خواص ادویه جات

ادویه هایی که می توان جایگزین نمک کرد

ادویه هایی که می توان جایگزین نمک کرد

آیا تابحال به این موضوع فکر کرده‎اید که از انواع ادویه‌‌ جایگزین نمک در پخت غذا استفاده کنید؟ شاید بپرسید چرا باید نمک را حذف و بجای آن از ادویه‌های جایگزین استفاده کرد؟ پاسخ به سبک زندگی شما باز می‎گردد. در واقع به هیچ عنوان توصیه نمی‎شود نمک به طور کامل از غذا حذف شود، بلکه باید بتوانید به اندازه از آن استفاده نمایید. نمک طعام دارای مواد معدنی مانند سدیم است و به همین دلیل در تنظیم الکترولیت‌های بدن نقش اساسی را ایفا می‌کند. از این رو مصرف به اندازه آن نه تنها مضر نیست، بلکه فایده نیز دارد.

مشکل زمانی رخ می‎دهد که در مصرف این چاشنی خوشمزه، زیاده‎روی می‌کنید. در این حالت ریسک بروز بیماری‌های خطرناک مانند فشار خون بالا و به دنبال آن ناراحتی‌های قلبی افزایش خواهد یافت. همچنین برخی افراد به دلیل بیماری‌های خاص مانند نارسایی کلیه مجبور هستند میزان استفاده از نمک را به پایین‎ترین سطح کاهش دهند. حالا سوال اینجا است، آیا ادویه‌ایی وجود دارد که بتواند جایگزین نمک شود تا خوردن غذا همچنان برای ما لذت‌بخش باشد؟ در این مقاله قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم.

خرید ادویه

خرید ادویه

ادویه سماق جایگزین نمک

ادویه سماق جایگزین نمک

ادویه سماق جایگزین نمک

وقتی حرف از سماق می‎شود بدون شک یاد کباب ایرانی می‎افتید. اما خبر خوب این است که می‎توانید از آن به عنوان ادویه جایگزین نمک استفاده نمایید. این ادویه از گیاهی به همین نام تهیه شده و طبعی سرد و خشک دارد. رنگ آن قرمز مایل به قهوه‌ایی بوده و به صورت پودر مورد استفاده قرار می‌گیرد. بعید است که با طعم آن آشنا نباشید، چرا که از جمله ادویه‌های مورد علاقه ایرانیان است. این گیاه عطر ملایم و طعمی ترش دارد. از آنجا که سماق منبع غنی از آنتی‌اکسیدان است، در پیشگیری و درمان سرطان می‎تواند موثر باشد.

آنتی‌اکسیدان‌ها همان موادی هستند که از بدن در برابر انواع بیماری محافظت می‌کنند. همچنین خوب است بدانید این ادویه، باعث افزایش اشتها شده و تقویت معده را در پی خواهد داشت.  البته یک موضوع را همیشه به یاد داشته باشید، در مصرف همه مواد غذایی باید تعادل را رعایت نمایید. برای مثال مصرف بیش از حد سماق ممکن است باعث بروز یبوست شود.

ادویه پودر پیاز بجای نمک

ادویه پودر پیاز بجای نمک

ادویه پودر پیاز بجای نمک

پودر پیاز از دیگر ادویه‎ های جایگزین نمک است. چند نوع غذا را می‎شناسید که در آن خبری از پیاز نباشد. با استفاده از این ادویه به خوبی می‎توانید عطر و طعم دلپذیری به انواع غذاهای گیاهی و گوشتی بدهید. البته لازم است یک نکته مهم را بدانید، در تهیه پودر پیاز از مقدار کمی نمک نیز استفاده می‎شود. بنابراین هنگام طبخ غذا اصلا لازم نیست نمک اضافی مصرف کنید.

شاید در ابتدا کاهش میزان نمک مصرفی کمی سخت باشد، اما باید بدانید تنها به چند هفته زمان نیاز خواهید داشت تا ذائقه خود را به کم نمکی عادت دهید. پس از این زمان حتی اگر هم بخواهید نمی‎توانید نمک بیشتر مصرف کنید. با استفاده از ادویه‌هایی مانند پودر پیاز به خوبی می‎توانید غذاهای خوشمزه طبخ کنید، بنابراین نگران حذف یا کم کردن مصرف نمک نباشید.

ادویه جایگزین نمک، ماسالای گوجه

اگر تا بحال از ادویه ماسالای گوجه بجای نمک استفاده نکرده‌اید، پیشنهاد می‎شود برای یکبار آن را امتحان کنید. برای این منظور اصلا قرار نیست هزینه زیادی صرف کنید یا به فکر طبخ غذای خاصی باشید. می‌خواهید بدانید چرا این ادویه جایگزین نمک است؟ این موضوع به ترکیبات آن باز می‎گردد. در ترکیبات ماسالای گوجه،  پودر گوجه و گیاهان معطری مانند آویشن، پونه کوهی و فلفل قرمز به کار رفته است. هر یک از ادویه‌ها به تنهایی می‎توانند جایگزین نمک باشند. در ادویه ماسالای گوجه همه آنها را در کنار هم خواهید داشت. کافی است در تهیه سس ماکارانی یا لازانیا از آن استفاده کنید، از عطر و طعم غذای خود شگفت‎زده خواهید شد.

پودر دارچین جایگزین نمک

پودر دارچین جایگزین نمک

پودر دارچین جایگزین نمک

نمی‎توان انکار کرد که از پودر دارچین به عنوان یک چاشنی خوشمزه در پخت انواع شیرینی بهره برده می‎شود. با این حال برای خوش عطر کردن مواد غذایی مانند انواع گوشت نیز از آن استفاده می‎شود. به همین دلیل در گروه ادویه‌های جایگزین نمک قرار داده شده است. بسیاری از میوه‌ها مانند سیب را نیز می‎توانید با استفاده از این ادویه معطر میل کنید.

پودر زنجبیل

پودر زنجبیل

پودر زنجبیل

پودر زنجبیل از دیگر ادویه‌هایی است که حتما باید در آشپزخانه جایی برای آن در نظر بگیرید. این گیاه عطری تند و طعمی ترش و گزنده دارد. بیشتر زمانی که دچار سرماخوردگی می‎شویم به یاد این ادویه خوشمزه می‎افتیم. اگر قصد دارید انواع گوشت را به شیوه‌ایی کاملا متفاوت و البته خوشمزه مزه‌دار کنید، بهتر است به فکر استفاده از زنجبیل باشید. البته حواستان باشد در مصرف آن زیاده‎روی نکنید چرا که از غذا تنها طعم تندی و ترشی را خواهید گرفت.

در کنار پودر زنجبیل  از سیر، زردچوبه، زیره، پاپریکا، نعناع، سرکه بالزامیک و آبلیمو به عنوان ادویه‌های جایگزین نمک یاد می‌شود. اینکه کدام یک از آنها مناسب شما خواهند بود، به ذائقه  و شیوه طبخ غذا بستگی خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *