خواص ادویه جات

موارد مصرف ریشه و پرچم گیاه زعفران چیست؟

موارد مصرف ریشه و پرچم گیاه زعفران چیست؟

زعفران این گیاه خاص که به لحاظ ارزش و تنوع کاربردهایش بسیار محبوب است، جز موادی است که در غذاهای مناطق پر کشت آن به خصوص ایران مورد توجه است. این گیاه به رغم داشتن طبعی گرم و خشک به شکل‌ها و انواع مختلف یافت می‌شود و برای تهیه سوپ و غذاهای گرم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به طور کل گیاه زعفران شامل ساقه و شش گلبرگ به همراه سه رشته کلاله قرمز رنگ است. زعفران‌ها در کاهش موارد ابتلا به بیماری های قلبی بسیار موثرند و همچنین در چربی سوزی و کاهش کلسترول خون نقش مهمی ایفا می‌کنند. در ادامه با کاربردها و طریقه مصرف بخش‌های مختلف گیاه زعفران آشنا خواهید شد.

خرید ادویه

خرید ادویه

ساختار گیاه زعفران

ساختار گیاه زعفران

ساختار گیاه زعفران

پیش از هر چیز بهتر است با بخش‌های مختلف گیاه زعفران آشنا شویم. قسمت‌های مختلف گیاه زعفران به شرح زیرند:

  1. کلاله: همانطور که گفته شد بخش قرمز رنگی است که شامل 3 شاخه است
  2. پرچم: قسمت زرد رنگی که درون گل نهفته شده است با وجود این که جداسازی آن از گیاه کار دشواری است اما طعم و رایحه زعفران را به خوبی نمایان می‌کند.
  3. گلبرگ: بخش بنفش رنگی است که شامل 6 عدد در هر گیاه زعفران است.
  4. ریشه: این بخش سفید رنگ که به کلاله متصل است از جمله بخش‌هایی است که قابل استفاده است.

از ریشه و پرچم گیاه زعفران چه می‌دانیم؟

از ریشه و پرچم گیاه زعفران چه می‌دانیم؟

از ریشه و پرچم گیاه زعفران چه می‌دانیم؟

بیشتر افراد به اشتباه فکر می‌کنند بخش سفید رنگ موجود در گیاه زعفران همان پیاز آن است در حالی که این طور نیست و قسمت سفید رنگ ریشه زعفران است. همچنین ریشه زعفران به خامه این گیاه نیز معروف است و به این نام هم خوانده می‌شود.

پرچم، همان بخش زرد رنگی که در صنعت کاربرد فراوانی دارد و بهترین جایگزین در رنگ‌های ترکیبی است. در اصل پودر این محصول کاربرد خاصی در بخش‌های مختلف دارد.

خواص پرچم

خواص پرچم

خواص پرچم

ترکیبات موجود در پرچم گیاه زعفران خواص آنتی اکسیدانی دارد و در برابر رادیکال‌های آزاد از سلول‌ها محافظت می‌کند.

پرچم زعفران در درمان تومورها به خصوص تومور مغزی هم تاثیر بسزایی دارد. همچنین با طعم و رایحه خاص و فوق‌العاده‌ای که دارد در درمان و بروز تغییرات بر شرایط غیرمعمول روحی عملکرد قابل توجهی دارد.

خواص ریشه زعفران

ریشه گیاه زعفران هم به نوبه خود فواید خاص خود را دارد و برای سلامت بدن نقش کلیدی دارد. ریشه زعفران با داشتن ویتامین C و انواع ویتامین‌های خانواده B در ساختار خود یکی از تامین‌کنندگان قوی مواد مورد نیاز بدن است. این ماده سفید رنگ همچنین در ترکیباتش مواد معدنی متنوعی از جمله آهن، کلسیم و منگنز دارد که به تنظیم مکانیسم‌های بدن کمک می‌کند.

از جمله دیگر خواص ریشه می‌توان به درمان بیماری‌های چشمی و آلزایمر و همچنین کمک به تنظیم قند خون اشاره کرد. این موارد به دلیل وجود ماده‌ای به نام کروسین در ریشه است. همچنین در شادابی پوست و از بین رفتن بوی بد دهان هم این بخش از زعفران تاثیرگذار است.

کاربردهای پرچم گیاه زعفران

از زردی پرچم گیاه زعفران می‌توان به عنوان ادویه در غذاهای خورشتی و حتی در دیگر غذاها استفاده کرد به طوری که برخی افراد از آن به جای زردچوبه هم استفاده می‌کنند و از پرچم به عنوان یک جایگزین مناسب برای زردچوبه یاد می‌کنند.

با توجه به زردی پرچم‌ها علاوه بر موارد ذکر شده پرچم در رنگدهی طبیعی به شیرینی‌ها و مواد غذایی دیگر به کار می‌رود.

پرچم و ریشه زعفران با توجه به این که خواص زعفران را دارند قیمت مناسب‌تری دارند.

کاربردهای ریشه زعفران

همانطور که به آن اشاره شد ریشه زعفران به نسبت خود آن قیمت مناسب‌تر و مقرون به صرفه‌تری دارد و در مواردی که رنگدهی آن به مواد غذایی مدنظر نیست به کار می‌رود. به عنوان مثال برای کاربردهای درمانی استفاده از ریشه زعفران منطقی‌تر و مقرون به صرفه‌تر از خود زعفران است.

از دیگر کاربردهای ریشه زعفران باید به استفاده در صنعت داروسازی، شکلات‌سازی و همچنین محصولات آرایشی و بهداشتی اشاره کرد.

نحوه مصرف ریشه زعفران

بهترین روش مصرف زعفران به این صورت است که پس از رها کردن آن در هوای آزاد و خشک شدن آن باید به شکل پودر آن را دراورد. باید در این فرایند دقت کرد که زمان خشک شدن زعفران تا پودر شدن آن خیلی طولانی نشود چرا که از کیفیت ماده نهایی کاسته می‌شود و رنگ و بوی خود را به مرور از دست می‌دهد.

راه جایگزین برای سریع‌تر خشک شدن آن حرارت بیشتر است. این بخش از گیاه در اثر حرارت حالت شکننده‌ای به خود می‌گیرد، در نتیجه به راحتی با سابیدن آن پودر می‌شود.

از جمله موارد استفاده و مصرف ریشه زعفران می‌توانیم به کاربرد آن در کنار چای به عنوان طعم دهنده یاد کرد. در کنار چای می‌توان از کمی عسل یا شکر هم استفاده کرد.

نحوه مصرف پرچم گیاه زعفران

با توجه به کاربردهای پرچم‌ها، این قسمت در انواع خورشت‌ها تغییر اساسی ایجاد می‌کنند و طعم و مزه غذا را به طور محسوسی دستخوش تغییرات می‌کنند. اما موارد مصرف پرچم به همین جمله خلاصه نمی‌شود و در رنگدهی و تزئین دسرها و بستنی‌ها  خیلی از خوراکی‌ها به کار ‌می‌رود.

عنوان اصلی محتوا:  
1-     کلمه کلیدی اصلی گیاه زعفران
2-     کلمه کلیدی مرتبط ریشه زعفران، پرچم زعفران، کلاله
3-     خلاصه محتوا (140 کاراکتر) ریشه و پرچم زعفران کاربردها و موارد استفاده فراوانی در زندگی روزمره و صنایع مختلف دارند. این دو قسمت همچنین فواید خاص خود را دارند که در این مطلب قصد داریم به این موارد بپردازیم. همچنین از نحوه مصرف ریشه و پرچم زعفران اطلاعات مفیدی کسب خواهید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *