خواص ادویه جات

نحوه نگهداری از ادویه ها

نحوه نگهداری از ادویه ها

ادویه جات به مواد گیاهی آسیاب شده و پودر شده ای گفته می شود که دارای عطر و طعم خوبی هستند و در آشپزی بخاطر چاشنی غذاها و همچنین ارزش غذایی آن ها، بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. این مواد معمولا از آسیاب ریشه، ساقه و یا پوست خشک شده ی گیاه مورد نظر به دست می آید. معطر بودن آن ها نیز معمولا به خاطر برگ های آن ها است.

معمولا موادی که به عنوان ادویه مورد استفاده قرار می گیرند، دارای خاصیت ضد میکروبی می باشند و از این رو، جزو مقاوم ترین مواد غذایی در برابر فساد به حساب می آیند.

برای نگهداری ادویه جات، روش های مختلفی مطرح شده است. اینکه ادویه را چگونه نگهداریم، در میزان ماندگار آن و حفظ ارزش ها و خواصش تاثیر بسزایی دارد و از این رو این موضوع بسیار مهم است.

در این مقاله سعی بر این شده است که شما را با بهترین روش های نگهداری ادویه جات آشنا کنیم.

خرید ادویه

خرید ادویه

در نگهداری ادویه به چه نکاتی توجه کنیم؟

در نگهداری ادویه به چه نکاتی توجه کنیم؟

در نگهداری ادویه به چه نکاتی توجه کنیم؟

  • فراوری کمتر ادویه ها

برای نگهداری ادویه جات بهتر است آن ها را کاملا خشک کنیم به طوری که هیچ گونه نم و رطوبتی در آن ها باقی نماند. بهتر است تا جایی که می شود ادویه را به صورت کامل و آسیاب نشده نگهداری کنیم. هرچه میزان فراوری ادویه کمتر باشد، طول عمر و ماندگاری آن بیشتر می شود.

 برای نگهداری ادویه های آسیاب نشده و یا آن هایی که با روغن هایشان مخلوط هستند، بهتر است از یخچال و فریزر استفاده کنیم.

برای آسیاب کردن ادویه های خشک، استفاده از آسیاب برقی به شما کمک زیادی می کند. اما برای ادویه های تازه مانند زنجبیل و جوز هندی، بهتر است ابتدا پوست آنها را بکنیم و سپس رنده کنیم و در فریزر نگهداری کنیم.

  • ظرف مناسب نگهداری ادویه ها

ظرف مناسب نگهداری ادویه ها

ظرف مناسب نگهداری ادویه ها

در درجه اول، بهتر است ادویه ها را در ظروف فلزی در دار، که در آن هم محکم بسته شود نگهداری کنیم. بعد از ظروف فلزی، ظرف های شیشه ای رنگی را برای نگهداری ادویه توصیه می کنیم. ظروف شیشه ای رنگ تیره برای این کار بسیار مناسب هستند.

به شما توصیه می کنیم از ظرف های پلاستیکی برای نگهداری ادویه استفاده نکنید.

  • دما و محیط مناسب جهت نگهداری ادویه

ادویه ها را باید در محیط های سرد و خشک و تاریک نگهداری کنیم. ادویه نباید در محیط بسیار گرم و یا در معرض مستقیم نور خورشید قرار گیرد.

هم چنین برای جلوگیری از کپک زدن و خراب شدن ادویه باید محیطی که برای نگهداری مورد استفاده قرار می گیرد، کاملا خشک باشد.

  • میزان ادویه نگهداری شده

مقدار ادویه ای که برای نگهداری خریده و یا تولید می شود، اگر حجم زیادی داشته باشد بدون مصرف مانده و موجب کهنگی و خراب شدن آن می شود. اگر از تولید ادویه زمان زیاغدی بگذرد، ادویه خواص خود را از دست می دهد و طعم آن مقداری عوض می شود. بهتر است ادویه ای که تهیه می کنیم، مناسب مصرف یک ساله مان باشد.

  • اهمیت مکان تهیه ادویه

بهتر است ادویه را از مغازه و فروشگاه هایی تهیه کنید که مورد اعتمادتان بشاند و آن ها را بشناسید. زیرا در فروش ادویه تقلب های بسیاری می شود، وخصوصا اگر ادویه را به صورت پودر شده تهیه می کنید، ممکن است مواد دیگری به آن اضافه کرده باشند یا اصلا آن را نشسته خشک کرده باشند، که باعث زودتر خراب شدن آن بشود. به همین خاطر بهتر است ادویه را به صورت گیاه کامل خریداری کنید و خودتان ان را آسیاب کنید. هم چنین اگر قصد خرید ادویه پودری دارید، بهتر است از نوع بسته بندی مطمئن آن را تهیه کنید.

  • مکان قرارگیری ادویه در خانه

مکان قرارگیری ادویه در خانه

مکان قرارگیری ادویه در خانه

ادویه ها را در جعبه های فلزی ریخته و آن را در کابینت های دم دستتان قرار دهید تا هم در تهیه غذا، خودتان راحت باشید و هم اینکه ادویه جلوی چشمتان باشد و مورد مصرف قرار گیرد.

  • ادویه ها را مخلوط نکنید

از آن جایی که ادویه ها موادی هستند که دچار فعل و انفعالات زیادی می شوند، بهتر است جدا از هم نگهداری شوند و از مخلوط کردن آن ها جدا خودداری شود.

  • تفت دادن ادویه بدون روغن

همه ما می دانیم کشور هندوستان از جمله کشور های است که مصرف ادویه بسیار بالایی دارد. یکی از شیوه هایی که در این کشور، برای نگه داری ادویه مورد استفاده است تفت دادن ادویه بدون روغن است. مردم این کشور معمولا برای بیشتر شدن عطر ادویه، دانه های آن را در ماهیتابه ریخته و روی شعله قرار می دهند. این محتویات را مدام هم می زنند که نسوزد و تغییر رنگ و طعم ندهد.

  • تفت دادن ادویه در روغن

در این روش، بعضی از افراد ادویه کوبیده شده را با روغن تفت می دهند. این کار باعث آزاد شدن عطر، بو و رایحه گیاه می شود. سپس روغن را در یخچال نگهداری می کنند.

اگر به نکاتی که در بالا مطرح شد، به درستی عمل کنید، می توانید ادویه های خود را تا مدت 12 الی 18 ماه بدون نگرانی استفاده کنید.

  • چسباندن برچسب بر روی ظروف ادویه ها

چسباندن برچسب بر روی ظروف ادویه ها

چسباندن برچسب بر روی ظروف ادویه ها

یکی دیگر از روش های نگهداری درست از ادویه ها، درست کردن شناسنامه برای آن هاست. با چسباندن برچسب و نوشتن نام ادویه و تاریخ تهیه آن می توانید به خود کمک کنید که در چه تایمی ادویه را خریداری کرده اید و تا چه زمانی می توانید از آن استفاده کنید. با این کار، شما همیشه از عمر ادویه خود آگاه هستید.

نکته: برای اینکه تشخیص دهید ادویه ای دیگر قابل استفاده نیست باید به رنگ و طعم آن دقت کنید. اگر طعم آن کم و یا تغییر یافته باشد و رنگ آن عوض شده باشد، توصیه می کنیم از مصرف آن خود داری کنید. زیرا مصرف ادویه کهنه، هیچ خاصیتی ندارد و ممکن است اثرات سوء داشته باشد.

 

کلام آخر

ادویه از چاشنی ها و طعم دهنده های پر استفاده در همه کشور ها از جمله ایران است. همانطور که باید در خرید ادویه، دقت لازم را به کار ببرید، برای نگهداری آن نیز باید از روش های ذکر شده استفاده کنید تا ارزش غذایی و طعم این چاشتی پر مصرف در غذای شما حفظ شود و از مصرف آن خرسند شوید.

امیدواریم مطالعه این مقاله برای شما مفید بوده باشد و بتوانید با نگهداری صحیح ادویه ها، مدت زمان بیشتری آن ها سالم در اختیار داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *