خواص ادویه جات

لیست کامل ادویه جات عروس

لیست کامل ادویه جات عروس

عروس شدن به سبک ایرانی رسم و رسوم خاص خود را دارد. یکی از این رسوم که امروزه هم به جا آورده می‌شود بردن جهاز برای عروس خانم است. یک جهیزیه کامل دارای تمام وسایل مورد نیاز برای شروع یک زندگی را در خود جای می‌دهد.

غذای بدون ادویه مانند زنبور بی عسل است. برای شروع یک زندگی زیبا و پر از غذاهایی لذیذ و لذت بخش، نیاز به ادویه‌جات گوناگونی است که معمولا به همراه جهیزیه عروس وارد منزل عروس و داماد می‌شود.

ادویه عروس شامل چندین ادویه مهم و اولیه برای پخت و پز است که معمولا به اشکال مختلف و رنگارنگ تزئین شده و در کنار ست آشپزخانه عروس قرار می‌گیرد. در ادامه به معرفی این ادویه‌ها می‌پردازیم.

لیست ادویه عروس

خرید ادویه

خرید ادویه

پودر پیاز

پودر پیاز

پودر پیاز

پیاز که معمولا به صورت پیاز داغ در غذا استفاده می‌شود، یکی از موادی است که برای خوشمزگی غذا بسیار مهم و ضروری است. پودر پیاز که در واقع همان پیاز آسیاب شده است را می‌توان در بسیاری از غذاها برای مزه اضافه‌تر و یا به جای پیاز داغ استفاده کرد.

پودر پیاز خواص آنتی اکسیدانی و آنتی باکتریالی را دارا است و مثل یک پیاز واقعی می‌تواند برای سلامتی مفید باشد.

پودر سیر

پودر سیر

پودر سیر

خیلی از افراد به دلیل بوی تند سیر و یا احساس ناخوشایند آن زیر دندان علاقه به مصرف سیر ندارند. باید بدانید که سیر علاوه بر خواص بسیار زیاد طعم و مزه غذا را بسیار متفاوت و دلپذیر می‌کند. بسیاری از افراد حتی در غذاهایی که سیر جزو طعم دهنده‌های اصلی آنان نیست به دلخواه سیر و یا پودر آن را اضافه می‌کنند.

استفاده از پودر سیر به جای خود سیر باعث می‌شود که از بوی تند آن نیز در امان باشید. از خواص سیر به تنظیم کلسترول و قند خون می‌توان اشاره کرد.

زنجبیل

زنجبیل

زنجبیل

زنجبیل و یا پودر زنجبیل در اکثر خانه‌ها یافت می‌شود. این ادویه با مزه تند و تیز و طبع گرم خود گرما دهنده سفره‌های ایرانی است. زنجبیل علاوه بر اینکه برای غذاهای بسیاری استفاده می‌شود، برای درمان‌های خانگی دل درد و گرم کردن طبع پس از خوردن سردی نیز به کار می‌رود.

دارچین

دارچین

دارچین

دارچین یکی از ادویه‌های قدیمی و کلاسیک است که از چوب دارچین گرفته می‌شود. نوشیدنی‌هایی مانند چای و شیر با ترکیب دارچین طعم فوق العاده‌ای پیدا می‌کنند. به علاوه یکی از مواد اصلی در بسیاری از غذاهای ایرانی است.

زردچوبه

زردچوبه

زردچوبه

زردچوبه یکی از ادویه‌های اصلی در خانه هر ایرانی است و به همین دلیل جایگاه قابل توجهی در لیست ادویه عروس دارد. زردچوبه علاوه بر افزودن رنگ طلایی به غذای شما باعث پیشگیری از سرطان شده و ماده‌ای ضد التهاب است.

خردل

خردل

خردل

به طور معمول بیشتر میزان استفاده از خردل در سس آن است. این سس در کنار بسیاری از غذاها استفاده شده و طرفداران خاص خود را دارد. ادویه خردل برای بهبود سرماخوردگی و ضدعفونی کردن سیستم ادرار و کلیه مفید است.

هل

هل

هل

بر اساس تحقیقات دانشمندان، هل تنها ادویه دارای روی و منیزیم می‌باشد. این ادویه را می‌توان در بسیاری از پلوهای ایرانی استفاده کرد و علاوه بر آن گزینه مناسبی برای ترکیب با دمنوش‌های گوناگون است. عطر و بوی هل باعث آرامش و نشاط داشته و پاکسازی سیستم تنفسی و دهان می‌شود.

پودر فلفل

پودر فلفل

پودر فلفل

پودر فلفل قرمز ادویه‌ای مخصوص افرادی است که علاقه به غذاهای تند دارند. فلفل با داشتن آنتی اکسیدان بسیار برای سلامتی و تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است. این ادویه با افزایش سوخت و ساز بدن به کاهش وزن کمک می‌کند.

نمک

نمک

نمک

نمک ادویه اصلی هر غذایی است. غذایی وجود ندارد که به هیچ عنوان در آن از نمک استفاده نشده باشد. البته باید بدانید که نمک طرفدار سلامتی شما نیست و مصرف بیش از اندازه آن باعث افزایش فشار خون و سایر بیماری‌های خطرناک می‌شود.

برای جلوگیری از عوارض مصرف نمک بهتر است از نمک دریا و نمک‌های تصفیه شده در لیست ادویه عروس خانم‌ها استفاده کرد.

رزماری

رزماری

رزماری

از رزماری معمولا برای مرینیت کردن مرغ، ماهی و گوشت استفاده می‌شود. چرا که عطر دلپذیر رزماری باعث از بین رفتن بوی زهم این مواد می‌شود. جالب است بدانید که رزماری باعث تقویت حافظه می‌شود. از این ادویه خوش عطر و خوشمزه برای کاهش اضطراب نیز می‌توان استفاده کرد.

زعفران

زعفران

زعفران

ایران و ایرانی به زعفران خراسان معروف هستند. زعفران ادویه‌ای گران و در عین حال زیبا و خوشمزه است. رنگ و طعم منحصر به فرد این ادویه در غذاهای ایرانی تک است. خنده بهترین درمان برای هر چیزی است. زعفران باعث شادابی و خنده‌رویی می‌شود.

آویشن

آویشن

آویشن

ادویه آویشن را بیشتر در پیتزا و غذاهای فست فودی می‌بینیم. این ادویه خوشمزه طبیعتی خشک و گرم دارد و علاوه بر مزه جذابی که به انواع غذاها از جمله مرغ و سالاد می‌دهد، باعث درمان عفونت‌هایی از جمله عفونت دهان و حلق می‌شود. از این ادویه در ترکیب‌های ادویه‌ای و به عنوان دمنوشی مفید هم می‌توان استفاده کرد.

پودر انبه

پودر انبه

پودر انبه

بهبود سوء هاضمه و کمک به هضم غذا از اولین ویژگی‌های سالم این ادویه هستند. از پودر انبه مانند رزماری برای از بین بردن بوی زهم مرغ و ماهی می‌توان استفاده کرد. پودر انبه که در پخت فلافل‌ها خانگی نیز به کار می‌رود برای شفاف سازی و روشن کردن پوست هم مفید است.

سماق

سماق

سماق

سماق به دو شکل قرمز و قهوه‌ای وجود دارد، این دو نوع سماق هم از نظر رنگ و هم از نظر طعم کمی با یکدیگر متفاوت‌اند. از سماق در کنار گوشت و به ویژه کباب کوبیده استفاده می‌شود. از خواص آنتی اکسیدانی آن می‌توان به جلوگیری از پیری زودرس و جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی اشاره کرد. توجه داشته باشید که این ادویه طبعی سرد دارد و بهتر است به تنهایی مصرف نشود.

لیمو عمانی

لیمو عمانی

لیمو عمانی

لیمو عمانی یا گرد لیمو برای درست کردن بسیاری از خورش‌های پرطرفدار ایرانی مثل قیمه و قرمه سبزی کاربرد دارد. بنابراین ضرورت وجود آن در خانه هر ایرانی کاملا واضح و مبرهن است. این ادویه برای کاهش کم خونی و همچنین استفاده در دمنوش‌ های مختلف نیز کاربرد دارد.

جوز هندی

جوز هندی

جوز هندی

با آسیاب کردن گیاه جوز بویا می‌توانیم ادویه جوز هندی را بدست آوریم. جوز هندی ادویه معروف لوبیاپلو است. اگر اهل شیرینی پزی هستید بهتر است بدانید که در ترکیب بسیاری از شیرینی‌ها از این ادویه استفاده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *