آشپزی

طرز تهیه شله زرد

طرز تهیه شله زرد

شله زرد نذری مجلسی یکی از دسرهای سنتی و خوشمزه ایرانی است، که معمولاً در مراسم مذهبی برای اجرای آیین “نذری” طبخ می شود و در ماه رمضان هنگام افطار سرو می شود. علاوه بر این ، خواص شله زرد برای داتن زعفران، خلال بادام یا پسته و برنج ایرانی که در پخت آن استفاده می شود بر کسی پوشیده نیست.

شله زرد به روش های مختلفی سرو می شوند و یکی از محبوب ترین روش ها که سال هاست بسیار مورد توجه بوده، شله زرد قالبی است. در ادامه طرز تهیه شله زرد سنتی و شله زرد قالبی را به شما آموزش می دهیم.

خرید ادویه

خرید ادویه

طرز تهیه شله زرد (روش اول)

طرز تهیه شله زرد

طرز تهیه شله زرد

مواد لازم برای تهیه شله زرد

  • برنج نیم دانه: 2 لیوان
  • شکر: 4 لیوان
  • لیوان 1 گلاب:
  • کره یا روغن: 5 تا 6 قاشق غذاخوری
  • خلال بادام: سه چهارم لیوان
  • زعفران و هل: به مقدار لازم
  • دارچین برای تزئین: به مقدار لازم
  • آب سرد: 14 تا 16 لیوان

قبل از استفاده از برنج حتماً آن را پاک کرده و با آب گرم خوب بشویید و چندین بار آب آن را خالی کنید ، سپس آب داغ روی آن بریزید و بگذارید چهار یا پنج ساعت خیس بخورد. آب برنج را آبکش کنید، سپس آن را با 14 تا 16 لیوان آب در قابلمه بریزید و بگذارید بجوشد ، بلافاصله بعد از جوش آمدن حرارت را کم کنید و بگذارید به آرامی بپزد. اگر شعله زیاد باشد ، برنج به ته دیگ می چسبد. برنج و آب را با شعله کم بپزید. در اواسط کار، کمی زعفران به برنج و آب اضافه کنید تا جایی که جوش بیاید. مقدار زعفران بسته به سلیقه و ذائقه شما دارد. زعفران را کم کم به آن اضافه کنید و هم بزنید و بگذارید چند دقیقه بجوشد، اگر مقدار آن کم بود ، مقدار دیگری اضافه کنید تا رنگ برنج کاملا زرد شود.

اگر در حین پخت و پز آب برنج شما تمام شد ، مقداری آب گرم به آن اضافه کنید. تمام مدت میزان آب آن را کنترل کرده و مرتباً هم بزنید ، در غیر این صورت برنج به ته دیگ می چسبد. هرچه به آخر پخت نزدیک شوید ، احتمال اینکه برنج بیشتر به ته دیگ بچسبید وجود دارد. بنابراین تا پایان کار آن را مرتباً هم بزنید. کمی مانده به پایان کار ، زمانی که برنج تقریبا نرم و له شد و قوام آمد؛ شکر ، گلاب ، هل و کره را به آن اضافه کنید و هم بزنید. معمولاً در این مرحله نیازی به افزودن آب نیست. زیرا مقدار آب اضافه شده کافی است، اما برنج های مختلف پخت متفاوتی دارند و به میزان آب مختلفی برای پخت نیاز دارند.

زمان متفاوتی برای افزودن بادام در شله زرد وجود دارد. برخی افراد در پایان پخت و برخی زودتر خلال های بادام را به شله زرد اضافه می کنند. این تفاوت زمانی به این دلیل که بعضی از افراد دوست دارند که بادام های خلال شده در شله زرد سفت باشند و برخی دیگر دوست دارند که بادام های خلال شده نرم باشند. این به سلیقه شما بستگی دارد. اگر مطمئن نیستید ، می توانید بادام های خرد شده را در ظرف جداگانه ای بجوشانید تا به نرمی و سفتی  دلخواه شما برسد. آن را کنار بگذارید و در پایان پخت ، خلال های بادام خرد شده را به شله زرد اضافه کنید. پس از افزودن خلال ها، آنها را هم بزنید و اجازه دهید چند دقیقه در شله زرد بجوشند.

در آخر در قابلمه شله زرد را بگذارید. شعله گاز را کم کنید و بگذارید برای نیم تا یک ساعت به خوبی بپزذ تا آبش تبخیر شود و شله زرد قوام بیاید.

توجه داشته باشید که وقتی شله زرد آماده شد ، نباید خیلی شل باشد. وقتی آن را در ظرف می ریزید ، باید غلظتی مانند غلظت سوپ داشته باشد. بعد از پخت ، شله زرد را در ظرفی ریخته و با پودر دارچین و خلال پسته یا بادام تزئین کنید.

طرز تهیه شله زرد (روش دوم)

طرز تهیه شله زرد

طرز تهیه شله زرد

مواد لازم برای تهیه شله زرد

  •  برنج نیم دانه: 1 فنجان
  • لیوان 8 آب:
  •  شکر: 2 لیوان
  •  گلاب: نصف لیوان
  •  کره یا روغن: 50 گرم
  •  بادام: به میزان مورد نیاز
  •  زعفران: بهتر است زعفران را از قبل دم کنید.
  •  دارچین و گل محمدی و پودر نارگیل و پودر پسته: برای تزئین

ابتدا برنج نیم دانه را پس از شستن در 8 لیوان آب خیس کنید و بگذارید کمی خیس بخورد. سپس آن را روی شعله قرار دهید تا برنج نیم دانه خوب ​​بپزد. در این مرحله ، اگر برنج شما خیلی غلیظ شد ، نگران نباشید. زیرا وقتی شکر را اضافه کنید غلظت آن درست می شود.

بعد از پختن برنج ، کمی زعفران به آن اضافه کنید تا برنج خوشرنگ شود. بعد از ده دقیقه شکر را اضافه کنید. سپس بقیه زعفران را در آخرین لحظه به آن اضافه کنید. خلال بادام را از قبل در گلاب خیس کرده و به مخلوط شله زرد اضافه کنید. در آخر کره یا روغن را اضافه کرده و بعد از ده دقیقه زیر قابلمه خاموش کنید. زیرا اگر بیشتر بجوشد ، عطر زعفران ، هل و گل سرخ کم می شود. در صورت تمایل می توانید هل هم به آن اضافه کنید. این مرحله کاملا سلیقه ای است. این مقدار مواد برای 8 نفر کافی است.

نکاتی برای تهیه شله زرد

از آنجا که پودر هل سیاه است و باعث تغییر رنگ شله زرد می شود ، بهتر است پودر هل را مستقیم داخل شله زرد در حال پخت نریزید و به جای آن از روش های زیر استفاده کنید.

1. پودر هل را در یک دستمال بریزید و آن را گره بزنید و در لیوان بریزید و روی آن آب جوش بریزید. بعد از دو ساعت آن را برداشته و فشار دهید و بگذارید تا آب از آن کاملا خارج شود. زمان افزودن هل، کافی است آب هل ته نشین شده را به شله زرد اضافه کنید.

2. روش دیگر این است که مقدار مورد نیاز از هل را با پوست برداشته و دانه های هل را از پوسته جدا کنید و در ظرفی بریزید و روی آن آب جوش ریخته و درب ظرف را ببندید. سپس ظرف را با استفاده از روش بن ماری به مدت نیم ساعت گرم کنید تا روغن و اسانس هل از آن خارج شود. زمان افزودن هل، آن را از آب خارج کرده و آب هل را به شله زرد اضافه کنید.

طرز تهیه شله زرد قالبی

طرز تهیه شله زرد قالبی

طرز تهیه شله زرد قالبی

مواد لازم برای تهیه شله زرد قالبی

  • 1 پیمانه برنج نیم دانه ایرانی
  • 2  پیمانه شکر
  • 5  آب پیمانه
  • پودر ژلاتین: 2 قاشق غذاخوری
  • خلال بادام و پسته: نصف پیمانه
  • گلاب: نصف پیمانه
  • هل: 1 قاشق غذاخوری
  • کره: 2 قاشق غذاخوری
  • زعفران دم کرده: به مقدار لازم
  • دارچین: به مقدار لازم

شله زرد قالبی مانند هر نوع دسر قالبی از نظر تهیه تفاوت چندانی با شله زرد سنتی ندارد. اگر می خواهید شله زرد قالبی خوشمزه را در خانه بپزید، پیشنهاد می کنیم مراحل تهیه آن را در این مقاله بخوانید و شروع به تهیه آن کنید.

قبل از شروع آماده سازی شله زرد، برنج نیم دانه را یک شب یا چند ساعت قبل از شروع پخت، در آب خیس کنید. برنج خیس خورده را در قابلمه نسبتاً بزرگی بریزید (بستگی به حجم برنج دارد) و روی شعله گاز قرار دهید تا آب برنج جوش بیاید.

بعد از جوشاندن آب درب ظرف را ببندید و بگذارید برنج بپزد و به خوبی له شود. مراقب باشید تا برنج ته نگیرد و گاهی هم بزنید. زعفران را با هل و مقداری آب جوش در یک لیوان ریخته و روی کتری قرار دهید تا دم بکشد. سپس شكر و خلال پسته و خلال بادام را با آن مخلوط كنید (بعد از ریختن شكر، برنج نرمتر می شود). در مرحله بعد؛ زعفران و هل را با برنج مخلوط کرده و بگذارید کمی رنگ آن گرفته شود. در این مرحله؛ ژلاتین را با دو قاشق غذاخوری (نیم لیوان) آب جوش مخلوط کرده و روی بخار قرار دهید تا ژلاتین به خوبی حل شود و سپس برنج را از روی حرارت برداشته و کره و گلاب را به آن اضافه کنید.

ژلاتین را با شله زرد مخلوط کرده و در قالب مورد نظر که کمی چرب کرده اید بریزید و بعد از اینکه کمی خنک شد ، قالب را در یخچال قرار دهید تا شله زرد قالبی شما آماده شود.

نکات کلیدی برای تهیه شله زرد قالبی

نکات کلیدی برای تهیه شله زرد قالبی

نکات کلیدی برای تهیه شله زرد قالبی

  1. برای خارج شدن شله زرد از قالب مدتی آن را از یخچال خارج کرده و سپس با چاقویی نازک که در آب داغ قرار داده اید دیواره ها را از قالب جدا کرده و در ظرف مورد نظر برگردانید.
  2. برای خوشمزه شدن شله زرد خانگی بهتر است یک قاشق چای خوری پودر دارچین به همراه هل در آن بریزید.
  3. برای اینکه دسر شما خوب جا بیفتد؛ نیم ساعت قبل از اضافه کردن گلاب، شله زرد را دم بگذارید. شله زردی که قوام خوبی داشته باشد در یخچال آب نمی اندازد.
کلام آخر

در میان دسرهای ایرانی که در مراسم مختلف مذهبی و غیر مذهبی جایگاه ویژه ای دارند؛ برای نذری یا هنگام افطار، شله زرد از محبوب ترین و البته خوشمزه ترین دسرهای ایرانی است. این دسر محبوب با مواد اولیه بسیار ساده تهیه می شود. تهیه شله زرد چندان سخت نیست و برای تهیه یک شله زرد خوشمزه فقط کافی است کمی صبور باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *