خواص ادویه جات

ادویه های لاغر کننده و چربی سوز

ادویه های لاغر کننده و چربی سوز

تا به حال به این فکر کرده اید که چرا گاهی  غذاها  بی مزه هستند یا طعم مطبوعی ندارند؛ یا اینکه چه چیزهایی به غذا طعم و عطر می دهند و یک غذا را خوش خوراک و خوشمزه می کنند. از دیرباز در تمام فرهنگ ها و کشورها، در طبخ مواد اولیه برای تهیه خوراک، از چاشنی ها و ادویه های متفاوتی استفاده می شده است و همین تفاوت در انتخاب ادویه در هر فرهنگی، تنوع در غذاهای ملل مختلف را به وجود آورده است.

برخی از کشورها مانند هند، برخی کشورهای عربی و افریقایی از ادویه متنوع تر و بیشتری در غذاها استفاده می کنند. در ایران هم با توجه به رویش بسیاری از گیاهانی که از آن ها ادویه استخراج می شود، مصرف آن بالاست. این را هم بگوییم که کلمه ادویه ریشه در واژه دوا دارد چراکه بسیاری از گیاهانی که ما امروزه به عنوان ادویه به صورت روزمره در غذاها استفاده می کنیم، سابقاً به عنوان دارو برای درمان برخی بیماری ها کاربرد داشته است. امروزه هم باور عموم بر این است که استفاده از برخی ادویه ها در شرایط خاص بدنی می تواند مفید باشد.

خرید ادویه

خرید ادویه

ما در این مقاله تلاش می کنیم با توجه به تمایل بسیاری از افراد برای کاهش وزن، به ادویه های لاغرکننده و چربی سوزی که به راحتی می توان از آن ها در غذاها استفاده کرد، اشاره کنیم؛ پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

مصرف ادویه برای لاغری و چربی سوزی

مصرف ادویه برای لاغری و چربی سوزی

مصرف ادویه برای لاغری و چربی سوزی

این روزها لاغری و تناسب اندام طرفداران زیادی پیدا کرده است و کسانی که از اضافه وزن رنج می برند، به دنبال راه های سریع و کم خطر برای خلاص شدن از آن هستند. یکی از راه هایی که از گذشته مورد توجه عموم بوده است، استفاده از ادویه های بخصوصی است که علاوه بر افزایش متابولیسم و سوخت و ساز بدن، باعث احساس سیری در مصرف کننده نیز می شوند. در ادامه فهرستی از ادویه های مفید در کاهش وزن و چربی سوزی را برای شما می آوریم.

ادویه های مناسب برای چربی سوزی و لاغری

  • هل: دانه های هل طبیعت گرم دارند و در تقویت سیستم گوارشی خصوصاً معده و روده ها مؤثر هستند و برای تسکین دردهای شکمی و از بین بردن نفخ مؤثر هستند. اگر بعد از غذا خوردن دانه های هل را بجوید، به هضم غذا کمک می کنند و بوی بد دهان را نیز از بین می برند. اگر مایل هستید از ادویه هل برای لاغری بهره بیشتری ببرید، می توانید موقع دم کردن چای، چند دانه هل به درون آن بیندازید یا اینکه دانه های هل را به صورت جداگانه دم کنید و بعد از غذا یک فنجان از آن را بنوشید.
  • سیاه‌دانه: اگر می خواهید از شر چربی های شکمتان خلاص شوید، سیاه دانه یکی از بهترین ادویه ها برای این کار است. یادتان باشد که سیاه دانه را آسیاب نکنید. می توانید این دانه معجزه گر را با عسل ترکیب کنید و صبحها حدود یک قاشق چای خوری از این ترکیب را میل کنید یا اینکه مقداری از آن را با صبحانه یا عصرانه مصرف کنید؛ همچنین می توانید روغن سیاه دانه را از عطاری ها تهیه کنید و روزانه 20 تا 30 قطره از آن را با غذا میل کنید.
  • زیره: زیره یک ادویه همه فن حریف است که هم به تولید انرژی بیشتر در بدن کمک می کند و هم به دستگاه گوارش برای هضم غذا. این ادویه برای کاهش قند خون در افراد دیابتی هم مؤثر است و خاصیت ضد افسردگی و اضطراب دارد. این ادویه دارای مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است و می تواند با جذب کلسترول و چربی در سیستم گوارش، به کاهش وزن بدن کمک کند. دانه های زیره کالری خیلی کمی دارند از این رو می توان با خیال راحت در غذاهایی مثل انواع سوپ ها، غذاهای تند و خورش ها و … از آن استفاده کرد و از خواص لاغرکنندگی آن بهره برد.
  • زردچوبه: زردچوبه یکی از متداول ترین ادویه هایی است که به صورت روزانه استفاده زیادی دارد. این ادویه با دارا بودن ترکیبات مؤثر، مانع از تجمع چربی در رگ ها می شود. همچنین به دلیل خاصیت سم زدایی که دارد برای بهبود عملکرد کبد در افراد هپاتیتی یا کسانی که از کبد چرب رنج می برند، مفید است. زردچوبه خاصیت ضدنفخ دارد و مانع گرفتن عضلات شکم پس از صرف غذا یا در دوران قاعدگی می شود. اگر مایل هستید برای کاهش وزن از این ادویه استفاده کنید، بهتر است آن را به شیر اضافه کنید و بنوشید.
  • دارچین: این ادویه خوش بو به افزایش متابولیسم بدن کمک می کند و با کاهش قند خون باعث کاهش وزن می شود. دارچین به دلیل اینکه نقش مهمی در کاهش قند خون دارد، در بین افراد دیابتی هم بسیار پرطرفدار است. علاوه بر آن، این ادویه در تقویت کبد و قلب نقش دارد و آرامش بخش و شادی آور است. همچنین برای کسانی که از بوی بد دهان شکایت دارند، مفید است.  بهترین راه استفاده از دارچین برای کاهش وزن این است که جوشانده چوب دارچین را تهیه کنید یا در هنگام دم کردن چای، از چوب دارچین هم استفاده کنید یا اینکه مقداری پودر دارچین را به تنهایی یا ترکیب شده با عسل روی، میوه بریزید و به عنوان دسر میل کنید.
  • زنجبیل: یک ادویه با طبع گرم است که روده ها را تقویت می کند. زنجبیل در کنار افزایش متابولیسم و سوخت و ساز بدن، باعث ایجاد حس سیری می شود و نمی گذارد، پرخوری کنید. برای اینکه بیشتر از چربی سوزی زنجبیل استفاده کنید، بهتر است قبل از غذا یک تکه کوچک از زنجبیل تازه را بجوید یا اینکه با آبلیمو و کمی نمک آن را میل کنید.
  • خردل: خردل یک چربی سوز واقعی است و تنها مصرف حدود 3 قاشق چای خوری از آن به میزان 25 درصد متابولیسم بدن شما را افزایش می دهد که آن هم به دلیل وجود یک ماده شیمیایی در آن است که میزان هورمون افدرین را که یک چربی سوز طبیعی است، در خون افزایش می دهد. پس به یاد داشته باشید که تنها با خوردن سه قاشق خردل در روز می توانید 45 کیلوکالری بسوزانید.
  • گل میخک: میخک به عنوان ادویه در انواع خوراک ها استفاده می شود و خوشبختانه تأثیر زیادی هم بر کاهش وزن دارد. این ادویه در هر صد گرم 320 کیلوکالری انرژی دارد و مصرف آن به صورت چای یا دمکرده برای چربی سوزی بسیار مفید است. علاوه بر آن، میخک به بهبود عملکرد روده ها کمک می کند و برای درمان ضعف اعصاب و تنگی نفس استفاده می شود.

Clove tea

اگر مایل به نوشیدن چای میخک بودید، کافی است یک قاشق غذاخوری از آن را آسیاب کنید و با یک فنجان آب بجوشانید و یک سوم از آن را قبل از غذا میل کنید. گل میخک با خاصیت کم کنندگی اشتها، از پرخوری جلوگیری می کند.

  •  پودر سیر: سیر با کم کردن اشتها مانع پرخوری می شود و از سوی دیگر با افزایش متابولیسم بدن، به شما کمک می کند کالری بیشتری بسوزانید و به راحتی لاغر شوید؛ همچنین سیر تازه سرشار از  ویتامین A، B و C  است و یک آنتی اکسیدان قوی به شمار می رود. سیر را تقریباً در تمام غذاها می توانید استفاده کرده و  پودر آن را نیز به سالاد، سس، سوپ و… اضافه کنید. اگر مایل هستید از این ادویه معجزه گر برای لاغری کمک بگیرید، کافی است یک تا دو حبه سیر را له کرده و با یک قاشق عسل و مقداری آب ترکیب کنید و به مدت یک ماه هر شب قبل از خواب بنوشید.
  • فلفل سیاه: فلفل ها از هر نوعی که باشند، دارای طبع گرم هستند و باعث افزایش متابولیسم و سوخت و ساز بدن می‌شوند؛ به همین خاطر اغلب ما وقتی غذاهای تند می خوریم عرق می کنیم یا دمای بدنمان افزایش می یابد.

Black pepper

فلفل سیاه در واقع میوه این گیاه است که خشک شده و به خاطر ماده ای به نام پپرین، طعم تندی دارد و در بدن باعث کالری سوزی می شود. مصرف روزانه فلفل به میزان یک تا دو قاشق چایخوری در روز به شما در چربی سوزی و لاغری کمک می کند.

  • جینسینگ: مکانیسم اثر جینسینگ به این صورت است که با کاهش جذب چربی غذا، سبب دریافت کالری کمتری از هر وعده غذایی می شود. این ماده متابولیسم بدن را نیز افزایش می دهد و به این ترتیب نیز به روند لاغری کمک می کند. جینسینگ را می شود به طرق مختلف نظیر چای، پودر، کپسول یا نوشیدنی انرژی زا مصرف کرد.
  • رازیانه: یک ادویه پرکاربرد با خواص درمانی زیاد است. دانه های رازیانه مقادیر زیادی ویتامین، فیبر و آنتی اکسیدان دارند. اگر به خاطر خاصیت چربی سوزی می خواهید از این دانه ها استفاده کنید، بهتر است یک تا دو قاشق چایخوری از آن را با هاون دستی آسیاب کنید و در کمی آب جوش بخیسانید و میل کنید. بهتر است میزان مصرف روزانه شما بیشتر از مقدار گفته شده نباشد.
  • رزماری: این گیاه نیز به صورت تازه یا ادویه پودرشده در انواع غذاها خصوصاً غذاهای گوشتی مصرف می شود و خاصیت چربی سوزی بالایی دارد.
  • دانه گشنیز: دانه های گشنیز منبع غنی برای بسیاری موادمعدنی ضروری مانند روی، مس، پتاسیم و… برای بدن هستند، همچنین مقادیر بالایی آنتی اکسیدان در آن‌ها یافت می شود و در چربی سوزی هم بسیار مؤثر هستند. مقدار مجاز مصرف روزانه پودر دانه گشنیز، 2 قاشق چایخوری در روز است.
  • تخم شنبلیله: مصرف این ادویه باعث کاهش اشتها و بروز احساس سیری در شما می شود؛ بنابراین بهتر است بعد از مصرف یک وعده غذایی کوچک، با ماست میل شود تا در شما احساس سیری به وجود آورد؛ برای این منظور باید در ابتدا دانه های شنبلیله را در یک ماهیتابه کمی تفت دهید تا تغییر رنگ دهند، سپس آن ها را آسیاب کنید و یک قاشق چایخوری از پودر به دست آمده را در یک کاسه کوچک ماست بریزید و میل کنید.
سخن پایانی

Concluding remarks

استفاده از ادویه ها برای چربی سوزی و کاهش وزن یک راه کم دردسر و آسان است؛ فقط باید به این نکته توجه کنید که مصرف هر ماده ای بیشتر از حد مجاز، می تواند آسیب زننده باشد، پس بهتر است همیشه تعادل را رعایت کنید. نکته دیگر اینکه چنانچه از نظر فیزیکی دچار مشکل یا بیماری خاصی هستید، پیش از استفاده از این ادویه ها به صورت مرتب، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *