آشپزی

طرز تهیه نان چمچمو

طرز تهیه نان چمچمو

نان مهمترین ماده غذایی با پایه گندم است که در سراسر دنیا تولید و مصرف می شود. تهیه نان در ایران سابقه طولانی دارد. به دلیل ارتباط ناگسستنی بین مردم ایران و مصرف انواع نان ، تنوع فزاینده ای از این غذای سالم و مقوی در سراسر کشور تهیه و مصرف می شود. در ایران انواع مختلفی از نان محلی وجود دارد که با غذای ایرانی سرو می شود. مردمان محلی از شمال گرفته تا جنوب و از شرق تا غرب انواع نان های مغذی و خوشمزه ای را می پرند که مختص همان جغرافیا است. ایران کشوری با میراث و تاریخ غنی است و فرهنگ غذایی متنوع و بی نظیری دارد.

مصرف نان به همراه پنیر یا کره و مربا و عسل در کشور بسیار معمول است. علاوه بر این ، بسیاری از مردم به همراه ناهار یا شام خود برنج یا نان میخورند و به همین دلیل انواع مختلف نان در هر روستا و شهر در سراسر کشور وجود دارد. در این مقاله قصد داریم در مورد محبوب ترین نوع نان در جنوب ایران صحبت کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

خرید ادویه

خرید ادویه

نان در ایران

نان های سنتی و قومی ایرانی به دلیل طعم، کیفیت و تنوع مشهورند. نان به عنوان اولین غذای مردم ایران در نظر گرفته می شود و مصرف آن در رژیم روزانه بسیار رایج است. و  ایران به عنوان یک کشور یکپارچه، اقوام مختلفی را در خود جای داده است. تنوع قومی و نژادی به طور قابل توجهی درر کشورمان وجود دارد که شامل فارس ، تورک ، کرد ، تورکمن ، عرب ، بلوچ ، گیلک ، لر و طبری می شود. به همیم دلیل تنوع نان ها در نقاط مختلف کشور طبیعی است. نان های ایرانی در ترکیب ، شکل ، اندازه ، بافت ، رنگ و طعم های مختلف تهیه می شوند.

به منظور افزایش ماندگاری نان و بهبود طعم ، کیفیت و بالا بردن ارزش غذایی، مواد افزودنی متعددی به خمیر نان در ایران اضافه می کنند. افزودن موادی مانند: سبزیجات، سیب زمینی ، پیاز و اسفناج ، انواع میوه ها و مغزها مانند کشمش ، گردو و بادام زمینی ، دانه ها مانند: خشخاش ، زیره و کنجد، انواع ادویه ها که طعم نان را هزاران بار خوشمزه تر می کند و به ارزش غذایی آن میافزاید.

انواع نان‌های محلی جنوب ایران

در جنوب ایران نزدیک به ۱۲ نوع نان محلی وجود دارد که بیشترشان با شکر و روغن پخته می‌شوند. انواع این نان های محلی عبارتند از: بالا تاوه‌ای ،نان ریخته، لیهی، تموشی،‌ دستی، نان چووایی، تخم‌مرغی، نان کروسی ، نان چمچمو یا خمیر ، کپوک و نان بنی؛ که بسیار خوش عطر و طعم هستند. یک نان محلی خوشمزه جنوبی نیز میان مردم جنوب بسیار محبوب است که دستور پخت بسیار ساده ای دارد و در عین حال بسیار لذیذ و خوشمزه است و آن هم نان چمچمو یا همان نان خمیر است. در این نوشته طرز تهیه نان چمچمو را از ابتدا تا انتها به شما می آموزیم.

طرز تهیه نان چمچمو

مواد لازم برای پخت نان خوشمزه چمچمو عبارت است از:

  • 500 گرم آرد
  • یک پنجم فنجان شیر ولرم یا 3 قاشق غذاخوری شیر خشک
  • 3 عدد تخم مرغ
  • نصف فنجان روغن مایع
  • یک و نیم قاشق غذاخوری خمیر مایه
  • ۲ فنجان شکر
  • ۱ قاشق غذاخوری رازیانه
  • آب ولرم به میزان لازم
  • نمک ۱ قاشق غذاخوری
  • هل به مقدار دلخواه

 

دستور پخت نان چمچمو

دستور پخت نان چمچمو

دستور پخت نان چمچمو

طرز تهیه نان خمیر یا چمچمو بسیار ساده است. در مرحله اول خمیر مایه، شیر ولرم (شیر نه باید خیلی داغ باشد و نه خیلی سرد) و ۱ قاشق چایخوری شکر را داخل ظرفی بریزید و کمی با قاشق هم بزنید. دور ظرف را خوب بپوشانید تا ظرف گرم بماند و سپس بین 10 تا 15 دقیقه آن را گوشه ای قرار دهید تا خمیر مایه عمل کند( باید کف کند). اگر حمیر مایه کف نکرد یعنی از تاریخ مصرف آن گذشته است. اگر خمیر مایه فوری تهیه کنید نیازی به عمل آمدن ندارد و می توانید در یک مرحله آن را با مواد دیگر ترکیب کنید.

در مرجله بعد، باقیمانده شکر ،تخم مرغ ها، روغن و مقدار بسیار کمی نمک را درون ظرف جداگانه ای ریخته و خوب به هم بزنید تا مواد خوب یک دست شود. حالا، خمیر مایه عمل آمده را با 4 قاشق آرد به خوبی مخلوط کرده و به ترکیب قبلی بیفزایید. همه مواد را هم بزنید و باقی مانده آرد را به آن اضافه کنید.

در این مرحله کل مواد را با دست مخلوط کنید، بر روی سطح کارتان مقداری آرد بپاشید و خمیر را 10 تا 15 دقیقه به خوبی ورز دهید، می توانید خمیر را بین 50 الی 100 بار روی سطح کار بکوبید. خمیر را آنقدر ورز می دهیم تا نرم و لطیف شود. از ورز دادن اضافه خمیر بپرهیزید.

سپس درون ظرفی را به خوبی با روغن چرب کرده و خمیر را داخل آن قرار دهید. سطح خمیر و دور ظرف را با پارچه ای بپوشانید و در جای گرم و تاریک قرار داده و بگذارید بین 1 ساعت تا 1 و نیم ساعت به خوبی استراحت کند. بعد از زمان استراحت حجم خمیر باید 2 برابر شده باشد. حالا پف و حباب های خمیر را با کمی ورز دادن از بین ببرید.

در آخر خمیر را به شکل قرص های نان در آورده و باز در سینی قرار دهید تا 10 دقیقه دیگر استراحت کند. حالا قرص های نان را به خوبی در روغن سرخ کنید. روغن را هنگام سرخ شدن روی سطح نان نریزید تا به خوبی پف کند. یک سمت نان که به خوبی سرخ شد آن را برگردانید تا طرف دیگر نیز سرخ شود. پس از سرخ شدن روغن اضافی آن را بگیرید. نان خمیر خوشمزه شما حاضر است. به همین سادگی نان چمچموی خوش عطر و طعم را میل کنید.

کلام پایانی

در آخر باید بگوییم که نان ، به ویژه غلات کامل ، منبع مهمی از فیبرهای غذایی است که به سالم ماندن سیستم گوارشی ما کمک می کند، به کنترل سطح قند خون و کلسترول کمک می کند و با مصرف آن برای مدت طولانی تری احساس سیری می کنیم. همچنین نان منبع پروتئینی کم چربی است که بدن برای رشد ، تجدید و ترمیم سلول ها به آن نیاز دارد.

این وعده غذایی محبوب با کلسیم غنی شده و چهار برش متوسط ​​در روز بیش از 30٪ از کلسیم توصیه شده روزانه را که هر روز برای حفظ سلامت استخوان و دندان به آن نیاز داریم ، تأمین می کند.

نان سفید با آهن غنی می شود. آهن برای انرژی و تمرکز ، سیستم ایمنی سالم و خون سالم مهم است. این خوردنی خوشمزه حاوی طیف وسیعی از ویتامین ها و مواد معدنی از جمله ویتامین های گروه B تیامین B1) )، نیاسین B3)) است که برای حفظ سلامت پوست ، چشم ها و ناخن ها مهم است. این ماده حاوی ویتامین B فولات (اسید فولیک) است که برای دوران بارداری مفید است.

نان از کالری نسبتاً کمی برخوردار است. یک برش متوسط ​​نان سفید حاوی 77 کالری ، قهوه ای حاوی 72 کالری و سبوس دار حاوی 79 کالری است.

این غذای خوش طعم همچنین یک غذای کم چرب است. یک برش متوسط ​​نان سفید حاوی 0.6 گرم چربی ، نان قهوه ای حاوی 0.7 گرم و غلات کامل 0.9 گرم است. بیشتر نان ها دارای قند کمی هستند که برای سلامت دندان ها و حفظ وزن بدن مهم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *