل سنتی و صنتعی انجام شود. در این مرحله فرآیند تبخیر و تقطیر صورت می گیرد که اسانس و رایحه زیره می تواند به داخل مولکول های آب نفوذ نماید و در نتیجه یک آب مقطر بدست آید.
  3. مرحله سوم: آب مقطر دارای طعم و رایحه که از نتیجه تقطیر بخار بدست می آید همان عرق زیره است که از خواص درمانی فوق العاده ای برخوردار می باشد.

زیره سیاه حاوی مواد و ترکیبات شیمیایی شامل تانن، موم، مواد رزینی، یک روغن ثابت سبزرنگ، موسیلاژ، مواد قندی، مواد ازته است. همچنین این گیاه شامل اسانسی مانند دی‌هیدروکاروئول، نوعی ترپن به‌نام‌کارون و دو نوع ستن می باشد. آلدئیدی با نام کومینول سبب بوی زیره می شود که مقدار آن در زیره هایی با محل های کشت متفاوت بین 30 تا 50 درصد متغییر خواهد بود. دقت کنید که اسانس و مواد موجود در گیاه زیره نیز در عرق زیره وجود دارد.

جمع بندی خواص عرق زیره سیاه
جمع بندی خواص عرق زیره سیاه

جمع بندی خواص عرق زیره سیاه

به طورکلی گیاهان دارویی بسیاری وجود دارند که خاصیت درمانی داشته و می توان از آن ها در طبخ غذاها استفاده کرد. یکی این گیاهان که می توان از عرق آن نیز برای پیشگیری بیمارهای مختلف مانند مشکلات گوارشی و کاهش قندخون استفاده کرد، زیره سیاه است. در این مقاله به معرفی خواص زیره سیاه و اثر آن روی لاغری و کاهش وزن پرداختیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *