آشپزی

طرز تهیه کیک ساده بدون فر (قابلمه‌ای)

طرز تهیه کیک ساده بدون فر (قابلمه‌ای)

پخت کیک در فر محبوب ترین روش است اما روش های زیادی برای تهیه کیک وجود دارد. اگر به مایکروویو، فر و آون دسترسی ندارید، می توانید با استفاده از اجاق گاز و قابلمه بزرگ، سبد بخار و یا ظرف شیشه ای کیک ساده بدون فر درست کنید. هنگام مسافرت و یا کمپ کردن و در موقعیت هایی که به فر یا مایکروویو دسترسی ندارید، می توانید به راحتی درون قابلمه و بر روی شعله گاز کیک های خوشمزه بپزید. نتیجه این روش، مشابه کیک پخته شده در اجاق گاز اما نرم تر و مرطوب تر می شود. در ادامه با آموزش پخت کیک ساده بدون فر (قابلمه‌ای) همراه ما باشید.

خرید ادویه

خرید ادویه

طرز تهیه کیک ساده بدون فر

طرز تهیه کیک ساده بدون فر

طرز تهیه کیک ساده بدون فر

اگر ترازوی آشپزخانه ندارید ،برای اندازه گیری مواد اولیه از یک فنجان یا لیوان به عنوان پیمانه استفاده کنید. این دستور برای تعداد 6 نفر مناسب است. با این که پخت کیک بسیار آسان است اما دقت بسیار بالایی می خواهد. اگر در اندازه گیری مواد اولیه بی دقتی کنید و یا مراحل ترکیب مواد و نکات مهمی که در ادامه به شما گفته ایم را رعایت نکنید ممکن است مشکلاتی چون خمیر شدن کیک، خوب پف نگردن آن، سوختن مواد کیک و … به وجود بیاید. پس در انجام مراحل پخت کیک دقیق باشید تا در انتها یک کیک خوشمزه و لطیف داشته باشید.

مواد لازم برای تهیه کیک ساده بدون فر

  • آرد سفید: 2 فنجان سر پر
  • تخم مرغ: 3 عدد متوسط
  • شیر: نصف فنجان
  • شکر: ا فنجان سر پر
  • روغن: نصف فنجان
  • وانیل: 1 قاشق مربا خوری
  • بیکینگ پودر: 2 قاشق مرباخوری
  • نمک: 1 پنس
  • ماست: اختیاری
  • گردو برای تزئین: به مقدار لازم

طرز تهیه خمیر کیک ساده بدون فر

ابتدا سفیده و زرده تخم مرغ ها را از یکدیگر جدا می کنیم و سفیده را با دور تند هم زن برقی آنقدر به هم می‌زنیم تا سفیده ها کف کند. سپس آرد سفید را 2 تا 3 بار الک کرده و همراه با بیکینگ پودر داخل کاسه گودی می ریزیم.

بعد از آن، فنجان شکر را با زرده های تخم مرغ و وانیل در ظرفی جداگانه مخلوط کرده و سپس روغن و شیر را هم به آن اضافه می کنیم و به خوبی آنها را با هم زن مخلوط می کنیم. زمانیکه ظرف حاوی زرده تخم مرغ با بافی مواد به خوبی ترکیب شد، به آرامی و طی چند مرحله به آن آرد الک شده را اضافه می کنیم و با لیسک در یک جهت، به صورت دورانی خوب مخلوط می کنیم و تا زمانی که رنگ آن تغییر کند هم زدن را ادامه می دهیم. در این مرحله می توانید 2 قاشق ماست به مواد اضافه کنید. افزودن ماست به مواد کیک، بافت کیکتان را لطیف تر می کند.

در انتها سفیده تخم مرغ را که پیش تر با همزن زده بودیم و به خوبی کف کرده بود را به ظرف مواد کیک اضافه کرده و خوب با لیسک همه مواد را مخلوط می کنیم. حالا مواد کیک ساده شما آماده است تا درون تابه قرار بگیرد.

آماده سازی قابلمه برای پخت کیک

قابلمه ای را انتخاب کنید از نظر ابعاد متناسب با حجم مواد اولیه شما باشد و بهتر است از قابلمه نچسب یا همان تفلون برای این کار استفاده کنید. سپس کف قابلمه را با یک کره به خوبی چرب کنید و آن را روی شعله گاز قرار داده کمی صبر کنید تا قابلمه گرم شود. در مرحله بعد مواد کیک را درون قابلمه بریزید. در این مرحله می توانید گردو را بر روی مواد بریزید. زمان تقریبی برای پخت کامل کیک درون قابلمه، 45 دفیقه می باشد. پس از این مدت کیک ساده بدون فر شما آماده سرو است. فقط کیک را باید حدود 10 دقیقه درون قابلمه بگذارید بماند تا خنک شود و به راحتی از آن جدا شود. در غیر این صورت ممکن است کیک به کف قابلمه بچسبد.

نکات مهم در تهیه کیک ساده بدون فر

  1. تمام مواد جهت آماده سازی بایستی حداقل نیم ساعت قبل از استفاده بیرون از یخچال باشند تا به دمای محیط رسیده و قابل استفاده شوند.
  2. شعله گاز در پخت کیک ساده درون قابلمه باید همواره کم باشد و کیک قابلمه ای شما بایستی با دمای پایین بپزد.
  3. همیشه مواد را در یک جهت هم بزنید. این کار باعث می شود کیک شما خوب پف کند.
  4. در روش پخت کیک درون فر یا آون باید تمام سطح قالب را به خوبی چرب کنید. اما هنکام پخت کیک درون قابلمه فقط کافیست کف قابلمه را چرب کنید چون اگر دیواره ها را چرب کنید کیک پف نخواهد کرد.
  5. در مراحل پخت کیک همیشه یادتان باشد که در نیم ساعت ابتدایی پخت، چه درون قابلمه و چه فر و آون نباید درب آن را باز کنید. پی از نیم ساعت می توانید یک خلال دندان درون کیک فرو کرده و اگر مواد کیک پخته شده و خام نباشد به خلال دندان نخواهد چسبید. در این مرحله کیک آماده شده است.
  6. حتما قابلمه را پیش از ریختن مواد کیک دروت آن کمی گرم کنید و سپس مواد را داخل آن بریزید.
  7. در انتخاب ابعاد قابلمه نسبت به مواد کیک خوب دقت کنید زیرا اگر قابلمه بیش از حد بزرگ باشد کیک به خوبی پف نمی کند.
  8. اگر کیک قابلمه ای شما کاملاً پخته نشده است، آن را درون فویل بپوشانید و به مدت 5 تا 10 دقیقه بیشتر درون قابلمه بپزید.
  9. اگر بیکینگ پودر را بیش از حد گفته شده درون مواد کیک بریزید نتیجه عکس می دهد و باعث می شود کیک شما به خوبی پف نکند.
  10. آرد سفید کیک را حتما 2 الی 3 بار الک کنید تا کیک قابلمه ای شما به خوبی پف کند.
کلام آخر

پیش از اختراع اجاق های گاز و برقی، کیک ها روی اجاق گاز و درون قابلمه و ماهیتابه پخته می شدند و بسیار هم خوش طعم وبودند. امروزه حتی با اختراعات جدید، می توان از روش های قدیمی پخت استفاده کرد و با داشتن هر شرایط و قرار گرفتن در هر موقعیتی کیک های خوشمزه پخت و از آن لذت برد. ما در این نوشته طرز تهیه کیک ساده بدون فر را به شما آموختیم. جالب است بدانید در این روش پخت، کیک شما بسیار نرم و لطیف تر می شود. پس بی درنگ یا استفاده از این آمورش این کیک خوشمزه و راحت را در خانه بپزید و نوش جان کنید.

 امیدواریم از طرز تهیه کیک ساده بدون فر (قابلمه‌ای) استفاده لازم را برده باشید، ادویه جات حاج محمد جلالی معتبرترین سایت و فروشگاه آنلاین ادویه جات در ایران با بیش از 100 سال سابقه می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *