آشپزی

طرز پخت باقالی + ادویه هایی که باید استفاده کرد

طرز پخت باقالی + ادویه هایی که باید استفاده کرد

باقالی پخته شده آن هم با ادویه های معطر بسیار خوش طعم خواهد بود. شاید بوی باقالی پخته شده با گلپر بر روی چرخ دستی ها در فصل زمستان هوش از سر شما برده باشد. اکنون با وجود بیماری های مسری خطرناکی نظیر کرونا ما را از خوردن چنین خوراکی خوشمزه ای در بیرون محروم کرده است. در این مقاله می خواهیم باهم به طرز پخت باقالی به همراه ادویه های استفاده شده در آن بپردازیم.

باقالی می تواند هم به صورت خشک و هم به صورت تازه باشد. در فصل بهار باقالی تازه وارد بازار تره بار می شود و خانم ها به دنبال ذخیره کردن این سبزیجات خوشمزه به خرید آن می پردازند. باقالی تازه را به راحتی در مجاورت آفتاب می توان خشک کرد و از آن برای پخت در فصل های دیگر مخصوصا پاییز و زمستان می توان استفاده نمود.

خرید ادویه

خرید ادویه

دستور اول پخت باقالی خشک با گلپر و نمک

دستور اول پخت باقالی خشک با گلپر و نمک

دستور اول پخت باقالی خشک با گلپر و نمک

برای پخت باقالی خشک شده بهتر است، همانند سایر حبوباتی که از شب قبل خیس می کنیم تا برای غذاهایمان استفاده کنیم، باقالی خشک را نیز پس از شستن با آب به مدت 24ساعت در داخل آب بخیسانید. در ضمن به یاد داشته باشید هر چند وقت یکبار آب آن را عوض کنید. این غذای خوشمزه جزو خوراکی های خوش طعم شب های زمستانی است که اکثر افراد از آن خاطره ای دارند.

بعد از خیساندن باقالی حالا نوبت به پخت آن می رسد. برای این منظور قابلمه ای مناسب با حجم باقالی استفاده شده انتخاب کنید. در داخل قابلمه آب بریزید و آن را بر روی شعله گاز قرار دهید. بگذارید دمای آب به نقطه ی جوش خود یعنی 100 درجه برسد. توجه داشته باشید این آب نباید به هیچ عنوان قل بزند. دلیل این موضوع آن است که در صورت قل زدن آب به همراه پخت باقی، سبب سفت شدن این دانه های خوشمزه خواهد شد. بهتر است دمای آب قابلمه و باقالی ها بر روی صد درجه ثابت باشد و حرارت را همچنان ملایم کرده که از قل زدن جلوگیری شود.

در ضمن بهتر است نمک و ادویه ها مثل گلپر را در انتهای پخت باقالی بزنیم تا عطر و طمع آن ها همچنان حفظ شوند. مخلوط نمک و سرکه و گلپر طعم بسیار لذیذی به باقالی پخته شده شما خواهد داد.

دستور پخت باقالی تازه با سماق و گلپر

دستور پخت باقالی تازه با سماق و گلپر

دستور پخت باقالی تازه با سماق و گلپر

شاید پخت باقالی تازه کمی راحت تر به نظر برسد. باقالی تازه را می توان با همان غلاف درون خود شست. سپس قابلمه را از آب پر کرده و باقالی ها را درون آن بیندازید. دقت کنید که آب باید مقداری یعنی در حدود یک وجب از سر باقالی های ریخته شده بیشتر باشد؛ تا امکان پخت مناسب فراهم شود. وقتی آب درون باقالی به جوش آمد، حرارت را ملایم کنید که آب درون قابلمه سرریز نشود. بسته به جنس باقالی زمان لازم برای پخت آن متفاوت خواهد بود. اما باقالی تازه خیلی زودتر از باقالی خشک به مرحله پخت پایانی خود می رسد.

زمانیکه باقالی پخت، به راحتی در بین دوانگشت دست له می شود و این نشان دهنده ی آماده شدن آن است. براساس تعالیم موجود در طب سنتی، باقالی تازه از طبع سرد و تری برخوردار است. گفته می شود رطوبت درون باقالی برای بدن بسیار مفید است. به همین دلیل سرد بودن طبع آن، بهتر است در صورت مصرف در فصول سرما نظیر پاییز و زمستان، توسط ادویه هایی با طبع گرم نظیر گلپر و فلفل و غیره، از نظر طبع به تعادل درآید.

در مرحله نهایی از پخت باقالی یعنی زمانیکه تنها مقدار کمی از آب، روی سطح باقالی را پوشانده باشد، مقداری نمک بریزید. دقت نمایید چنانچه در همان ابتدا بر روی باقالی ها نمک بپاشید سبب سفت و دیر پز شدن این حبوبات خواهد شد. در نهایت در پایان پخت می توانید گلپر و سماق و سرکه و نمک و فلفل را اضافه کنید و این غذای لذیذ را نوش جان نمایید.

روش پخت باقالی تازه، خلواش خشک (سبزی معطر استان گيلان) يا نعنای خشک

روش پخت باقالی تازه، خلواش خشک (سبزی معطر استان گيلان) يا نعنای خشک

روش پخت باقالی تازه، خلواش خشک (سبزی معطر استان گيلان) يا نعنای خشک

در روش پخت باقالی تازه با سبزی خلواش خشک یا نعنا خشک نیز همانند روش های گفته شده در پخت باقالی، که در قسمت های قبل هم گفتیم، در ابتدا باقالی ها را درون قابلمه آب به خوبی می پزیم. در این روش پخت به سبک خطه ی شمال کشور، باقالی ها پس از آبپز شدن و پخت کامل با مقدار اندکی از آب که بر سطح خود دارند، مقداری نمک و فلفل و سرکه و سماق به آن ها اضافه کرده و خوب هم می زنیم؛ البته نه خیلی محکم که له شوند.

سپس به اندازه سه قاشق غذاخوری خلواش خشک (سبزی معطر استان گيلان) يا نعنای خشک داخل باقالی بریزید و در ظرف را بگذارید. این کار را در ۳ نوبت و هر نوبت پس از ۵ دقيقه چند بار، آن را خوب هم بزنيد و درِ ظرف را بگذاريد. یادتان باشد در این مرحله، حرارت شعله باید خیلی کم و ملایم باشد. در صورت تمایل بیشتر می توانید بر روی باقالی درون ظرف خود مقداری بیشتر فلفل و گلپر و سماق اضافه نمایید.

گیاه باقالی

گیاه باقالی

گیاه باقالی سرشار از املاحی است که برای ساخت مغز استخوان در بدن بسیار ضروریست. طبیعت سرد این گیاه را به راحتی می توان با ادویه های گرم به تعادل رساند و از فواید مفید باقالی در غذاهایمان به خوبی استفاده کرد. باقالی پلو از جمله غذاهای سنتی و بسیار خوشمزه ایرانی محسوب می شود که در پخت آن نیز از ادویه های گرم نظیر دارچین و نمک و فلفل و هل و زیره و پودر گل سرخ و غیره استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *