خواص ادویه جات

فلفل سیاه و خواص آن برای لاغری، طبع و کارایی در انواع غذاها

فلفل سیاه و خواص آن + لاغری، طبع و کارایی در انواع غذاها

فلفل سیاه که اغلب پادشاه ادویه جات نامیده می شود، مزایای سلامتی زیادی برای انسان داشته، در حالی که عطر و طعم بسیار خوبی برای هر غذا نیز به همراه دارد. استفاده از فلفل سیاه در رژیم غذایی می تواند به کاهش وزن، بهبود هضم، تسکین سرماخوردگی و سرفه و تقویت متابولیسم بدن کمک کند.

فلفل سیاه چیست؟

فلفل سیاه چیست؟

فلفل سیاه چیست؟

فلفل سیاه میوه گیاه فلفل از خانواده پاپریکا (Piperaceae) است. این نوع فلفل هم به عنوان ادویه و هم به عنوان داروی گیاهی استفاده می شود. وجود پیپرین (ماده فعال زیستی) همان چیزی است که به دانه های فلفل سیاه، تندی می بخشد. فلفل سیاه انواع گوناگونی دارد مثلا گونه هایی مانند فلفل مالابار و فلفل تلچری بومی مناطق جنوبی هند هستند.

همان طور که می دانید هند به صادرات فلفل معروف هست، یک مطالعه جدید در همین کشور نشان می دهد که این گیاه بیش از 30 میلیون سال پیش از جنوب شرقی آسیا به شبه قاره آورده شده است. از زمان های بسیار قدیم، فلفل سیاه یکی از رایج ترین ادویه جات در جهان بوده، این یک گیاه فصلی نیست بلکه آن در تمام طول سال در دسترس خواهد بود. هنگام خشک شدن از این ادویه گیاهی به عنوان دانه فلفل یاد می شود. به دلیل خاصیت ضد باکتریایی احتمالی، از فلفل برای نگهداری مواد غذایی استفاده می شود. فلفل سیاه همچنین می تواند یک عامل ضد التهاب باشد. در ادامه با خواص این دانه مقوی آشنا می شوید.

دانه فلفل سیاه چه خواصی دارد کجاها کاربرد دارد؟

دانه فلفل سیاه چه خواصی دارد کجاها کاربرد دارد؟

دانه فلفل سیاه چه خواصی دارد کجاها کاربرد دارد؟

انواع فلفل با توجه به زمان برداشت و روش فرآوری، به صورت فلفل سیاه و سفید تهیه می شود. فلفل سیاه میوه نارس خشک شده اما کاملا رشد یافته گیاهان فلفل است، در حالی که فلفل سفید از میوه بالغ و فاقد پوست خارجی (پرکارپ) تشکیل شده است.

همان طور که می دانید دانه فلفل سیاه خواص بسیار دارد، از آن جمله می توان آن را به پودر تبدیل کرد و در غذاها استفاده نمود. البته باید گفت فلفل سیاه به عنوان ادویه و همچنین در داروهای گیاهی استفاده می شود، به همین دلیل به طلای سیاه ادویه جات معروف است. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با خواص و کاربرد دانه های فلفل سیاه پودر شده، بیشتر آشنا شوید.

حقایق تغذیه ای فلفل سیاه

حقایق تغذیه ای فلفل سیاه

حقایق تغذیه ای فلفل سیاه

فلفل سیاه دارای مواد مغذی زیادی است. به طور مثال در 100 گرم فلفل سیاه، 46/12 گرم آب وجود داشته و دارای 1051 کیلو ژول انرژی است. در جدول زیر ارزش غذایی و سلامتی 100 گرم فلفل سیاه آمده است:

پروتئین (گرم) 39/10
چربی کل (گرم) 3/26
کربوهیدارت (گرم) 63/95
فیبر (گرم) 3/25
قندها (گرم) 64/0
کلسیم (میلی گرم) 443
آهن (میلی گرم) 9/71
منیزیم (میلی گرم) 171
فسفر (میلی گرم) 158
پتاسیم (میلی گرم) 1329
سدیم (میلی گرم) 20
روی (میلی گرم) 19/1
مس (میلی گرم) 33/1
منگنز (میلی گرم) 75/12
تیامین (میلی گرم) 11/0
نیاسین (میلی گرم) 14/1
پرولین (گرم) 1/41
سرین (گرم) 41/0

البته در 100 گرم این ادویه مواد دیگری چون آلانین، اسیدهای چرب، سیستین، متیونین، ویتامین B6 وجود دارند که به دلیل وجود مقدار اندک آنها در فلفل، نام آنها در جدول بالا آورده نشدند.

خواص فلفل سیاه برای سلامتی

خواص فلفل سیاه برای سلامتی

خواص فلفل سیاه برای سلامتی

فلفل سیاه به کاهش وزن کمک می کند و همچنین می تواند در رفع سینوس، آسم و گرفتگی بینی کمک کند. بگذارید درباره فواید فلفل سیاه به طور مفصل بحث کنیم.

1. هضم غذا را بهبود می بخشد

مصرف فلفل معمولا ترشح اسید کلریدریک در معده را افزایش می دهد و در نتیجه هضم غذا را تسهیل می کند. هضم مناسب برای جلوگیری از مشکلات روده ای از جمله اسهال، یبوست و قولنج ضروری است. فلفل سیاه همچنین ممکن است مسکن و ملین نیز باشد.

2. خواص فلفل سیاه برای لاغری

لایه خارجی دانه فلفل می تواند به تجزیه سلول های چربی کمک کند؛ بنابراین، غذاهای فلفلی روش خوبی برای کمک به شما در کاهش وزن به طور طبیعی هستند. فلفل سیاه موجب شکست سلول های چربی در بدن انسان می شود. وقتی سلول های چربی به قسمت های مختلف تقسیم شوند، به راحتی توسط بدن پردازش می شوند و به جای اینکه در بدن شما مستقر شوند و باعث اضافه وزن شوند، روی سایر فرآیندها و واکنش های آنزیمی اعمال می شوند. چای آیورودا که با فلفل سیاه تهیه می شود یکی از چای هایی است که برای کاهش وزن توصیه می شود.

3. کمک به درمان سرماخوردگی و تسهیل در تنفس

در روش های آیورودا، افزودن فلفل به مواد مقوی، می تواند به درمان سرماخوردگی و سرفه کمک کند. همچنین ممکن است موجب تسکین سینوزیت و رفع گرفتگی بینی شود. این ادویه تند خاصیت خلط آور داشته که می تواند به تجزیه مخاط و بلغم در دستگاه تنفسی کمک کند.

از سوپ ها و خورشت های تهیه شده با فلفل سیاه و سایر ادویه های معطر می توان برای درمان سرماخوردگی و سرفه استفاده کرد. این کاربرد در پزشکی آیورودا در یونان و هند یافت شده است.

4. خاصیت ضدباکتری فلفل سیاه

خاصیت ضد باکتریایی احتمالی فلفل سیاه به مبارزه با عفونت ها و گزش حشرات کمک می کند. فلفل اضافه شده به رژیم غذایی می تواند با تمیز کردن فیبرها مانند تراشیدن کلسترول اضافی از دیواره ها، به تمیز کردن عروق کمک کند، بنابراین به کاهش تصلب شراین بسیار کمک می کند.

تحقیقات منتشر شده در ژورنال Phytomedicine نشان داد که ترکیبات موجود در فلفل سیاه می توانند در برابر باکتریهای باسیلوس سوبتیلیس، باسیلوس اسفاریکوس، استافیلوکوکوس اورئوس در میان باکتریهای گرم مثبت و علیه برخی از سویه های باکتریایی گرم منفی فعال باشند. به همین دلیل برای اینکه حبوبات خام باکتری و حشره نزنند از انواع فلفل و نمک در نگهداری آنها استفاده می کنند.

5. قابلیت دسترسی به مواد مغذی را افزایش می دهد

تحقیقات نشان می دهد که فلفل سیاه ممکن است در انتقال فواید سایر گیاهان و ترکیبات به قسمت های مختلف بدن کمک کند، بنابراین می تواند کارایی سایر غذاهای مصرفی ما را به حداکثر برساند. به همین دلیل است که افزودن آن به غذا نه تنها باعث خوشمزه شدن آن می شود بلکه می تواند در دسترسی بیشتر مواد مغذیِ دیگر مواد به سیستم بدنی ما نیز کمک کند.

6. خاصیت فلفل سیاه در بهبود حافظه

پیپرین، یکی از اجزای اصلی فلفل است. در مطالعات متعددی نشان داده شده که این ماده موجود در فلفل سیاه می تواند اختلال حافظه و سوء عملکرد شناختی را کاهش دهد. به نظر می رسد مسیرهای شیمیایی مغز توسط این ترکیب آلی تحریک می شوند. تحقیقات اولیه نشان می دهد که فلفل برای بیماران آلزایمر و دیگر سوء عملکردهای مربوط به سن یا رادیکال های آزاد در شناخت مفید است.

7. خاصیت فلفل سیاه بر تسکین زخم معده

مطالعات اخیر در این باب نشان داده اند که فلفل سیاه با توجه به خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی که دارند بر آسیب مخاط معده و زخم معده اثرات مفیدی خواهند داشت. مطالعات جهانی برای پیدا کردن خواص بیشتر فلفل و فلفل سیاه برای بدن انسان ادامه دارد.

خواص فلفل سیاه در طب سنتی

خواص فلفل سیاه در طب سنتی

خواص فلفل سیاه در طب سنتی

فلفل سیاه از دیرباز در طب سنتی ایرانی جایگاه ویژه ای داشته است از جمله می توان به خاصیت ضدسرطانی آن به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی آن اشاره کرد. حال به چند ترکیب اساسی فلفل سیاه با دیگر مواد در طب سنتی می پردازیم.

ترکیب فلفل سیاه با عسل

یک قاشق چایخوری فلفل سیاه را با دو قاشق غذاخوری عسل طبیعی مخلوط کنید. این کار موجب می شود خواص عسل بهتر بر بدن تأثیرگذار باشد. حالا به اندازه نصف لیوان آب جوش به این ترکیب اضافه کنید. استفاده از ترکیب به دست آمده در درمان سینوزیت مفید است.

ترکیب فلفل سیاه با ماست

نصف قاشق چایخوری فلفل سیاه را با دو قاشق غذاخوری ماست ترکیب کنید. این ترکیب دو استفاده دارد. استفاده اول آن برای لاغری مفید است و استفاده دوم آن به عنوان ماسک برای پوست صورت است. فلفل سیاه موجب کشیدگی پوست شده و از بیشتر شدن منافذ باز پوستی نیز جلوگیری می کند.

خواص فلفل سیاه در ناباروری

خواص فلفل سیاه در ناباروری

خواص فلفل سیاه در ناباروری

در تحقیقاتی که در دهه اخیر انجام شده است عصاره میوه فلفل سیاه افزایش معنی داری در سطح تستوسترون سرم، غلظت اسپرم اپیدیدیم، تعداد اسپرماتوسیت ها، تعداد اسپرماتیدها و وزن توبول های اپیدیدیم داشتند. به عنوان نتیجه گیری، عصاره میوه فلفل سیاه تأثیر مثبتی بر سطح هورمون آندروژنیک و توانایی باروری در آقایان دارد.

طبع فلفل سیاه

طبع فلفل سیاه

طبع فلفل سیاه

در صفحات تحقیقاتی آمده است که فلفل سیاه دارای طبع گرم و خشک است.

موارد استفاده فلفل سیاه در غذاهای مختلف

موارد استفاده فلفل سیاه در غذاهای مختلف

موارد استفاده فلفل سیاه در غذاهای مختلف

فلفل سیاه در غذاهای زیادی کاربرد دارد. از انواع این غذاها می توان به انواع سوپ، انواع آش، انواع خورشت، انواع قاطی پلو مانند لوبیا پلو اشاره کرد. البته ادویه معروف مارکارنی که به آن طعم خاصی می دهد، فلفل سیاه است. از این ادویه خوش طعم با تندی خاص، در تهیه پیش غذاها و دسرهایی مانند سالاد ماکارانی، ذرت مکزیکی و سالاد الویه نیز استفاده می شود. از کاربرد این ادویه در غذاهای خاصی مانند پیتزا، فلافل و انواع ساندویچ نیز نباید غافل شد. در تهیه انواع سُس نیز این ادویه تندمزه بسیار کاربرد دارد.

با پودر فلفل سیاه زیادی در غذا چه کنیم؟

با پودر فلفل سیاه زیادی در غذا چه کنیم؟

با پودر فلفل سیاه زیادی در غذا چه کنیم؟

گاهی به هر دلیلی پودر فلفل سیاه زیادی به غذا یا سُس اضافه می شود. این تندی به قدری زیاد می شود که شاید با خود بگویید دیگر قابل خوردن نیست؛ اما نگران نباشید این نیز راه حل دارد. کافی است مقداری شکر به غذا یا سُس خود اضافه کنید. به همین راحتی تندی بیش از حد غذا یا سُس گرفته می شود. البته اگر غذای شما آبکی باشد مثلا سوپ، آش یا خورشت باشد، می توانید یک سیب زمینی را نیز از وسط قاچ کرده و در قابلمه بیندازید تا کمی با غذا بجوشد. این گونه به شکر کمتری برای رفع تندی غذا لازم است؛ زیرا سیب زمینی موجود، تندی غذا را به خود می کشد.

مضرات فلفل سیاه

مضرات فلفل سیاه

مضرات فلفل سیاه

فلفل سیاه ممکن است باعث عطسه شود و علائم آسم را در برخی افراد ایجاد کند. اگر قبلا فلفل را امتحان نکرده اید، ابتدا مقدار کمی را آزمایش کنید یا با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود مشورت کنید. بیمارانی که تحت عمل جراحی شکم قرار گرفته اند نباید فلفل بیش از حد به رژیم غذایی خود اضافه کنند زیرا می تواند اثر تحریک کننده ای بر روده ها داشته باشد. این ادویه نباید با غلظت بالا مصرف شود و در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک مصرف آن را قطع کرده و با پزشک مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *