خواص ادویه جات

هفت ادویه چیست

هفت ادویه

ادویه ها نقش بسیار مهمی در خوش طعم و رنگ کردن غذاهای ایرانی دارند. این گیاهان و برگ‌های خشک می‌توانند این همه رنگ و طعم را برای هر غذایی ایجاد کنند. آنها معمولاً طعم بسیار ملایمی به غذاها می‌دهند. در این نوشته؛ از هفت ادویه که ترکیبی از سایر ادویه‌هاست و تفاوت ترکیب آن در فرهنگ‌های مختلف سخن می‌گوییم. انواع مختلفی از هفت ادویه در کشورهای عربی و ایران وجود دارد که کمی با یکدیگر تفاوت هستند. در ادامه با ما همراه باشید تا با هم سفری به دنیای عطر و طعم بی‌نظیر غذاهای خاورمیانه‌ای با چاشنی هفت ادویه داشته باشیم. بین محصولات ایرانی، ادویه‌جات ترکیبی “حاج محمد جلالی” از مرغوب‌ترین ادویه ها تشکیل شده که طعم و رنگ بی‌نظیری به غذاهای شما می‌بخشد.

* توجه : این پست تنها در جهت آگاهی بخشیدن به هموطنان می باشد و ادویه حاج محمد جلالی به هیچ عنوان فروشنده هفت ادویه نمی باشد.

خرید ادویه

خرید ادویه

ادویه چیست؟

ادویه در واقع؛ یک دانه، میوه، ریشه گیاهان است، که در درجه اول برای طعم دادن یا رنگ آمیزی غذا استفاده می‌شود. ادویه جات ترکیبی را از گیاهان، برگ‌ها، گل‌ها یا ساقه گیاهانی که برای طعم دادن یا به عنوان چاشنی استفاده می‌شوند، به دست می‌آورند. از ادویه جات گاهی در پزشکی، مراسم مذهبی، محصولات آرایشی و بهداشتی و یا تولید عطر استفاده می‌کنند.

هفت ادویه محصول کدام شهر در ایران است؟

هفت ادویه، یک ترکیب ادویه ایرانی است که از ترکیب چندین ادویه معطر درست می‌شود. ادویه‌های گرم و خوش طعم مانند هل، زردچوبه و دارچین ترکیب مناسبی برای بسیاری از دستور العمل‌های غذایی هستند. هفت ادویه سوغات شهر اصفهان است و این چاشنی را که طعم و عطر بی نظیری به غذاها می‌بخشد را می‌توانید از بازارهای ایرانی تهیه کنید. این ترکیب بی نظیر در بازارهای قدیمی شهرهایی چون شیراز و یزد و تبریز و کرمان و … هم یافت می‌شود.

هفت ادویه ایرانی از ترکیب کدام ادویه‌ها بدست می‌آید؟

زیره

در غذاهای ایرانی، خاورمیانه‌ای و هندی به دو شکل پودر و دانه استفاده می‌شود. عطر و طعم آن قوی و کمی دودی است و اگر به برنج اضافه شود می‌تواند معجزه کند. از زیره در ترشیجات ایرانی نیز استفاده می‌شود.

میخک

یکی از ادویه‌های مورد علاقه اکثریت، میخک  است. این ادویه جادویی؛ عطر و طعم شیرین گل را به ترکیب ادویه می‌بخشد که دارای طبعی گرم است و مصارف دارویی و بهداشتی نیز دارد.

دارچین

این ادویه معطر در تهیه غذاهای شیرین و خوش طعم ایرانی بسیار رایج است. از چوب دارچین برای دم کرده چای ایرانی نیز استفاده می‌شود.

گلبرگ‌های خشک شده گل رز

گلبرگ‌های گل رز؛ که در آشپزی استفاده می‌شوند با گلهای رز معمولی متفاوتند. از گلبرگهای گل رز خشک؛ برای تهیه معجون‌های گیاهی و دارویی استفاده می‌شود. آنها عطر ملایمی از گل دارند و می‌توان آنها را با مقداری نعناع روی ماست ساده پاشید و نوش جان کرد.

فلفل سیاه

ماده اصلی هر آشپزخانه است. اضافه کردن کمی فلفل سیاه که دارای طبع گرم است به مخلوط هفت ادویه؛ باعث تعادل در این ترکیب می‌شود.

زردچوبه

ادویه‌ای باستانی است، که به طور گسترده در غذاهای ایرانی استفاده می‌شود. زردچوبه معمولاً به صورت آسیاب شده مورد استفاده قرار می‌گیرد و باید به مقدار متوسط به ترکیب هفت ادویه ​​اضافه شود، زیرا طعم غالبی دارد. زردچوبه رنگ زردی دارد و در سال‌های اخیر محبوبیت بیشتری پیدا کرده است.

هل

از این ادویه معطر می‌توان به صورت دانه یا پودر استفاده کرد. این ماده در دستور العمل‌هایی که طعم شیرین دارند بیشتر استفاده می‌شود. افزودن چند دانه هل به یک قوری چای دم کرده؛ طعم معطر و دلپذیری به چای می‌بخشد. هل همچنین همراه با گلاب یا گل رز خشک ایرانی بسیار استفاده می‌شود.

برخلاف دارچین، میخک و زیره که از مهمترین ادویه‌های غذاهای هندی هستند، زردچوبه و گشنیز بیشتر در آشپزی خاورمیانه دیده می‌شود. گشنیز در واقع دانه‌های خشک شده گیاه گشنیز است.

هفت ادویه اصفهان

مخلوط هفت ادویه اصفهان از ترکیب: دارچین، فلفل قرمز، فلفل سیاه، زردچوبه، گلپر، زنجبیل و سماق تشکیل می‌شود. از هفت ادویه برای خوش طعم و عطر و رنگ کردن غذا استفاده می‌شود و خواص مفیدی برای سلامتی نیز دارد. از ترکیب بینظیر هفت ادویه در انواع خورشت‌ها، خوراک‌ها و پلوهای ایرانی می‌توان استفاده کرد و طعم و عطر بی نظیری به آنها بخشید.

هفت ادویه عربی

هفت ادویه که در عربی با نام Baharat شناخته می‌شود، ترکیبی از 7 ادویه مختلف است و در آشپزی خاورمیانه استفاده می‌شود. از این ترکیب بخصوص در غذاهای لبنانی بسیار استفاده می‌شود. تقریباً در همه غذاهای محبوب خاورمیانه ’Baharat به عنوان مواد لازم برای تهیه غذا ذکر شده است. به عنوان مثال، برنج و مرغ لبنان تمام عطر و طعم خود را از ترکیب هفت ادویه عربی می‌گیرد.

انواع مختلفی از ترکیب هفت ادویه عربی (بهارات) وجود دارد. برخی از تغییرات، بسته به کشور مبدا و فرهنگ و آداب و رسوم آن منطقه اعمال می‌شود. بسیاری از کشورهای خاورمیانه مانند سوریه، مصر و عراق هرکدام ترکیب خاص خود را دارند. از هفت ادویه مختلف موجود در این ترکیب ادویه‌ها، چهار عدد از آنها تقریباً در همه دستورالعمل‌ها یکسان است. این چهار ادویه عبارتند از: دارچین، هل، فلفل سیاه و میخک. برخی ادویه‌های دیگر شامل: زنجبیل ساییده شده، شنبلیله، جوز هندی، فلفل سفید، زیره و گشنیز آسیاب شده هستند.

ترکیبات هفت ادویه عربی:

  1. 1 دارچین چوبی بزرگ (یا 1 قاشق غذاخوری دارچین آسیاب شده)
  2. 1 قاشق غذاخوری پودر فلفل دلمه‌ای (پاپریکا)
  3. 1 قاشق غذاخوری دانه‌های فلفل سیاه و سفید (یا 1 قاشق غذاخوری پودر فلفل آسیاب شده)
  4. 1 قاشق غذاخوری دانه زیره کامل (یا 1 قاشق غذاخوری زیره آسیاب شده)
  5. 1 قاشق غذاخوری دانه گشنیز کامل (یا 1 قاشق غذاخوری گشنیز آسیاب شده)
  6. 1 قاشق چایخوری دانه‌های هل (یا ½ قاشق چایخوری پودر هل )
  7. 6 عدد میخک کامل (یا یک قاشق پودر آسیاب شده میخک)

نکته کاربردی در تهیه هفت ادویه

همه ادویه‌ها را با هاون و سنگ، پودر کنید.  ترکیب ادویه حات باید تا 12 ماه در یک مکان تاریک و خنک نگهداری شود.

جمع بندی:

اکنون که این ادویه‌ها و تفاوت ترکیب آنها را در فرهنگ‌های مختلف شناختید، می‌توانید به راحتی مخلوط  هفت ادویه خود را درست کنید. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که مقدار مناسبی از هر ادویه را با هم مخلوط کرده و ترکیبی بی نظیر از طعم و عطر و رنگ به وجود بیاورید. یک قاشق چای خوری از هر کدام از این ادویه‌ها کافی است تا هر غذایی ده برابر خوشمزه تر شود. شما ملزم به استفاده از این ادویه‌جات ترکیبی، تنها در غذاهای ایرانی نیستید.  از ترکیب هفت ادویه می‌توانید در هر نوع غذایی که دوست دارید طعم و مزه خاورمیانه‌ای داشته باشد، استفاده کنید.

شما عزیزان برای خرید آنلاین ادویه می توانید از طریق مراجعه به سایت ادویه حات حاج محمد جلالی سفارشات خود را انجام دهید.

1 دیدگاه در “هفت ادویه چیست

  1. الهام گفت:

    سلام. وقت بخیر. در این هفت ادویه اگه بخوام جوز هندی هم بریزم چه مقدار باید ریخت؟ ممنونم.
    و اینکه میشه مقدار زردچوبه و زنجبیل رو هم بفرمایید که برای غذا همه رو تو یه ظرف آماده داشته باشم و هی جدا جدا نباشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *