آشپزی, خواص ادویه جات

ادویه عدس پلو چیست و ترکبات و طرز تهیه آن در منزل

ادویه عدس پلو چیست و ترکبات و طرز تهیه آن در منزل

آیا می دانید تفاوت یک عدس پلو نذری با نوع معمولی آن در چه چیز می باشد؟ شما با دانستن تعدادی از فوت و فن های استفاده از ادویه های مناسب برای این غذا می توانید عدس پلو خود را به انواع مجلسی با طعم لذیذ و بی همتای آن تبدیل کنید و اما ترکیبات ادویه عدس پلو چیست؟

عدس پلو غذایی است که پخت آن ساده بوده و زمان چندانی نمی برد. برنج و پس از آن عدس حجم عمده از غذای ما را تشکیل می دهد و بعد از آن نوبت به گوشت چرخکرده می رسد. عمده کاری که باید به هنگام پخت غذا انجام دهید معطر ساختن برنج و عدس و رفع بوی زهم گوشت چرخکرده است. بنابراین باید از ادویه هایی در عدس پلو استفاده شود که علاوه بر ایجاد رایحه دلنشین و خوشمزه کردن غذا بتواند طبیعت سرد برنج و عدس را نیز متعادل سازد.

ادویه عدس پلو چیست؟

ادویه عدس پلو چیست؟

ادویه عدس پلو چیست؟

با دانستن ادویه های مورد نیاز می توان در کمترین زمان عدس پلو خوشمزه ای با عطر و طعم بی نظیری را تهیه کرد. با توجه به اینکه هر غذایی ادویه مخصوص خود را دارد بنابراین بهتر است در ابتدا با ادویه های مناسب برای پخت عدس پلو آشنا شوید و پس از آن میزان استفاده از هر کدام را بدانید. توجه داشته باشید که برخی از ادویه ها نظیر فلفل سیاه و نمک را می توان به دلخواه در غذاها کم یا زیاد کرد اما برخی دیگر از این ادویه ها را باید به میزان دقیق در غذاها به کار برد چراکه با کم و زیاد کردن مقادیر آن ها احتمال تغییر در مزه و عطر غذاها وجود دارد.

ترکیبات ادویه عدس پلو چیست؟

ترکیبات ادویه عدس پلو

ترکیبات ادویه عدس پلو

استفاده مناسب از ادویه ها مزه غذای ما را زیر و رو می کند. به هنگام پخت عدس پلو با گوشت چرخکرده باید از ادویه مخصوص عدس پلو در هنگام پخت گوشت استفاده کرد. در این بخش می خواهیم تک تک ادویه های به کار رفته در عدس پلو را با هم بررسی کنیم:

دارچین یک قاشق غذاخوری

چنانچه تا به حال عدس پلو نذری خورده باشید، می توانید مزه دارچین را به راحتی در غذا حس کنید. دارچین با طبیعت گرم خود سردی برنج و عدس را از بین می برد و علاوه بر عطر خاص و بی نظیرش در غذا برای سلامت بدن هم مفید است.

پودر زیره نصف قاشق غذاخوری

پودر زیره نیز همانند دارچین طبیعت سرد این غذا را خنثی و متعادل می سازد و عدس پلو را خوش عطر و طعم می کند. بسیاری از آشپزها پودر زیره را مهمترین ادویه برای معطر ساختن عدس پلو می دانند.

پودر گل سرخ نصف قاشق غذاخوری

استفاده از پودر گلبرگ های خشک گل سرخ یا گل محمدی علاوه بر طعم و عطر دلپذیر و خاصی که به غذایمان می دهد از قدرت جادویی در درمان بسیاری از بیماری ها نیز برخوردار است.

پودر تخم گشنیز نصف قاشق چای خوری

استفاده از دانه و تخم گشنیز می تواند عطر غذایمان را تغییر دهد و طعمی متفاوت از آن را برایمان مهیا سازد.

پودر هل نصف قاشق چای خوری

برای داشتن یک عدس پلو نذری و خوشمزه استفاده از پودر هل ضروری است چراکه عمده عطر بی نظیر عدس پلو های نذری از پودر هل منشأ می گیرد.

زعفران دم کرده به میزان دلخواه

زعفران علاوه بر اضافه کردن عطر و طعم بی نظیر به غذایمان به خصوص در زمان آماده سازی و پخت گوشت، رنگی متفاوت به دانه های برنج می دهد و می تواند در تزیینات عدس پلو به هنگام سرو غذا به ما کمک فراوانی کند.

نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه ادویه عدس پلو در منزل

طرز تهیه ادویه عدس پلو

طرز تهیه ادویه عدس پلو

با دانستن چاشنی و ادویه های لازم و نیز مقادیر مورد نیاز برای پخت و تهیه عدس پلو می توانید به سادگی در منزل اقدام به تهیه ادویه عدس پلو نمایید. برای این منظور تک تک ادویه های ذکر شده در قسمت بالا را از عطاری خریداری کرده و پس از آسیاب نمودن آن ها را در ظرفی با هم مخلوط کرده و در غذا استفاده نمایید.

چنانچه قصد نگه داری از ادویه عدس پلو را دارید باید مقدار بیشتری از این ادویه ها را تهیه کرده و پس از آسیاب و مخلوط کردنشان با یکدیگر در ظرفی درب بسته و دور از نور خورشید و جایی خنک و تاریک قرار دهید. توجه کنید استفاده از ادویه های با کیفیت و تازه می تواند تأثیر بیشتری روی عطر و مزه غذایمان بگذارند.

در صورتیکه وقت کافی برای تهیه این ادویه خوش عطر را ندارید می توانید از اشکال آماده ادویه عدس پلو در بازار استفاده کنید و یا به صورت اینترنتی اقدام به خرید آن ها نمایید.

کلام آخر

ادویه ها تنها سبب عطر و طعم خوب در غذاها نمی شوند بلکه خاصیت درمانی آن ها برای به تعادل رساندن طبیعت غذاها به خصوص انواع طبع سرد غذاها برای سلامتی افراد بسیار با اهمیت است؛ چراکه اغلب بیماری های بدن از مصرف غذاهایی با طبع سرد ناشی می شود که در صورت عدم به تعادل رساندن این طبیعت سرد ممکن است باگذشت زمان به صورت بیماری های مزمن خود را نشان دهد. در این مطلب سعی کردیم تا با ادویه عدس پلو و طرز تهیه آن بیشتر آشنا شویم؛ پیشنهاد شما عزیزان برای استفاده از ادویه ها در پخت عدس پلو نذری یا خانگی چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *