خواص ادویه جات

طبع آویشن و عرق آن چیست؟ خواص، مضرات و مُصلح آویشن

طبع آویشن و عرق آن چیست؟ خواص، مضرات و مُصلح آویشن

طبع آویشن گرم و خشک بوده و زیاده روی در مصرف آن توسط افراد صفراوی موجب بروز مشکلاتی می شود. آویشن دارای خواص فراوانی بوده و به همین دلیل کاربردهای زیادی نیز دارد و از سال های بسیار دور مورد استفاده در طب سنتی برای درمان بیماری ها بوده است. تسکین گلودرد، کاهش التهاب گلوی ناشی از لارنژیت و جلوگیری از تعریق زیاد پاها به عنوان یک بوگیر طبیعی از جمله خواص و کاربردهای گیاه آویشن است. طبع آویشن به دلیل اینکه گرم است می تواند خواص و مضرات مختلفی داشته باشد که در این مقاله مطالب مفیدی را در این زمینه بیان می کنیم.

طبع آویشن چیست و چه کاربردهایی دارد؟

طبع آویشن چیست و چه کاربردهایی دارد؟

طبع آویشن چیست و چه کاربردهایی دارد؟

همانطور که گفتیم آویشن طبع گرم و خشک دارد و برای افرادی که دارای مزاج گرم و خشک هستند توصیه نمی شود. آویشن به سبب طبع گرم و خشکی که دارد می تواند کاربردهایی زیادی داشته باشد. از آویشن به عنوان مصلح می توان در غذاهایی مانند دوغ، ماست، پنیر تازه، باقلا، لوبیا و نخود سبز استفاده کرد که می تواند طعم و بوی خوشی را به این مواد بدهد. طبع گرم آویشن سبب شده از آن به عنوان ادویه در طبخ غذاهای مختلف استفاده شود که سبب طعم دار شدن آن ها می شود. همچنین آویشن برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی و عفونت های تنفسی نیز مفید است. همچنین در طب سنتی سرکه انگور را به عنوان مصلح آویشن استفاده می کنند.

خواص عرق آویشن چیست؟

خواص عرق آویشن چیست؟

خواص عرق آویشن چیست؟

عرق آویشن نیز مانند خود گیاه آویشن دارای خواص درمانی مختلفی شامل اشتها آور ، ضد نفخ و تشنج ، ضدقارچ و درد مفاصل ، ضد عفونی کننده مجاری تنفسی ، تقویت کننده بینایی ، کوفتگی عضلات ، بالا برنده فشار خون و رقیق کننده آن است. طبع عرق گیاه آویشن گرم بوده و نحوه مصرف آن نصف استکان بعد از هر وعده غذایی توصیه شده است. استفاده از سرکه انگور به همراه آویشن می تواند خواص و مزاج آویشن را بهبود داده و به عنوان یک مصلح مصرف شود.

خواص درمانی آویشن چیست؟

خواص درمانی طبع آویشن چیست؟

خواص درمانی طبع آویشن چیست؟

آویشن از دسته گیاهان ضد التهابی است و می تواند در درمان بیماری های تنفسی و از بین بردن باکتری های دستگاه تنفسی تاثیر داشته باشد. طرز استفاده آویشن برای درمان سرماخوردگی به صورت دمنوش است و برای جلوگیری از عفونت دستگاه تنفسی و خشکی آن نیز می توان از بخور آویشن استفاده کرد. به این صورت که باید گیاه آویشن در آب جوش جوشانده شود و بخار آن استنشاق گردد. این گیاه خاصیت خلط آور دارد و به رفع عفونت و چرک گلو و درمان سرفه کمک می کند. علاوه بر این موارد طبع آویشن و عرق آن می تواند در موارد زیر بسیار مفید بوده و خواص درمانی فوق العاده ای داشته باشد.

1.عرق آویشن برای تقویت سیستم ایمنی بدن

عرق آویشن برای تقویت سیستم ایمنی بدن

عرق آویشن برای تقویت سیستم ایمنی بدن

آویشن دارای انواع مواد معدنی، ویتامین‌هایی نظیر ویتامین ث و ویتامین آ، روغن تیمول و آنتی اکسیدان‌ها است که می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. براساس نظر متخصصان مصرف روزانه دمنوش و عرق آویشن سبب تقویت سیتم ایمنی بدن شده که می‌تواند سلامت فرد را در طول سال از بیماری‌ها و عارضه‌های مختلف حفظ کند. البته افراد دارای مزاج گرم باید در مصرف آن احتیاط کنند زیرا طبع آویشن گرم بوده و ممکن است مصرف بیش از حد آن برای این افراد مشکل ساز شود.

2. تقویت حافظه و بهبود خلق و خو

تقویت حافظه و بهبود خلق و خو

تقویت حافظه و بهبود خلق و خو

وجود ماده فعال کارواکرول در گیاه آویشن سبب تقویت حافظه شده و به رفع افسردگی کمک زیادی می کند. همچنین اگر به طور منظم و با غلظت کم کارواکرول موجود در آویشن وارد بدن شود باعث بهبود خلق و خو و ایجاد حس خوب در فرد می شود.

3.نقش آویشن در کاهش فشار خون و سلامت قلب

نقش آویشن در کاهش فشار خون و سلامت قلب

نقش آویشن در کاهش فشار خون و سلامت قلب

طبع گرم آویشن سبب کاهش فشار خون و پیشگیری از بیماری های قلبی می شود و به دلیل داشتن پتاسیم فراوان برای درمان تپش قبل موثر است. افراد دارای فشار خون بالا باید مصرف آویشن را چه به صورت عرق یا دم نوش تحت نظر پزشک انجام دهند.

4.طبع آویشن و درمان درد‌های عضلانی و درد سیاتیک

طبع آویشن و درمان درد‌های عضلانی و درد سیاتیک

طبع آویشن و درمان درد‌های عضلانی و درد سیاتیک

به دلیل طبع گرم آویشن استفاده از چای یا دم نوش آویشن و حمام آویشن به منظور درمان درد مفاصل، نقرس، ورم مفاصل و درد سیاتیک برای مبتلایان به درد‌های عضلانی، مفصلی و روماتیسمی توصیه شده است. یکی دیگر از خواص گیاه آویشن نقش آن در سلامت استخوان ها است زیرا آویشن سرشار از ویتامینK ، کلسیم، آهن و منگنز بوده که سبب حفظ سلامت استخوان و جلوگیری از اختلال در استخوان ها می شود.

5. رفع نفخ و کمک به هضم غذا در دستگاه گوارش

رفع نفخ و کمک به هضم غذا در دستگاه گوارش

رفع نفخ و کمک به هضم غذا در دستگاه گوارش

طبع گرم آویشن کوهی سبب گرما دادن به بدن و خروج باد از معده و روده ها شده و برای هضم غذا در افراد سرد مزاج مفید است. با استفاده از دم نوش آویشن می توان دل درد و دل پیچه و سکسکه را درمان کرد. ترکیبات تلخ مزه در گیاه آویشن سبب شده استفاده از این گیاه در هضم غذا بسیار مفید باشد. مصرف آویشن بعد از غذا باعث رفع مشکلات دستگاه گوارشی مانند نفخ، سنگینی و گرفتگی عضلات معده می شود.

6.درمان ضعف و بی حالی با آویشن

درمان ضعف و بی حالی با آویشن

درمان ضعف و بی حالی با آویشن

وجود اسیدهای آمینه فراوان و مقادیر بالای آهن در گیاه آویشن، آن را به دارویی موثر جهت درمان ضعف و بی حالی تبدیل کرده است که برای افراد دارای کم خونی و فقر آهن می تواند مکمل و درمان مناسبی باشد.

7.درمان گلو درد با آویشن

درمان گلو درد با آویشن

درمان گلو درد با آویشن

آویشن دارای خواص ضد میکروبی قوی است و در مقابل مقاومت آنتی بیوتیک ها اثر خوبی دارد. بنابراین استفاده از آویشن در رژیم غذایی با به صورت دم نوش می تواند در درمان گلو درد بسیار مفید باشد.

8.مبارزه با سرطان با مصرف آویشن

مبارزه با سرطان با مصرف آویشن

مبارزه با سرطان با مصرف آویشن

آویشن در ترکیبات خود حاوی ماده کارواکرول است که از تکثیر سلول های سرطانی در دوره بزرگ جلوگیری می کند. طبق تحقیقات و مطالعات علمی مبارزه با تورمورها و سلول های سرطانی و درمان سرطان روده بزرگ از خواص مهم گیاه آویشن محسوب می شود. همچنین آویشن کوهی در ساخت دارو برای درمان سرطان سینه یک گزینه امیدوار کننده است.

مضرات آویشن و عوارض جانبی و منع مصرف آن چیست؟

مضرات آویشن و عوارض جانبی و منع مصرف آن چیست؟

مضرات آویشن و عوارض جانبی و منع مصرف آن چیست؟

در بخش های مختلف مقاله اشاره کردیم که مصرف آویشن برای افراد صفراوی که دارای مزاج گرم و خشک هستند توصیه نمی شود و برای آن ها خطرناک است. از دیگر مضرات طبع گرم آویشن و عرق آن می توان از اثر زیان آور آن در طولانی مدت بر قلب و غده تیروئید و بروز آلرژی و التهابات پوستی نام برد که می تواند در اثر مصرف بیش از حد این گیاه ایجاد شوند. همچنین مصرف آویشن به صورت دم کرده یا عرق نیز در هنگام تب مضر بوده و توصیه نمی گردد. زنان باردار از دسته افرادی هستند که باید آویشن را با مشورت و تحت نظر پزشک مصرف کنند به این دلیل که آویشن خاصیت قاعده آور دارد و در صورت مصرف آن در طول بارداری می تواند سبب سقط جنین شود.

خواص آویشن برای درمان انواع بیماری های پوست و مو

  • رشد مو و مبارزه با مشکلات مو با استفاده از روغن اسانس آویشن
  • استفاده از آویشن برای مبارزه با باکتری های بوجود آورنده آکنه در پوست
  • خواص ضد قارچی آویشن برای درمان پای ورزشکاران مفید است.
  • به باز شدن انسدادهای مجاری اعضا کمک می کند
  • آویشن یک منیع غنی از ویتامین A است که در درمان بیماری های مربوط به چشم غیر از  مشکلات مربوط یه شبکیه چشم  مفید است.
  • از خواص مهم دیگر آویشن نرمی و لطافت پوست است.

خواص درمانی آویشن برای بیماری های گوارشی

  • آسان کردن هضم  غذاهای سنگین و دیرهضم
  • استفاده به عنوان ادویه از برگ‌های خشک شده آویشن یا پودر آن
  • درمان آروغ ‌های ناشی از بلغم معده
  • از بین بردن رطوبت معده، کبد و ریه و دستگاه گوارش به دلیل دارا بودن حرارت و خاصیت تحلیل برندگی و زدایندگی
  • پاکسازی مسیر هضم و جذب غذا از مواد زائد
  • به دلیل داشتن خاصیت تحریک کنندگی اشتها می توان از آن در غذاها به عنوان چاشنی استفاده کرد.
  • رفع سرفه و تقویت ریه و دستگاه تنفسی می توان از آویشن به همراه انجیر استفاده کرد.
  • آویشن حاوی روغن های است که در درمان زخم معده مفید است.
  • آویشن تسکین دهنده سردی درد کلیه و مثانه ناشی از سردی
  • برای از بین بردن و دفع سنگ‎های ادراری می توان از آویشن همراه با آب کرفس استفاده کرد.
  • مصرف دمنوش آویشن سبب تسهیل عادت ماهانه می شود.
  • در صورت نداشتن حساسیت و دستور پزشک می توان در دم کرده آن نشست برای سهولت عمل دفع ادرار و عادت ماهانه استفاده کرد.
  • کاهش رطوبت‌های زائد در کبد یا ریه یا مغز با بوییدن آویشن یا خوردن دم کرده آن
  • استفاده از آویشن به صورت موضعی برای تسکین موقت دندان درد

مضرات آویشن به صورت خلاصه

  • در اثر مصرف زیاد آویشن ممکن است به ریه آسیب بزند.
  • مصرف بیش از حد آویشن منجر به آلرژی و التهابات پوستی می شود.
  • آویشن برای افراد دارای فشار خون بالا مضر است زیرا می تواند فشار خون را تا حد زیادی بالا ببرد.
  • مصرف آویشن می تواند تیروئید را تحت تاثیر قرار دهد.

جمع بندی

نام گیاه آویشن به انگلیسی Thyme است که از دسته گیاهان دارویی بوده و بوته مانند و نحیف می باشد. محل رویش آویشن در مزارع پرورش گیاهان دارویی یا دامنه کوه ها است که در فصل بهار می رویند. این گیاه به دلیل خواص فراوانی که دارد به صورت متداول در حوزه درمان و طبخ انواع غذا استفاده می شود.

طبع گرم و خشک آویشن سبب شده مصرف آن برای افراد خاص ممنوع باشد و همراه با آن باید سرکه انگور به عنوان مصلح مصرف شود. از پودر آویشن برای پخت غذا و طعم دار و مزه دار کردن آن استفاده می شود و آویشن را می توان به همراه دوغ به منظور کاهش دل درد و دل پیچه و تسکین سایر مشکلات گوارشی مثل اسهال استفاده کرد. این گیاه به صورت دم نوش و چای نیز برای درمان اختلالات گوارشی و تسکین درد دل مصرف می شود. همچنین برای درمان سرماخوردگی می توان این گیاه را با عسل یا عناب به صورت دمنوش استفاده نمود.