خواص ادویه جات

دمنوش جینسینگ و زنجبیل، ترکیبات و طرز تهیه + خواص

دمنوش جینسینگ و زنجبیل، ترکیبات و طرز تهیه + خواص

دمنوش جینسینگ از جمله چای های گیاهی پرخاصیتی است که برای درمان بیماری های مختلف استفاده می شود. خواص ضد چاقی و انرژی زایی از کاربردهای مهم این گیاه به شمار می رود و افراد بسیاری دمنوش جینسینگ را به همراه عسل طی دوره ای مشخص مصرف می کنند تا به وزن ایده آل خود برسند. در این مقاله شما را با انواع دمنوش جینسینگ ، خواص آن و با ترکیبات و طرز تهیه دمنوش جینسینگ و زنجبیل آشنا می کنیم.

دمنوش جینسینگ چیست؟

دمنوش جینسینگ چیست؟

دمنوش جینسینگ چیست؟

گیاه جینسینگ دارای ریشه ای گوشتی است که از جوشانده آن دمنوش هایی خوشمزه تهیه می شود. برای طعم دار کردن دمنوش جینسینگ می توان از طعم دهنده هایی همچون زعفران، عسل، دارچین و زنجبیل استفاده کرد. از مزیت های نوشیدن دمنوش جینسینگ می توان به مواردی مانند کاهش استرس، بهبود عملکرد حافظه ، افزایش طول عمر، سستی و سایر علائم ناشی از افزایش سن اشاره کرد.

انواع دمنوش جینسینگ

انواع دمنوش جینسینگ

انواع دمنوش جینسینگ

گیاه جینسینگ بسته به نوع منطقه ای که در آنجا می روید به انواع مختلفی نظیر جینسنگ آمریکایی، جینسینگ ژاپنی، جینسینگ سیبری، سنچی جینسینگ، جینسینگ هیمالیایی، دارف جینسینگ، جینسینگ پرویی و جینسینگ هندی  دسته بندی می شود. با استفاده از انواع جینسینگ ها می توان انواع دمنوش جینسینگ را تهیه و نوش جان کرد.

از نظر ترکیب رنگ نیز جینسینگ در انواع رنگ ها یافت می شود؛ به عنوان مثال جینسینگ کره ای در رنگ زرد بسیار کم رنگ مایل به سفید تا خرمایی و قهوه‌ای و قرمز وجود دارد. رنگ گیاه جینسنگ تازه که کمتر از چهار سال سن دارد به رنگ خرمایی و قهوه ای است، جینسینگ به رنگ سفید پس از برداشت خشک می شود و بین چهار تا شش سال سن دارد و جینسینگ سرخ یا قرمز پس از برداشت باید بخار ببیند و در مقابل نور آفتاب خشک شود این نوع جینسینگ بیشتر از شش سال سن دارد.

ترکیبات و طرز تهیه دمنوش جینسینگ و زنجبیل

ترکیبات و طرز تهیه دمنوش جینسینگ و زنجبیل

ترکیبات و طرز تهیه دمنوش جینسینگ و زنجبیل

دمنوش جینسینگ اگر بدون مواد افزودنی و طعم دار مصرف شود زیاد خوشمزه نیست؛ به همین منظور بسیاری از افراد هنگام تهیه دمنوش جینسینگ ترجیح می دهند از موادی مثل چای سبز و زنجبیل نیز استفاده کنند. برای درست کردن این دمنوش گیاهی فقط جینسینگ را با سایر مواد دلخواه خود در ظرفی دم کنید. در ادامه به صورت مرحله به مرحله طرز تهیه دمنوش جینسینگ و زنجبیل را شرح می دهیم:

  1. مرحله اول:مقدار مورد نیاز آب را در ظرفی بریزید و روی حرارت قرار دهید تا بجوش آید.
  2. مرحله دوم: تقریبا 2 گرم ریشه خشک جینسینگ و 2 گرم زنجبیل را به آب جوش بیفزایید. در این مرحله باید حرارت را کم کنید و صبر کنید تا دمنوش جینسینگ در مدت زمان معینی دم بکشد.

نکات مهم در تهیه دمنوش جینسینگ

نکات مهم در تهیه دمنوش جینسینگ

نکات مهم در تهیه دمنوش جینسینگ

  • نکته مهم اول: مدت زمان لازم برای دم کشیدن کامل دمنوش جینسینگ 20 تا 30 دقیقه است؛ در صورتی که می خواهید دمنوش حالت غلیظ داشته باشد باید زمان بیشتری را برای دم کشیدن دمنوش اختصاص دهید.
  • نکته دوم: برای تهیه دمنوش جینسینگ به ازای هر نفر باید یک و نیم قطعه از ریشه جینسینگ استفاده شود.
  • نکته سوم: قبل از استفاده از ریشه این گیاه باید آن ها تراشیده و تمیز کنید و به قطعات کوچک تبدیل کنید.
  • نکته چهارم: برای شیرین کردن دمنوش جینسینگ می توان بعد از آماده شدن مقداری عسل به آن بیفزایید.
  • نکته پنجم: بعد از تهیه دمنوش و قبل از مصرف باید تکه های ریشه جینسینگ را از درون دمنوش بردارید.

افرادی که علاقه ای به بوی جینسینگ ندارند می توانند از قرص ها و کپسول های جینسینگ که در بازار وجود دارد استفاده کنند و از خواص این گیاه فوق العاده بهره ببرند.

مواد لازم برای تهیه دمنوش جینسینگ

مواد لازم برای تهیه دمنوش جینسینگ

مواد لازم برای تهیه دمنوش جینسینگ

نحوه درست کردن این چای گیاه بسیار ساده و آسان و ترکیبات مورد نیاز برای تهیه آن شامل ریشه جینسینگ، آب جوش و ادویه های معطر (دارچین، هل و زنجبیل) است که می تواند به صورت سلیقه ای استفاده شود.

خواص دمنوش جینسینگ

خواص دمنوش جینسینگ

خواص دمنوش جینسینگ

جینسینگ گیاه پرخاصیتی است و می توان آن را به شکل های مختلف مانند دمنوش یا در غذا استفاده کرد. گیاه جینسینگ به صورت پودر، عصاره و روغن موارد مصرف فراوانی دارد؛ یکی از کاربردهای جینسینگ، تهیه انواع ماسک و محصولات زیبایی پوست و مو است. همچنین برای تهیه انواع آبمیوه و اسموتی های انرژی زا از پودر جینسینگ استفاده می شود. در ادامه برخی خواص دمنوش جینسینگ را نام می بریم:

  1. افزایش توان ذهنی
  2. افزایش قدرت سیستم قلبی و عروقی
  3. افزایش قدرت تحمل و پایداری
  4. افزایش قدرت جسمانی
  5. بهبود فعالیت حافظه
  6. افزایش شادابی و نشاط
  7. از بین بردن استرس
  8. مقابله با پیری و عوارض آن
  9. تقویت سیستم ایمنی بدن
  10. تنظیم سوخت و ساز (متابولیسم) بدن
  11. تنظیم فشار خون (كاهش دهنده فشار خون در صورت بالا بودن آن و افزایش دهنده فشار خون در صورت پایین بودن آن)
  12. جلوگیری از سردرد
  13. بهبود بی خوابی و بد خوابی
  14. كاهش عوارض یائسگی
  15. برطرف ساختن یا بهبود مشكلات جنسی
  16. کاهش میزان و شدت سرماخوردگی در فصل زمستان
  17. رفع خستگی، ضعف و بی حالی
  18. تنظیم سطح قند خون بدن
  19. مقابله با افسردگی
  20. تقویت ‌کننده قوای عمومی‌بدن و به ‌ویژه تقویت ‌کننده توانایی جنسی مردان
جمع بندی

جینسینگ یک گیاه دارویی با خواص فوق العاده است که برای درمان و پیشگیری از بسیاری بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه به صورت دمنوش قابل استفاده است ولی در مصرف آن باید احتیاط کرد و اگر بیماری خاصی دارید باید با پزشک معالج در این مورد مشورت کنید. گیاه جینسینگ در کشورهای مختلفی رشد می کند؛ بر همین اساس انواع جینسینگ وجود دارد و استفاده از آن ها می توان انواع دمنوش جینسینگ را تهیه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *