آشپزی

طرز تهیه قیمه بوشهری

طرز تهیه قیمه بوشهری

کشور ما در طول تاریخ و همیشه از آداب و تنوع غذایی بی نظیری برخوردار بوده و هست. اما در گذر زمان، این فرهنگ غذایی دست مایه تغییرهای فراوانی شده است. غذای محلی هر منطقه، پیشینه و شناسنامه ای دارد که از ابتدا با فرهنگ آن مرز و بوم گره خورده و سینه به سینه به دست ما سپرده شده است. فرهنگ هر جایی در ایران، از مکان های دیدنی و آثار هنری گرفته تا خوراک ها و آداب غذایی؛ نماد آن منطقه هستند.

انواع خورشت قیمه در ایران از شهرت و محبوبیت فراوانی برخوردار است و در مناطق مختلف، به شیوه های متفاوتی طبخ می شود. انواع قیمه را در ایران همیشه با برنج سرو می کنند. غذاهای محلی هر منطقه به خاطر سفر کردن و میزبان بودن، به مناطق دیگر رفته و دستخوش تغییراتی هم شده است. یکی از این غذاها قیمه بوشهری است. در این مقاله طرز تهیه قیمه بوشهری به روش اصیل را به شما می آموزیم.

خرید ادویه

خرید ادویه

انواع مختلف قیمه در ایران

طرز تهیه قیمه بوشهری

انواع مختلف قیمه در ایران

در مناطق مختلف ایران، انواع قیمه را با برنج ساده میل می کنند. انواع خورشت قیمه در ایران عبارتند از:

قیمه یزدی، قیمه بادمجان، قیمه نثار، قیمه نخود، قیمه رشتی، قیمه سیب درختی، قیمه کدو، قیمه آلو، قیمه هویج، قیمه بامیه، قیمه مرغ و قیمه بوشهری.

در جنوب ایران و استان بوشهر غذاهای بسیار خوش طعمی وجود دارد که به نظر می رسد در نقاط دیگر کشور، کمتر شناخته شده اند. ما در این مقاله سعی داریم طرز تهیه و دستور پخت یکی از اصیل ترین و خوشمزه ترین غذاهای جنوبی که مختص استان بوشهر است را به شما بیاموزیم.

استان بوشهر غذاهای خوشمزه فراوانی دارد که همگی از تاریخچه اصیلی برخوردارند. برخی از غذاهای اصیل و قدیمی بوشهری عبارتند از:

دمپخت ماهی بوشهری (لخ لاخ)، یتیمک، للک یا گمنه، قلیه میگو بوشهری، دال عدس، میگو پلو بوشهری، کبه، ته انداز مرغ و بادمجان بوشهری، ماهی حمام شکم پر، نشا، قلیه ماهی بوشهری، قليه كدو حلوايي. جالب است بدانید مسقطی نیز از شیرینی های اصیل و متعلق به استان بوشهر در حنوب کشور است.

قیمه بوشهری

قیمه بوشهری را در استان بوشهر معمولا در مراسم ها و تشریفات رسمی طبخ می کنند و سرو آن به همراه شکر پلو، یک غذای اعیانی به حساب می آید. طرز تهیه قیمه بوشهری با مناطق دیگر بسیار متفاوت است. این تفاوت هم در طعم و هم در ظاهر آن وجود دارد. گوشت مورد استفاده در پخت قیمه بوشهری را آنقدر می کوبند تا له شود و کش بیاید؛ شبیه به گوشت حلیم. اگر چه اصولا قیمه بوشهری را با شکر پلو در جنوب ایران میل می کنند؛ اما می توان این خورشت خوش طعم و بی نظیر را با نان و سبزی تیز سرو کرد. اما سرو رایج آن به همراه شکر پلو است. به همین دلیل در این مقاله، دستور پخت شکر پلو را نیز به همراه طرز تهیه قیمه بوشهری به شما آموزش خواهیم داد. پس در ادامه ما را همراهی کنید تا با هم سفری به جنوب ایران و فرهنگ غنی غذایی استان بوشهر داشته باشیم.

دستور پخت قیمه بوشهری

دستور پخت قیمه بوشهری

دستور پخت قیمه بوشهری

مواد مورد نیاز اولیه قیمه بوشهری تقریبا با قیمه های دیگر مناطق شبیه به هم هستند اما دستور پخت و طرز تهیه متفاوتی با هم دارند و در نتیجه؛ قیمه بوشهری از نظر طعم و ظاهر شبیه به هیچ یک از قیمه های دیگری که در ایران درست می شود نیست. پس اگر به دنبال چشیدن طعم متفاوت و بی نظیری از غذاهای محلی هستید با ما همراه باشید.

مواد مورد نیاز برای قیمه بوشهری

  1. لپه: نیم کیلوگرم
  2. گوشت راسته گوسفندی: 250 گرم
  3. سیب زمینی بزرگ: 1 عدد
  4. پیاز بزرگ: 1 عدد
  5. زیره آسیاب شده: 2 قاشق چای خوری
  6. دارچین: 1 قاشق چای خوری
  7. پودر لیمو عمانی: 1 قاشق چای خوری
  8. رب گوجه فرنگی: 3 قاشق غذاخوری
  9. نمک، فلفل، زردچوبه: به میزان لازم
  10. ادویه های ترکیبی (سلیقه ای): به میزان لازم

مرحله اول

گوشت راسته گوسفندی را در قابلمه ای بپزید. لپه ها را خوب پاک کرده، بشوئید و در قابلمه ای جداگانه با 1 لیتر آب بپزید. پیاز را نگینی خرد کرده و در ماهیتابه با کمی روغن تفت داده و زمانیکه طلایی شد، گوشت آبپز را تکه تکه کرده و در پیاز خوب تفت دهید تا آب گوشت کاملا بخار شود.

سپس؛ ادویه های دلخواهتان را به همراه زردچوبه و نمک و فلفل، به ترکیب گوشت و پیاز افزوده و بگذارید خوب سرخ شود. تا جایی که ادویه ها نسوزد، آن را تفت داده و 3 لیوان آب درون قابلمه بریزید و درب آن را بگذارید و اجازه دهید با شعله کم، گوشت راسته گوسفندی خوب بپزد.

مرحله دوم

در این مرحله، سیب زمینی را پوست بگیرید و به قطعه قطعه کرده و درون قابلمه ای که لپه ها در حال پختن است، بریزید تا به همراه لپه ها به خوبی بپزد.

مرحله سوم

در این مرحله، گوشت راسته و سیب زمینی و لپه و در واقع؛ تمام مواد پخته شده را با گوشتکوب دستی یا برقی می کوبیم تا مانند حلیم له شود، به خورد یکدیگر برود و کش بیاید. یادتان باشد که آب گوشت را در قابلمه نگه دارید.

مرحله چهارم

در این مرحله که مرحله نهایی طبخ قیمه بوشهری است، در ماهیتابه کمی روغن ریخته و رب گوجه فرنگی را در آن کمی تفت دهید و زمانی که مزه خامی آن گرفته شد 2 لیوان از آب گوشتی که کنار گذاشته بودید را داخل آن بریزید. ترکیرب گوجه و آب گوشت را به مواد گوشتی ( گوشت و لپه و سیب زمینی و پیاز) اضافه کنید و زیره آسیاب شده به همراه پودر لیمو عمانی و دارچین را به آن اضافه کرده و به مدت نیم ساعت روی شعله کم روی گاز قرار دهید. در این مرحله باید مرتب آن را هم بزنید تا خورشت ته نگیرد و مانند حلیم، کش دار شود. در مرحله آخر قیمه بوشهری را آنقدر بهم می زنیم تا کاملا کش دار شود. قیمه بوشهری خوش عطر و طعم شما آماده سرو کردن است. نوش جان.

نکته
  1. از نشانه های با کیفیت بودن قیمه بوشهری، کش دار بودن آن است. برای این که خورشت قیمه خوب کش بیاید باید هر چه بیشتر محتویات آن له و حلیم شود. پس اگر گوشتکوب برقی یا میکسر در دسترس شما هست، ترجیحا از آن استفاده کنید. در غیر این صورت مواد را خوب بکوبید تا یکدست شود
  2. گوشتی که در مرحله نهایی در فیمه بوشهری ریخته می شود یکی از دلایل خوشمزه تر شدن آن است، پس حتما در مرحله آخر به جای آب، از آب گوشت استفاده کنید. اما اگر به هر دلیلی آب گوشت در دسترس نبود و یا به میزان مورد نیاز از آن نداشتید، استفاده از آب را جایگزین کنید.
  3. ی اطمینان از این که لپه ها خوب پخته شوند، بهتر است آنها را از چند ساعت پیش از پخت خورشت قیمه بوشهری، در آب بخیسانید و هر 1 ساعت آب آن را عوض کرده تا هنگام پخت، به راحتی و به خوبی پخته شوند.
  4. مقدار استفاده از ادویه و زیره، همچنین پیاز و سیب زمینی، با توجه به ذائقه های مختلف می تواند متفاوت باشد.

طرز تهیه شکر پلو

مواد لازم برای پخت شکر پلو

  • برنج: 4 پیمانه
  •  شکر: 2 پیمانه
  • زعفران: به میزان لازم
  •  گلاب: 2 فنجان

دستور پخت

ابتدا برنج را خوب می شوییم و با مقداری آب در قابلمه ریخته و می گذاریم به جوش بیاید. پس از این که به قل قل افتاد آن را آبکش می کنیم. سپس گلاب را در ظرفی ریخته و روی شعله گاز قرار می دهیم و زمانی که به جوش آمد، زعفران را به آن اضافه کرده و می گذاریم دم بکشد. در این مرحله، شکر را به مخلوط زعفران و گلاب افزوده و ترکیب به دست آمده را به برنج آبکش شده اضافه می کنیم و خوب با هم مخلوط کرده و روی شعله گاز قرار می دهیم و اجازه می دهیم خوب دم بکشد و زمانی که دم کشید، شکر پلو ما آماده است.

کلام آخر

در مجموع، انواع خورشت قیمه در ایران از قدمت فراوانی برخوردار است و پیشینه تاریخی و زمان اولیه پخت آن به قرن ها قبل باز می گردد. اطلاع دقیقی از این که برای اولین بار چه کسی و دقیقا در چه تاریخی با ترکیب لپه و گوشت و سیب زمینی و پیاز و گوجه و ادویه جات خوش عطر، این معجون خوش طعم و عطر و مقوی را پخت، در دست نیست.

ریشه نام این خورشت به کلمه ای در زبان ترکی نزدیک است، برای همین، به نظر می رسد خاستگاه این خوراک به اقوام ترک زبان در ایران می رسد. واژه ی قیمه که در ترکی به آن کیمه می گویند، به معنای گوشت قورمه شده است. در کتاب لغت نامه فارسی دهخدا قیمه، گوشت ریز ریز و چرخ شده ترجمه کرده است. در میان تمام انواع خورشت قیمه موجود در سرتاسر ایران، قیمه بوشهری متفاوت ترین نوع از انواع این خورشت اصیل ایرانی است؛ هم از نظر شکل ظاهری و طعم و هم از نظر طرز تهیه. در این مقاله کمی از تاریخچه و انواع مختلف خورشت قیمه در ایران گفتیم و طرز تهیه قیمه بوشهری را به شما آموختیم. امیدواریم شما نیز این خورشت خوشمزه را درست کرده و از طعم بی نظیر آن لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *