آشپزی, خواص ادویه جات

طرز تهیه زیره پلو کرمان با مرغ و گوشت، ترکیبات و خواص + راز خوشمزگی

طرز تهیه زیره پلو کرمان با مرغ و گوشت، ترکیبات و خواص + راز خوشمزگی

زیره پلو کرمان یکی از غذاهای سنّتی و اصیل ایرانی کرمانی است. اگر این غذای اصیل ایرانی به درستی تهیه شود دارای مزه خاص و عالی خواهد شد. برنج به دلیل اینکه دارای طبع سرد است، زیره مصلح خوبی برای آن بوده و آن را به گرمی تبدیل می کند. زیره پلو با مرغ یا گوشت می تواند جانشین باقالی پلو با مرغ یا گوشت باشد. با ما همراه باشید تا طرز تهیه آن را برای شما بگوییم.

مواد لازم برای تهیه زیره پلو کرمان

مواد لازم برای تهیه زیره پلو کرمان

مواد لازم برای تهیه زیره پلو کرمان

تهیه زیره پلو کرمان برای 4 نفر به مواد زیر احتیاج است:

  1. برنج: 5 پیمانه
  2. زیره سیاه پودر نشده: 3 قاشق غذاخوری (زیره سیاه پودر شده: 2 قاشق غذاخوری)
  3. پودر میخک: 1 قاشق مرباخوری
  4. پودر دارچین: 1 قاشق مرباخوری
  5. نمک: به میزان لازم
  6. زعفران دم شده: به میزان لازم

طرز تهیه برنج زیره پلو کرمان به صورت ساده

طرز تهیه برنج زیره پلو کرمان به صورت ساده

طرز تهیه برنج زیره پلو کرمان به صورت ساده

شما می توانید زیره پلو کرمان را مانند هر قاطی پلو دیگری به صورت آبکش یا کته درست کنید. اگر قصدتان آبکش کردن برنج است. بهتر است بعد از اینکه برنج را آبکش کردید به صورت لایه لایه زیره، پودر میخک و پودر دارچین را اضافه کنید. اگر قصدتان این است که برنج را به صورت کته درست کنید، چند دقیقه ای که مانده آب برنج تمام شود، ادویه های لازم را اضافه کنید و وقتی آب برنج تمام شد، آن را به هم بزنید تا به خوبی با یکدیگر مخلوط شوند، حالا دمکنی را به درب قابلمه اضافه کنید و درب قابلمه را بگذارید.

بعد از اینکه زیره پلو خوشمزه دم کشید، آن را داخل دیس بکشید و روی آن را با زعفران دم کرده تزیین نمایید.

مواد لازم برای پخت زیره پلو کرمان با مرغ

مواد لازم برای پخت زیره پلو کرمان با مرغ

مواد لازم برای پخت زیره پلو کرمان با مرغ

همان طور که قبلا گفته شد، می توان زیره پلو کرمان را جایگزین باقالی پلو کرد. برای تهیه زیره پلو با مرغ به مواد زیر احتیاج است:

  1. برنج: 5 پیمانه
  2. مرغ: 1 کیلوگرم (4 تکه)
  3. زیره سیاه پودر نشده: 3 قاشق غذاخوری (زیره سیاه پودر شده: 2 قاشق غذاخوری)
  4. پودر میخک: 1 قاشق مرباخوری
  5. پودر دارچین: 1 قاشق مرباخوری
  6. نمک: به میزان لازم
  7. زعفران دم شده: به میزان لازم
  8. فلفل سیاه: 1 قاشق چایخوری
  9. پیاز حلقه شده متوسط: 3 عدد
  10. رب گوجه: به مقدار لازم
  11. سرکه: 2 قاشق غذاخوری

طرز تهیه زیره پلو کرمان با مرغ

طرز تهیه زیره پلو کرمان با مرغ

طرز تهیه زیره پلو کرمان با مرغ

زیره پلو کرمان به دو روش با مرغ قابل تهیه است:

روش اول طرز تهیه زیره پلو با مرغ

روش اول این گونه است که مرغ جداگانه پخت شود و زیره پلو کرمان نیز به روش تهیه زیره پلو کرمانی به صورت ساده که در قسمت قبل آمده است، تهیه شود. به این جهت تکه های مرغ را به خوبی شسته و آنها را در روغن تفت داده و سپس تکه ها را از روغن خارج کنید.

در یک قابلمه کوچک، سُس مرغ را آماده کنید. مقداری روغن ریخته، مقدار کمی رب گوجه با روغن سرخ کرده، ادویه های لازم مانند پودر فلفل سیاه، پودر دارچین، نمک و سرکه را اضافه کنید، دو پیمانه آب اضافه کرده و مواد را خوب به هم بزنید تا مایع یک دستی به دست آید. حالا پیازهای حلقه شده را کف یک تابه چیده، مرغ های تکه شده را نیز در لایه بعدی بچینید. سس یک دست شده را روی مرغ ها بریزید. درب تابه را گذاشته و بعد از اینکه سس به قُل افتاد، شعله زیر آن را کم کنید. بعد از گذشت حدود یک ساعت مرغ خوش طعم و رنگ آماده است. حالا زیره پلو کرمانی را داخل دیس بکشید و با زعفران دم کرده تزیین نمایید. می توانید مرغ ها را دور دیس برنج بگذارید یا داخل ظرف جداگانه ای سرو کنید.

روش دوم طرز تهیه زیره پلو با مرغ

در این روش مرغ به همراه زیره پلو و به عنوان ته دیگ زیره پلو پخت می شود. توصیه می شود این روش را یک بار امتحان کنید.

ابتدا تکه های مرغ را به خوبی بشویید. مقداری روغن داخل قابلمه بریزید و تکه های مرغ را داخل آن تفت دهید. بعد از اینکه دو طرف تکه های مرغ به خوبی تفت داده شدند، تکه ها را کف قابلمه بچینید. حالا برنج آبکش شده را روی تکه های مرغ بریزید. پودر زیره، پودر میخک، پودر فلفل سیاه و پودر دارچین را به صورت لایه لایه به برنج اضافه کنید. حالا درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید تا مرغ به همراه برنج درست شود. بعد از گذشت حدود یک ساعت و نیم تا دو ساعت، غذای شما آماده است. کافی است برنج را داخل دیس بکشید و تکه های مرغِ ته دیگیِ طلاییِ برشته شده را نیز دور چین دیس کنید. فراموش نکنید که برنج را با زعفران دم کرده، تزیین نمایید.

در این روش احتیاجی به پیازهای حلقه شده، سرکه و رب گوجه نیست. البته برخی افراد برای اینکه مرغ نرم تری داشته باشند، ترجیح می دهند قبل از اینکه مرغ را به صورت ته دیگ، در قابلمه بچینند، حدود بیست دقیقه مرغ را به همراه پیاز و سرکه بجوشانند، سپس تکه های مرغ را داخل صافی بگذارند تا آب آن گرفته شود، سپس آن را تفت دهند و بقیه مراحل را پیش ببرند.

مواد لازم برای پخت زیره پلو کرمان با گوشت

مواد لازم برای پخت زیره پلو کرمان با گوشت

مواد لازم برای پخت زیره پلو کرمان با گوشت

برای تهیه زیره پلو کرمان با گوشت، کافی است زیره پلو به روش ساده تهیه شود و برای تهیه گوشت آن به مواد زیر احتیاج است.

  1. گوشت نرمه گوساله یا گوشت نرمه گوسفندی: 600 گرم
  2. پیاز متوسط خلالی شده: 3 عدد
  3. زردچوبه: یک قاشق غذاخوری
  4. رب گوجه: به مقدار لازم
  5. پاپریکا: یک قاشق مرباخوری
  6. فلفل سیاه: نصف قاشق چایخوری
  7. چوب دارچین: مقداری
  8. نمک: به میزان لازم

طرز تهیه زیره پلو با گوشت

طرز تهیه زیره پلو با گوشت

طرز تهیه زیره پلو با گوشت

برای تهیه گوشت برای زیره پلو کرمان کافی است گوشت آن را به روش چلو گوشت تهیه کنید. ابتدا پیازهای خلالی شده را داخل روغن بریزید و گوشت را به همراه آن تفت دهید. حالا زردچوبه، رب گوجه و بقیه ادویه جات را اضافه کنید. مواد را به خوبی با گوشت ترکیب کنید. مقداری آب داخل قابلمه اضافه کنید، درب قابلمه را بگذارید و بعد از اینکه آب جوش آمد، شعله زیر آن را کم کنید.

زیره پلو آماده شده به روش قبل را داخل دیس بکشید و گوشت های خوش طعم را دور آن بچینید.

خواص زیره پلو کرمان

خواص زیره پلو کرمان

خواص زیره پلو کرمان

مهم ترین خاصیت زیره پلو کرمان خاصیت هضم کنندگی آن است. از طرف دیگر به دلیل اینکه برنج را به گرمی تمام عیار تبدیل می کند، بسیار عالی است. فراموش نکنید که برای درمان یبوست نیز زیره پلو توصیه می شود و به طور هم زمان اشتها را افزایش می دهد. با این اوصاف افرادی که به دنبال افزایش وزن هستند، زیره پلو را در غذای روزانه خود بگنجانند.

راز خوشمزگی زیره پلو کرمان

راز خوشمزگی زیره پلو کرمان

راز خوشمزگی زیره پلو کرمان

زیره پلو کرمان را می توان خوشمزه تر سرو کرد. چگونه؟ به شما خواهیم گفت. همراه ادویه هایی که در متن آورده شده است، می توانید از ادویه پلویی نیز استفاده کنید. این گونه زیره پلو شما طعم و خوشمزگی دو چندانی پیدا می کند. البته اضافه کردن سیر تازه لابلای برنج نیز برای دوست داران طعم سیر، بسیار به خوشمزگی آن کمک خواهد کرد. از طرف دیگر زیره پلو کرمان با سالاد شیرازی که آبلیموی تازه چاشنی آن شده است، بسیار دل انگیز خواهد بود.

فراموش نکنید یکی از اصلی ترین راز خوشمزگی زیره پلو کرمان و یا هر غذای دیگری، تازه بودن و با کیفیت بودن ادویه های مورد استفاده در آن غذا است. شما می توانید ادویه های موردنیاز خود را از ادویه های با کیفیت ادویه جلالی تهیه کنید. کافی است به صورت اینترنتی ثبت سفارش کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *