آشپزی

طرز تهیه کوکو سبزی

طرز تهیه کوکو سبزی

کوکو سبزی هم بسیار خوش طعم و خوش رنگ و بو است و هم از آن غذاهایی است که برخی با نان سرو می کنند و برخی با پلو. کوکو سبزی به واسطه سبزی های به کار رفته در آن، بخصوص سیر، معطر و خوشبو است و نیاز به ادویه خاصی ندارد ولی اغلب مردم از نمک، فلفل و زردچوبه به عنوان ادویه آن استفاده می کنند.

خرید ادویه

خرید ادویه

مواد لازم برای تهیه کوکو سبزی

مواد لازم برای تهیه کوکو سبزی

مواد لازم برای تهیه کوکو سبزی

  • تخم مرغ: 2 تا 3 عدد
  • گردوی خرد شده: 2 قاشق غذاخوری
  • سیر: 3 حبه
  • آرد: 1 قاشق غذاخوری
  • روغن: به میزان کافی
  • سبزی مخصوص کوکو سبزی (شامل گشنیز، تره، جعفری و شوید به میزان مساوی): نیم کیلو خوردشده
  • نمک و فلفل: به میزان دلخواه
  • زردچوبه: 1 قاشق چای خوری

طرز تهیه کوکو سبزی

طرز تهیه کوکو سبزی

طرز تهیه کوکو سبزی

مرحله اول: قبل از هر چیز باید سبزی کوکو را تهیه کرده، پاک کنید و خوب بشویید. پس از شستشو اجازه دهید تا آب سبزی کامل کشیده شود، این کار باعث می شود که موقع خورد کردن سبزی، آن ها له نشوند. سبزی ها را ریز خرد کنید و اگر در فصلی بودید که سیر تازه در دسترس است، حتماً از سیر تازه استفاده کنید تا کوکوی شما خوش عطر و طعم تر شود.

مرحله دوم: یک کاسه مناسب بردارید، سبزی های ساطوری شده را درون کاسه بریزید و سیر له شده را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا کاملاً با سبزی ترکیب شود.

مرحله سوم: کمی آرد به سبزی ها اضافه کنید و مواد را هم بزنید.

مرحله چهارم: در ظرفی دیگر، تخم مرغ ها را با استفاده از یک چنگال تا اندازه ای هم بزنید که از لختگی دربیایند، سپس نمک، فلفل و زردچوبه را به آن ها اضافه کنید و مجدد هم بزنید تا کمی پف کند؛ به این ترتیب کوکو سبزی شما تردتر می شود.

مرحله پنجم: زرشک و گردو را به تخم مرغ ها اضافه کنید. البته استفاده از زرشک و گردو در این غذا اجباری نیست.

مرحله ششم: مخلوط تخم مرغ و ادویه و زرشک و گردو را به سبزی ها اضافه کنید و هم بزنید تا ترکیب شوند. سپس یک ماهی تابه تفلون را روی گاز قرار دهید و کمی روغن در آن بریزید و اجازه دهید تا داغ شود. در این مرحله می توانید با استفاده از قالب، کوکو سبزی ها را به اشکال مختلف سرخ کنید یا این کهکل مایه کوکو را به یکباره درون ماهی تابه بریزد و صاف کنید و بگذارید یک طرف آن به خوبی سرخ شود و سپس آن را به چهار قسمت تقسیم کنید و طرف دیگر را سرخ کنید.

نکاتی درباره کوکو سبزی

نکاتی درباره کوکو سبزی

نکاتی درباره کوکو سبزی

  • افزودن آرد به مایه کوکو سبزی باعث انسجام آن می شود.
  • اگر از سبزی فریزی استفاده می کنید، باید از آرد بیشتری در کوکوسبزی استفاده کنید.
  • کوکو سبزی را هم می توانید با استفاده از نان تست یا نان باگت سرخ کنید؛ به این صورت که قسمت داخلی نان تست را خالی کنید و سپس آن را در ماهی تابه قرار دهید و مایه کوکو سبزی را در وسط نان تست بریزید و با پشت قاشق سطح آن را صاف کنید و اجازه دهید هر دو طرف آن کاملاً سرخ شود. چنان چه مایل هستید از نان باگت استفاده کنید، اول باید نان ها را به صورت حلقه حلقه برش دهید و توی آن را خالی کنید و مانند نان تست، آن ها را در ماهی تابه قرار داده و داخل آن را با مایه کوکو سبزی پر کرده و سرخ کنید.
  • اگر می خواهید کوکو سبزی تردتری داشته باشید، هنگام هم زدن تخم مرغ ها، یک قاشق ماست به آن اضافه کنید.
  • اگر طعم سیر را در کوکو سبزی دوست ندارید، می توانید آن را حذف کنید و به جای آن از پودر سیر استفاده کنید.
سخن پایانی

انواع کوکوها از پرطرفدارترین غذاهای ایرانی هستند و طبخ کوکو سبزی و کوکو سیب زمینی از همه دیگر انواع آن ها رایج تر است. این دو نوع کوکو را اغلب با نان سرو می کنند و به همراه آن از گوجه فرنگی، خیار شور و زیتون هم استفاده می شود. بهتر است این غذاها به صورت تازه و گرم مورد استفاده قرار گیرند تا عطر و طعم واقعی خود را حفظ کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *