خواص ادویه جات

تشخصی فلفل سفید از سیاه

تشخصی فلفل سفید از سیاه

فلفل یکی از گیاهانی است که اغلب در سبد غذایی خانواده‌ ها جا دارد و جزو گیاهان پرمصرف و پرکاربرد در تهیه غذا در سراسر دنیا می باشد. در واقع فلفل را که انواع مختلفی دارد می ‌توان از پرطرفدارترین چاشنی‌ ها به شمار برد. علاوه بر این فلفل برای سلامتی هم بسیار مفید بوده و فواید و اثرات دارویی فراوانی دارد.

یكی دیگر از مصارف فلفل کاربرد ان در ادویه جات بوده که در ایران و همین طور كل جهان رایج است.

نکته قابل توجه در رابطه با فلفل مزاج گرم و خشک آن بوده که بسیار اثرگذار است و از این رو باید در مصرف آن توجه داشت و از زیاده‌ روی در مصرف پرهیز کرد.

به طور کلی مصرف فلفل سبب تولید حرارت در بدن می ‌شود که نوع سیاه آن حرارت بیشتری نسبت به سایر انواع آن تولید می‌ کند و در واقع مزاج گرم‌ تر و قوی تری نسبت به بقیه دارد.

همین تولید حرارت سبب کاهش رطوبت ‌ها در بدن می شود و از این رو افرادی که مصرف زیادی دارند کمتر دچار چروکیده شدن بدن می ‌شوند و به تدریج بدن آنها لاغر می شود.

همچنین فلفل سبب گرم شدن کبد، معده و سایر اعضای بدن می شود و افرادی كه دچار سردی معده و كبد هستند می توانند از این گیاه به میزان زیاد استفاده کنند.

بنابراین استفاده از فلفل در غذاهایی که پایه مزاج سرد دارند و نفاخ هستند بسیار توصیه می شود.

اما در غذاهایی که  پایه مزاج گرم است نظیر کباب ها و غذاهای سرخ کردنی نباید از ادویه هایی مانند فلفل و یا نمک به مقدار زیاد استفاده کرد.

از دیگر خواص فلفل می‌ توان به موثر بودن آن در کاهش درد اشاره کرد به طوری که در ترکیبات بسیاری از محصولات دارویی از فلفل استفاده می شود و در طب سنتی هم برای تسکین درد کاربرد دارد و به عنوان آرام‌ بخش اعصاب شناخته می شود.

فلفل بلغم ‌زدا بوده و افرادی که در سیستم ریوی بلغم زائد دارند می توانند از این گیاه بهره ‌مند شوند، همچنین این گیاه برای رفع سرفه های ناشی از سردی و تنگی نفس هم مفید است.

بنابراین این گیاه از گذشته های دور بسیار پرکاربرد بوده و به عنوان ماده ای ضد تب،  ضدآسم، مفید برای درمان عفونت‌های دستگاه تنفسی، ضد سرطان و موثر برای رفع مشكل هضم غذا کاربرد داشته است. همچنین به سبب محرک بودن ضد ورم، ضد آرتریت و روماتیسم و ضد درد های عصبی موضعی است.

از رایج ترین انواع فلفل ها می‌توان به فلفل سیاه و سفید اشاره کرد که در ادامه به تفاوت های این دو نوع می پردازیم:

خرید ادویه

خرید ادویه

تفاوت فلفل سیاه و سفید

تفاوت فلفل سیاه و سفید

تفاوت فلفل سیاه و سفید

هر دو نوع فلفل سیاه و سفید از یک بوته به دست می آیند اما فلفل سیاه میوه کال بوته بوده که در زمان برداشت محصول به رنگ سبز بوده و پس از برداشت آن را می پزند و خشک می کنند تا به رنگ سیاه و چروک درآید.

فلفل سفید هم از همان بوته به دست می آید با این تفاوت که صبر می کنیم تا میوه فلفل از حالت کال خارج شده و به صورت کاملا رسیده شود که در این حالت به رنگ قرمز تیره در می آید، بعد از این مرحله، فلفل را می‌ چینند و داخل آب قرار می دهند تا خیس بخورد و پوسته بالایی آن به طور کامل جدا شود. بعد از جدا شدن پوست فلفل دانه های سفید رنگ آن نمایان می شوند که این همان فلفل سفید رنگی است که به صورت خشک شده در صنعت غذایی کاربرد دارد.

 

1. تفاوت در طعم فلفل ها

هر دوی این فلفل ها پس از اضافه شدن به غذا سبب تندی و تیزی طعم غذا می شوند، اما تندی فلفل سیاه به مراتب بیشتر بوده، چرا که پوست آن جدا نشده است.

فلفل سیاه مزه خاصی را هم به غذا می بخشد و در عوض فلفل سفید بویی تند و مزه ای تیز دارد.

 

2. تفاوت در عطر فلفل ها

یکی از راه‌ های شناسایی فلفل سیاه از سفید عطر آنهاست؛ به طوری که اغلب متخصصان حوزه آشپزی بر این باورند که فلفل سیاه عطری به مراتب تند تر از فلفل سفید دارد.

 

3. تفاوت در میزان تندی فلفل ها

از دیگر راه ‌های شناسایی می توان به استفاده از حس چشایی اشاره کرد. به طوری که اگر چه هر دو نوع فلفل بعد از چشیدن طعم و مزه تند را منتقل می کنند، اما این طعم و مزه در زمان چشیدن فلفل سفید سریع تر حس می شود و این در حالی است که تندی فلفل سیاه، آهسته تر و بعد از جویدن حس می شود.

 

4. ارجحیت استفاده در غذاهای مختلف

در اغلب غذاهای مورد استفاده در قاره ‌های مختلف، از فلفل سیاه در طبخ غذا استفاده می شود. اما در اکثر کشورهای شرق قاره آسیا، فلفل سفید رایج تر است و از این نوع فلفل بیشتر استفاده می کنند. در واقع با استفاده از آن، طعم و مزه غذا ها را تغییر می دهند.

 

5. تفاوت در بو

از آنجا که در مرحله فرآوری فلفل سیاه لایه بیرونی همراه با آن خشک می‌ شود، این فلفل دارای بویی به مراتب بیشتر از فلفل سفید است، اما فلفل سفید به سبب جدا شدن لایه بیرونی در حین فرآوری دارای بوی کمتری نسبت به نوع سیاه است.

خواص دارویی فلفل سفید از سیاه

خواص دارویی فلفل سفید از سیاه

خواص دارویی فلفل سفید از سیاه

فلفل سفید از ارزش دارویی بالاتری نسبت به فلفل سیاه برخوردار است و از گذشته های دور و در طب سنتی باستان، به ویژه در کشور چین کاربرد فراوانی داشته است.

تفاوت در میزان واکنش افراد حساس به فلفل

طبق تحقیقات کارشناسان، افراد دارای حساسیت در مواجه با فلفل سیاه واکنش بیشتر و فوری‌ تری نسبت به مواجه با فلفل سفید دارند. در واقع این موضوع هم به همان بحث فرآوری و جدا نشدن لایه بیرونی فلفل در تهیه فلفل سیاه بر می گردد.

تفاوت در ماندگاری

ماندگاری فلفل سیاه در مقایسه با فلفل سفید بیشتر است. اما فلفل سفید اگر مدت زیادی بماند، فاسد شده و در ادامه تلخ و غیر قابل استفاده می شود.

سخن پایانی

در مقاله تشخصی فلفل سفید از سیاه سعی شد به صورت مختصر تفاوت های فلفل سیاه و سفید مطرح شود. اما نکته مهم و قابل توجه ای که باید در مصرف ادویه جاتی نظیر فلفل، مد نظر قرار گیرد؛ این است که برای بهره بردن از خواص این ادویه جات نباید سرخود و در مقادیر زیاد از آنها استفاده شود.

چرا که در صورت استفاده نا متناسب با مزاج غذا و با توجه به خاصیت حرارت زا بودن این نوع از ادویه جات، احتمال بروز عوارض کوتاه ‌مدت، همانند داغی بدن، کهیر، جوش، سوزش ادرار، خارش پوست و عوارض بلند مدت نظیر لک‌های پوستی، زخم گوارشی  و التهاب وجود دارد از این رو استفاده از این نوع ادویه جات به افرادی که پوست حساس و تحریک‌پذیر دارند توصیه نمی شود.

برای خرید انواع فلفل ها با بهترین کیفیت می توانید از سایت حاج محمد جلالی که قدیمی ترین و معتبرترین تولید کننده و پخش کننده ادویه حات در ایران می باشد خرید نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *