خواص ادویه جات

هر اونس چند گرم است؟

هر اونس چند گرم است؟

بشر در طول تاریخ به منظور قراردادی نمودن معاملات و نیز با توجه به میزان و ارزش اجناس از یکاهای وزنی گوناگونی استفاده نموده است که برخی از آن‌ها در طول تاریخ دچار تغییر و تحول شده‌اند. در این بین یکای اونس یا انس نیز یکی از این واحد‌های وزنی می‌باشد که یک واحد وزنی بین‌المللی به منظور خرید و فروش اجناس گران بها همانند شمش و سکه طلا می‌باشد.

حتما بارها برای شما اتفاق افتاده است که در گزارش اخبار اقتصادی خوانده و یا شنیده باشید، قیمت هر انس طلا در بازار جهانی افزایش یافت، کاهش یافت و یا بدون تغییر باقی ماند اما به راستی این انس به چه مقدار است؟ از نظر مقدار وزنی چقدر است و چگونه می‌توانیم حسی نسب به این واحد وزنی داشته باشم؟

بی شک همگی ما با معیار وزنی گرم به خوبی آشنایی داشته و حس دقیقی نسبت به مقدار آن داریم، پس شاید بهترین راه این باشد که با تبدیل مقدار وزنی هر انس به گرم بتوانیم حس درستی از مقدار آن داشته باشیم. در این نوشته ما سعی داریم تا ضمن معرفی اونس به عنوان یک یکای وزنی بین‌المللی و انواع آن به نحوه استفاده و فرمول‌های موجود برای کار با آن در بازار طلا داخلی و هر اونس چند گرم نیز اشاره نماییم، لطفا تا پایان متن ما را همراهی بفرمایید.

چند سطری پیرامون یکای وزنی اونس

چند سطری پیرامون یکای وزنی اونس

چند سطری پیرامون یکای وزنی اونس

اونس و یا انس (به انگلیسی: Ounce) که معمولا در بازارهای جهانی از آن به طور اختصاری با عنوان OZ نیز استفاده می‌شود در واقع یک یکای وزنی قدیمی می‌باشد که طبق مستندات جزء واحد‌های وزنی دستگاه امپراتوری است که برای خرید و فروش فلزات گران‌بها از آن استفاده می‌شده است. لازم به ذکر است که منظور از یکاهای دستگاه امپراتوری، واحدهای مختلفی است که امپراتوری بریتانیا از آن برای اندازه گیری استفاده می‌نموده و تمامی مستعمرات و کشورهای زیر سلطه این امپراتوری نیز موظف بوده‌اند از این واحد‌ها برای اندازه گیری استفاده نمایند.

علاوه بر این واحد وزنی اونس در دستگاه‌های وزنی گوناگونی از جمله، دستگاه یکاهای معمول ایالات متحده آمریکا مورد استفاده قرار گرفته و دارای انواع مختلفی از قبیل، اونس معمولی، اونس بین‌المللی تروا، اونس ماریا ترزا، اونس اسپانیایی، اونس متریک چینی و انس متریک هلندی می‌باشد.

هر اونس معادل چند گرم است؟

بالاخره هر اونس معادل چند گرم است؟

بالاخره هر اونس معادل چند گرم است؟

همان‌طور که گفته شد اونس دارای انواع گوناگونی می‌باشد که هر یک از آن‌ها دارای وزنی مختص خود بوده و با دیگری متفاوت است. اونس معمولی در دستگاه وزنی بین‌المللی وزنی معادل یک شانزدهم پوند، 400 ارزن و یا 28/349523125 گرم دارد. واحد اونس معمولی یک واحد بسیار رایج در ایالات متحده آمریکا می‌باشد و این در صورتی است که استفاده رسمی از آن در بریتانیا در سال 2000 میلادی به پایان رسیده است، اگرچه همچنان به صورت غیر رسمی از آن در بریتانیا استفاده می‌شود.

یکی دیگر از انواع اونس که بسیار پرکاربرد نیز هست، واحد وزنی اونس تروا می‌باشد. اونس تراوا در دستگاه متریک وزنی بالغ‌بر 31/1034768 گرم را داراست و از آن برای معامله انواع فلزات گران بها از جمله، طلا، پلاتین، نقره، رودیم و پالادیوم استفاده می‌شود. در واقع منظور از اصطلاح رایج یک اونس طلا جهانی، یک قطعه یا ساچمه طلا با وزنی معادل یک اونس تروا و با خلوصی در حد 99/99 درصد یا همان 24 عیار می‌باشد.

اما وزن انواع دیگر اونس به گرم که به نسبت کاربرد کمتری دارند به شرح زیر می‌باشد:

  • اونس ماریا ترزا 28/0668 گرم
  • اونس اسپانیایی 28/75 گرم
  • اونس متریک چینی 50 گرم
  • اونس متریک هلندی 100 گرم

فرمول‌های محاسباتی در بازار طلا ایران

فرمول‌های محاسباتی در بازار طلا ایران

فرمول‌های محاسباتی در بازار طلا ایران

حال که با یکای اونس و میزان آن به گرم آشنا شده‌ایم، قدم بعدی آشنایی با نحوه استفاده از این یکا در محاسبات بازار فلزات گران بها ایران از جمله بازار طلا می‌باشد، در ادامه این مطلب 5 مورد از فرمول‌های پرکاربرد در بازار طلا ایران آورده شده است اما پیش از آن که به سراغ این فرمول‌ها برویم ابتدا باید تعاریف زیر را مطالعه نماییم:

تعاریف

تعاریف

تعاریف

یک اونس طلا: دارای وزن معادل 31/103431 و عیار 24

یک مثقال طلا: دارای وزن معادل 4/608 گرم

منظور از مظنه طلا در ایران: قیمت یک مثقال طلا با عیار 17 یا همان طلا 705

مشخصات سکه تمام بهار آزادی قدیمی یا همان امامی: دارای وزن معادل 8/133 گرم و عیار 21/6 یا همان طلا 900

مشخصات سکه نیم بهار آزادی: وزنی معادل 4/0665 گرم و عیار 21/6 یا همان طلا 900

مشخصات سکه ربع بهار آزادی: وزنی معادل 2/03225 گرم و عیار 21/6 یا همان طلا 900

فرمول اول: نحوه محاسبه مظنه طلا در ایران از طریق انس جهانی:

مظنه طلا = (قیمت یک انس طلا * قیمت به روز هر دلار) / 9/5742

فرمول دوم: نحوه محاسبه قیمت سکه تمام بهار آزادی به‌وسیله اونس جهانی:

قیمت سکه تمام بهار آزادی = (قیمت هر انس طلا * قیمت به روز هر دلار) / 4.24927

فرمول سوم: نحوه محاسبه قیمت هر مثقال طلا 18 عیار یا همان طلا 750 با استفاده از انس جهانی:

قیمت هر مثقال طلا 18 عیار = (قیمت هر انس طلا جهانی * قیمت به روز هر دلار) / 8/999

فرمول چهارم: نحوه محاسبه قیمت یک گرم طلا با هر عیاری با استفاده از قیمت مظنه بازار (یعنی قیمت طلا 17 عیار):

قیمت یک گرم طلا با هر عیاری به نسب مظنه بازار = (Au * مظنه) / (4/608 * 705)

منظور از Au در فرمول بالا نیز عیار مجهول برای تبدیل قیمت می‌باشد. اما برای روشن‌تر شدن نحوه استفاده از فرمول چهارم به مثال زیر دقت نمایید.

مثال 1 قیمت یک گرم طلای 925 عیار، درحالی‌که قیمت مظنه روز برابر با 61355 تومان باشد، چقدر است؟

پاسخ: 17470 تومان

فرمول پنجم: با مقدار معینی پول چقدر طلا می‌توانم بخرم؟

با عیار مشخصY وزن مقدار طلا قابل خرید بر حسب گرم و تحت عنوان مجهول = (Y * 4/608 * 705) / (مظنه * Au)

Au نیز معادل عیار مدنظر طلا برای خرید می‌باشد که معادل اعدادی مثل 750 یا 925 یا 935 و… می‌باشد. اما به منظور روشن شدن فرمول پنجم به مثال زیر توجه نمایید.

مثال 2 با مبلغی معادل 8000000 تومان و مظنه روز برابر با 61000 تومان، چند گرم طلا با عیار 925 می‌توان خریداری نمود؟

پاسخ: 460/60 گرم

سخن پایانی

در این نوشته سعی شد تا در حداقل زمان ممکن تمامی اطلاعات موردنیاز به منظور آشنایی کامل با واحد وزنی اونس و ارتباط آن با بازار طلا ایران در اختیار شما قرار گیرد، با امید آن که مطالب فوق مفید واقع شده باشد.

1 دیدگاه در “هر اونس چند گرم است؟

  1. حامد گفت:

    بسیار عالی متشکرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *