خواص ادویه جات, گیاهان دارویی

جینسینگ و عسل؛ طریقه مصرف جینسینگ با عسل برای چاقی + خواص

جینسینگ و عسل؛ طریقه مصرف جینسینگ با عسل برای چاقی + خواص

معجون جینسینگ و عسل یک خوراکی گرم و مغذی برای افراد سرد مزاج در روزهای سرد زمستان است. این ترکیب در طب قدیم برای درمان بسیاری از بیماری ها و مشکلات کاربرد داشته و در حال حاضر نیز برای موارد متعددی چون پوست و مو، کاهش وزن، افزایش قوای سیستم ایمنی بدن و افزایش انرژی استفاده می شود.

کاربرد معجون عسل و جینسینگ

کاربرد معجون عسل و جینسینگ

کاربرد معجون عسل و جینسینگ

ترکیب عسل و جینسینگ در موارد مختلفی مانند درمان چاقی، کنترل سطح قند خون، بهبود سیستم گوارش و افزایش انرژی و نیروی حیات کاربرد دارد.

1.کاهش وزن با مصرف عسل و جینسینگ

از ویژگی های مهم جینسینگ خاصیت ضد چاقی آن است که مصرف آن سبب کم شدن اشتها می شود و فرد کمتر غذا می خورد. همچنین جینسینگ وظیفه می تواند هورمون هایی مانند انسولین که در سوخت و ساز لیپید و چربی درگیر اند را تنظیم نماید تا تمام چربی مصرفی هضم شود و از ذخیره چربی در بدن جلوگیری کند.

به منظور کاهش وزن می توان از عصاره دانه جینسینگ و عصاره سرکه جینسینگ استفاده کرد؛ این عصاره ها به وسیله تقویت متابولیسم بدن باعث لاغری و کاهش وزن می شوند.

2.کنترل سطح قند خون با مصرف ریشه گیاه جینسینگ

یکی از کاربردهای مهم جینسینگ و عسل کمک به کنترل سطح قند خون است؛ مصرف گیاه جینسینگ به مدت 8 هفته سبب افزایش جذب گلوکز و پایین آمدن میزان رسوب این ماده شده که در نتیجه منجر به کاهش سطح قند خون و از بین رفتن چربی های اضافی بدن می شود.

3. بهبود سیستم گوارش با مصرف عصاره جینسینگ قرمز

در افراد چاق میکروب های روده عمل جذب و ذخیره چربی را تسهیل می کنند؛ بنابراین این عمل سبب ذخیره چربی و افزایش وزن می شود. برای رفع این نوع چاقی استفاده از عصاره جینسینگ قرمز یا سیاه توصیه شده است؛ همچنین برای تاخیر در جذب چربی و دفع راحت آن از بدن، مصرف جینسینگ سفید یا عصاره آن مفید می باشد.

4. افزایش انرژی و نیروی حیات

مصرف معجون عسل و جینسینگ در افزایش انرژی و توانایی انجام فعالیت های ورزشی نقش بسیار مهمی دارد. برخی از افراد دارای افزایش وزن بالا نمی توانند به مدت طولانی ورزش کنند و خیلی زود احساس خستگی می کنند. خوردن مقدار مشخصی از جینسینگ سبب افزایش انرژی در این افراد می شود که انگیزه انجام حرکات ورزشی در این افراد افزایش می یابد و در نهایت چربی های اضافه بدن از بین می رود.

طریقه مصرف جینسینگ با عسل برای چاقی

طریقه مصرف جینسینگ با عسل برای چاقی

طریقه مصرف جینسینگ با عسل برای چاقی

ترکیب جینسینگ و عسل برای درمان چاقی به شکل های مختلفی مانند دمنوش یا سوپ می توان مصرف کرد. طریقه دیگر برای مصرف جینسینگ برای پخت خوراک اضافه کردن تکه هایی از این گیاه به غذا است؛ برای این کار باید برش هایی از ریشه جینسینگ را در آب جوش قرار داد و سپس قبل از اضافه کردن گوشت و سبزیجات آن را به غذا بیفزایید. در صورتی که می خواهید از جینسینگ به عنوان آدامس استفاده کنید می توانید از پودر این گیاه بهره ببرید.

مقدار مجاز مصرف جینسینگ برای کاهش وزن، 500 تا 1500 میلی گرم از این گیاه است؛ البته بهتر است قبل از مصرف آن با پزشک مشورت کنید. هنگام درست کردن معجون جینسینگ و عسل برای مصرف روزانه باید حدود 3 الی 4 گرم جینسینگ استفاده شود.

برای استفاده از گیاه جینسینگ و تهیه معجون عسل و جینسینگ باید آب را به جوش آورید و تکه هایی از ریشه این گیاه را در ان قرار دهید. برای مدت نیم ساعت باید جینسینگ در آب بجوشد؛ در صورتی که جینسینگ را قطعه قطعه نکرده اید باید زمان بیشتری را برای جوشاندن مدنظر قرار دهید. پس از سپری شدن زمان لحاظ شده باید نوشیدنی بدست آمده را در لیوان بریزید و بعد از مقداری خنک شدن برای برطرف شدن طعم تلخ جینسینگ به آن عسل بیفزایید. همچنین بسته به ذائقه خود می توانید مقداری دارچین به نوشیدنی اضافه کنید. بهترین زمان برای مصرف معجون جینسینگ و عسل نوشیدن یک لیوان در صبح و یک لیوان در نوبت عصر است.

خواص جینسینگ و عسل چیست؟

خواص جینسینگ و عسل

خواص جینسینگ و عسل

تا به اینجا در مورد کاربردها و طریقه مصرف جینسینگ و عسل مطالبی را بیان کردیم؛ در ادامه خواص این ترکیب را مرور می کنیم. توجه کنید که ریشه گیاه جینسینگ خوراکی است و تمام خواص آن در قسمت ریشه وجود دارد.

  1. افزایش حافظه و تمرکز
  2. پیشگیری از آلزایمر
  3. افزایش قدرت جسمانی
  4. افزایش شادابی و نشاط
  5. کاهش التهاب و درد
  6. کاهش درد و گرفتگی قاعدگی
  7. کاهش وزن و لاغری
  8. پوست و مو
  9. از بین بردن استرس
  10. تقویت سیستم ایمنی بدن
  11. بهبود مشكلات جنسی
  12. مقابله با افسردگی
  13. كاهش عوارض یائسگی
  14. کاهش میزان و شدت سرماخوردگی در فصل زمستان
  15. تقویت ‌کننده قوای عمومی بدن و به ‌ویژه تقویت ‌کننده توانایی جنسی مردان

نکات مهم در مورد مصرف معجون جینسینگ و عسل

نکات مهم در مورد مصرف معجون جینسینگ و عسل

نکات مهم در مورد مصرف معجون جینسینگ و عسل

جینسینگ یک گیاه خشک کننده و دارای مزاج گرم است؛ چنانچه در خوردن این معجون زیاده روی شود و یا در افراد گرم مزاج به صورت پیوسته مصرف شود باعث بروز مشکلات چون بالا رفتن فشار خون و ایجاد حالت منگى و خمودى و بر هم زدن تنظیمات ترشح غدد داخلی می شود.

خواص درمانی که برای گیاه جینسینگ بیان شد در بسیاری موارد نقش پیشگیری کننده داشته و به ندرت می توان آن را به عنوان درمان قطعی و سریع بیماری ها به کار برد. مصرف جینسینگ برای مدت طولانی به خصوص در افراد گرم مزاج می تواند عوارض جانبی خطرناکی را بوجود آورد. برای مصرف روزانه از این گیاه بهتر است در ابتدا روزی یک یا دو گرم برای تهیه معجون استفاده شود و به مرور زمان این مقدار را افزایش دهید.

مصرف جینسینگ برای بیماران مبتلا به سرطان پستان ، سرطان رحم، سرطان تخمدان، اندومتریوز توصیه نمی شود. در صورتی که فردی دچار بیخوابی و یا اختلالات روانی مانند اسکیزوفرنی است باید قبل از مصرف جینسینگ با پزشک خود در مورد مصرف جینسینگ مشورت کند. همچنین افراد که از داورهای ضد انعقادخون مصرف می کنند یا از بیماری قلبی – عروقی رنج می برند؛ نباید از جینسینگ استفاده کنند. افرادی که به جینسینگ آلرژی دارند و یا مبتلا به دیافت هستند باید قبل از استفاده از این گیاه با پزشک معالج خود در این مورد صحبت کنند.

استفاده از جینسینگ در دوران باداری و شیردهی منع مصرف دارد؛ زیرا به جنین آسیب می زند و می تواند از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل شود و سبب بروز مشکلاتی در نوزاد گردد.

عوارض جانبی معجون جینسینگ و عسل

عوارض جانبی معجون جینسینگ و عسل

عوارض جانبی معجون جینسینگ و عسل

هر داروی گیاهی یا شیمیایی علاوه بر مزایای درمانی که دارد می تواند عوارض جانبی موقتی و دائمی را نیز بوجود آورد. مصرف جینسینگ نیز می تواند عوارض موقت جانبی را ایجاد کند که شامل واکنش شدید پوست، تب ، گلودرد، تورم در چهره یا زبان، سوزش چشم ، بثورات پوستی است ، در صورتی که این علائم طی چند ساعت از بین نرفت باید به پزشک مراجعه کنید. همچنین عوارض شایعی چون اسهال، بی خوابی، سردرد، ضربان قلب سریع، افزایش یا کاهش فشار خون ، حساسیت سینه و خونریزی واژینال در اثر مصرف جینسینگ بروز می کند.

جمع بندی جینسینگ و عسل؛ طریقه مصرف جینسینگ با عسل برای چاقی  به همراه خواص

در این مقاله به طور مفصل در مورد معجون جینسینگ و عسل و کاربردها و خواص آن صحبت شد؛ همچنین در مورد طریقه مصرف و عوارض آن و اینکه چه کسانی نباید جینسینگ مصرف کنند مطالب مهمی بیان کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *