آشپزی

طرز تهیه واویشکا گوشت خوشمزه و مجلسی با سیب زمینی

طرز تهیه واویشکا گوشت خوشمزه و مجلسی با سیب زمینی

هنگامی که صحبت از آشپزی ایرانی به میان می آید ، ذهن ها بی درنگ متوجه شمال کشور و خطه سرسبز و زیبای گیلان می شود، کمتر کسی است که به این استان سفر کرده باشد و از سفره های رنگین و غذا های خوشمزه و دلپذیر آن بهره نبرده باشد.

در کنار غذا های خوش رنگ و طعم گیلانی، واویشکا گوشت نیز از از دیگر غذا های خوش طعم و عطر این خطه است که گفته می شود ریشه ای روسی داشته و در زمان قاجار و طی حمله روس ها به این خطه وارد شده است البته لازم به ذکر است که این غذا در سایر نقاط کشور نیز با اندک تغییراتی متناسب با ذائقه افراد طبخ می شود که بعضا به آن باویشکا نیز گفته می شود.

یکی از نکات جالب توجه در مورد واویشکا این است که انعطاف بالایی در انتخاب مواد اولیه آن وجود دارد ، به عنوان مثال در طبخ این غذا می توان از انواع گوشت مثل گوشت گاو، گوساله، گوسفندی، مرغ، بوقلمون و… یا حتی جگر استفاده نمود و یا اگر که علاقه مند به غذاهای رژیمی هستید می توانید بدون استفاده از گوشت و با استفاده از بادمجان یا سیب زمینی آن را طبخ نمایید.

خرید ادویه

خرید ادویه

به طور معمول برای طبخ این غذا از جگر و دل گوسفندی استفاده می شود که در صورتی که از این مواد گوشتی برای طبخ آن استفاده نمایید طعم و شکلی شبیه به جغور بغور خواهد داشت، همچنین می توانید بنا به دلخواه و ذائقه در پایان کار یک یا چند تخم مرغ نیز بر روی آ« بشکنید.

شما می توانید این غذا را به همراه نان و یا برنج و به عنوان وعده های غذایی سنگین مثل ناهار و یا شامل میل نمایید.

می توانید این غذا به همراه سبزی خوردن، سیر ترشی و یا ماست و دوغ محلی سرو نموده و نوش جان نمایید.

اگر علاقه مند به امتحان نمودن این غذای خوشمزه هستید و میخواهید از بهترین و کامل ترین  دستور پخت واویشکا گوشت به همراه سیب زمینی بهره مند شوید ، ما را تا انتهای این مطلب همراهی نمایید.

مدت زمان تقریبی آماده سازی مواد: 15 دقیقه

مدت زمان تقریبی پخت غذا: 60 دقیقه

 مواد لازم از جهت تهیه واویشکا با گوشت و سیب زمینی برای 4 نفر:

 مواد لازم از جهت تهیه واویشکا با گوشت و سیب زمینی برای 4 نفر:

مواد لازم از جهت تهیه واویشکا با گوشت و سیب زمینی برای 4 نفر:

  • 300 گرم گوشت چرخ کرده گوسفندی
  • 2 الی 3 حب سیر
  • 2 عدد سیب زمینی متوسط
  • 2 قاشق غذا خوری رب گوجه فرنگی
  • 3 الی 4 عدد گوجه متوسط
  • آب لیمو تازه به مقدار لازم
  • نمک، فلفل سیاه و زرد چوبه و سایر ادویه ها ( بنابر ذائقه و ترجیح) به میزان لازم
  • روغن به مقدار لازم

مراحل و نحوه پخت واویشکا با گوشت و سیب زمینی

مراحل و نحوه پخت واویشکا با گوشت و سیب زمینی

مراحل و نحوه پخت واویشکا با گوشت و سیب زمینی

مرحله اول) ابتدا تابه ای در دار و مناسب با حجم غذا انتخاب  می نماییم و  در ابتدا پیاز شسته شده را مطابق با سلیقه خود به صورت خلالی یا نگینی خورد نموده و در داخل تابه با حد اقل روغن تفت دهید تا رنگ پیاز ها به حالت طلایی روشن در آید.

مرحله دوم) پس از آنکه پیاز ها به قدر کافی سرخ شدند حب های سیر را متناسب با پیاز ها خورد نموده و به تابه اضافه می نماییم و سپس کمی بعد از آن که عطر دلپذیر سیر به مشام آمد کمی محتویات را هم زده و سپس گوشت چرخ کرده را به آن اضافه می نماییم.

مرحله سوم) حال پس از اضافه نمودن گوشت نوبت به اضافه کردن فلفل و زرد چوبه و سایر ادویه جات می باشد، پس از اضافه نموده خوب محتویات را هم بزنید تا به طور کامل به خورد هم بروند.

 لازم به ذکر است که گوشت چرخ کرده بایستی به مقدار مناسبی تفت داده شود تا خام و یا سفت نشود.

مرحله چهارم) سپس رب را که از قبل با کمی آب رقیق نموده ایم را به محتویات اضافه می نماییم تا حسابی مخلوط شده و عطر و طعم خامش از بین برود و سپس گوجه فرنگی هایی که از قبل شسته شده و به اندازه متناسب با سایر مواد خورد شده است را به تابه اضافه نموده و آن را هم می زنیم.

مرحله پنجمدر این مرحله تحت حرارت ملایم درب تابه را می گذاریم و  به آن مهلت می دهیم تا گوجه فرنگی ها آب بیاندازند و گوشت خوب بپزد و در این حین پیوسته غذا را چک نموده و هم میزنیم تا ته نگیرد و پس از آن که آب درون تابه کشیده شد و گوشت پخت نمک را به آن اضافه می نماییم.

مرحله ششم) در این مرحله به طور موازی با سایر مراحل و یا پس از اتمام آن ها، سیب زمینی ها را شسته پوست گرفته و به اندازه ای متناسب با سایر مواد خورش خورد نموده و در تا به ای جدا گانه با اندکی روغن سرخ نمایید.

در آخر غذا را به همراه سیب زمینی سرخ کرده سرو نمایید.

در ادامه به چند مورد از خواص سیب زمینی که در کنار غذا سرو نموده و از طعم دلپذیر آن با غذای اصلی لذت می برید، اشاره می کنیم تا با آگاهی از خواص آن لذت شما دو چندان شود.

خواص سیب زمینی چیست؟

  • سیب زمینی سرشار از پتاسیم و مواد معدنی که در کنترل فشار خون موثر است.
  • سیب زمینی سیب زمینی فاقد کلسترول بوده و حاوی فیبر، پتاسیم، ویتامین C و B6 می باشد که همه آن ها برای سلامتی قلب عالی هستند.
  • سیب زمینی آبپز علاوه بر سرطان زا نبودن، حتی می تواند ریسک ابتلا به سرطان را کاهش دهد که این می تواند به وجود مقداری ویتامین C در سیب زمینی ها نسبت داده شود.
  • سیب زمینی همچنین حاوی اسید آلفا لیپویک است که به سلامت مغز کمک می کند.
  • سیب زمینی برای درمان چین و چروک پوست استفاده می شود چرا که دارای خواص ضدالتهابی برای پوست می باشد.
  • سیب زمینی به دلیل داشتن بتاکاروتن دارای یک آنتی اکسیدان قوی می باشد که برای تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است.
  • اگر می خواهید با ریزش مو مبارزه کنید بهتر است از ترکیب سیب زمینی و عسل یک ماسک عالی تهیه کنید.
  • و…
کلام پایانی

ما در سایت ادویه جات حاج محمد جلالی تلاش نمودیم تا تمامی مواد مهم و ضروری در ارتباط با طرز تهیه واویشکا گوشت خوشمزه و مجلسی با سیب زمینی برای شما دوستان شرح دهیم، همچنین شما می توانید برای خرید انواع چاشنی غذا و انواع دمنوش گیاهی از طریق همین سایت که مطلعق به شرکت ادویه جلالی می باشد اقدام فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *