آشپزی

طرز تهیه مرغ ترش شمالی گیلانی

طرز تهیه مرغ ترش گیلانی

مرغ ترش شمالی گیلانی

اگر شما به استان ها و شهر های شمالی کشور به خصوص گیلان سفر کرده باشید، حتما غذای مرغ ترش برای یک بار هم که شده امتحان کرده اید. مرغ ترش یکی از غذا های بسیار معروف گیلان می باشد که بسیاری از مسافران با سفر کردن به این شهر حتما آن را تست می کنند. اگر دوست دارید برای بار دیگر طعم مرغ ترش را بچشید با ما همراه باشید.

طرز تهیه مرغ ترش شمالی گیلانی

مواد لازم مرغ ترش گیلانی

مرغ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4 تکه

تره . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100 گرم

جعفری . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100 گرم

گیشنیز  . . . . . . . . . . . . . . . . . 100 گرم

نعناع . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100 گرم

پیاز . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 عدد

سیر . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 بوته

لپه . . . . . . . . . . . . . . . یک سوم پیمانه

تخم مرغ . . . . . . . . . . . . . . . . . 2 عدد

آب نارنج . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 لیوان

برنج ایرانی. . . . . . . . . . . . . . . . 4 پیمانه

نمک و فلفل . . . . . . . . . . . . . . مقدار کافی

زعفران . . . . . . . . . . . . . . . . . مقدار کافی

خرید ادویه

خرید ادویه

گام اول تهیه مرغ ترش گیلانی

برای درست کردن مرغ ترش گیلانی ابتدا ادویه جات و مواد اولیه که در بالا ذکر شد را تهیه می کنیم.ابتدا مرغ های خود را خوب میشوریم و سپس آن ها را پاک می کنیم. در این دستور 4 تکه مرغ وجود دارد. اما شما می توانید بیشتر یا کمتر بنا به تعداد نفرات این غذا را درست کنید. توجه داشته باشید که ادویه جات وچاشنی ها را به همان میزان تغییر دهید. همچین شما می توانید از گوشت ران مرغ به جای سینه مرغ استفاده کنید.

حال برنج را به خوبی پاک کرده و می شوییم و زمان می دهیم تا نشاسته های اضافه آن شسته شود.

به این علت ما نشاسته ها رو می شوییم که پخت برنج بهتر می شود و از شفته شدن آن جلوگیری می کند. اگر از برنج برای درمان استفاده می کنید آن را نشویید تا تمام خاصیت های برنج که در تشاسته آن است از دست نرود. حال برنج را با 6 پیمانه آب و مقداری نمک در گوشه ای قرار می دهیم تا استراحت کند.

در غذای مرغ ترش گیلانی سبزی های خود را شسته و آن ها را از ساقه جدا می کنیم. چراکه فقط از برگ های آن استفاده می کنیم. سپس سبزی ها را شروع به خرد کردن می کنیم تا به شکل سبزی، سبزی پلو خورد شود.

لپه ها را شسته و سپس پاک می کنیم. آن ها را مقداری در آب جوش قرار می دهیم تا از نفخ آن کم شود. می توانید برای از بردن کامل نفخ لپه ها آن ها را جداگانه آب پز کنید و آّن را 2 بار عوض کنید سپس به خورش اضافه کنید.

زعفران را خوب می ساییم و به شکل پودر در می آوریم. سپس چند تکه یخ به آن اضافه می کنیم تا خوب رنگ دهد. اضافه کردن یخ باعث می شود تا زعفران رنگ بیشتری پس دهد و عظر آن حفظ شود.

طرز تهیه مرغ ترش شمالی گیلانی

گام دوم تهیه مرغ ترش گیلانی

یک ماهی تابه را بر روی حرارت قرار می دهیم تا خوب داغ شود. حال کمی روغن به آن اضافه می کنیم و زمان می دهیم تا خوب داغ شود. سپس مرغ ها را در ماهی تابه قرار می دهیم تا کمی سرخ شود. زمانی که یک طرف آن به رنگ طلایی در آمد، طرف دیگر آن را سرخ می کنیم.

یکی از پیاز های خود و یک سیر را به صورت نگینی خورد می کنیم. زمانی که مرغ ها به شکل سرخ شده در آمد آن ها را از ماهی تابه بیرون می آوریم. پیاز ها را به داخل ماهی تابه می ریزیم و میگذاریم طلایی شود. زمانی که پیاز هایمان به خوبی تفت خورد سیر را به آن اضافه می کنیم. سیر و پیاز را با یک دیگر تفت می دهیم تا از حالت خامی خارج شود. حالا به آن ها کمی فلفل سیاه و زردچوبه اضافه می کنیم. یکی از راز های خوشمزگی غذا های استفاده از ادویه جات اصل می باشد. زردچوبه و فلفل سیاه حاج محمد جلالی به دلیل خلوص بالا طعم و عطر غذای شما را متحول خواهد کرد. در این مرحله مرغ ها را به همراه 2 لیوان آب به آن اضافه می کنیم.

لپه ها را از آب خارج کرده و در کمی روغن با فلفل سیاه و زردچوبه تفت می دهیم تا در زمان پخت له نشود و بوی لپه گرفته شود. حال لپه را به مرغ اضافه می کنیم.

در یک ماهی تابه کمی روغن ریخته و سبزی های خرد شده را به آن اضافه می کنیم. سبزی ها را کمی تفت داده تا مقداری نرم شوند و از خامی در بیایند. در این مرحله سبزی ها را به خورشت اضافه کرده و زمان می دهیم تا خورشت جا بی افتد.

گام سوم تهیه مرغ ترش گیلانی

برنج را روی حرارت قرار می دهیم تا بجوشد. زمانی که آب برنج کشیده شد. کمی روغن به آن اضافه می کنیم و می گذاریم تا برنج دم بکشد. زمانی که خورشت پخته شد ویک لیوان آب در آن باقی ماند، آب نارنج را به آن اضافه می کنیم. دوباره زمان می دهیم تا با آب نارنج بجوشد و ترشی نارنج به خورد ترکیبات برود.

تخم مرغ را درون ظرفی شکسته و خوب هم میزنیم. سپس آن را به خورش اضافه می کنیم و دیگر آن را هم نمی زنیم در قابلمه را میگذاریم تا تخم مرغ بپزد. زمانی که برنج دم کشید مقداری از آن را بر میداریم و با زعفران مخلوط می کنیم تا برای تزیین از آن استفاده کنیم.

مرغ ترش گیلانی شما آماده سرو است. در کنار خانواده از طعم و عطر مرغ ترش لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *