خواص ادویه جات

طرز تهیه ادویه تاکو (مکزیکی)

طرز تهیه ادویه تاکو (مکزیکی)

اگر به دنبال طعم تند و تیزی در دنیای آشپزی هستید، شاید بهتر باشد با طرز تهیه ادویه تاکو مکزیکی آشنا شوید. از این ادویه به عنوان ادویه‌های ترکیبی یاد می‎ شود. از دیگر ادویه‌های ترکیبی که استفاده از آنها در آشپزی رایج است می ‎توان به گرمصاله و کاری اشاره کرد. شاید بخواهید بدانید آنها در چه چیز با یکدیگر تفاوت دارند؟ پاسخ چندان پیچیده نیست. اصلی‌ترین تفاوت به طعم و مزه آنها باز می‌گردد. این امر به دلیل نوع و میزان ادویه ‎هایی است که در آنها استفاده شده است.

خرید ادویه

خرید ادویه

مواد لازم برای ادویه تاکو مکزیکی

در تهیه ادویه تاکو مکزیکی از مواد زیر استفاده می‎شود:

  • فلفل چیلی، نصف قاشق چایخوری.

از فلفل چیلی به عنوان یکی از ادویه‎ های تند یاد می‎شود. این فلفل انواع مختلفی داشته که از جمله مشهورترین آنها فلفل هالاپینو است. از آن به شکل پودر خشک، خام و پخته استفاده می‎ شود. از آنجا که امکان دسترسی به آن در همه مناطق و در همه فصل‌های سال وجود ندارد، پودر فلفل چیلی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. فلفل‌ها معمولا به داشتن طبع گرم مشهور هستند.

  • فلفل سفید. یک سوم قاشق چای‌خوری.

در کشورهای آسیایی از این فلفل در طبخ انواع سوپ استفاده می‎شود. طعم تندی آن متعادل است. به خاطر رنگ سفید، اثری از رنگ در غذا دیده نمی ‎شود. به همین دلیل در تهیه انواع سوپ مورد توجه قرار گرفته است. این ماده غذایی سدیم ندارد. بنابراین اگر به فشار خون مبتلا هستید، می‎ توانید آن را مصرف کرده و از طعم تندی آن بهره ببرید.

  • پودر فلفل قرمز، یک قاشق غذاخوری.

فلفل قرمز مانند فلفل چیلی طعم تندی دارد. اما از نظر شدت و نوع طعم با نوع چیلی تفاوت دارد.

  • فلفل سیاه، یک سوم قاشق چای‌خوری.

این فلفل در کنار طعم تند، عطر بسیار دلپذیری نیز دارد. اصالت این ماده غذایی به هند باز می‌گردد. مصرف فلفل سیاه به تقویت سیستم گوارشی بدن کمک خواهد کرد. از دیگر مزایای آن می‎توان به بهبود عملکرد مغز نیز اشاره نمود.

  • پودر سماق قرمز، یک سوم قاشق چای‌خوری.

سماق از جمله گیاهانی که طبع سرد و خشک دارد. این ادویه طعمی ترش داشته و در پخت انواع غذاها به صورت پودر مورد استفاده قرار می‎گیرد. اگر به هر دلیلی در مصرف نمک طعام محدودیت دارید و در عین حال به دنبال ادویه جایگزین نمک هستید، سماق می‎تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها باشد. می‎توانید از آن مانند نمک بر سر سفره غذا استفاده کنید.

  • پودر سیر، یک سوم قاشق چای‌خوری.

اگر تا به امروز در کنار فلفل و زردچوبه از پودر سیر استفاده نکرده‎اید. وقت آن رسیده است که یکی از شیشه‎ های ادویه را به این ماده غذایی ارزشمند اختصاص دهید. این ماده غذایی طبعی گرم و خشک دارد. از آن به عنوان یک طعم‌دهنده قوی در پخت انواع غذاهای دریایی و گوشتی استفاده می‎ شود. پودر سیر از جمله ادویه‌های مخصوص ماهی و میگو به‎ شمار می‎رود.

  • پودر پیاز، یک سوم قاشق چای‌خوری.

پودر پیاز از جمله مواد غذایی است که در تهیه و طبخ بسیاری از غذاها مورد استفاده قرار می‎گیرد. به طور کلی گفته می‎ شود پیاز طبع گرم و خشکی دارد. اما این موضوع تا حدود زیادی به شکل و طعم آن بستگی خواهد داشت. برای مثال هر چقدر طعم تندی پیاز بیشتر باشد و در عین حال از نظر ظاهری کشیده‎تر باشد، بر میزان گرمی و خشکی آن افزوده خواهد شد. چنانچه طبع گرمی دارید، از مصرف بیش از اندازه آن خودداری نمایید. همچنین مصرف زیاد پیاز منجر به فراموشی و سردرد نیز خواهد شد.

  • پودر زیره، یک دوم قاشق غذاخوری.

زیره از دیگر ادویه ‎هایی است که در آشپزی ایرانیان جایگاه ویژه‎ایی دارد. این ماده غذایی طبعی گرم دارد به همین دلیل توصیه می‏شود همراه با برنج که طبعی سرد دارد، مصرف شود. از انواع زیره می توان به زیره سبز، سیاه  و کوهی اشاره کرد.

  • پاپریکا، یک دوم قاشق چای‌خوری.

پاپریکا از فلفل دلمه‌ایی تهیه می‎شود. این فلفل از نظر طعم انواع مختلفی دارد. گاهی اوقات برای افزایش طعم تندی آن، از فلفل تند نیز استفاده خواهد شد.

  • پونه، یک سوم قاشق چای‌خوری.

این گیاه نیز در خانواده نعناع قرار گرفته و عطر و طعم بسیار تندی دارد. انواع کوهی آن از طعم و عطر بسیار قوی برخوردار هستند. طبع آن گرم و خشک است.

  • آویشن خشک،یک قاشق چای‌خوری.

آویشن گیاهی خوشبو است و طبع گرم و خشکی دارد. این گیاه در خانواده نعناع قرار می‎گیرد. استفاده از آن در پخت مرغ، ماهی، سبزیجات و گوشت رایج است.

  • نمک دریا، نصف قاشق چای‌خوری یا کمی بیشتر از آن
 چند نکته
  • از فلفل سفید به عنوان ادویه اصلی تاکو یاد می‌شود، بنابراین به فکر حذف کردن آن نباشید.
  • آویشن اختیاری است.
  • ادویه را برای مدت زمان کوتاه یک تا دوماه تهیه نمایید.

آموزش درست کردن ادویه تاکو مکزیکی

آموزش درست کردن ادویه تاکو مکزیکی

آموزش درست کردن ادویه تاکو مکزیکی

برای تهیه ادویه تاکو مکزیکی دو روش وجود دارد:

در روش اول می‌توانید همه مواد را جداگانه آسیاب کرده و سپس همه آنها را با یکدیگر ترکیب نمایید. ادویه مخلوط را در ظرف مناسبی ریخته و در محیط خشک، خنک و تاریک نگهداری نمایید.

در روش دوم، می‎توانید همه مواد را با هم ترکیب کرده و سپس درون آسیاب بریزید. پس از ترکیب و پودر شدن، آنها را درون ماهیتابه ریخته و برای دو تا سه دقیقه آن را تفت دهید. شعله گاز را بر روی متوسط تنظیم کنید.

موارد مصرف ادویه تاکو مکزیکی

از ادویه تاکو مکزیکی در پخت انواع غذا مانند قیمه، آبگوشت و هر غذایی که فکر می‌کنید نیاز به عطر و طعم تندی دارد می‌توانید استفاده کنید. پاستا، پیتزا و لازانیا از جمله غذاهایی هستند که ادویه تاکو آنها را بسیار خوشمزه خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *