خواص ادویه جات

خواص زردچوبه و عسل، نحوه مصرف و میزان تاثیر آن در لاغری، پوست

خواص زردچوبه و عسل، نحوه مصرف و میزان تاثیر آن در لاغری، پوست

زردچوبه و عسل به طور جداگانه خواص و فواید بسیاری دارند و با ترکیب کردن آن ها با هم می توان از خواص هر دو بهره مند شد. یکی از کاربردهای مهم زردچوبه و عسل استفاده از ترکیب آن ها به عنوان آنتی بیوتیک طبیعی است؛ که سبب از بین رفتن باکتری ها و ویروس های مختلف در بدن می شود. علاوه بر این برای مقابله با بیماری می توان دمنوش هایی مفید با استفاده از زردچوبه و عسل تهیه کرد. خواص زردچوبه سبب شده این گیاه دارویی تبدیل به یک درمانگر طبیعی برای رفع برخی از بیماری شود.

این ادویه فوق العاده اگر با عسل ترکیب شود می تواند برای تهیه ماسک های مخصوص پوست کاربرد داشته باشد.  از جمله کاربردهای دیگر زردچوبه می توان به توانایی تعدیل ژن ها و صفات فیزیولوژیکی، حمایت از یکپارچگی سلولی، جلوگیری از آسیب دیدگی DNA و RNA ، کاتالیز کردن پروتئین ها و یون های فلزی اشاره کرد. در این مقاله به طور مفصل می خواهیم در مورد خواص زردچوبه و عسل و تاثیر آن بر کاهش وزن صحبت کنیم.

خواص زردچوبه و عسل چیست؟

خواص زردچوبه و عسل چیست؟

خواص زردچوبه و عسل چیست؟

همانطور که در مقدمه مقاله اشاره کردیم زردچوبه و عسل می تواند مزایا و خواص بی نظیری را برای مصرف کننده در جهت درمان و پیشگیری از بیماری ها به ارمغان آورد. اگر بخواهیم به طور جداگانه خواص عسل و زردچوبه را بررسی کنیم؛ باید بگوییم که عسل یک آنتی بیوتیک قوی طبیعی است که موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شده ، در کاهش و تنظیم قند خون موثر بوده و در درمان عفونت ها ، بریدگی و زخم ها نقش زیادی دارد.

زردچوبه نیز به عنوان یک گیاه دارویی دارای ترکیبات بیولوژیکی بوده و به عنوان ادویه به وفور در انواع غذاها استفاده می گردد. این گیاه حاوی ترکیباتی مانند کورکومینوئیدها و پلی فنول ها است؛ بنابراین یک ماده قوی برای مبارزه با انواع میکروب ها می باشد. همچنین به دلیل داشتن خاصیت آنتی اکسیدان قوی می تواند برای پوست مفید باشد؛ به طور کلی زردچوبه دارای خواص ضد میکروبی ، ضد قارچی و ضد التهابی است.

از مهم ترین خواص ترکیب زردچوبه و عسل می توان به نقش آن در درمان رفلاکس معده اشاره کرد؛ زردچوبه حاوی کورکومین بوده که سبب  بهبود عملکرد معده می شود. یک یا دو قاشق غذاخوری عسل را با مقدار زردچوبه ترکیب کنید و در ناشتا مقداری از این خمیر را با نان میل کنید؛ این ترکیب به شکل معجزه آسایی رفلاکس معده را درمان می کند.

انواع روش های استفاده از زردچوبه و عسل

انواع روش های استفاده از زردچوبه و عسل

انواع روش های استفاده از زردچوبه و عسل

نحوه مصرف زرد چوبه متنوع است و بیشتر افراد آن را به صورت ادویه در غذاها استفاده می کنند؛ اما این ادویه را می توان به شکل دمنوش و چای نیز تهیه کرد و مقداری عسل به آن اضافه کنید تا دمنوش شیرین شود.

  1. چای و دمنوش: زردچوبه را می توان به صورت چای مصرف کرد برای این کار مقداری زردچوبه را با روغن نارگیل و فلفل سیاه ترکیب کنید و بگذارید دم بکشد و سپس آن را با عسل شیرین نمایید. برخی افراد ترجیح می دهند زردچوبه را کاکائوی داغ میل کنند.
  2. کپسول: در حال حاضر انواع کپسول زردچوبه در بازار وجود دارد که یا پودر کامل گیاه زردچوبه است یا تنها از عصاره زردچوبه تهیه شده است. قبل از خرید چنین محصولاتی حتما برچسب و برشور آن ها را مطالعه کنید؛ دقت داشته باشید که در بیشتر مواقع عصاره زردچوبه به معنی ماده کورکومین بوده و گیاه کامل زردچوبه مدنظر نیست.
  3. چاشنی غذا: زردچوبه را به عنوان ادویه و چاشنی جهت خوش طعم و رنگ کردن در انواع غذاه استفاده کرد. مصرف روزانه زردچوبه می تواند خواص درمانی زیادی داشته باشد.

زردچوبه را می توان با ماست، شیر و غلات صبحانه مصرف کرد؛ همچنین می توان از آن در تهیه برخی سوپ ها و  سس سالاد استفاده نمود.

خواص زردچوبه و عسل برای لاغری

خواص زردچوبه و عسل برای لاغری

خواص زردچوبه و عسل برای لاغری

کورکومین زردچوبه یک ماده موثر برای کاهش مقاومت بدن در برابر انسولین است؛ در نتیجه ترکیب زردچوبه و عسل می تواند روی متعادل شدن فعالیت های متابولیک بدن بسیار تاثیر گذار باشد. همچنین کاهش تری گلیسیرید و چربی های مضر و کلسترول بد در بدن با مصرف ترکیب زرد چوبه و عسل اثر قابل توجهی دارد. مصرف عسل و زردچوبه باعث افزایش سوخت و ساز شده و در عین حال به دلیل انرژی خاص این ترکیب سبب کاهش میل به خوردن در فرد ایجاد می شود؛ در نتیجه می تواند روی کاهش وزن و لاغری بسیار موثر باشد.

نحوه مصرف زردچوبه و عسل برای لاغری

نحوه مصرف زردچوبه و عسل برای لاغری

نحوه مصرف زردچوبه و عسل برای لاغری

یکی از روش های کاهش وزن خوردن زردچوبه است؛ که اگر با عسل ترکیب شود می تواند بسیار لذا بخش باشد. چنانچه قصد دارید با مصرف ترکیب عسل و زردچوبه خود را لاغر نمایید بهتر است زردچوبه را به شکل چای دم کرده و با یک قاشق عسل طبیعی شیرین کنید. در صورتی که به جای عسل از شکر استفاده کنید تمام خواص زردچوبه از بین خواهد رفت. همچنین دقت کنید که عسل نقش مهمی در کاهش اشتها دارد و مصرف آن با زردچوبه می تواند وزن را تا حد زیادی کم کند و باعث لاغری شود.

خواص زردچوبه و عسل برای پوست

خواص زردچوبه و عسل برای پوست

خواص زردچوبه و عسل برای پوست

ترکیب عسل و زردچوبه علاوه بر اینکه مصرف خوراکی دارد و برای درمان بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد، می تواند برای سلامت پوست نیز موثر باشد. برخی از خواص زردچوبه و عسل برای پوست به شرح زیر است:

  1. درخشان و سفید شدن پوست: برای درخشان و سفید شدن پوست می توانید دو قاشق غذاخوری زردچوبه را با دو قاشق غذاخوری عسل ترکیب کنید و روی پوست بمالید؛ توجه داشته باشید که قبل از استفاده از این ترکیب، پوست را کاملا پاکسازی کنید. بعد از گذشت 20 دقیقه و زمانی که خمیر روی پوست خشک شد باید صورت را با آب ولرم بشویید و خشک نمایید. معمولا اثرات استفاده از این ماسک بعد از یک هفته بر روی پوست نمایان می شود.
  2. جلوگیری از لک های پوستی : ترکیب عسل و زرد چوبه موجب لایه برداری از سلول های آسیب دیده پوستی می شود و در نتیجه لک ها و تیرگی های پوست را از بین می برد . بنابراین از خواص مهم آن ها به پیشگیری از بروز لکه های پوستی می توان اشاره کرد . برای تهیه این ترکیب مفید می توان دو قاشق غذا خوری از زرد چوبه را با همان میزان عسل مخلوط کرده و خمیر حاصل از آن را شب بر روی پوست تمیز قرار داد و به آرامی ماساژ داد و بعد از 10 الی 15 دقیقه با آب ولرم شست .
  3. نگهداری رطوبت پوست و  جلوگیری از کم آبی پوست: ترکیب زردچوبه و عسل به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی عمل می کنند و می توانند به آبرسانی سلول های پوستی و حفظ رطوبت پوست کمک کنند.
  4. خاصیت پاک کنندگی پوست: خاصیت پاکنندگی زردچوبه و عسل سبب شده از این دو ماده در ساختار و فرمولاسیون انواع پاکننده های بهداشتی استفاده کنند.
  5. جلوگیری از اگزما و خشکی پوست : به دلیل خاصیت آبرسانی این ترکیب، رطوبت پوست حفظ شده و از دهیدراته شدن، خشکی پوست ، اگزما و التهابات پوستی جلوگیری می شود.
  6. پیشگیری از آکنه پوست: ترکیب زرد چوبه و عسل  موجب منترل چربی پوست شده و از بروز جوش و آکنه روی پوست جلوگیری می کند. دو قاشق غذاخوری عسل را با یک قاشق غذاخووری زردچوبه مخلوط کنید و به مدت 15 دقیقه روی پوست بگذارید؛ این کار را در هفته به مدت 2 تا  روز انجام دهید.
  7. جوانسازی پوست : خاصیت آنتی اکسیدانی زردچوبه و عسل سبب جوانسازی پوست شده و فرایند پیری و چین و چروک های پوستی را کاهش می دهد. مقداری عسل، زردچوبه و روغن نارگیل را با هم ترکیب کنید و آن را روی پوست قرار دهید؛ این کار موجب از بین رفتن چین و چروک و آبرسانی به پوست می شود.

نحوه مصرف زردچوبه و عسل برای پاکسازی و شفافیت پوست

 نحوه مصرف زردچوبه و عسل برای پاکسازی و شفافیت پوست

نحوه مصرف زردچوبه و عسل برای پاکسازی و شفافیت پوست

برای پاکسازی و شفافیت پوست می توان یک قاشق چای خوری عسل را با زردچوبه، سرکه سیب و شیر یا ماست به اندازه نصف قاشق چایخوری از هر کدام ترکیب کرد و یک ماسک طبیعی درست کنید. این ترکیب را به مدت 15 تا 20 دقیقه روی پوست پخش کرده و ماساژ دهید و سپس با آب بشویید.

جمع بندی
جمع بندی خواص زردچوبه و عسل

جمع بندی خواص زردچوبه و عسل

در این مقاله  به صورت کاملا مفصل در مورد خواص عسل و زردچوبه سخن گفتیم و در مورد اثر ضد چاقی و نقش این ترکیب در لاغری و کاهش وزن مطالبی را بیان کردیم.  اشاره نمودیم که ترکیب زرد چوبه و عسل  علاوه بر فواید درمانی برخی بیماری ها، برای سلامت و درخشندگی پوست اثر فوق العاده ای دارد.

نحوه مصرف زردچوبه و عسل برای پاکسازی و شفافیت پوست بیشتر به صورت ماسک های طبیعی است که براحتی در خانه می توان آن را تهیه کرد و برای داشتن پوستی درخشان هفته ای  دو تا سه بار ماسک را بر روی صورت قرار داد. گفتیم زردچوبه به شکل های مختلفی چون کپسول ، دمنوش و یا ادویه به عنوان چاشنی در غذا استفاده می شود و می تواند برای درمان بسیاری از بیماری ها موثر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *