خواص ادویه جات

چرا سرآشپز ها از کلاه های بلند استفاده می کنند ؟

چرا سرآشپز ها از کلاه های بلند استفاده می کنند ؟

یکی از نکات خوب درباره کار در آشپزخانه، رعایت کردن سنت ها و ارزش های دیرینه آن است که ریشه در تاریخ معاصر دارد.

از تکنیک های مورد استفاده در تهیه وعده های غذایی مختلف گرفته تا لباس آشپز، تقریباً همه ی آن ها دارای تاریخچه است. وقتی پا به آشپزخانه می گزاریم، در حال ادای احترام به یک سنت طولانی و تاریخی هستیم. برخی از این سنت ها حتی به بیش از 200 قرن پیش باز میگردد.

خرید ادویه

خرید ادویه

تاریخچه کلاه بلند سرآشپز

کلاه سفید سر آشپز به عنوان یک لوازم جانبی جذاب و همچنین برای مناسب برای لباس او است. کلاه سفید برای سرآشپزان به منظور داشتن بیشترین عزت و افتخار نسبت به کاری که انجام می دهند می باشد. اما سوال اینجاست که چرا سر آشپز های مدرن هنوز از یک کلاه سفید استفاده می کنند.

بر اساس تاریخ استفاده از کلاه سفید بلند برای سر آشپزان به سال 1815 میلادی، پس از انتخاب نخست وزیر فرانسه چارلز تالیراند باز می گردد. سرآشپز شخصی تالیراند معتقد بود که رنگ سفید از همه رنگ ها بهداشتی تر است و نمایانگر تمیزی در یک آشپز خانه می باشد.

چرا سرآشپز ها از کلاه های بلند استفاده می کنند ؟

داستان دیگری در مورد کلاه سرآشپز وجود دارد. این داستان به 146 سال قبل از میلاد مسیح، زمان امپراتوری بیزانس در یونان باز می گردد.

هنگامی که دشمنان شکست خوردند، سرآشپزهای یونانی برای ایمنی و محافظت به صومعه های محلی سفر کردند. آنها به تدریج لباس محلی راهب ها را پوشیدند که از جمله آن یک کلاه لوله ای بزرگ بود. حتی پس از پیروزی یونانیان در برابر سربازان بیزانس، سرآشپزها به عنوان اظهار مخالفت و همبستگی به اهدای کلاه های خود ادامه دادند.

تاریخچه چین های روی کلاه سر آشپز

چین های روی کلاه سفید سرآشپز ها 2 دلیل دارد. دلیل اول چین ها زیبایی کلاه سفید سرآشپز را چند براب می کند و مدرن تر می کند. دلیل دوم که دلیل اصلی آن به شمار می آید، چین های روی کلاه بیانگر تجربه و دستور عمل هایی آشپزی است که سرآشپز می داند. بنابراین اگر کلاه سرآشپزی 100 چین داشت، به این معنی است که سرآشپز 100 روش مختلف درست کردن غذا، ترکیب ادویه جات سس و بی نهایت روش برای جوشاندن تخم مرغ می داند.

اگر چه امروزه تعداد چین های روی کلاه برای تسلط شما بر غذا ها میزان یکسانی ندارد، اما هنوز بیانگر تجربیات سرآشپز می باشد.

چرا سرآشپز ها از کلاه های بلند استفاده می کنند ؟

طول کلاه سر آشپز مهم است

قد کلاه و عنوان آن در طول تاریخ بسیار تغییر کرده است. به عنوان مثال در 1800 میلادی کلاه بلند در میان سرآشپزان به این معنا بود که سرآشپز دارای هوش و دانایی بیشتری نسبت به بقیه سرآشپزان در منطقه می باشد.

پدر آشپزی کلاسیک فرانسوی، ماری آنتوان کارم که او به عنوان “سرآشپز پادشاهان و پادشاه سرآشپزها” شناخته می شود. او تصمیم گرفت کارمندان خود از کلاه های سفید با سایز های مختلف استفاده کنند. البته کلاه خود او بلند ترین کلاه در میان همه آن ها بود که نشانگر اقتدار اود بود. كلاه پادشاه سرآشپزها 18 اینچ قد داشت و برای حفظ تعادل آن باید با مقوا تقویت می شد تا فقط نقش خود را به عنوان سر آشپزخانه نشان دهد.

در عصر حاضر، بیشتر سرآشپزها فقط از کلاه های 9-12 اینچ قد می پوشند. با این حال، هنوز هم نمایانگر اقتدار در آشپزخانه است.

سایر داستان های کلاه سرآشپز

هنوز داستان های زیادی درباره منشا کلاه سرآشپز وجود دارد. یک داستان مشهور مربوط به دوره هنری هشتم بود که پادشاه موی خود را در سوپ صبحگاهی یافت. بنابراین سرآشپز که غذا را آماده کرده بود، سر خود را از دست داد. از جانشین سرآشپز خواسته  شد تا کلاهی بر سر کند تا از اتفاق مشابه جلوگیری شود.

صرف نظر از اینکه چه سرآشپزی آشپز است و اینکه از چه مدل کلاهی استفاده می کند، یک چیز واضح و روشن باقی مانده است، همه سرآشپز ها سزاوار احترام هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *