آشپزی

طرز تهیه ژله خاکشیر

طرز تهیه ژله خاکشیر

با گرم‌شدن هوا و رفتن به استقبال فصل تابستان استفاده از خاکشیر هم بیشتر می‌شود. خاکشیر از جمله گیاهانی است که مصرف آن در درمان بسیاری از بیماری‌ها به‌خصوص در فصل گرما، مکررا توصیه شده است. از خواص تخم خاکشیر هرچقدر هم که بگویم بازهم کم گفته‌ایم. از درمان یبوست گرفته تا رفع جوش و عطش و تشنگی و غیره. این گیاه یکی از مهمترین رطوبت دهنده ها برای بدن محسوب می شود و به راحتی کبد شما را از هرگونه مواد زائد پاک می کند. خاکشیر، بهترین گیاه برای درمان چاقی و اشتهای کاذب افراد است. استفاده از آن به عنوان یک شربت طبیعی همیشه از سوی طب سنتی سفارش می شود. امروز می‌خواهیم با هم طرز تهیه ژله خاکشیر را یاد بگیریم.

ژله از جمله دسرهای محبوب بین همه افراد، از کودکان گرفته تا بزرگسالان است. طرز تهیه ژله بسیار آسان است. حتماً شما هم در منزل ژله درست کرده‌اید. ژله‌ها را می‌توان در طعم و رنگ‌های مختلف به‌صورت حاضری دربسته بندی‌های متفاوت از فروشگاه‌ها تهیه کرد. دستور درست‌کردن ژله‌های آماده به‌صورت پودری بسیار ساده است و اغلب بر روی بسته بندی آن نوشته شده است. اما در غیر اینصورت برای تهیه ژله باید از پودر ژلاتین استفاده کنیم. سعی میکنیم در این پست هر دو روش را به شکلی مختصر بیان کنیم.

مواد لازم برای تهیه ژله خاکشیر

مواد لازم برای تهیه ژله خاکشیر

مواد لازم برای تهیه ژله خاکشیر

برای تهیه این ژله خوشمزه و متفاوت باید ابتدا مواد موردنیاز زیر را تهیه نمود که شامل:

  • آب ۲ پیمانه
  • شکر یک‌دوم پیمانه
  • پودر ژلاتین ۴ ق غذاخوری
  • خاکشیر به مقدار لازم
  • غنچه گل محمدی به‌دلخواه
  • گلاب ۲ پیمانه (البته به‌دلخواه هم می توان مقدار آن را تغییر داد)

وقتی‌که ما خودمان اقدام به تهیه ژله می‌کنیم ماده اصلی ما پودر ژلاتین است که به ژله‌مان شکل و قوام می‌دهد، به‌اصطلاح آن را به شکل ژله درمی‌آورد. برای شروع کار ظرف یا قالب موردنظر خود را انتخاب کنید. سپس بسته به مقداری که می‌خواهید ژله خاکشیر خود را تهیه نمایید از آب و گلاب و شکر استفاده می‌کنید.

در نظر داشته باشید که شما به‌آسانی بر اساس ذائقه خود می‌توانید شیرینی ژله‌تان را کم‌وزیاد کنید و یا مقدار گلاب درون آن را تغییر دهید؛ حتی اگر چنانچه از طعم گلاب لذت نمی‌برید می‌توانید آن را از مواد ژله حذف نمایید و تنها از آب استفاده کنید. البته ترکیب ژله با گلاب و خاکشیر واقعاً خوشمزه است.

مرحله اول انتخاب قالب موردنظر

مرحله اول انتخاب قالب موردنظر

مرحله اول انتخاب قالب موردنظر

توجه کنید بهتر است مقدار کمی قالب ژله موردنظر خود را چرب نمایید. سپس در ظرفی دیگر آب و گلاب و شکر را ریخته و به‌خوبی هم بزنید تا به طور کامل مواد درون آن با هم مخلوط شوند. بعد پودر ژلاتین را به مواد اضافه کنید و با قاشق به‌خوبی هم بزنید تا حالت اسفنجی پیدا کند. توجه کنید به هنگام استفاده از پودر ژلاتین باید ظرف مدنظر را روی حرارت غیرمستقیم قرارداد تا ژلاتین توسط این حرارت به‌خوبی در مخلوط آب و شکر و گلاب حل شود.

مرحله دوم آماده‌کردن خاکشیر

مرحله دوم آماده‌کردن خاکشیر

مرحله دوم آماده‌کردن خاکشیر

توجه کنید آماده‌کردن خاکشیر از اهمیت زیادی برخوردار است. ممکن است درون خاکشیر ما مقداری گردوغبار ، خاشاک و حتی شن وجود داشته باشد، به همین علت باید خاکشیر را خوب بشویم. طریقه شستن خاکشیر به این صورت است که مقدار مورداستفاده از آن را درون کاسه‌ای ریخته و به آن آب اضافه می‌کنیم و توسط چنگال گلوله‌های خاکشیر را به‌خوبی از هم باز می‌نماییم و بعد به‌آرامی آب ظرف را خالی می‌کنیم. مجدداً به ظرف خاکشیر آب اضافه کرده و کمی صبر کرده و سپس آب کاسه را خالی می‌کنیم. برای تمیز نمودن خاکشیر از شن‌ها نیز باید مرتب ظرف خاکشیر را خالی کرده و مرتب با آب آن را بشوییم. این کار را چند بار تکرار کرده تا خاکشیر از هرگونه برگ و خاشاک و شنی تمیز شود.

مرحله سوم اضافه نمودن مقداری از ترکیب مرحله اول به خاکشیر

مرحله سوم اضافه نمودن مقداری از ترکیب مرحله اول به خاکشیر

مرحله سوم اضافه نمودن مقداری از ترکیب مرحله اول به خاکشیر

در این مرحله مقداری از خاکشیر شسته شده را در قالبی که از قبل چرب نموده‌ایم می‌ریزیم و به دنبال آن ترکیب آب، گلاب، شکر و ژلاتین را که در مرحله اول آماده کرده بودیم به خاکشیر درون قالب اضافه می کنیم. سپس قالب را در یخچال قرار داده و به آن کمی زمان می‌دهیم تا کمی ژله ما سفت شود و به‌اصطلاح خود را ببندد.

مرحله سوم اضافه نمودن غنچه‌های گل محمدی

مرحله سوم اضافه نمودن غنچه‌های گل محمدی

مرحله سوم اضافه نمودن غنچه‌های گل محمدی

وقتی ژله ما مقداری خودش را گرفت آن را از یخچال درآورده و غنچه‌های گل محمدی را بر روی آن قرار داده و مجدداً مخلوط مرحله اول (آب و گلاب و ژلاتین) را اضافه نموده و قالب را دوباره به یخچال برمی‌گردانیم تا ژله ما دوباره سفت شود.

مرحله آخر فرصت دادن به ژله در یخچال برای سفت شدن

مرحله آخر فرصت دادن به ژله در یخچال برای سفت شدن

مرحله آخر فرصت دادن به ژله در یخچال برای سفت شدن

در حدود 4 الی 5 ساعت زمان لازم است تا ژله خود را بگیرد و سفت شود. بعد از آن قالب را از یخچال خارج کرده و با کاردی اطراف آن را باز کنید و در ظرف موردنظر برگردانید.

تهیه ژله خاکشیر با استفاده از پودر ژله آماده

تهیه ژله خاکشیر با استفاده از پودر ژله آماده

تهیه ژله خاکشیر با استفاده از پودر ژله آماده

طریقه آماده‌کردن ژله خاکشیر توسط پودر ژله آماده بسیار آسان است. می‌توان جهت راحتی کار به‌جای استفاده از پودر ژلاتین از پودر ژله بی‌رنگ آماده استفاده کرد. برای این منظور ما به شما پودر ژله آماده آلوئه‌ورا را پیشنهاد می‌دهیم. می‌توانید پودر ژله آلوئه‌ورا رو با مقادیری از آب جوش مخلوط کرده و به شکل بن ماری روی بخار کتری خوب هم بزنید تا مایع یکدست شفافی به شما بدهد. توجه کنید برای ساخت ژله توسط پودر ژله ، شما برای هر بسته کامل دو لیوان آب نیاز دارید اندازه دقیق و طرز ساخت این ژله‌ها بر روی پاکت آن‌ها نوشته شده است. پس از شستن خاکشیرها آن را درون قالب ژله ریخته و مقداری از مخلوط آب و ژله را بر روی آن می‌ریزیم و قالب را در یخچال قرار می‌دهیم. بعد از گرفتن ژله و نیم‌بند شدن آن، مجدداً مخلوط آب و ژله را در ادامه بر روی قالب ریخته و جهت آماده‌شدن ژله خاکشیر در یخچال قرار می‌دهیم.

اگر دوست داشته باشید خاکشیر در تمام ژله به شکل پراکنده پخش شود کار راحت‌تر خواهد بود. به این صورت که مخلوط ژله آماده را به خاکشیر تمیز و شسته شده اضافه کرده و پس از هم زدن آن را درون قالب ریخته و به یکباره در یخچال برای آماده‌شدن قرار دهید.

نکته مهم که باید حتماً به آن توجه کرد عدم استفاده از شکر در پودرهای ژله حاضری است. چراکه پودرهای ژله آماده‌ای که شما از فروشگاه‌ها تهیه می‌کنید خود دارای مقادیری از شکر می‌باشد، پس در طول تهیه ژله خاکشیر با استفاده از این پودرهای آماده نیازی به استفاده مجدد از شکر نخواهید داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *