خواص ادویه جات

ادویه قیمه نثار؛ طرز تهیه در خانه و ترکیبات و خواص

ادویه قیمه نثار؛ طرز تهیه در خانه و ترکیبات و خواص

هر منطقه از شهر و کشور عزیزمان دارای غذاهای سنتی مربوط به خود است. قیمه نثار نیز جزء غذاهای سنتی شهر قزوین محسوب می‌شود. این غذای لذیذ در اغلب مراسم‌هایی مانند عروسی، عزا و نیز در نذری‌ها به خصوص هنگام عاشورا و تاسوعا در پای سفره‌های شهر قزوین همیشگی است. به پلو خوشمزه قیمه نثار در گویش محلی، قیمه نساء هم گفته می‌شود و از ترکیب موادی چون برنج، گوشت، خلال بادام و پسته به همراه پوست پرتقال برخوردار است.

شهرت قیمه نثار تنها به شهر قزوین خلاصه نشده است و این روزها شما می‌توانید آن را در اغلب رستوران‌های شهرهای ایران پیدا کنید. امروز می‌خواهیم در مورد ادویه قیمه نثار؛ طرز تهیه در خانه و ترکیبات و خواص آن مختصر و کوتاه صحبت کنیم. امیدواریم تا پایان ما را همراهی کنید.

خرید ادویه قیمه نثار

خرید ادویه قیمه نثار

ادویه مخصوص قیمه نثار چیست؟

ادویه مخصوص قیمه نثار چیست؟

ادویه مخصوص قیمه نثار چیست؟

شاید از ویژگی ادویه‌های پلو ایرانی، ترکیب چند ادویه با هم است که می‌تواند طعم و مزه‌ای بی‌نظیر به غذاهایمان بدهد. ادویه قیمه نثار نیز از این موارد مستثنی نیست و درون این ادویه خوش‌عطر، ادویه‌هایی دیگر نظیر پودر گل سرخ، پودر دارچین، زیره سیاه، پودر زنجبیل، هل سبز، میخک، جوز هندی وجود دارد. در بخش طرز تهیه به نحوی چگونگی تهیه آن اشاره می‌کنیم.

توجه کنید این ادویه جزء ادویه‌های پلوئی هم محسوب شده و می‌توان از آن در پلوهایی نظیر عدس پلو استفاده کرد. این چاشنی به خوبی توانسته عطروطعم غذاها به‌خصوص انواع پلوها نظیر قیمه نثار را متحول سازد به طوری که همه افراد حتی آن‌هایی که در انتخاب غذا وسواس به خرج می‌دهند عاشق طعم بی‌نظیر قیمه نثار می‌شوند.

عده‌ای افراد این غذا را با قیمه معمولی اشتباه می‌گیرند. باید گفت مواد درون قیمه نثار با قیمه معمولی متفاوت است. درست نمودن این غذای سنتی بسیار خوشمزه تنها به همراه ادویه مخصوص قیمه نثار ممکن است. مطمئن باشید تنها با یکبار چشیدن قیمه نثار، این غذای لذیذ جزء لیست دائمی منوهای غذایی شما قرار خواهد گرفت.

طرز تهیه ادویه قیمه نثار

طرز تهیه ادویه قیمه نثار

طرز تهیه ادویه قیمه نثار

اشاره کردیم که ادویه قیمه نثار از ترکیب چند ادویه با هم است. پس حالا برای تهیه این ادویه باید ادویه‌های لازم را تهیه و سپس بر اساس مقادیر مناسب آن‌ها را با هم آسیاب و ترکیب کرد. گاهی پیش‌آمده که افراد نمی‌توانند همه ادویه‌های لازم برای تهیه این چاشنی خوشمزه رو تهیه کنند به همین دلیل ما به شما ادویه مخصوص قیمه نثار حاج محمد جلالی رو پیشنهاد می‌دهیم که تمامی مواد لازم برای این ادویه خوشمزه را یک جا درون خود دارد. حالا اگر بخواهید خود اقدام به تهیه این ادویه بکنید بهتر است پس از مخلوط و آسیاب نمودن ادویه ها، به مدت یک دقیقه آن را با حرارت کم به‌خوبی تفت‌داده تا چاشنی‌ها با هم ترکیب شود. چنانچه می‌توانید حتماً از ادویه‌های تازه در ترکیب چاشنی قیمه نثار استفاده کنید.

برای تهیه قیمه نثار باید گوشت را به‌خوبی با مقادیر فراوان از پیاز طلایی شده و روغن تفت داد و سپس به آن رب گوجه‌فرنگی اضافه کرد. بعد از تغییر رنگ رب و ترکیب با گوشت به آن ادویه قیمه نثار را اضافه کنید و با ریختن آب به درون قابلمه اجازه پخت دهید. آب درون قابلمه که شروع به جوشیدن کرد حتماً زیر شعله را کم کنید تا غذای شما آرام‌آرام جا بیفتد.

برای ادامه کار باید برنج را آبکش کنید. توجه داشته باشید پوست پرتقال نقش مهمی در اصالت این پلو دارد. پس به روش مناسب آن را خلال کرده و تلخی پوست پرتقال را به‌خوبی بگیرید. زرشک و خلال بادام و پسته خیس‌خورده در گلاب را نیز با دقت و حرارت کم تفت دهید. البته برای تفت زرشک بهتر است از کره محلی استفاده کنید. در پایان پخت برنج، آن را در ظرف موردنظر ریخته و با استفاده از خلال زرشک، بادام، پسته، پوست پرتقال و در نهایت خورشت لذیذ جاافتاده‌مان تزئین کنید.

ترکیبات ادویه قیمه نثار کدام است؟

ترکیبات ادویه قیمه نثار کدام است؟

ترکیبات ادویه قیمه نثار کدام است؟

همان‌طور که می‌دانید ما در پخت همه غذاها از نمک، فلفل و زردچوبه به شکل روتین وار و همیشگی استفاده می‌کنیم و به عبارتی جزء جدانشدنی از چاشنی غذاهایمان هستند. اما در غذای قیمه نثار علاوه بر نمک، فلفل و زردچوبه تعدادی ادویه دیگر هم به هنگام پخت خورشت اضافه می‌کنیم که به نام ادویه قیمه نثار معروف است. این مقادیر که در ترکیبات ادویه قیمه نثار استفاده می‌شود؛ شامل موارد زیر است:

  • پودر دارچین در حدود یک قاشق غذاخوری
  • پودر گل سرخ یک قاشق غذاخوری
  • پودر زیره سیاه یک قاشق غذاخوری
  • پودر هل سبز نوک قاشق مرباخوری (2 عدد هل کافی است)
  • دو عدد میخک آسیاب شده
  • نصف یک عدد جوز هندی آسیاب شده

تمامی ادویه‌های مربوطه را خوب آسیاب کرده و سپس به‌اندازه یک دقیقه بر روی شعله کم اجاق حرارت داده و بعد از تفت کوتاه به آن، باید صبر کنیم تا ادویه جات ترکیبی ما خنک شود. سپس آن را درون یک ظرف دربسته ریخته و در مکان تاریک، خشک و خنک نگه‌داری می‌کنیم.

خواص ادویه قیمه نثار کدام است؟

خواص ادویه قیمه نثار کدام است؟

خواص ادویه قیمه نثار کدام است؟

با کمی دقت در ترکیبات این ادویه می‌توان به مفید بودن آن از جهات درمانی پی برد. چاشنی قیمه نثار مجموعه‌ای از ادویه‌های با طبع گرم است. به‌عنوان‌مثال برای توضیح بیشتر، پودر گل سرخ به‌کاررفته جهت کاهش استرس و افسردگی مؤثر است. پودر دارچین هم از خصوصیات بسیار مهمی در جهت درمان و پیشگیری از بیماری‌ها برخوردار است.

دارچین می‌تواند قند خون را کنترل کند و استفاده از آن برای بیماران دیابتی مفید است. از دیگر خواص دارچین کاهش سطح کلسترول و گلیسیرید و در نهایت محفوظ ماندن از بسیاری بیماری‌های قلبی و عروقی است. سلامت مغز و حافظه در مقابل بیماری‌هایی نظیر آلزایمر را می‌توان، کاربرد دیگر این چاشنی پرفایده دانست.

از زیره سیاه جهت رفع مشکلات گوارشی و هضم غذاها، رفع انواع التهابات، کمک به درمان بی‌خوابی‌ها، افزایش متابولیسم بدن در تولید انرژی بیشتر و در نهایت بسیار مناسب جهت کاهش وزن و لاغری است. با استفاده ار هل سبز نیز می توان از خواص فراوان آن بهره مند شد؛ نظیر درمان بیماری‌هایی دهان و لثه، رفع ناراحتی‌های مربوط به سیستم گوارشی، کیسه صفرا و مشکلات کلیوی است.

میخک به دلیل وجود آنتی‌اکسیدان‌های غنی درون خود دارای مزیت‌های بسیار زیادی در سلامت بدن است. مهم‌ترین آن محافظت از کبد در برابر سموم مختلف ناشی از خوراک نامناسب افراد است. میخک برای تقویت سیستم دفاعی بدن در برابر میکروب‌ها و عوامل بیماری‌زا بسیار عالی هست. درمان دردهایی چون گوش درد، سردرد، دندان‌درد، استخوان درد هم از کاربردهای دیگر این چاشنی بی‌نظیر می‌باشد.

این روزها استفاده از ادویه جوز هندی را در بیشتر غذاها مشاهده می‌کنیم. از جوز هندی برای درمان و تسکین بسیاری از دردها استفاده می‌کنند. این ادویه از فیبر بسیار بالایی برخوردار بوده که افراد پس از استفاده از آن از بیماری‌هایی نظیر یبوست درامان خواهند بود. جوز هندی دارای عملکرد درمانی عالی و مناسب برای بیماری‌هایی نظیر افسردگی و کنترل اضطراب است. جالب‌ترین خصوصیت این چاشنی مبارزه آن با سلول‌های سرطانی در تکثیر آن‌ها بوده است. تحقیقات ثابت می‌کند که این گیاهان خوش‌عطر به‌صورت ادویه‌ها، نه‌تنها به لذیذ شدن غذاها کمک می‌کنند بلکه دارای خواص دارویی و درمانی بسیاری هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *