آشپزی, خواص ادویه جات

ادویه های مخصوص ماهی و میگو

ادویه های مخصوص ماهی و میگو

با استفاده از ادویه‌ مخصوص ماهی و میگو دیگر خبری از بوی ضخم آنها نخواهد بود. مهم نیست می‌خواهید این مواد غذایی را سرخ کنید یا به صورت کبابی طبخ نمایید، در هر حال باید فکری برای از بین بردن بوی آن داشته باشید. بهترین راه‌حل این است که به سراغ انواع ادویه‌های مخصوص ماهی و میگو بروید.  در واقع باید گفت در تهیه این نوع از ادویه‌ها از بذر و گیاهان متنوعی استفاده می‎شود. برای اینکه بتوانید از آنها عطر و طعم دلنشینی به دست آورید، لازم است تا به نسبت خاصیت ادویه‌ها را با یکدیگر ترکیب نمایید. در غیر این صورت احتمالا طعم برخی از آنها بر سایرین غالب خواهد شد.

به همین دلیل پیشنهاد می‎شود برای خرید آنها به فروشگاه‌های معتبری که در این زمینه فعالیت دارند، مراجعه نمایید. این نوع از ادویه‌ها به صورت پودر به بازار عرضه می‎شوند، بنابراین تشخیص ترکیبات آن امکان‌پذیر نیست. ادویه‌های مخصوص ماهی و میگو زمانی طعم خوشمزه‌ایی به غذا می‌دهند که از مواد اولیه باکیفیت و سالم تهیه شده باشند.

خرید ادویه

خرید ادویه

پاپریکا؛ ادویه مخصوص ماهی و میگو

پاپریکا؛ ادویه مخصوص ماهی و میگو

پاپریکا؛ ادویه مخصوص ماهی و میگو

بدون شک می‎توان گفت پاپریکا یکی از ادویه‌های مخصوص ماهی و میگو است. از این ادویه به طور گسترده برای مزه‌دار کردن انواع گوشت استفاده می‎شود. شاید بخواهید بدانید منظور از پاپریکا چیست؟
باید گفت پودر پاپریکا از نوعی فلفل دلمه ‎ایی تهیه می‎شود و نمی‎توان برای آن طعم خاص و ثابتی را در نظر گرفت. این ادویه پرکاربرد می‎تواند طعمی تند یا ملایم داشته باشد. برای مثال گفته می‎شود پاپریکای مجارستانی طعمی ملایم و شیرین دارد. این در حالی است که در برخی از کشورها همراه آن از پودر فلفل تند استفاده می‎کنند تا طعم تندی نیز، از آن دریافت شود. انتخاب آن به نوع ذائقه شما بستگی خواهد داشت.

برای مزه‌دار کردن انواع ماهی و میگو، روش‌های متفاوتی وجود دارد. برخی ترجیح می‎دهند ماهی را برای مدتی کوتاه در ادویه بخوابانند تا عطر و طعم آن به گوشت منتقل شود. برخی دیگر ترجیح می‎دهند در حین طبخ غذا از آن بهره ببرند. همچین عده‌ایی از آن به عنوان طعم‌دهنده در سفره غذا استفاده خواهند کرد. نمی‎توان گفت کدامیک از این روش‌ها بر دیگری برتری دارد. چرا که سلیقه و ذائقه افراد با یکدیگر متفاوت است. اما اگر برای اولین بار است که از پاپریکا به عنوان ادویه مخصوص ماهی و میگو استفاده می‎کنید، بهتر است مقدار کمی از آن را به غذا اضافه نمایید. به این ترتیب بهتر می‎توانید در مورد مزه‌دار کردن گوشت تصمیم بگیرید.

گرمصاله؛ ادویه مخصوص ماهی و میگو

گرمصاله؛ ادویه مخصوص ماهی و میگو

گرمصاله؛ ادویه مخصوص ماهی و میگو

از گرمصاله به عنوان یکی دیگر از انواع  ادویه مخصوص ماهی و میگو یاد می‎شود. البته می‎توانید از آن در طبخ غذاهایی مانند فلافل، خرچنگ، مرغ شکم پر و… نیز بهره ببرید. باید گفت گرمصاله یک ادویه نیست بلکه از ترکیب چندین گیاه مختلف تهیه می‎شود. اصالت آن به کشور هند بازمی‎گردد. کافی است در آشپزی نامی از هند برده شود تا بلافاصله پس از آن به یاد انواع فلفل و طعم تند بیفتیم. ترکیبات گرمصاله نیز به‌گونه‌ایی است که طعم تندی را به راحتی از آن دریافت می‌کنید.

یکی از مهمترین دلایلی که افراد تمایلی به خوردن غذاهای دریایی مانند انواع میگو و ماهی را ندارند، بوی ضخم آنها است. به همین دلیل همیشه سعی می‎شود تا با استفاده از تکنیک‌های آشپزی به شیوه‌ایی موثر بوی ضخم آنها برطرف شود. گرمصاله دارای عطر و بوی تندی است. اگر تاکنون با مزه‌دار کردن گوشت میگو و ماهی مشکل داشته‌اید، بهتر است به سراغ خرید گرمصاله بروید. به این ترتیب برای همیشه از طبخ و خوردن انواع غذای دریایی و همچنین انواع گوشت لذت خواهید برد. می‎توانید از این ادویه قبل از پخت (مرینیت)، در ابتدا یا پایان طبخ استفاده کنید. اگر در پی آن هستید تا در کنار داشتن طعم بی‎نظیر این ادویه از خواص آن نیز بهره‎مند شوید، بهتر است در اواخر پخت آن را مصرف نمایید. در ترکیبات گرمصاله، ادویه‌های زیر بکار برده می‌شود:

  • زیره
  • گشنیز
  • فلفل
  • دارچین
  • میخک
  • جوز هندی
  • هل

ادویه مخصوص ماهی و میگو، پودر سوخاری

ادویه مخصوص ماهی و میگو، پودر سوخاری

ادویه مخصوص ماهی و میگو، پودر سوخاری

اگر می‎خواهید ماهی، میگو و مرغ را به شیوه هموطنان خونگرم جنوبی مزه‌دار کنید، بهتر است پودر سوخاری را انتخاب نمایید. کمی به اطراف خود دقت کنید. افرادی کمی را پیدا خواهید کرد که تمایلی به خوردن غذاهای سوخاری نداشته باشند. این غذاها سن و سال نمی‎شناسند. در هر سنی که باشید طعم ترد و خوشمزه آنها را دوست خواهید داشت. اما آیا تاکنون به این فکر افتاده‎اید که از پودر سوخاری به عنوان ادویه مخصوص ماهی و میگو استفاده کنید؟ می‌توانید حدس بزنید چه اتفاقی خواهد افتاد؟

اگر کمی به آشپزی علاقه داشته باشید و برای کشف مزه‌های تازه تلاش کنید، به راحتی می‎توانید به این سوال پاسخ دهید. در طی آن لایه‎ایی ترد و خوشمزه بر روی گوشت ماهی و میگو ایجاد خواهد شد. یعنی زمانی که تکه‌ایی از گوشت را در دهان می‎گذارید صدای تردی آن بیش از هر زمان دیگری شما را برای غذا خوردن مشتاق خواهد کرد.

نکته جالب اینجا است که پودر سوخاری ترکیبات عجیب و غریبی ندارد. ماده اصلی و پایه آن، خرده‌های نان خشک است.  گاهی اوقات آنها را با نان‎های تازه‎تر تهیه می‎کنند، در این حالت بافت آنها درشت‎تر خواهد بود. همچنین برای بهتر کردن طعم پودر سوخاری، ادویه‌های دیگری نیز به آن اضافه می‎کنند. برای مثال اگر می‎خواهید میگو یا ماهی را با طعم سیر مزه‎دار کنید، می‎توانید از پودر سوخاری سیر و کره استفاده نمایید. از دیگر انواع پودر سوخاری می‎توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پودر سوخاری ساده
  • پودر سوخاری سالسا
  • پودر سوخاری باربیکیو

چگونه از آرد سوخاری برای مزه دار کردن ماهی و میگو استفاده کنیم؟

چگونه از آرد سوخاری برای مزه دار کردن ماهی و میگو استفاده کنیم؟

چگونه از آرد سوخاری برای مزه دار کردن ماهی و میگو استفاده کنیم؟

برای این منظور کافی است کمی به ماهی نمک زده و در آرد سوخاری بخوابانید، به طوری که لایه‌ایی از آرد سطح ماهی را دربرگیرد. در ظرفی دیگر تخم مرغ را همراه کمی ادویه و زعفران ترکیب کرده و ماهی را در آن قرار دهید. در مرحله آخر دوباره ماهی را کاملا به پودر سوخاری آغشته کرده و در روغن داغ سرخ کنید.

آیا پودر سیر از ادویه های مخصوص ماهی و میگو است؟

برای مزه‎دار کردن انواع گوشت آبزیان می‎توانید از پودر سیر استفاده کنید. لطفا در مقابل مصرف سیر مقاومت نکنید. آیا می‎دانستید در بسیاری از غذاهای فرآوری شده مانند انواع سوسیس و کالباس از سیر به عنوان یک طعم دهنده اصلی بهره برده می‏شود؟ آیا هنگام خوردن این غذاها نیز، گله و شکایت می‏‎کنید؟ اگر تاکنون از پودر سیر یا سیر تازه برای مرینیت کردن گوشت میگو و ماهی استفاده نکرده‎اید؛ حتما یکبار آن را امتحان کنید. برای این منظور بهتر است آن را با زردچوبه و نمک مخلوط نمایید. به این ترتیب ماهی عطر و طعم بسیار خوبی پیدا خواهد کرد. هنگام خوردن غذا، امکان ندارد بوی ضخم به مشام شما برسد، چرا که عطر سیر غالب خواهد بود.

آیا می توان از رازیانه به عنوان ادویه مخصوص ماهی و میگو استفاده کرد؟

Can fennel be used as a spice for fish and shrim

رازیانه از دیگر ادویه‌هایی است که می‎توانید از آن در طبخ گوشت آبزیان بهره ببرید. برای این منظور بهتر است آن را با سایر ادویه‌های دیگر مانند زردچوبه، فلفل سیاه، پودر تخم گشنیز و نمک ترکیب کنید. برخی افراد ترجیح می‎دهند تا از آن به صورت نیم کوب استفاده کنند. به این ترتیب عطر و طعم آن بهتر حس خواهد شد. رازایه عطر و طعمی تند دارد، به همین دلیل پیشنهاد می‎شود در ابتدا مقدار کمی از آن استفاده شود. در صورتیکه احساس می‎کنید طعم آن با ذائقه شما سازگار است، می‎توانید مقدار آن را بیشتر نمایید. البته لازم به یادآوری نیست که ترکیب ادویه‌ها باید به نسبت متناسب انجام شود. در غیر این صورت ممکن است به دلیل غلبه طعمی یکی بر دیگری، مزه نهایی غذا با مشکل مواجه شود.

از زنجبیل برای مزه دار کردن ماهی و میگو استفاده کنید.

زنجبیل از دیگر ادویه‌هایی است که می‌توانید از آن برای مرینیت کردن گوشت آبزیان استفاده نمایید. در واقع زنجبیل ریشه گیاه است. طبعی گرم داشته و با طبع سرد ماهی سازگار است. از نظر طعم باید گفت تند و ترش است. می‌توانید از آن به صورت تازه و  خشک شده استفاده کنید. پودر زنجبیل ماندگاری بهتری خواهد داشت. از آنجا که طعمی غالب دارد، بهتر است میزان کمی از آن را در ترکیب با سایر ادویه‌ها بکار ببرید.

آیا پودر کاری ادویه مخصوص ماهی و میگو است؟

Curry powder is a spice for fish and shrimp

یکی از رایج‎ترین ادویه‌هایی که در آشپزخانه یافت می‎شود، پودر کاری است. در واقع این ادویه مانند گرمصاله، ترکیبی است.  در تهیه آن انواع مختلفی از گیاهان و بذر استفاده شده است. در ایران بیشتر از آن برای مزه‎دار مرغ استفاده می‎شود. البته ترکیبات آن به‎گونه‎ایی است که به راحتی می‎توان از ادویه کاری در پخت تمامی غذاها بهره برد. به همین دلیل شاید بهتر باشد بگوییم ادویه‌ایی همه فن حریف است. اینکه بخواهید از آن به عنوان ادویه مخصوص ماهی و میگو استفاده کنید، به سلیقه شما در آشپزی بازمی‎گردد. این ادویه انواع مختلفی دارد. برخی از آنها طعم تندی داشته و برخی دیگر مزه ترشی دارند. به طور کلی در ترکیبات آن می‎توانید گیاه و بذرهای زیر را بیابید:

  • گشنیز
  • زردچوبه
  • دانه رازیانه
  • دانه خردل
  • هل سبز و یا سیاه
  • جوز هندی
  • زردچوبه سفید
  • برگ کاری
  • فلفل سیاه
  •  زیره
  • شنبلیله
  • فلفل قرمز چیلی
  • زیره سبز
  • دارچین
  • میخک
  • زنجبیل
  • سیر
جمع بندی 

ما در سایت ادویه جات و چاشنی حاج محمد جلالی تلاش نمودیم تا تمامی موارد مهم در جهت ادویه های مخصوص ماهی و میگو را بررسی نماییم، اگر تجربه و یا سئوالی در این زمینه دارید حتما در قسمت نظرات همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *