گیاهان دارویی

طرز تهیه شربت کاکوتی

طرز تهیه شربت کاکوتی

گیاه کاکوتی (Ziziphora cliniopodiodes) یکی از گیاهان دارویی از دسته نعناییان به حساب می‌آید که دارای طبع گرم و خشک است. از جمله نام های‌دیگر این گیاه که شاید برای شما آشنا تر باشد می‌توان به مشک طرامشک، آویشن خراسانی و یا آنخ اشاره کرد. همچنین از این گیاه برای تهیه شربت کاکوتی هم استفاده می شود.

این گیاه در نواحی کوهستانی وجود دارد که در کشور عزیزمان، شهر هایی چون جاجرم و بجنورد دارای درصد زیادی از این گیاه مفید هستند.

گیاه کاکوتی دارای بوته های‌پرپشت و طولی بین 20 تا 50 سانتی متر است. بویی همچون آویشن و پونه دارد و دارای طعم تند و تیزی نیز هست.

گل‌ها‌‌و برگ‌های‌خشک‌شده و تازه آن را به عنوان ادویه و طعم‌دهنده برای تهیه دوغ و همچنین برای تهیه شربت کاکوتی و دمنوش  استفاده می‌کنند.

خرید ادویه

خرید ادویه

خواص گیاه کاکوتی چیست؟

خواص گیاه کاکوتی چیست؟

خواص گیاه کاکوتی چیست؟

  • آنتی بیوتیک بسیار قوی
  • تقویت کننده معده قلب و همچنین دستگاه گوارش
  • از بین بردن شب ادراری
  • کمک به رقیق شدن خون
  • تقویت قوای جنسی
  • پیشگیری از خونریزی بینی
  • پاکسازی پوست

گیاه کاکوتی را به شکل های متنوعی می‌توانید استفاده و از خواص آن بهره مند شوید، ما در سایت ادویه جات حاج محمد جلالی می‌خواهیم شربتی که از این گیاه درست می‌شود را به شما معرفی کنیم تا با طرز تهیه شربت کاکوتی آشنا شوید و یک نوشیدنی خنک و دلچسب را تجربه کنید.

مواد لازم برای تهیه 3 لیتر شربت کاکوتی

  • عرق کاکوتی یا آب معدنی = 2.5 لیتر
  • گیاه کاتوتی = 50 گرم
  • زیره = ۱۰ گرم
  • رازیانه = 2۰ گرم
  • آویشن =2۰ گرم
  • بابونه =2۰ گرم
  • عسل =6۰۰ گرم

نحوه درست کردن شربت کاکوتی

نحوه درست کردن شربت کاکوتی

نحوه درست کردن شربت کاکوتی

در اولین مرحله همه‌ی گیاهان کاکوتی را نیم‌کوب می‌کنیم.

سپس گیاهان نیم‌کوب شده را داخل آب معدنی یا عرق کاکوتی می‌ریزیک و می‌گذاریم دوازده ساعت بماند.

پس از آن، مخلوط مواد را حدودا پنج تا ده دقیقه در حرارت ملایم می‌جوشانیم.

بعد از اینکه دمای مواد مخلوط متعادل شد یعنی به ۵۰ درجه سانتی‌گراد رسید، آن را صاف و عسل را به آن اضافه می‌کنیم.

در مرحله بعدی باید شربت را به خوبی هم بزنیم تا قوام بیاید.

حالا شربت را داخل ظرف‌های شیشه ای می‌ریزیم و در یخچال قرار می‌دهیم.

نکته : برای تهیه یک لیوان شربت کاکوتی باید سه تا پنج قاشق غذاخوری از شربت غلیظ را داخل لیوان بریزیم و بقیه لیوان را آب جوشیده شده ولرم اضافه کنیم. این شربت مقوی را بهتر است روزانه سه وعده و پس از هر وعده غذایی اصلی میل کنید.

موارد منع مصرف شربت کاکوتی

مصرف این شربت برای زنان باردار ممنوع است. زیرا باعث عدم جذب آهن در بدن می‌شود و همچنین کاکوتی یک گیاه قاعده آور است و می تواند خطر سقط جنین در دوران بارداری را افزایش دهد، به همین دلایل توصیه می‌کنیم که زنان باردار از مصرف این شربت اجتناب و یا حداقل زیاده روی در مصرف این شربت نکنند.

همچنین احتمال دارد گیاه کاکوتی باعث افزایش فشار خون شود، به همین دلیل توصیه شده کسانی که مبتلا به فشار خون بالا هستند از زیاده روی در مصرف این گیاه دارویی دوری کنند.

جمع بندی

شربت کاکوتی با توجه به فواید بسیار زیاد و مهم این گیاه، بسیار مفید برای سلامت ما خواهد بود و همچنین طعم این شربت مانند دیگر گیاهان دارویی که معمولا طعم تلخی دارند نیست و مزه خوبی دارد.

ضمن آنکه مصرف هر ماده خوراکی یا دارویی باید در حد میانه و متوسط باشد تا دچار عوارض جانبی ناشی از مصرف بیش‌ازحد آن نشویم، به همین دلیل برای استفاده از کاکوتی هم رعایت این موذد بسیار مهم است. همچنین اگر به دنبال درست کردن انواع غذاهای ایرانی و خارجی هستید لطفا به قسمت وبلاگ ادویه جات جلالی مراجعه فرمایید.

امیدواریم از مطالعه مطلب طرز تهیه شربت کاکوتی در سایت ادویه جات حاج محمد جلالی استفاده لازم را برده باشید، همچنین شما عزیزان می توانید برای خرید انواع ادویه جات درجه یک و چاشنی غذا از طریق سایت ما اقدام فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *