خواص ادویه جات

سویق چیست؟ + خواص و طرز تهیه

سویق یکی از مواد غذایی انرژی و ساده است که امروزه به ندرت در سبد غذایی خانوار قرار داده می شود. این خوراکی از حبوباتی مانند عدس، گندم، برنج، جو و بسیاری دیگر از میوه ها بدست می آید. سویق جهت تقویت زنان باردار، وزن‌گیری جنین در ماه‌های آخر بارداری و برای رشد کودکان بسیار مفید می باشد. همچنین افراد لاغر برای تقویت و چاق شدن نیز می توانند از سویق در وعده های غذایی خود استفاده کنند. در این مقاله به طرز تهیه سویق و انواع سویق و خواص آن می پردازیم.

خرید ادویه

خرید ادویه

سویق چیست؟

سویق چیست؟

سویق چیست؟

دانه‌های خوراکی مختلفی مانند غلات و حبوبات شامل مانند گندم، جو، برنج، نخود، عدس و هسته میوه‌ها یا برخی از میوه‌ها و تره‌بارها شامل سنجد، سیب، کنار، کدوتنبل، دانه انار و خشخاش را می توان آسیاب کرد و آرد حاصل را تفت داد تا سویق بدست آید.

سویق کامل چیست؟

سویق کامل چیست؟

سویق کامل چیست؟

برای تهیه سویق کامل گاهی اوقات می توان سویق های مختلف را به نسبت مساوی با یکدیگر ترکیب کرد. مثلا می توان چهار سویق گندم، جو، سنجد و عدس را با هم مخلوط کرد تا سویق کامل بدست آید.

طرز تهیه سویق چگونه است ؟

طرز تهیه سویق

طرز تهیه سویق

برای تهیه سویق های مختلف دو روش وجود دارد که در روش اول می توان ابتدا دانه های مورد نظر را آرد کرد و سپس آن آرد را تفت داد. روش دیگر عکس روش اول است یعنی ابتدا دانه ها را باید تفت داد و سپس آن ها را آسیاب کرد.

گندم و جو دانه هایی سبوس دار هستند و سبوس نسبت به دانه نیاز به حرارت کمتری داشته و ممکن است در هنگام تفت دادن با دانه در اثر حرارت زیاد بسوزد. همچنین سبوس ها حاوی ویتامین B و D هستند که بدون آسیاب کردن و تفت دادن نمی توانند جذب بدن شوند. بنابراین هنگام تهیه سویق در روش اول بهتر است سبوس و دانه بطور جداگانه آسیاب و تفت داده شده و در نهایت با یکدیگر مخلوط شوند. برای خارج شدن نشاسته سبوس بهتر است بعد از تفت دادن دوباره آن را الک کنیم. از خواص سویق گندم و جو می توان به کمک به سیستم گوارش و کلوگیری از خستگی زودرس اشاره کرد.

خواص سویق چیست ؟

انواع سویق هایی که از دانه های خوراکی مختلف تهیه می شود هر یک خواص منحصربفردی دارد ولی بطور کلی خواص سویق به شرح زیر می باشد.

  1. سویق چاق کننده و استخوان ساز است.
  2. مصرف آن توسط خانم های باردار از به دنیا آمدن فرزند معلول جلوگیری می کند.
  3. یکی از درمان های دیابت استفاده از سویق جو است.
  4. مصرف سویق با شکر برای کودکان مفید و برای مردان مضر است.
  5. ریختن (نه تفت دادن) مقداری روغن زیتون روی سویق باعث افزایش جماع ، نازک و زیبا شدن پوست صورت می شود.
  6. سویق را می توان با خرما ، شیر ،عسل هم مصرف کرد.
  7. اگر سویق بعد از خوردن کله پاچه مصرف شود سبب هضم کله پاچه می شود.
  8. سویق شسته شده برای تقویت ساق پا برای کسانی که نمی توانند راه بروند و فوتبالیست ها بسیار مفید بوده و برای درمان شکستگی استخوان ، پوکی استخوان کاربرد دارد.

سویق کودک چیست؟

سویق کودک چیست؟

سویق کودک چیست؟

سویق کودک از مخلوط انواع سویق ها شامل سویق برنج، گندم، جو، سنجد، عدس تهیه می شود. برای اینکه ریزتر و نرم تر شدن ذرات سویق بهتر است با شیر ترکیب شده و کمی شکر نی شکر به آن اضافه شود. کودکان در حال رشد هستند و یکی از مواد مغذی که به حفظ سلامتی و تقویت و رشد آن ها کمک می کند مصرف سویق می باشد.

طرز مصرف سویق برای کودکان

طرز مصرف سویق برای کودکان

طرز مصرف سویق برای کودکان

طرز مصرف سویق در کودکان به این صورت است که اگر با شیر ترکیب شود می تواند برای شیرخشک و سرلاک جایگزین بسیار خوبی باشد زیرا دارای ارزش غذایی بالاتری نسبت به این دو ماده می باشد. مناسب مصرف سویق برای کودکان نصف قاشق غذاخوری سویق با شیر است. دقت کنید که سویق نباید به اندازه سرلاک برای کودکان استفاده شود. ترکیب سویق گندم و کو برای استخوان سازی کودک بسیار مفید است به طوری که مصرف سویق برای کودکانی که وزن کمی دارند سبب چاقی و رویش گوشت در بدن آن ها می شود.

می توان سویق را با خرما، شیر و یا عسل مخلوط کرد و ناشتا به کودک داده شود و اثر بخشی این ترکیب طی سه روز قابل مشاهده است. یک سویق خوب باید بعد از مصرف سبب گرم شدن بدن کودک شود و گذاشتن سویق در فریزر از خواص آن نمی کاهد. امروزه نان مصرفی افراد فاقد سبوس و ارزش غذایی است بنابراین استفاده از سویق می تواند بسیاری از کمبودهای بدن کودک را جبران نماید.

سویق کودک را از چند ماهگی باید استفاده شود

برای وزن گیری و تراکم استخوان جنین و جبران فقر آهن در مادران باردار که سبب معلولیت نوزاد می شود می توانند سویق را در سه ماهه پایانی بارداری مصرف کنند. توجه کنید که مصرف سویق در این دوران باید تحت کنترل باشد زیرا ممکن است سبب اضافه وزن زیاد مادر و جنین شود.

خواص و طرز تهیه سویق جو

خواص و طرز تهیه سویق جو

خواص و طرز تهیه سویق جو

برای تهیه سویق جو باید در ابتدا یک پیمانه آرد جو را بدون روغن تفت داده و سپس الک کنیم. در مرحله بعد یک پیمانه سبوس جو را هم بدون روغن و در مدت زمان کمتری تفت داده و الک کنیم. در نهایت باید هر دو ماده را باهم مخلوط کنیم تا سویق جو بدست آید. همانطور که گفتیم این سویق برای حفظ سلامتی و درمان بسیاری از بیماری ها مفید است. سویق جو را می توان با خرما، عسل و یا شیر مصرف کرد.

خواص سویق جو

  • سودمندی سویق جو برای بیماری ذات الجنب
  • مقوی و تقویت کننده استخوان ها
  • برطرف کننده پوکی استخوان
  • مصرف سویق جو به جای صبحانه و به صورت خشک می تواند یک لاغر کننده موثر باشد.
  • سویق جو کاهش دهنده قند خون بسیار عالی است.

خواص و طرز تهیه سویق سنجد

برای درست کردن سویق سنجد در خانه باید نخست هسته سنجد را از گوشت آن بوسیله یک آسیاب معمولی جدا کرد. در مرحله بعد باید هسته را بطور جداگانه آسیاب کرده و تفت دهیم و خوب الک کنیم. سپس به صورت جدا گوشت سنجد را نیز آسیاب کرده و تفت داده و الک کرد. در نهایت باید برای تهیه سویق، پودر تفت داده هسته و گوشت سنجد را باهم مخلوط کنیم. همچنین می توانیم سنجد را با هسته آسیاب کرده و الک کنیم و بدون روغن تفت دهیم.

خواص سویق سنجد

  • مقوی و موثر در رشد و تحکیم بدن
  • درمان پوکی استخوان
  • افزایش دهنده شیر مادر
  • بهترین تقویت  کننده استخوان‌ها

خواص و طرز تهیه سویق گندم

برای درست کردن سویق گندم در منزل باید به مدت 20 دقیقه یک پیمانه سبوس گندم را تفت داد و یک پیمانه آرد گندم را حدود یک ساعت بدون روغن تفت بدهیم و الک کنیم. در مرحله آخر باید هم سبوس و گندم تفت داده شده را با هم مخلوط کرد.

خواص سویق گندم

  • مقوی و چاق کننده
  • افزایش دهنده نیروی جنسی
  • تقویت کننده  استخوان و برطرف کننده پوکی استخوان

خواص و طرز تهیه سویق عدس

عدس برخلاف گندم و جو سبوس ندارد بنابراین کار تهیه سویق با عدس کمی راحت تر است. برای درست کردن سویق عدس باید عدس را به خوبی آسیاب کرده و آرد حاصل را بدون روغن تفت بدهیم و الک کنیم.

خواص سویق عدس

  • رفع تشنگی
  • تقویت معده
  • برای هفتاد درد در آن شفا است.
  • کاهش دهنده صفرا است
  • به بهبود شکم کمک می کند
  • کاهنده هیجان خون است
  • حرارت را خاموش می کند
  • قطع خون عادت ماهیانه زنان در صورت تداوم زیاد

طرز تهیه سویق گندم برای چاقی

طرز تهیه سویق گندم برای چاقی

طرز تهیه سویق گندم برای چاقی

هر کدام از سویق ها برای هدف مشخص و درمان بیماری خاصی مصرف می شوند. به دلیل اینکه سویق جو و گندم از جمله سویق های چاق‌ کننده هستند می توان از آن ها در وعده های غذایی کودکان و افراد لاغر و ضعیف استفاده کرد. مثلا از سویق چاقی برای افزایش وزن استفاده می شود زیرا در تهیه آن محتویات و موادی به کار رفته که دارای خاصیت افزایش هستند. همچنین به دلیل وجود مواد اولیه در سویق لاغری این سویق برای کاهش وزن کاربرد دارد.

نکته مهم اینکه تهیه سویق باید از ظروف مسی و سنگی استفاده شود و تهیه سویق در ظروف آهنی مناسب نیست.

سویق چاقی و لاغری

سویق از دسته مواد خوراکی است که تاثیر فوق العاده مثبتی روی چاقی و لاغری افراد می گذارد. سویق ها دارای خاصیت همان موادی هستند که از آن ها تهیه می شوند. برای مثال جو از گندم سردتر است بنابراین سویق جو نیز نسبت به سویق گندم دارای سردی بیشتری می باشد. برای اینکه انتخاب درستی در مصرف نوع سویق داشته باشید باید مزاج خود را بررسی کنید. برخی از سویق ها را بر طبق نوع خاصیت و مصرف شان نام گذاری می کنند مثلا سویق چاقی، سویق کودک یا سویق لاغری.

خرید و مصرف سویق برای درمان چاقی یا لاغری که به کم کاری و پرکاری غده تیروئید بر می گردد و یا در زمانی که داروی خاصی مصرف می کنید و یا دچار بیماری های گوارشی هستید باید با مشورت پزشک طب سنتی انجام شود.

سویق چند روزه چاق می کند؟

سویق چند روزه چاق می کند؟

سویق چند روزه چاق می کند؟

برای اینکه بدون دردسر و مشکل بتوانید با مصرف سویق چاق شوید و به وزن ایده ال برسید باید از انواع سویق استفاده کنید. مثلا می توانید سویق را برای چاق شدن مصرف کنید. زیرا جو و سویق آن می تواند انرژی مورد نیاز بدن را تا مدت زیادی تامین کند. بنابراین توانایی نخوردن خوراکی و غذا را برای مدت طولانی بدون اینکه دچار ضعف شویم را خواهیم داشت. همچنین سویق جو دارای سبوس بوده و می تواند با تامین ویتامین های گروه به مکانیزم ها و سوخت و ساز بدن کمک زیادی نماید و در نتیجه از افت مواد ضروری در بدن جلوگیری می کند.

برای چاق شدن با سویق باید روزانه دو یا سه قاشق غذاخوری، به صورت خشک یا محلول در شیر از سویق مصرف کنید. طول دوره درمان یا چاق شدن با سویق ۴۰ روز است ومعمولا آثار تغییر حالت بدن ناشی از خوردن سویق چند روز بعد مشاهده می گردد.

ویژگی ‌های سویق چاق کننده

ویژگی ‌های سویق چاق کننده

ویژگی ‌های سویق چاق کننده

از ترکیب سویق های سنجد، گندم و برنج می توان سویق چاق کننده تهیه کرد که دارای خواص مفیدی جهت درمان لاغری، کمک به رشد کودکان و تقویت بنیه بانوان شیرده می باشد. همچنین این سویق فاقد هرگونه مواد نگهدارنده می باشد که برای بدن بدون ضرر است.

خواص سویق گندم: هانطور که در مقاله اشاره شد از سویق گندم برای وزن گیری جنین در بارداری و وزن گیری کودکان استفاده می شود و یک چاق کننده بسیار مفید است.

خواص سویق برنج: این سویق بهترین چاق کننده برای افرادی است که به علت بیماری لاغر شده‌اند. سویق برنج با روغن زیتون باعث رویاندن گوشت در بدن شده و استخوان را تقویت می‌ کند.

خواص سویق سنجد: این نوع سویق برای چاق شدن بسیار مفید است زیرا مقوی، چاق کننده وعضله ساز، مؤثر در رشد و تحکیم بدن می باشد و  جهت رشد بچه ها و حفظ سلامتی خانم‌های باردار و شیرده بسیار کارآمد است.

جمع بندی بحث سویق چیست؟ و خواص و طرز تهیه

سویق ها ارزان و در دسترس می باشند و در عین حال دارای خواص درمانی فوق العاده ای دارند. خاصیت دارویی سویق ها در برابر خواص غذایی آن ها بیشتر مورد توجه می باشد؛ زیرا در بین انواع سویق ها فقط سویق گندم و جو دارای خواص غذایی هستند و سایر سویق ها تنها جنبه درمانی دارند و نمی توان به عنوان وعده غذایی مصرف شوند. مصرف سویق در دوران بارداری سبب جلوگیری از فقر آهن و فولیک اسید در زنان باردار می شود.

طرز مصرف سویق به این صورت است که برای اثر بخشی سریع آن روی بدن بهتر است بعد از سرد شدن سویق مقداری روغن زیتون بدون تفت دادن روی آن ریخته شود. نکته مهم اینکه نباید سویق را با آب ترکیب کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *