خواص ادویه جات

نمک هيماليا صورتی چه خواصی دارد؟ + خرید و نحوه استفاده

نمك هيماليا صورتی چه خواصی دارد ؟ + خرید و نحوه استفاده

نمک یک ماده معدنی است که از کلرید سدیم تشکیل شده و از منابع زیرزمینی استخراج می شود. این ماده یکی از مهم ترین چاشنی های غذا محسوب می شود و برای طعم دادن یا ضدعفونی کردن مواد غذایی کاربرد فراوانی دارد. به دلیل مشکلاتی که ناشی از مصرف بیش از حد نمک معمولی به وجود می آید، امروزه در سراسر دنیا افراد، نمک صورتی هیمالیا را جایگزین آن کرده اند.

نمک صورتی هیمالیایی، نوعی سنگ نمک از منطقه پنجاب پاکستان و نزدیک کوه‎ های هیمالیا است. در برخی از نقاط دنیا، نمک صورتی را به عنوان خالص ترین نمک می شناسند. این نمک به صورت طبیعی صورتی رنگ بوده و مملو از مواد معدنی است.

این روزها نمک هیمالیا جای خود را در فروشگاه های سراسر دنیا باز کرده و رنگ صورتی جذاب و خواصش آن را به یکی از مواد اصلی در آشپزخانه ها تبدیل کرده است. نمک هيماليا صورتی حاوی مواد معدنی، منیزیم و پتاسیم بوده و همچنین برای سلامت و شادابی پوست مفید است. در این مقاله پیرامون نمک هیمالیا، مواد تشکیل دهنده و خواص آن خواهید خواند.

چرا نمک هیمالیا صورتی است؟

چرا نمک هیمالیا صورتی است؟

چرا نمک هیمالیا صورتی است؟

نمک هیمالیا صورتی همانند نمک خوراکی از کلرید سدیم تشکیل شده و فاقد مواد افزودنی و کاملا طبیعی است. این نمک دارای مواد معدنی کمیاب از جمله آهن، منیزیم، پتاسیم کلسیم بوده و به صورت بلورهای نمکی صورتی یا گلبهی در دیواره های معدن تشکیل می شود.

رنگ صورتی نمک هیمالیا مربوط به مواد معدنی موجود در آن به ویژه آهن است. این نمک کاملا به صورتی دستی استخراج می شود و فاقد کالری، پروتئین، چربی، کربوهیدرات ها، فیبر و قند است. از آنجایی که نمک صورتی هیمالیا دارای سدیم خالص است، می تواند میزان قابل توجهی سدیم به رژی مغذایی شما اضافه کند.

خواص نمک هيماليا چیست ؟

خواص نمك هيماليا

خواص نمک هيماليا

نمک صورتی برای سلامتی بسیار مفید است و در مقایسه با سایر نمک های موجود در بازار، فواید منحصر به فردی دارد. در ادامه به خواص نمک هیمالیا اشاره می شود.

  • تأمین مواد معدنی و مغذی بدن

نمک هیمالیا صورتی دارای 84 ماده معدنی کمیاب است و می تواند سدیم لازم را برای بدن تأمین کند. کلرید سدیم موجود در این نمک موجب رفع کم خوابی می شود. از آنجایی که نمک صورتی از نمک معمولی شورتر است، مقدار کمی از آن می تواند طعم مطبوعی به غذا داده و میزان مصرف نمک را پایین می آورد.

  • بهبود عملکرد دستگاه گوارش

نمک هیمالیا از نمک معمولی طبیعی تر بوده و فاقد مواد افزودنی است. سدیم موجود در این نمک به جذب اسیدهای آمینه، گلوکز و آب در بدن کمک می کند و با بهبود عملکرد دستگاه گوارش موجب جذب مواد مغذی بیشتر می شود.

  • آبرسانی به بدن و جلوگیری از مسمومیت با سدیم

افزودن مقداری کمی نمک صورتی به وعده های غذایی و نوشیدنی ها می تواند به جلوگیری از دهیدراته شدن بدن و برقراری تعادل مایعات کمک کند. به علاوه این نمک از ابتلا به بیماری هایپرناترمی یا مسمومیت با سدیم نیز جلوگیری می کند.

این بیماری زمانی رخ می دهد که سطح سدیم خون بسیار زیاد شده و بدن دچار کم آبی شود؛ از آنجایی که کریستال های نمک صورتی درشت تر از نمک معمولی است و طعم شورتری دارد، شما می توانید با مقدار کمی از آن غذا را طعم دار کرده و سدیم کمتری وارد بدن کنید.

  • حفظ رطوبت پوست

نمک هیمالیا صورتی موجب حفظ رطوبت پوست می شود و گزینه مناسبی برای رفع خستگی است. شما می توانید نصف فنجان نمک را در سه لیتر آب حل کرده و پاها را در آن قرار دهید. این کار موجب نرمی و لطافت پوست شده؛ همچنین در برطرف کردن خستگی و گرفتگی پاها نقش مؤثری دارد.

در ضمن می توانید با این محلول، استحمام کرده و از طریق جذب پوستی، مواد معدنی لازم برای بدن را تأمین کنید. مخلوط نمک صورتی و آب موجب آبرسانی و لطافت پوست می شود.

  • تسکین دردها

منیزیم و مواد معدنی موجود در نمک هیمالیا موجب رفع گرفتگی عضلات می شوند. شما می توانید بعد از ورزش و فعالیت های بدنی سخت، با محلول نمک صورتی و آب گرم استحمام کرده و این محلول را روی پوست ماساژ دهید؛ این کار باعث جذب مواد معدنی از طریق پوست و از بین رفتن گرفتگی عضلات شود.

  • پاکسازی سینوس ها

نمک هیمالیا دارای خاصیت ضدباکتری و ضدعفونی بوده و برای از بین بردن آلودگی های مجاری تنفسی و سینوس ها بسیار مفید است. برای پاکسازی سینوس ها و حفره های تنفسی، می توانید مقدار کمی از نمک هیمالیا را با آب ولرم مخلوط کرده و بینی و مجاری تنفسی را با آن شستشو دهید.

  • حفظ شادابی پوست صورت

نمک هیمالیا برای شاداب نگه داشتن پوست صورت و از بین بردن آلودگی ها نقش مؤثری دارد. شما می توانید یک قاشق چای خوری نمک هیمالیا را در یک فنجان آب مقطر و نصف قاشق چای خوری مایع منیزیم ترکیب کرده و در طول روز چند بار آن را روی صورت یا بدن اسپری کنید. بعد از اسپری کردن، برای جذب بهتر مواد معدنی، پوست را چند دقیقه ماساژ دهید.

  • لایه برداری و پاکسازی پوست

لایه برداری منظم پوست، موجب افزایش تولید کلاژن و لطافت و زیبایی پوست می شود. نمک هیمالیا با خاصیت سم زدایی و لایه برداری می تواند به دفع آلودگی ها و بافت های چربی پوست کمک کرده و آن را شفاف و درخشنده کند.

برای تهیه ماسک لایه بردار یک قاشق غذاخوری نمک صورتی هیمالیا را به همراه نصف قاشق غذاخوری روغن زیتون ترکیب کرده و آنرا به آرامی روی پوست به صورت دورانی ماشاژ دهید. بعد از 5 دقیقه، ماسک را با آب ولرم بشویید. این مخلوط برای جلوگیری از چین و چروک، از بین بردن سلول های مرده و آبرسانی به پوست مفید است.

  • درمان سرماخوردگی و آنفولانزا

نمک صورتی تأثیر چشم گیری در بازیابی سطح الکترولیت های بدن در زمان کم دارد. شربت آبلیمو و نمک هیمالیا برای ورزشکاران و افرادی که دچار سرماخوردگی و آنفولانزا می شوند بسیار مفید است. برای تهیه این شربت یک چهارم قاشق چای خوری نمک هیمالیا را در دو فنجان آب مخلوط کرده و نصف فنجان آبلیمو و یک قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کنید. این شربت را در زمان بیماری روزی دو بار بنوشید؛ ورزشکاران می توانند از این نوشیدنی در حین ورزش استفاده کنند.

  • تسکین درد و التهاب گلو

محلول آب و نمک صورتی می تواند در از بین بردن باکتری ها، برطرف شدن التهاب و کاهش درد گلو مؤثر باشد. برای تهیه این محلول، یک چهارم قاشق چای خوری نمک هیمالیا را با یک فنجان آب گرم مخلوط کرده و از آن برای شستشوی گلو استفاده کنید. این محلول را در زمان سرماخوردگی روزی سه بار غرغره کنید.

  • پاکسازی محیط و تصفیه هوا

نمک صورتی هیمالیا می تواند نقش مؤثری در تصفیه هوا داشته باشد فقط کافی است شما تکه ای از سنگ نمک هیمالیا را در اتاق خود بگذارید و تأثیر فوق العاده آن را ببینید. این نمک با جذب آلودگی های محیط هوا را تصفیه کرده و تنفس را برای شما راحت تر می کند.

  • تقویت استخوان ها

مواد معدنی موجود در نمک هیمالیا از بروز پوکی استخوان جلوگیری می کنند؛ بهتر است استفاده از این نمک را در رژیم روزانه خود قرار دهید اما فراموش نکنید که مصرف بیش از حد نمک برای سلامتی مضر است.

  • کنترل فشار خون

از آنجایی که طعم شور نمک صورتی از نمک معمولی بیشتر است، مصرف میزان کمی از آن در غذا می تواند طعم مورد نظر شما را ایجاد کند؛ بنابراین افراد مبتلا به فشار خون می توانند از آن استفاده کرده و سدیم و مواد معدنی لازم بدن را تأمین کنند.

نحوه استفاده نمک هيماليا صورتی

نحوه استفاده نمك هيماليا صورتی

نحوه استفاده نمک هيماليا صورتی

نمک هیمالیا صورتی را می توان در هنگام پخت و پز، در زمان صرف غذا یا برای نگهداری از مواد غذایی استفاده کرد. نمک صورتی دقیقا مانند نمک معمولی در بازار موجود است و میزان استفاده از آن کاملا رابطه مستقیمی با اندازه بلورهای نمک دارد. هر چقدر بلورهای نمک هیمالیا ریزتر باشد، باید مقدار کمتری از ان را به غذا اضافه کنید.

به عنوان مثال، یک قاشق چای خوری نمک هیمالیا آسیاب شده حدود 2300 میلی گرم سدیم دارد و همان میزان نمک درشت تر، دارای 2000 میلی گرم سدیم است. هنگام پخت و پز میزان شور بودن نمک صورتی را در نظر گرفته و سپس مقدار لازم را به غذا اضافه کنید.

از سنگ نمک صورتی هیمالیا به عنوان سطح پخت و پز نیز می توانید استفاده کنید؛ به این ترتیب که سنگ نمک را روی حرارت بگذارید و بعد از چند دقیقه تکه های گوشت قرمز، گوشت مرغ، ماهی، سیب زمینی و سبزیجات را روی آن قرار دهید. به دلیل ویژگی های خاص سنگ نمک، توزیع حرارت در آن به صورت یکنواخت است؛ به علاوه ساختار بلوری آن موجب حفظ گرما برای مدت زمان طولانی شده و موجب می شود مواد غذایی روی آن به خوبی پخته شوند. استفاده از سنگ نمک در پخت غذا، طعم دلپذیری به مواد غذایی می دهد و موجب از بین رفتن باکتری ها نیز می شود.

این نکات را به خاطر بسپارید
این نکات را به خاطر بسپارید

این نکات را به خاطر بسپارید

  • کمبود ید

ید، ماده معدنی است که بدن از آن برای بهبود عملکرد غده تیروئید و متابولیسم استفاده می کند. بهترین منابع ید، گوشت ماهی، سبزیجات، لبنیات و تخم مرغ هستند؛ به علاوه نمک یددار نیز می تواند ید مورد نیاز بدن را تأمین کنند. نمک هیمالیا حاوی ید کمتری نسبت به نمک یددار است؛ بنابراین افرادی که کمبود ید دارند باید در مورد استفاده از نمک صورتی با پزشک معالج خود مشورت کنند.

  • کنترل مصرف سدیم

اگرچه مصرف سدیم برای بدن ضروری است اما زیاده روی در آن موجب بروز بیماری های کلیوی، قلبی و کبدی می شود. بنابراین در استفاده از انواع گوناگون نمک، تعادل را رعایت کرده و میزان کمی از آنها را به غذاهایتان اضافه کنید.

بر اساس دستورالعمل های معتبر رژیم غذایی، بهتر است که افراد روزانه 2000 میلی گرم سدیم مصرف کنند که معادل یک قاشق چای خوری نمک در روز است. افراد مبتلا به فشار خون بالا باید 1500 میلی گرم سدیم در طول روز استفاده کنند. توجه داشته باشید که افراط در مصرف نمک و سدیم، موجب افزایش میزان آب در بدن و بالا رفتن سرعت گردش خون شده و به قلب فشار می آورد.

مصرف بیش از حد نمک باعث بروز بیماری های قلبی، پوکی استخوان، آسیب کبدی، بیماری های کلیوی، سکته، فشار خون بالا و بیماری ها قلبی و همچنین تحریک بیماری های خودایمنی نظیر پسوریازیس، لوپوس و روماتوئید می شود.

سخن پایانی

سخن پایانی

سخن پایانی

نمک هیمالیا صورتی، یکی از انواع نمک های موجود در بازار است که در سراسر دنیا مورد توجه افراد بسیاری قرار گرفت هاست. این نمک نیز همانند نمک معمولی حاوی سدیم است؛ به علاوه نمک صورتی حاوی مواد معدنی کمیاب و مفید برای سلامت انسان است. رنگ صورتی این نمک به دلیل وجود آهن و مواد معدنی در آن است.

شما می توانید از نمک هیمالیا نیز همانند سایر نمک ها هنگام پخت و پز یا صرف غذا استفاده کنید؛ علاوه بر این نمک هیمالیا دارای خاصیت ضدباکتری و ضد عفونی است و می توان از آن به منظور تصفیه هوا و از بین بردن آلودگی های محیط استفاده کرد.

همچنین می توان از نمک هیمالیا در تهیه ماسک لایه بردار نیز استفاده کرد و به وسیله آن آلودگی ها و چربی های اضافه پوست را از بین برد. غرغره کردن محلول آب گرم و نمک هیمالیا برای رفع التهاب گلو و ضدعفونی کردن مجاری تنفسی در زمان ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا بسیار مفید است.

برای تهیه و خرید نمک هیمالیا صورتی، اطلاع از قیمت و نحوه خرید آن، کافی است به سایت ادویه جات حاج محمد جلالی و قسمت فروشگاه سایت مراجعه کنید و محصول مورد نظر خود را به صورت آنلاین سفارش دهید و در کمترین زمان دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *