خواص ادویه جات

تفاوت ادویه و چاشنی

The difference between spices and condiments

از زمان‌های خیلی دور آشپزی مورد توجه بوده، تا جایی که امروزه به یک هنر تبدیل شده است. هنری که در آن دانستن تفاوت ادویه و چاشنی یک مزیت رقابتی محسوب می‌شود. چرا به دنبال مزیت رقابتی هستیم؟ در حال حاضر با وجود شبکه‌های اجتماعی هنر آشپزی پا را فراتر گذاشته و به یک کسب و کار و صنعت هنری تبدیل شده است. در ادامه با ما همراه باشید تا به شما بگوییم تفاوت ادویه و چاشنی در چیست.

خرید ادویه

خرید ادویه

ادویه را بیشتر بشناسیم

ادویه را بیشتر بشناسیم

ادویه را بیشتر بشناسیم

قبل از اینکه به تفاوت ادویه و چاشنی بپردازیم، بهتر است بدانیم ادویه‌ها معمولا از کجا تهیه می‌شوند. ادویه جات به‌طور سنّتی از گیاهان گرمسیری تهیه می‌شوند. برخی از این ادویه‌ها ممکن است از دانه‌های خشک گیاهان، ریشه گیاهان، برگ درختان یا گیاهان و پوست درختان به دست بیایند.

ادویه‌ها با توجه به‌نوعی که دارند می‌توانند خاصیت رنگ دهنده، طعم دهنده یا عطر دهنده داشته باشند؛ اما معمولا ادویه‌ها بیشتر به رنگ دهندگی و عطر دهندگی معروف هستند.

از ادویه‌های معروف در جهان می‌توان به زردچوبه و دارچین اشاره کرد. دارچین از پوست درختچه دارچین تهیه می‌شود. زردچوبه نیز از ساقه‌های زیرزمینی یا همان ریشه گیاه زردچوبه به دست می‌آید. این دو ادویه علاوه بر این که در هنر آشپزی به عنوان طعم دهنده، عطر دهنده و رنگ غذا استفاده می‌شوند خواص درمانی نیز دارند.

انواع چاشنی را بشناسیم

انواع چاشنی را بشناسیم

انواع چاشنی را بشناسیم

در این قسمت نیز به چاشنی ها می‌پردازیم. چاشنی‌های سنّتی معمولا به غذا مزه‌های معروفی مانند شیرینی، شوری، ترشی و تندی می‌دهند. برای پی بردن به تفاوت ادویه و چاشنی بهتر است با انواع مختلف چاشنی‌ها آشنا شوید.

  • چاشنی طبیعی

    برخی از چاشنی‌ها به طور طبیعی در طبیعت وجود دارند، کافی است آن‌ها را به پودر یا مایع تبدیل کرد. از چاشنی‌های معروف و مفید می‌توان به پودر سیر، آب‌غوره، آبلیمو و رب انار اشاره کرد.

  • چاشنی ترکیبی

    از چاشنی‌های ترکیبی می‌توان به انواع سُس‌ها اشاره کرد. سُس‌ها از ترکیب چند چاشنی و چند ادویه با یکدیگر به دست می‌آیند.

  • هم چاشنی و هم ادویه

    برخی معتقد هستند برخی از ادویه‌ها مانند دارچین علاوه بر اینکه ادویه محسوب می‌شود، چاشنی نیز هست. علت این امر را طعم دهندگی و عطر دهندگی هم زمان این ادویه مشهور می‌دانند.

تفاوت ادویه و چاشنی

تفاوت ادویه و چاشنی

تفاوت ادویه و چاشنی

درباره تفاوت ادویه و چاشنی دو دیدگاه مختلف وجود دارد.

دیدگاه اول مدرسین آشپزی درباره تفاوت ادویه و چاشنی؛

برخی مدرسین و اساتید آشپزی معتقد هستند که ادویه‌ها بیشتر رنگ دهنده و عطر دهنده غذا هستند؛ مثلا زردچوبه یک رنگ دهنده غذا است که به ادویه اصلی غذای ایرانیان تبدیل شده است. دارچین نیز عطر ویژه‌ای به غذا می‌دهد.

چاشنی‌ها نیز طعم دهنده هستند؛ یعنی به وسیله آن‌ها می‌توان مزه غذا را آن‌گونه که باید تغییر داد. با فلفل سیاه می‌توان به غذا مزه تندی داد، از طرف دیگر اگر ناخواسته از مقدار زیادی فلفل سیاه استفاده کنیم، برای کم کردن مزه تندی کافی است مقداری شکر به غذا اضافه کنیم.

دیدگاه دوم مدرسین آشپزی درباره تفاوت ادویه و چاشنی؛

برخی دیگر از مدرسین و اساتید آشپزی اعتقاد جالبی دارند. معتقد هستند که فرایند افزودن گیاهان، ادویه جات و انواع طعم دهندگان به غذا، چاشنی نام دارد.

در نهایت باید گفت ترکیب ادویه جات و چاشنی به غذا، هنر آشپزی است که هر آشپزی فنون خاص خود را دارد.

ایران و پنجمین تولید کننده ادویه و چاشنی در جهان

ایران و پنجمین تولید کننده ادویه و چاشنی در جهان

ایران و پنجمین تولید کننده ادویه و چاشنی در جهان

ایران بعد از هند، چین، بنگلادش و پاکستان پنجمین تولید کننده ادویه در جهان است. به خود می‌بالیم که در این صنعت پیش تاز بوده و سهم زیادی را در این راستا ایفا می‌کنیم.

چرا ادویه جات و چاشنی‌های فروشگاه جلالی را انتخاب کنیم؟

حال که با تفاوت ادویه و چاشنی آشنا شدیم، بهتر است بدانیم هر ادویه‌ای نوع مرغوب و نامرغوب دارد؛ مثلا دارچین کاسیا در بازار ایران بسیار زیاد است. استفاده دراز مدت این نوع دارچین موجب اختلالاتی در بدن می‌شود. این در حالی است که دارچین سیلان بسیار مرغوب بوده و موجب اختلالی در بدن نمی‌شود. این نوع دارچین برای درمان بیماری دیابت بسیار توصیه شده است.

اگر بسته بندی ادویه و چاشنی مناسب نباشد یا محل نگهداری آن‌ها نامناسب باشد، به مواد سمی تبدیل می‌شوند. ادویه جات و چاشنی‌ها معمولا به صورت پودر هستند، به همین دلیل ظاهرشان تغییری را نشان نمی‌دهند. بدون اینکه بدانید سم را روزانه وارد بدن خود و عزیزانتان می‌کنید.

مجموعه فروشگاه جلالی از مواد مرغوب و اصلی استفاده می‌کند. ادویه جات و چاشنی‌ها قبل از اینکه بسته بندی شوند از واحد کیفیت عبور می‌کنند. پس با خیال آسوده از محصولات ادویه و چاشنی این فروشگاه استفاده کنید.

مجموعه فروشگاه جلالی تلاش می‌کند بهترین و باکیفیت‌ترین ادویه و چاشنی را با نازل‌ترین قیمت در اختیار هم‌وطنان عزیز قرار دهد. در این فروشگاه پکیج‌های کوچک و بزرگ بر حسب مقدار مورد استفاده افراد، تهیه شده و قابل سفارش است.

به راستی چرا باید ادویه و چاشنی را از فروشگاه جلالی تهیه کرد؟

به راستی چرا باید ادویه و چاشنی را از فروشگاه جلالی تهیه کرد؟

به راستی چرا باید ادویه و چاشنی را از فروشگاه جلالی تهیه کرد؟

  • استفاده از مواد اولیه اصل و مرغوب؛
  • نظارت کارشناسان کیفیت بر مراحل کار؛
  • سته بندی باکیفیت؛
  • قیمت مناسب؛
  • سهولت در ثبت سفارش.

برای سفارش‌های خود کافی است به سایت فروشگاه جلالی مراجعه کنید و ادویه‌های مورد نیاز خود را به راحتی سفارش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *