خواص ادویه جات

خواص زردچوبه ناشتا و نحوه مصرف + کمک به لاغری

خواص زردچوبه ناشتا و نحوه مصرف + کمک به لاغری

زردچوبه یکی از ادویه های مفید است که فواید زیادی برای سلامت بدن و مغز دارد. بسیاری از مزایای زردچوبه با کورکومین موجود در آن مرتبط است. این ادویه نیز همانند سایر ادویه ها سابقه طولانی در طب سنتی دارد و قرن هاست که انسان از آن در غذاهای مختلف یا برای درمان بیماری های گوناگون استفاده می کند.

ادویه زردچوبه از ساقه ها و ریشه گیاهی با همین نام که در هند و جنوب شرقی آسیا می روید، تهیه می شود. این ادویه یکی از مهمترین مواد تشکیل دهنده ادویه کاری محسوب می شود و علاوه بر رنگ و طعم دادن به غذا دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی نیز است. در این مقاله پیرامون خواص و مضرات زردچوبه خواهید خواند.

زردچوبه و کورکومین

زردچوبه و کورکومین

زردچوبه و کورکومین

کورکومین، جزء اصلی زردچوبه و ماده فعالی است که به آن رنگ می بخشد و تأثیرات مثبتی روی سلامت بدن انسان دارد. کورکومین یک آنتی اکسیدان طبیعی است که خواص ضد التهابی دارد و همچنین می تواند روند پیری زودرس را کاهش دهد، به علاوه از ابتلا به آلزایمر و افسردگی جلوگیری کند.

کورکومین در ترمیم بافت های آسیب دیده بدن نقش مهمی دارد و می تواند التهاب مزمن را از بین ببرد. بر اساس تحقیقات التهاب مزمن بافت های بدن می تواند منجر به بیماری های قلبی، سرطان، سندرم متابولیک و آلزایمر شده و به بافت های سالم صدمه بزند؛ بنابراین استفاده از زردچوبه در رژیم غذایی روزانه برای سلامت بدن، پیشگیری و درمان بیماری ها بسیار مفید است.

خواص زردچوبه ناشتا چیست؟

خواص زردچوبه ناشتا چیست

خواص زردچوبه ناشتا چیست

اغلب افراد از زردچوبه برای رنگ و طعم دادن به غذاهای گوناگون یا کاهش درد و التهاب ناشی از بیماری آرتروز، درمان تب یونجه، درمان خارش پوست، کاهش کلسترول و درمان افسردگی استفاده می کنند. شما می توانید مقداری زردچوبه را در یک لیوان آب گرم حل کرده و به صورت ناشتا میل کنید، این نوشیدنی فواید بسیاری دارد که در ادامه به آنها پرداخته می شود.

  • خاصیت ضد التهابی زردچوبه

یکی از مهمترین خواص زردچوبه، خاصیت ضد التهابی آن است. کورکومین موجود در زردچوبه برای درمان التهاب مزمن و بیماری های التهابی روده، آرتروز و پانکراتیت مفید است.

  • کورکومین و تقویت قلب

کورکومین نقش مؤثری در سلامت غشای داخلی قلب و عروق دارد، این غشا وظیفه تنظیم فشار خون را به عهده دارد. با افزایش سن و ضعیف شدن این غشا خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی افزایش می یابد. مصرف مداوم زردچوبه در کاهش این بیماری ها مؤثر است و معمولا برای کاهش خطر حمله قلبی و سکته مورد استفاده قرار می گیرد.

  • زردچوبه ناشتا و کاهش خطر ابتلا به سرطان

التهاب بافت ها ارتباط مستقیمی با بروز تومورهای سرطانی در بدن دارد؛ از آنجایی که کورکومین موجود در زردچوبه دارای خاصیت ضد التهابی است، مصرف مداوم آن می تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد. علاوه بر این کورکومین موجب کُند شدن رشد سلول های سرطانی می شود و از تشکیل و گسترش آنها جلوگیری می کند.

برای اثربخشی بیشتر، بهتر است نوشیدنی زردچوبه با آب ولرم را به صورت ناشتا مصرف کنید. این نوشیدنی برای درمان و پیشگیری از ابتلا به سرطان لوزالمعده، روده بزرگ، پروستات، سینه و معده نقش مؤثری دارد.

  • کورکومین و کاهش دردهای آرتروز

آرتروز و التهاب مفاصل یکی از بیماری های رایج در سنین بالاست. مصرف مداوم زردچوبه در کاهش دردهای آرتروز بسیار مفید است؛ همچنین شما می توانید برای کاهش درد و التهاب، مخلوط زردچوبه و زرده تخم مرغ را در محل درد مثل زانوها و قوزک دست و پا قرار دهید. این درمان سنتی برای کاهش درد ناشی از ضرب دیدگی مفاصل نیز مؤثر است.

  • پیشگیری از ابتلا به دیابت

مصرف زردچوبه می تواند از ابتلا به دیابت جلوگیری کند. بر اساس تحقیقات کورکومین موجود در زردچوبه در کاهش سطح انسولین خون مؤثر است. این ماده با داشتن خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی می تواند منجر به کاهش عوامل مؤثر در دیابت مثل مقاومت در برابر انسولین و چربی خون شود.

  • زردچوبه و کاهش خطر ابتلا به آلزایمر

پروتئین های موجود در مغز و نخاع نقش مهمی در سلامت سلول های عصبی و تنظیم ارتباط بین آنها دارد. مصرف مداوم زردچوبه موجب افزایش سطح این پروتئین ها و در نتیجه تقویت حافظه می شود. از آنجایی که کاهش سطح این پروتئین ها، خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می دهد، شما می توانید با گنجاندن زردچوبه در رژیم غذایی خود، احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش دهید.

  • خوا‌ص زردچوبه برای پوست

زردچوبه دارای خواص ضد التهابی، ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی است و یک درمان مؤثر برای بیماری های پوستی از جمله آکنه، اگزما، پسوریازیس و آفتاب سوختگی محسوب می شود. کورکومین موجود در زردچوبه برای کاهش التهاب و اختلالات پوستی بسیار مفید است.

  • محافظت از بدن در مقابل رادیکال های آزاد

آنتی اکسیدان ها وظیفه محافظت از بدن در مقابل رادیکال های آزاد را دارند. قرار گرفتن بیش از اندازه در مقابل رادیکال های آزاد مثل آلاینده های شیمیایی و دود موجب اختلال در سطح چربی، پروتئین و عملکرد DNA شده و در نتیجه منجر به بروز بیماری هایی نظیر سرطان، آرتروز، بیماری های قلبی و آلزایمر می شود.

مصرف مداوم ادویه هایی نظیر زردچوبه که سرشار از آنتی اکسیدان هستند، می تواند از بدن در مقابل رادیکال های ازاد محافظت کرده و خطر ابتلا به بیماری ها را کاهش دهد.

  • زردچوبه و لاغری

زردچوبه یکی از ادویه های چربی سوز است که این ویژگی به خاصیت ضد التهابی آن بر می گردد. از آنجایی که چاقی مزمن و اضافه وزن ناشی از سندرم متابولیک در بدن است؛ مصرف مداوم زردچوبه به دلیل اثرات متابولیک کورکومین می تواند تأثیر چشمگیری در کاهش وزن داشته باشد.

افراد مبتلا به چاقی مزمن می توانند ترکیب زردچوبه و شیر ولرم را به صورت روزانه مصرف کنند. استفاده از این نوشیدنی در کنار رعایت رژیم غذایی مناسب موجب افزایش متابولیسم و چربی سوزی در بدن می شود.

  • زردچوبه و درمان عفونت

ادویه زردچوبه دارای خواص ضد باکتریایی و ضد میکروبی است و در درمان عفونت ها نقش مؤثری دارد. شما می توانید از نوشیدنی زردچوبه و آب ولرم یا شیر، به صورت ناشتا برای درمان سرماخوردگی، برونشیت، عفونت رحم، احتقان بینی، عفونت ریه و عفونت معده استفاده کنید. همچنین زردچوبه برای درمان سندرم پیش قاعدگی و از بین بردن مشکلات قاعدگی بسیار مفید است.

مصرف زردچوبه برای چه افرادی مضر است؟

مصرف زردچوبه برای چه افرادی مضر است؟

مصرف زردچوبه برای چه افرادی مضر است؟

زردچوبه هم مانند بسیاری از ادویه ها در کنار فوایدی که دارد، می تواند برای برخی از افراد مضر باشد؛ به عنوان مثال افراد مبتلا به بیماری های گوارشی، دیابت، کم خونی و بانوان باردار و مبتلا به بیماری های هورمونی باید از مصرف بیش از حد این ادویه خودداری کنند. در ادامه مضرات زردچوبه ذکر خواهد شد.

  • مضرات زردچوبه برای کیسه صفرا

افراد مبتلا به سنگ صفرا یا انسداد مجاری صفراوی اکیدا از خوردن زردچوبه خودداری کنند؛ زیرا این ادویه باعث تشدید بیماری های مرتب با کیسه صفرا می شود. البته استفاده از زردچوبه به عنوان چاشنی و در غذا هیچ مانعی ندارد.

  • مصرف زردچوبه در دوران بارداری و هنگام شیر دهی

در دوران بارداری و شیردهی از مصرف زردچوبه به عنوان دارو و به میزان زیاد اجتناب کنید. از آنجایی که زردچوبه موجب تحریک هورمون ها می شود، ممکن است استفاده از آن در دوران بارداری و شیردهی موجب تحریک رحم و شروع یک دوره قاعدگی و در نتیجه به خطر انداختن جنین بشود.

  • مضرات زردچوبه برای انعقاد خون

استفاده مداوم از زردچوبه موجب طولانی شدن زمان انعقاد خون و رقیق شدن خون می شود؛ بنابراین افراد مبتلا به اختلالات خونی یا افرادی که مشکل انعقاد خون دارند، باید از مصرف آن خودداری کنند.

  • مضرات زردچوبه برای دیابت

کورکومین موجود در زردچوبه موجب کاهش شدید قند خون می شود و افراد مبتلا به دیابت بهتر است از نوشیدنی های تهیه شده با این ادویه خودداری کنند. البته این افراد می توانند زردچوبه را در غذاها و به عنوان چاشنی مورد مصرف قرار دهند.

  • رابطه زردچوبه و ریفلاکس معده

مصرف بیش از اندازه زردچوبه موجب بروز مشکلاتی از قبیل رفلاکس معده می شود. در صورتی که مبتلا به بیماری های معده و دستگاه گوارش هستید، از مصرف مستقیم زردچوبه به صورت نوشیدنی خودداری کنید.

  • زردچوبه و مشکلات مرتبط به هورمون‌های زنان

توصیه می شود که افراد مبتلا به مشکلات هورمونی، از مصرف بی رویه زردچوبه اجتناب کنند؛ چرا که کورکومین موجود در آن همانند هورمون استروژن عمل کرده و حساسیت به هورمون را تشدید می کند.

  • زردچوبه و نازایی

زردچوبه موجب کاهش سطح تستوسترون و حرکت اسپرم می شود؛ بنابراین بهتر است آقایان از مصرف بیش از اندازه این ادویه خودداری کنند.

  • مصرف زردچوبه و کمبود آهن

افراد مبتلا به کم خونی و کمبود آهن بهتر است از زردچوبه با احتیاط استفاده کنند زیرا این ادویه مانع جذب آهن می شود.

میزان مصرف استاندارد زردچوبه

میزان مصرف زردچوبه

میزان مصرف زردچوبه

مصرف بی رویه زردچوبه موجب بروز مشکلاتی از قبیل اسهال، تهوع و سرگیجه می شود. در صورتی که تمایل دارید از این ادویه استفاده دارویی داشته باشید، بهتر است میزان دو تا سه گرم از آن را با آب یا شیر مخلوط کرده و در دو نوبت بنوشید.

در صورتی که مصرف این نوشیدنی را به تازگی شروع کرده اید در ابتدا یک چهارم قاشق چای خوری را با یک لیوان آب ولرم مخلوط کرده و بنوشید و به مرور زمان این میزان را افزایش دهید.

نحوه مصرف زردچوبه

نحوه مصرف زردچوبه

نحوه مصرف زردچوبه

از زردچوبه می توانید به عنوان چاشنی در غذاهای مختلف استفاده کنید؛ علاوه بر این مصرف چای و نوشیدنی چای برای سم زدایی بدن و خمیر زردچوبه برای کاهش ورم مفاصل بسیار مفید است.

برای تهیه چای زردچوبه می توانید نصف قاشق چای خوری زردچوبه را در یک لیوان آب جوش بریزید و خوب مخلوط کنید؛ سپس این نوشیدنی را از صافی گذرانده و به همراه عسل میل کنید. می توانید در این چای از فلفل سیاه، زنجبیل و کمی لیمو ترش نیز استفاده کنید.

برای تهیه خمیر زردچوبه، یک قاشق آرد را با یک قاشق چای خوری نمک، یک قاشق چای خوری زردچوبه و یک زرده تخم مرغ مخلوط کنید و در محل درد بمالید و با دستمال تمیز آن را ببندید. می توانید بعد از یک روز مواد را با آب ولرم بشویید و در صورت وجود تورم، دوباره این کار را به مدت چند روز انجام دهید.

خواص زردچوبه و عسل

خواص زردچوبه و عسل

خواص زردچوبه و عسل

زردچوبه و عسل، هر دو خاصیت آنتی باکتریایی و ضد میکروبی دارند و ترکیب آنها با هم می توانند همانند یک آنتی بیوتیک طبیعی و مؤثر عمل کند. از این ترکیب می توانید برای درمان لکه های پوستی، زخم معده، در مفاصل، سرما خوردگی، آنفولانزا، بیماری های عفونی، عفونت رحم، قارچ واژن، تسریع بهبود زخم ها و درمان سرفه و کبد چرب استفاده کنید.

نحوه مصرف زردچوبه و عسل

نحوه مصرف زردچوبه و عسل

نحوه مصرف زردچوبه و عسل

برای تهیه معجون زردچوبه و عسل، یک قاشق غذاخوری زردچوبه را با نصف لیوان عسل ترکیب کرده و خوب مخلوط کنید. این معجون را می توانید در دمای محیط نگهداری کرده و در زمان مصرف مقدار یک قاشق مرباخوری از آن را با آب ولرم یا شیر ترکیب کنید و بنوشید.

زردچوبه و عسل، برای سرماخوردگی و آلرژی بسیار مفید است. توجه داشته باشید که تا زمان بهبودی می توانید روزی دو تا سه بار از این معجول استفاده کنید.

خواص زردچوبه با آب گرم ناشتا

خواص زردچوبه با آب گرم ناشتا

خواص زردچوبه با آب گرم ناشتا

زردچوبه دارای خواص ضد ویروسی، آنتی اکسیدانی، ضد باکتریایی و ضد التهابی است و مصرف روزانه آن به صورت ناشتا برای سلامت بدن مفید است. از جمله خواص زردچوبه با آب گرم عبارتند از:

  • تقویت سیستم ایمنی
  • کاهش ورم مفاصل
  • بهبود سریع زخم ها
  • بهبود عفونت ها
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی
  • درمان کبد چرب
  • درخشان شدن پوست و رفع لکه های پوستی
  • کاهش قند خون

نحوه مصرف زردچوبه با آب گرم ناشتا

نحوه مصرف زردچوبه با آب گرم ناشتا

نحوه مصرف زردچوبه با آب گرم ناشتا

برای تهیه نوشیدنی زردچوبه با آب گرم کافی است نصف قاشق چای خوری زردچوبه را با یک فنجان آب جوش ترکیب کرده و بنوشید. برای طعم دار کردن این نوشیدنی می توانید از زنجبیل و عسل استفاده کنید. مصرف این نوشیدنی را تا یک ماه ادامه دهید و سپس آن را قطع کنید.

توجه داشته باشید که در صورت بروز علائمی نظیر سر درد، تهوع، سرگیجه و اسهال مصرف این نوشیدنی را قطع کنید. اگر مبتلا به بیماری خاصی هستید یا به ادویه ها آلرژی دارید حتما قبل از استفاده از نوشیدنی زردچوبه، با پزشک خود مشورت کنید.

سخن پایانی
سخن پایانی

سخن پایانی

زردچوبه یکی از محبوب ترین و پرکاربردترین ادویه ها در سراسر دنیا است. این ادویه با داشتن خواص انتی اکسیدانی و ضد التهابی برای درمان بیماری هایی نظیر آرتروز، چاقی مزمن، آنفولانزا و بیماری های عفونی مورد استفاده قرار می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *